Jump to content

Ja. Da skifter jeg hobby. Knuste modellfly byttes i ammo :P


Fjellsokningen

Recommended Posts

Fylt ut søknad til bergen pistolklubb. nå er det bare å få den i posten. noen som kan fortelle meg litt om hva jeg har å se frem til på godt å vondt. har skutt litt før med varierte våpen. mest .22, 9mm og hagle. kanskje 10 skudd på .44

 

hvilken disiplin jeg vil begynne med vet jeg ikke. blir vel mest som kos på kveldene til å begynne med.

regner med det blir bane på fin og grov når jeg treffer der jeg vil treffe. hva er vel vitsen med en blink som aldri trenger lapping.

 

nybegynner lyser det lang vei av meg og kjennskap til ord og utrykk innenfor skyting er ikke innplottet i toppetg enda.

Link to comment
Share on other sites

Du kommer fort til å oppdage at det ikke er billigere å skyte enn å knuse modellfly.

Man får lyst til å prøve ditt, så datt, og så også noe annet.

Så ladeutstyr, så enda bedre ladeutstyr....

Nytt tips: Kjøp mye større våpenskap enn hva du tror du trenger. Du trenger det.

Enda et tips: Om du siterer innlegget foran, dvs. at det ikke er innlegg mellom, ses det på som unødig sitering og vil bli korrigert av mods. Er det ikke innlegg mellom, holder det å svare på vanlig måte.

Link to comment
Share on other sites

Prisen bekymrer meg ikke så mye. det er mer plassen. 3-4 rc fly tar stor plass og med små unger i huset er ikke det lett å jobbe med når man ikke har stort hobbyrom å lukke seg inne på.

 

våpen er innlåst og vekkgjemt og så lenge nøkkelen til skapet er under kontroll trenger man ikke bekymre seg for at minsten leker rundt lett ødelagte ting.

 

Våpenskap blir nok str på fra første stund siden samboer skal gå til innkjøp av ny hagle og jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Alle jeg har hatt :P

neida. overvingede 40 str fly. (trainere) og div mindre isopor eller lign fly. alle har vært rtf eller lign så store psykiske følger har det ikke fått :P. mest irritasjonen med å sitte inne å lime resten av finværsdagen for å se regn dagen etter. i bergen og omegn er ikke blå himmel og vindstille en selvfølge...

 

flere av de gikk i bakken pga problemer med radio. ble aldri til at jeg gikk over til 2,4 ghz.. besinflyene er ikke noe å lime på. hard landing = nye deler på vei i posten. flykroppen klarte seg oftere en vingene da :P.. isopor flyene kunne limes noen få ganger før den stakkars elektromotoren ble for svak. (lim veier litt det) :P

Link to comment
Share on other sites

Du begynner med en pistol i .22LR. Kjøp den beste du har råd til. Ikke gjør som mange nybegynnere at du satser på flest mulig våpen. Sats heller på å bli en god skytter og utvid våpengarderoben etter hvert. Selv om du trener mye, 80 skudd x 5 per uke er mer enn de fleste, koster det bare 150 kroner.

Prøv å snappe opp tips fra de som virkelig er gode til å skyte (= har gode resultater fra stevner). Be gjerne om instruksjon. Ta tips fra sofa/kaffe-gjengen med mange klyper salt. Store kaliber + ingen aktivitet i stevner = Hold deg unna.

Link to comment
Share on other sites

ser det er mange som sliter med valg av våpen prisen er jo ikke det værste vist man finne den perfekte pistol å bruke gjennom mange år. det er jo sikkert et år eller mer før jeg går til innkjøp av eget våpen. bergen pistolklubb tar vel ikke inn nybegynnere nå før apr/mai 2011. så kommer nok til å begynne å tenke på hvilke våpen jeg skal prøve evt kjøpe tidlig. vil ha noe som har er lite problemer med. .22 som primert regner jeg med. evt 9mm for å kunne delta i litt annet. ser man kan få ombynningsett til flere grovere kaliber. ned til .22. er det et godt førstevalg?

http://www.jaktdepotet.no/webshop/defau ... 28&uid=300

vil noe som dette være et bra førstevalg eller ville dere heller valgt

http://landro.no/landro/produkter/v_pen ... sse_sport/

hva slags pistol(er) bør jeg ha i bakhodet, førhøre meg om evt be om å få prøveskyte?

Link to comment
Share on other sites

Først av alt, velkommen etter. La meg anbefale deg å gå til anskaffelse av ett relavtivt lite og robust el fly med børsteløs motor og lipo batterier, så du holder gamle hobbyen litt vedlike (bare kos, og null styr). :wink:

 

Vill du ha ett seriøst våpen til finpistol/finfelt, er nok modeller som Hammerli 280, og SP20, Pardini SP, Walther GSP, Morini, Tesro o.l. Vel verdt å merke seg, for deg er det egentlig for tidlig å vurdere noe som helst. Da du ikke har noe grunlag til å vite hva du er komfortabel med, og som passer deg. Ting som grep, greps vinkel, og hvordan man kan justre avtrekker etc, har stor innvirkning på hvordan en skyter, og hvor komfortabel en er med ett våpen.

 

Den Exessen du linket til er svært presis, men ikke av de enkleste når det kommer til presisjonsskyting. Ergonomien faller rett og slett igjennom i forhold til rene match våpen. Den er grei, men ikke i topp skiktet. Dårligere våpen enn exsessen er nærmest ubrukelig til presisjonsskyting, men kan fungere storveis for den som bare vill ha morro.

 

Grovere saker er gøy å prøve men prøv å ikke forelsk deg i noen modell før du kan vurdere hva som skjer når du skyter med den. Slike forelskelser, ender nesten alltid i tårer.

Link to comment
Share on other sites

....og div mindre isopor eller lign fly.

 

Vet ikke hvilke fly du har hatt, men selv har jeg et simpelt E-flite Apprentice av isopor(?). Navnet sier at dette er en trainer.

Har flydd det inn i trær, busker og landet relativt hardt. Har styrta i snøen og fått motor cowlingen full av snø. Flyet går like herlig.

Vel....nå sist fikk det en liten knekk på det ene høyderoret. Det kunne fortsatt fly, med litt rare bevegelser. Det ser ellers umulig ut å ødelegge. :mrgreen:

 

Så fortsett med flygingen, men skyt gjerne ved siden av! :D To flotte hobbyer.

Link to comment
Share on other sites

Går nok inn på fly igjen seinere. Men skal ha meg ny radio først. er for gammelt det jeg har. Har funnet ut at det koster meg ca 10k for nytt fly, radio, og servoer. Men først større hobbyrom eller garasje. Blir nok til en pause nå og evt at jeg blir med I klubb og tar det opp igjen seinere.

 

På de fleste isoporfly jeg har hatt har det vært tre pinne I vinge og flykropp. Siste landingen min var uten vinge med nese først I betong fra 25-30 meter høyde. Pinnen I kroppen var fliser, kroppen et trekkspill. 1 defekt servo og batteri pakken trenger litt ny teip. gjorde det enkelt denne gangen å bare åpnet bosset. La pent oppi og lukket igjen. når jeg tar det opp igjen blir det med 2,4 ghz og ny trainer med nitro vist det fortsatt finnes. Skjønner ikke hvorfor alt blir elektro. Synes halve sjarmen er lyd og lukt I fint vær.

Link to comment
Share on other sites

Burde sett at sunde kom til å komme som tema på dette. forsvaret har drevet skytetrening med kanon her i nærheten. så skal innrømme at tanken har slått meg når jeg sto å sa på de. (de brukte store modellfly noen ganger og bemannet cessna med blåse, pølse eller hva det nå heter i vaier et stykke bak flyet.

 

hadde jeg funnet på å prøve det sammen med noen som eier våpen hadde vel onkel blå kommet i det flyet var i lufta og første skudd hadde gått av. tør ikke tenke videre konsekvenser når jeg vet hvor lite som skal til for at politet kjører sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...