Jump to content

Toppjaktkule i 308


Oddgeir

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg er på utkikk etter en kule jeg kan bruke til toppjakt. Har kikket litt rundt uten å bli noe særlig klokere.

Ser for meg en litt butt helmantelkule. Vil gjerne bruke samme kula til trening også, så hadde vært greit om den var rimelig i innkjøp. Men kjøper gjerne en god kule uansett da til toppjakt om ikke kombinasjonen av billig og bra kule finnes.

 

Gode erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Hvem lager og hvem selger SMK kulene da? Til en slik pris ville den jo vært fornuftig til bruk på skytebanen og.

 

Jeg skjønner at det er lurt å lade litt svakt for å slippe at det blir bare mos når man treffer tiurn. Men hvor mye vil det ha å si for kulebane? Jeg har ikke tilgang på kronograf enda, tenker det blir en etterhvert som jeg får råd. Og er ganske fersk i ladeverden, men har testet et par runder ammo og funnet gode og trygge ladninger som gir presist resultat :)

Link to comment
Share on other sites

SMK (Sierra Mach King) kulene lages i USA, De selges i hele verden og nesten alle våpenbutikker i Norge. Magne Landrø på Lillestrøm selger de kulene jeg snakket om :) Er ikke helt sikker på hva du mente med "Til en slik pris ville den jo vært fornuftig til bruk på skytebanen og." For disse kulene er bane/trening/konkurranse kuler så derfor blir det INGEN ekspansjon med mindre den treffer ben eller andre fragmenter. Det jeg refererer til er prosjektiler, ikke ferdig ladede patroner

 

Håper det var til hjelp.

P.s gå på vithavhouri's ladetabeller på Lapua.com for å finne minimumsladningen som jeg bruker i min Sako, Dette gir en meget god kombinasjon i MITT våpen.

 

Å, glemte å nevne kulebane. hvis du ikke driver med 300m skyting på tiuren så ville jeg ha skutt på 100m og 200m og fallet på 200m i antall cm vi gi deg en viss indikasjon på fallet fra 100 til 200m. Og hvis jeg ikke husker helt feil, i mitt våpen med mine ladninger for 150 grs SMK i 308 win vil kula på 40 eller 50m gå 7 cm høyere en siktelinjen. Men ikke ta det ordrett siden det kommer fra hukommelsen, der det er mye rart :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er inne på samme tanken angående kule til denne jaktformen, men jeg tror rett og slett jeg kjøper ferdigrullet jaktmatch fra Norma og prøver. Har hørt mye bra om lite kjøttødeleggelser, og god presisjon. Ser at hjemmelading.no selger kula som står i denne for 5,66 pr stk. Ferdigrullet koster 9,48 pr stk. Så er ikke så halvgale etter min mening

Link to comment
Share on other sites

SMK (Sierra Mach King) kulene lages i USA, De selges i hele verden og nesten alle våpenbutikker i Norge. Magne Landrø på Lillestrøm selger de kulene jeg snakket om :) Er ikke helt sikker på hva du mente med "Til en slik pris ville den jo vært fornuftig til bruk på skytebanen og." For disse kulene er bane/trening/konkurranse kuler så derfor blir det INGEN ekspansjon med mindre den treffer ben eller andre fragmenter. Det jeg refererer til er prosjektiler, ikke ferdig ladede patroner

 

Håper det var til hjelp.

P.s gå på vithavhouri's ladetabeller på Lapua.com for å finne minimumsladningen som jeg bruker i min Sako, Dette gir en meget god kombinasjon i MITT våpen.

 

Å, glemte å nevne kulebane. hvis du ikke driver med 300m skyting på tiuren så ville jeg ha skutt på 100m og 200m og fallet på 200m i antall cm vi gi deg en viss indikasjon på fallet fra 100 til 200m. Og hvis jeg ikke husker helt feil, i mitt våpen med mine ladninger for 150 grs SMK i 308 win vil kula på 40 eller 50m gå 7 cm høyere en siktelinjen. Men ikke ta det ordrett siden det kommer fra hukommelsen, der det er mye rart :wink:

 

 

Skjønte ikke at det var Match King det stod for :roll:

Ja, vet at der er prisen på kula og ikke ferdigrullet ammo. Men prisen på kula var jo rimelig, vet du hvordan den fungerer i fugl?

 

Blir vell eventuelt testing på 100, 150 og 200m for å se litt på kulebanen. Men akkurat nå skal jeg lade opp noen patroner til gåsejakta i morgen:)

Link to comment
Share on other sites

Når jeg var på fjellet i høstferien på fuglejakt skjøt vi med ladningen det er snakk om. Vi skjøt i bøtter med vann som stod på rad og rekke på ca 50 m avstand. 2-2,5mm av tuppen på kula hadde ekspandert men IKKE resten av kroppen. Så skjøt vi på vedkubber fra 5 og 50m avstand. alle kulene gikk ca 40-55cm inn i treverket og hadde i 3 av 5 tilfeller IKKE vist antydning til ekspansjon. På de 2 andre av de 5 hadde kula gått i oppløsning, (separasjon)

 

Men husk at dette er mine erfaringer, basert på mine tester. Jeg skulle gjerne testet å skutt på våte telefonkataloger, leire med olabuksestoff ovs, men jeg hadde det ikke for hånden.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få reneste eksplosjoner med Sierra MK kula! Det har jeg opplevd, men jeg har også opplevd pene hull rett gjennom fuglen. Disse match-kulene er ikke stabile hva gjelder ekspansjon. Har tro på moderat ladet buttneset FMJ kule!

 

 

En annen ting er at skarpskytterne i Norge og generelt rundt om i verden bruker Scenar, SMK ovs. Husk at de skyter gjennom glass, bilruter og andre objekter som krever at kula ikke ekspanderer eller blir deformert.

Link to comment
Share on other sites

Husk at de skyter gjennom glass, bilruter og andre objekter som krever at kula ikke ekspanderer eller blir deformert.

1. Da skyter de gjerne "samtidig" dobbeltskudd, med to skyttere, slik at kule nr. 2 har klar bane,

2. De liker disse kulene fordi de ikke gir så store problemer med gjennomskyting av målet og de ulemper det medfører, dvs. de ekspanderer relativt voldsomt.

 

Langholdsjegerene (de ordentlige i Amerika.. ikke oss wannabeer her hjemme) bruker de også, for de ekspanderer uansett hold. 300SMK er mye brukt på Elk, og det virker visst...

6.5mm SMKene går i 90% (jada - omtrent!) rett igjennom fugl, ,noen få ganger ser en tegn på ekspansjon, og en sjelden gang går alt i filler, (faktisk aldri opplevd at en 140gr 6.5mm SMK har gjort noe dramatisk), Scenar og Amax i .223 derimot har "uhell".

Matchkulene er mitt soleklare valg til fuglejakt og har vært det siden midt på 90tallet, uansett kaliber. Scenar, SMK, Amax.

De virker, og at det en sjelden gang blir søl oppveies av topp presisjon og minimal vindavdrift ift. rundnesede kuler "uten" BC. Samt at det er de samme kulene jeg trener med, det forenkler mye og jeg vet hvor de går, uansett hold og vind.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har skutt 8 ryper og 1 krikkand på hold fra 70-160 meter med 155 grs Berger VLD

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=58&t=29664

 

Rypa på 160 meter fikk blåst bort både bryststykker og føtter, men det var et skudd rett forfra som så ut til å ha truffet rett i tykkeste brystbenet. På slike skudd så tror jeg at en helmantel også ville resultert i søl, men kanskje ikke like spektakulært :roll:

På de andre fuglene var det lite skader. Satser på å bruke denne kula på rypejakta i vinter også for å få litt bedre statistisk materiale.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...