Jump to content

Støkkjakt i midten av oktober - Skogsfugl eller rype?


osolheim

Skogsfugljakt eller Rypejakt - støkkjakt midten av oktober  

31 members have voted

  1. 1. Skogsfugljakt eller Rypejakt - støkkjakt midten av oktober

    • Skogsfugl
      13
    • Rype
      18


Recommended Posts

Skal på støkkjakt førstkommende helg, og har muligheten til å velge mellom skogsfuglterreng (800-900moh) og skogsfugl/rype-terreng (900-1250 moh). Det er antakeligvis noe snø i høyfjellet, men sannsynligvis bare flekker. Været er meldt å bli lettskyet/sol, men kaldt. På skogsfuglterrenget vil det antakelig bli plussgrader på dagtid, mens i fjellet holder det seg under 0. Fuglebestandene er ikke noe å skryte av i noen av terrengene, men noe er det jo..

 

Hva ville dere valgt?

Link to comment
Share on other sites

Status:

Det ble rypejakt, avstemmingen støttet heldigvis valget med 15 mot 11 stemmer ;). Kommentarene bidro også til valget. Imidlertid viste det seg at de forventede snøflekkene hadde forsvunnet, og fjellet var bart. I fjellet så vi flere jegere enn fugl, så det ble ikke så lange turen.

 

En liten jakthistorie ble det allikevel ut av det:

Løsnet 2 skudd etter en rype som gikk opp i myrkanten nede i skogbeltet helt på starten av turen, så ut som den gikk ned til bakken igjen etter 30-40 meter over en liten kam, så det så ut som det var treff. Fulgte etter og lette relativt lenge til ingen nytte. Mistet også kontakten med jaktkompis samtidig som jeg skjøt, så det ble leting etter både fugl og jaktkompis. Håpet å få ham med også på letingen. Måtte til slutt gi opp begge deler, og det gikk en times tid før vi igjen fikk kontakt. Fortsatte videre en god stund før vi bestemte oss for å vende nesa nedover mot bilen igjen. Jeg tok en avgjørelse at vi skulle legge ruta tilbake via skuddstedet tidligere på dagen i et litt håpløst forsøk på å finne igjen rypa. 150 meter før vi kom ned til der jeg sist så den så jeg plutselig en liten bevegelse under en skikkelig tett skjørtegran på ei myr som jeg tilfeldigvis passerte. Og jammen, under grana satt rypa og trykket etter beste evne! Vi beveget oss rundt grana og prøvde å få en åpning for skudd, men måtte nesten stikke hodet inn for å i det hele tatt se den der den sprang fra side til side under grana. Til slutt gikk rypa ut og på vingene og denne gangen satt heldigvis skuddet som det skulle. Når jeg så hvor vi befant oss i forhold til hvor jeg sist så rypa var jeg ikke i tvil om at det var samme rypa.

 

Må bare si at det var en veldig god følelse å finne igjen rypa som hadde blitt skadeskutt tidligere på dagen, det er ingen god følelse å gi opp letingen. Så tydelig hvor stor fordel det er å ha med hund på jakt (denne helgen måtte hun være hjemme pga. allergi hos en av turdeltagerne). Med hund hadde denne rypa vært funnet igjen umiddelbart.

 

Moralen får vel være å ikke gi opp letingen for lett.

Uansett var det en fantastisk dag i fjellet til tross for mange jegere og lite fugl, skyfri himmel hele dagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har vert på støkkjakt etter rype i Tomasjord-oldervik terrenget ved Tromsø nå i to dager. Første gangen på Fredag gikk jeg ganske langt og lenge i litt forskjellig høyder, men til slutt klarte jeg å støkke opp en liten flokk i området like over tregrensa. Men jeg bomma dessverre ganske grovt, fant heller ikke kullet igjen.

 

Var på jakt i går, altså mandag, da traff jeg på en eldre kar som var ute på tur, han fortalte meg at rypa var nesten helt hvit nå, og hadde trukket opp i høyfjellet. Jeg gikk opp på Rundfjellet og lette rundt noen snøflekker, men fant ingen ting, begge dagene vendte jeg hjem utmattet og tomhendt.

 

Dette er første gangen jeg har vert på jakt. Noen som har råd å komme med?

Link to comment
Share on other sites

Ikke stol på alt du hører av folk. Det er et kull som fra tid til annen vagger rundt på Universitet i Tromsø, og i forrige uke var i alle fall ikke de blitt særlig hvite ennå. Var selv på jakt på Senja i helga; fant ikke mye fugl, men det vi fant satt ikke særlig høyt, rundt 300 høydemeter. Tror heller det skyldes at du ikke har gått i det aller beste terrenget. Ville heller prøvd meg på Ringvassøya og de omliggende øyene der, om du har mulighet til det.

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke veldig godt på bildet under, da vinden blåser så alle fjæra står til himmels, men den rypa jeg skjøt i helga var allerede blitt ganske hvit. Hele kullet var likt. Kull på andre siden av fjellet så brunere ut, men her fikk jeg ingen så jeg fikk sammenlignet... ;-)

Kan nok være store forskjeller nå, og jeg hadde opp mange ryper som satt på reinmosen. Om man ikke finner de på vanlige steder, ville jeg lett der det var lyst eller hvit bakke / bakgrunn.

For ordens skyld, jeg jakter i Sør-Norge - Østerdalen.

 

6b2a7a355874836.jpg

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Har vert på støkkjakt etter rype i Tomasjord-oldervik terrenget ved Tromsø nå i to dager. Første gangen på Fredag gikk jeg ganske langt og lenge i litt forskjellig høyder, men til slutt klarte jeg å støkke opp en liten flokk i området like over tregrensa. Men jeg bomma dessverre ganske grovt, fant heller ikke kullet igjen.

 

Var på jakt i går, altså mandag, da traff jeg på en eldre kar som var ute på tur, han fortalte meg at rypa var nesten helt hvit nå, og hadde trukket opp i høyfjellet. Jeg gikk opp på Rundfjellet og lette rundt noen snøflekker, men fant ingen ting, begge dagene vendte jeg hjem utmattet og tomhendt.

 

Dette er første gangen jeg har vert på jakt. Noen som har råd å komme med?

 

Litt på siden av tråden, men fristende å kommentere likevel: Jeg har jaktet i Tomasjord-Oldervik-terrenget noen dager den siste uka. Igår så jeg flere ryper enn jeg har sett på mange år. Store flokker med fjellrype, hundrevis av fugl som slepper seg ut fra fjellsida på en gang - utrolig artig, men vanskelig å komme på hold.

 

Lørdag og søndag så jeg også en del fugl i en helt annen del av terrenget, ikke så mange, men lettere å komme innpå.

 

Fjellrypene en nesten helt kvite og du kan finne dem rett over tregrensa og helt opp til toppene. Liryper har jeg sett lite til, men jeg tipper dem trykker hardt i krattene.

 

Men de bese stedene i dette terrenget ligger et godt stykke fra vei, og du må nok regne med lengre gåturer enn til rundfjellet.

Link to comment
Share on other sites

Kommer tilbake fra 10 dagers jakt på Senja.

Rypa der var skjær som bare det, vanskelig å komme innpå om du ikke går slik at dem sitter rett bak en høyde eller noe slikt som gjør at du kommer litt brått på.

Rypa hadde stort sett plukket seg hvit. Noen mer en andre, men også noen liryper som var helt brune.

Vi så tildels enorme flokker, alt fra 30-200. disse kan man bare glemme å komme på hold på.

Det er alt for tidlig for at rypa er så skjær, men det har med det tidlige snøfallet som kom. Og da plukka rypa seg hvit og skoogrypa trakk opp i fjellet og blandet seg med fjellrypa og det gjorde disse blandingflokkene vrien. Vi skjøt 4 ryper i en flokk som kom susende over hodet på oss, 2 av hver sort datt.

Men fjellrypekull på rundt 5 fugler gikk å komme innpå, samme gjelder med skogrypa og, dem som ikke var blandet var grei å ha med å gjøre.

Enkeltfugler og par var det som gjorde at vi fikk noen i sekken :)

Vet ikke om dette kan være tilfelle der du har jaktet da, men du kan jo sammenligne.

Snø under smelting gir alltid dårlige forhold.

Så forøvrig sykt mye fugl :)

Link to comment
Share on other sites

Støkkjakt etter fjellrype, helst når det er litt snøflekker.

 

Var en tur i går, og må gjenta sitatet fra en over her. Helt syke mengder rype! 100 stykk kom dundrende ut av tåka over hodet mitt ved et tilfelle, og da ble jeg så paff at jeg bare ble stående å se på. Så vel 300 unike fugl i løpet av dagen, og selv om det var et bomskytteri av dimensjoner så ble det 3 i sekken. Fjellrypa er meget hvit allerede selv om det ikke har vært snøfall, så den er svært sky.

 

2014 går i historien som et bonanzaår for min del når det gjelder observerte fugl i hvert fall. Forrige helg var 200 største flokk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...