Jump to content

9mm blyammo


Tjukken

Recommended Posts

I vår klubb (Aron) er det ikke lov å bruke FMJ men kun rene blyspisser.

Dette er grunnet at FMJ visstnok kan skade selvanviserene.

Men sliter med å finne butikker rundt Drammensområdet som selger dette.

Noen som har tips om butikker som har dette.

Har kontaktet jaktdepotet, xxl, magasinet, m.fl uten å få positivt svar.

Link to comment
Share on other sites

Stenvaag på Hvalstad (rett utenfor Slependen) har hatt 9mm bly.

Intersport Bogstadveien (Oslo) hadde bly i forrige uke.

 

Sliter litt med samme problem her i Oslo, på NIH er det kun lov med bly. Vet ikke hva som er lov/ikke lov på Ekeberg, men finner vel det ut etter nyttår da vi trolig må flytte treningene dit.

 

Det er mange innendørsbaner som ikke tillater mantlet ammo. Står i baneinstruksen, f.eks.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tjukken!

 

Det er vel helst de elektroniske skivene som ikke tåler mantlet 9mm :wink:

 

Hvis du lader selv, har materialforvalteren i klubben blykuler i 9mm fra Kulegrossisten (PM for kontaktinfo).

 

Hvis du ikke lader selv, anbefaler jeg at du begynner - og kanskje begynner å støpe kuler selv?

 

MVH Runar (som skyter 9mm til 30-40 øre smellet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Enkelt:

Tennhette: CCI til 20 øre /stk

Krutt: 4,1gr P4 ca 10 øre/ladning

Kule: Selvstøpt Lee 120 gr TC eller 125 gr Mihec HP støpt av en blanding av monotype, hjulvekter og kulefangerbly ca. 2 øre/stk

 

Forutsetter frie hylser. Revolverhylser kan lades mange ganger med de ladningene jeg opererer med. .32 S&W Long og 9mm har jeg tilstrekkelig foreløpig.

 

Tilsammen 32 øre.

 

Forutsetter selvfølgelig av man har støpetenger, blygryte og sizepresse, men på den andre siden så er det ikke mye man støpe før utstyret er blitt nedbetalt. Har ladet 9.000 skudd hittil i år og 8.000 av de er med selvstøpte kuler. Spørs om jeg ikke er i pluss, gitt.

 

Lærlingen: det er visst 25.000 hetter man må ha. Røverkjøp på Jaktdepotet :roll:

Link to comment
Share on other sites

Sliter litt med samme problem her i Oslo, på NIH er det kun lov med bly. Vet ikke hva som er lov/ikke lov på Ekeberg, men finner vel det ut etter nyttår da vi trolig må flytte treningene dit.

 

Det er mange innendørsbaner som ikke tillater mantlet ammo. Står i baneinstruksen, f.eks.

 

I øyeblikket er kulefangeren på Ekeberg IKKE godkjent for helmantel, men den oppgraderes snart slik at Politiet kan skyte der.

 

Men - når de elektroniske skiver tas i bruk vil det allikevel bare være lov med blykuler. Det blir bulk i stålramma med helmantel når folk ikke treffer duken, og det er det dessverre for mange som gjør.

 

Det man får kjøpt for tiden i Oslo-området, såvidt jeg vet, er S&B LRN 124gr, og den går dårlig i mange pistoler; dessuten er den skrekkelig dyr: kr 2.70/skudd ved kjøp av 1000 :twisted:

 

Før solgte XXL Fiocchi 9mm LRN 123gr Gas Check, men det har de sluttet med ubegripelig nok. Det er en mye bedre patron; går bedre i mange våpen som ikke liker S&B, soter mindre, har gas-checken som gir mindre blybelegg i løpet osv. Attpåtil var den iallefall ikke dyrere enn S&B...

Link to comment
Share on other sites

1. I øyeblikket er kulefangeren på Ekeberg IKKE godkjent for helmantel, men den oppgraderes snart slik at Politiet kan skyte der.

 

2. Men - når de elektroniske skiver tas i bruk vil det allikevel bare være lov med blykuler.

Hvis de er raske rekker de å oppgradere før det nedgraderes igjen?

Kan det her være slik at den ene hånden ikke vet hva den andre gjør?

Det blir bulk i stålramma med helmantel når folk ikke treffer duken, og det er det dessverre for mange som gjør.

Du mener det vel riktig, men det kan forstås slik at du synes det er for mange som treffer duken (skiven). :wink:

Men, ja, det er mye underlig skyting å se på skytebaner.

 

Litt OT: Undrer meg noen ganger over at folk som nettopp har gjennomført Begynnerkurs/Sikkerhetskurs, og møtt frem de obligatoriske gangene og fått signatur på fremmøtekortet, får fatt i søknadsskjema og søker om kjøpetillatelse på både 9 mm og .357 (eller .44 mag) og til nød en .22 på en gang (!) (Hvis det søkes om flere våpen på skjemaet slipper man med ett søknadsgebyr har jeg fått opplyst.)

 

Og så kommer de da på banen og skal bruke de "reale sakene som smeller" (9 mm innendørs gjør det). Men treff-ferdigheten er nok omvendt proporsjonal med kvadratet av smellet og rekylen. Og da blir det endel bulker i stålrammer ja. Det blir det, ser jeg rundt omkring, ja.

 

Mangelen på ferdighet i skyting med grovere våpen er blitt verre med årene ser det ut til. Nå skal det være mest kun forlystelse og smelle mye. Mindre viktig om det treffes der det skal.

OT slutt.

Link to comment
Share on other sites

I øyeblikket er kulefangeren på Ekeberg IKKE godkjent for helmantel, men den oppgraderes snart slik at Politiet kan skyte der.

 

Men - når de elektroniske skiver tas i bruk vil det allikevel bare være lov med blykuler. Det blir bulk i stålramma med helmantel når folk ikke treffer duken, og det er det dessverre for mange som gjør.

 

Hva med belagte kuler ala Frontier, Berrrys osv? de er jo som bly å regne i hardhet og skadevirkning?

Link to comment
Share on other sites

Belagde kuler blir behandla ulikt frå bane til bane. Dessutan er dei antageleg nokså forskjellige mtp kor harde dei er. Eg hadde nokre Rainier i 9mm for nokre år sidan, og ville demonstrera for dei i styret kor mjuke desse kulene var. Det blei eit problem, for dei trengde lengre inn i kulefangaren enn støypekuler, og det var vanskeleg å skjera i dei med kniv. Styret vart ikkje overtydde den gongen, og sidan har eg skote lite 9mm (eller pistol i det heile). No i det siste er det blitt lov å skyta belagde kuler på denne banen. Men det er vel helst Berrys det går i, dei er sikkert mjukare enn sørafrikanarane.

Link to comment
Share on other sites

Selv om jeg primært skal bruke pistolen til felt grov og militær, kunne jeg tenkt meg å få prøvd den på bane.

Og fikk tak i 3 pakker med blyspiss hos Stenvaag, men de var ikke billig....

3,20 pr stk :(

Men fikk da prøvd den på trening ikveld :D

Og den og undertegnede fungerte bra, så fikk gode samlinger.

Så det var vært det, så neste test blir vel på feltstevne i Sandefjord den 7/11.

Gledermeg allerede :D

Link to comment
Share on other sites

Trodde egentlig alle skjøt fordi det var gøy? :roll:

Ja. Men for noen ser gøyen ut til å ligge i smellet.

 

Før var det gøy hvis man i tillegg traff skiven, og enda mer gøy hvis man traff nær senter av skiven.

 

Ja det var dengang det. Nå hører man ikke engang smellet....

Link to comment
Share on other sites

Men fikk da prøvd den på trening ikveld :D

Og den og undertegnede fungerte bra, så fikk gode samlinger.

Hva er gode samlinger i denne sammenheng? Og var det skutt med én eller tohåndsgrep?

Eller med anlegg?

 

Blykulepatroner fås også kjøpt hos profesjonelle hjemmeladere. Finnes et par tre av disse her i landet, som driver nokså stort. Og til en langt mer rimelig penge enn det du betalte, tror jeg.

Stenwaag er av de dyreste på det meste, er mitt inntrykk.

Link to comment
Share on other sites

Men fikk da prøvd den på trening ikveld :D

Og den og undertegnede fungerte bra, så fikk gode samlinger.

Hva er gode samlinger i denne sammenheng? Og var det skutt med én eller tohåndsgrep?

Eller med anlegg?

 

Blykulepatroner fås også kjøpt hos profesjonelle hjemmeladere. Finnes et par tre av disse her i landet, som driver nokså stort. Og til en langt mer rimelig penge enn det du betalte, tror jeg.

Stenwaag er av de dyreste på det meste, er mitt inntrykk.

 

Fabrikkammo i bly er steindyrt hvor en du kjøper det i Osloområdet. Betalte like mye på Intersport for 9mm bly.

 

Stenvaag er dog de billigste rundt Oslogryta på 9mm FMJ.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...