Jump to content

Meopta meostar r1r 3-12x56 med lys.


Cola

Recommended Posts

Meopta meostar r1r 3-12x56 med lys.

 

Tenker å kjøpe meg dette kikkertsikte, men lurer på om noen har erfaring med det. Tenker å bruke det til vinterjakt på rype, toppjakt og muligens rådyrjakt.

Er det et godt sikte?

Fungerer det til den jakta jeg har tenkt?

Link to comment
Share on other sites

tror strengt tatt du kan klare deg med en kikkert med mindre lysåpning. Jeg har kikkerten du snakker om og den er ypperlig til skumringsjakt feks etter bever/rev osv når det er lite lys. Om du har planer om å bruke den til skumringsjakt så er 56 bra. Ellers klarer du deg med feks 44 åpning meopta har en 4-16x44 (jeg har den og) som er super til fuglejakt osv. kikk litt på den før du bestemmer deg.

Link to comment
Share on other sites

På en av mine rifler har jeg akkurat en sånn kikkert. Dette er en topp kikkert, med meget gode egenskaper i dårlig lys. Som nevnt tidligere i tråden, er dette en veldig lyssterk kikkert(og dermed litt stor og tung), som passer ypperlig til skumringsjakt etter hjort og elg. Klart skal du kun jakte i dagslys kan du godt kjøpe en lettere og mindre kikkert, feks en i x42 eller x50. Men bevares den 3-12 x 56 dekker godt dine behov som nevnt, å treng og vil da ha en sånn kikkert, er den mer en god nok til disse formålene.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har denne kikkerten på 30-06'n og kikkerten er jeg meget godt fornøyd med.

Men til det bruket du skisserer vil jeg si at den kikkerten blir for stor og tung (kanskje ok til rådyrjakta om du jakter i lysninga/skumringa)

Til rype og toppfugl ville jeg valgt en kikkert med mindre lysåpning og større forstørrelse.

Kikkerten som sitter på min toppfuglrifle er 5-20x44, den er også grei på rådyr, selv om 5 kanskje er i meste laget på rådyr (derfor har jeg leupold QR og en kikkert på 3-9x50 på samme rifla :) )

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp skjøpt meg denne kikkerten og skal montere den på en Remington 700 sps i 308.

I dag sitter det en Leupold 3-9X40 på den. Og regner jo med jeg må ha noe annen montasje for å få satt på den nye kikkerten.

 

Så da er spørsmålet om det er noen som har noen tips og meninger om hva jeg trenger :-)

 

Kokken76

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lurt litt på denne kikkerten. Valget står mellom den og Zeiss 2,5-10*50 m lys på XXL.

 

Alm har meoptaen på tilbud til 8000 (ord. pris er 1100 hos dem)

 

XXL har Zeiss'n til 7990.

 

Den skal stå på Browning A-bolt i 308. Skal brukes til hjort, elg, rådyr og rev i dagslys, skumring og måne.

 

Hvilken ville dere valgt? Hører at en Zeiss er en Zeiss, men men slår den en meopta til tre høvdinger mer?

Link to comment
Share on other sites

Hvilken ville dere valgt? Hører at en Zeiss er en Zeiss, men men slår den en meopta til tre høvdinger mer?

Sjekk hva som er "veiledende" pris på Zeiss'en da..... XXL selger disse med tap i markedsføringssammenheng (de har jo nesten lykkes å brande den som "XXL-Zeiss'en"!!). Jeg tror nok Alm tjener penger på en Meopta til 8K.

 

Jeg valgte selv mellom disse kikkertene for en tid siden; og falt ned på Zeiss'en. Har sett i Meoptaen både bør og etter, og har ikke angret meg for å si det slik.

 

Noe helt annet er at dersom du er ute etter mest mulig kikkert i lite lys ville jeg heller ha kjøpt Zeiss Classic x56 for 8K uten lys på XXL enn Meopta med lys. Zeiss'en er bedre optisk (skarpere/bedre kontrast) men klart at Meopta x56 er en hard match for en Classic x50. Sammenlikner du med Classic x56 derimot.....

 

Etter min mening er det å anbefale å ha best mulig optikk først og fremmest; dersom du da er oppe i den "tunge" enden uansett er jo sikkert lys kjekt å ha. Jeg har fortsatt ikke savnet lys i mon Classic; og ja - jeg har jaktet med den i så lite lys at en lysprikk ikke ville ha endret noe ettersom jeg knapt så noe i kikkerten ellers (og intet med blotte øyet).

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

 

Eg har for øyeblikket både en Zeiss Victory 3-12*56m/lys og en Meopta meostar 3-12*56 m/lys.

 

Jakter mest hjort i skumringa om kvelden og måren samt i måneskinn både i skogen og på bøen.

Nå har eg ikkje hatt de kikkertane lenge, og drive og tester de litt mot hverandre og har ikkje heilt dratt noen konklusjon enda, men eg hadde aldri vurdert og kjøpt Zeiss'n uten lys.

 

Har du en mørke hjort som står i skogkanten noe som gir den en forholdvis mørke bakgrunn så det søren meg ikkje alltid lett og se hvor krossen er når du sikter på hjorten. Har du då lys så ser du det med ein gong.

 

I tillegg så ville eg valgt fast retikkel og ikkje medforstørrende.

 

Medforstørrende retikket: Krossen blir større/tykker etterhvert som du zoomer inn noe som etter mitt syn er totalt unødvendigt viss du har kikkert med lys.

 

Ikkje medforstørrende: Krossen har samme størrels/tykkelse uansett hvilket zoom den står på.

 

I Zeiss'n har eg medforstørrende retikkel 40. Når eg har den på 12x forstørrelse så suns eg de strekane i krossen tar irriterande mye plass, men nå kjøpte eg sikte brukt så eg tok den som den var :)

 

I Meoptaen er retikkelet fast og blir ikkje større når eg zoomer inn. Det suns eg gir den et reiner sikte bilde og det er letter og orientere seg i en skudd situasjon hvor du har fleire dyr.

 

Nå er det sikker noen som kommer til nevne at med medforstørrende retikkel kan du beregne avstanden sånn og sånn uansett hvilken forstørrelse du har stilt inn kikkert på.

Dette har eg ikkje gidda å sett meg inn i. Eg kjenne stort sett terrenget eg jakt i og har aldri skutt noen hjort på lengre hold enn 150 m (tror eg).

 

Nå driver ikkje eg med toppjakt og fuglejakt med disse kikkertane så eg vett ikkje hvor god tid du har på deg til og regne på avstander og diverse i en skuddsituasjon. Avstands bedømminga med kikkerten er sikkert greit det viss du gidder og lære deg det, men eg har til nå brukt blåauga og klart meg fint :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...