Jump to content

Valpen er i hus - hva nå? - ett år etter...


ko-stens

Recommended Posts

Ja, da er den lille i hus, en breton hannhund. :D

 

Først en times biltur, som gikk veldig fint. Bare en liten dam i buret... Deretter ble det å bli kjent med familien, to døtre på 6 og 9 år og fruen. Det gikk veldig fint. Deretter ei real ruke på gulvet da vi trodde han bare tuslet litt rundt for å bli kjent!

 

Har fått litt mat. Deretter var det ut på terrassen for å se om det kunne komme ut litt mer, men det var skummelt. Litt tusling rundt møblementet før det var nok. Inn igjen. Prøvde å legge han i buret, men det var himla upopulært, så nå sitter han og dupper i fanget på mor i stedet! Mannen som tok han fra mor og ville at han skulle gjøre fra seg ute er visst litt skummel!

 

Hvordan bør egentlig første natta foregå? Måtte selvfølgelig glemme å få med en kjent ting hjemmefra, men det har kanskje ikke så mye å si? Bør jeg kanskje sove ved buret selv, så han ikke er alene? En bør vel ikke ta ut hunden om den begynner å lage oppstyr, eller?

 

Morgendagen blir sammen med han hele tiden. Deretter er det bursdag med en liten haug småunger, så da blir det å unngå stress. Kanskje en kjøretur for å la han slippe.

 

Blir spennende dager fremover for å se hvordan ting utvikler seg. Er jo litt vanskelig nå i starten å vite hvor "hardt" en skal gå i gang! Er jo første hund i huset dette!

 

Tips for den første uka mottas med takk! Føler at jeg kan klare å gjøre mye gæli her! Har hele uka fri, så en kan jo få gjort mye bra og.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har puttet valpen i buret første natta og lagt meg på madrass der de første nettene. Ikke buret på soverommet, men madrass der hundens faste plass skal være. Ikke gi den noen form for oppmerksomhet. Har den vært urolig har jeg pustet overdrevent tungt (avstress signal hos hund), lagt meg på siden mot buret og min hånd har veltet inntil buret. Har funket gull på mine.

 

Blir noen stressende dager/uker for deg første tiden, men veldig morsomt. Les landinernas treningstips. Ligger å laste ned på www.landins-hund-katt.se

 

Hos oss er det ikke lov å besøke oss første uka etter at ny valp er i huset. Så jeg hadde helt klart holdt den unna barnebursdag 2 dager etter ankomst sitt nye hjem.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Enig med det som har blitt sagt!

 

Og et par ting:

- Da valpen våkner så skal den ut, uansett. Om den har sovet i 3 minutter eller 3 timer så er faren overhengende for at "noe" skal ut. Hvis det er natt og den ligger i bur så ta den gjerne ut da også, men rett i buret igen etter at dere kommer inn. Håper du har sko som er lette å ta på, det vil du få brukt for framover :D

- Desto lenger du klarer å vente med å vise han at menneskemat også er godt, desto bedre.

- Kjøp en bamse e.l (eller kanskje en av døtrene vil donere/arve en bamse til ham?) som han kan leke med, også i buret. Dette er lovlig "bytte", sko o.l er forbudt (det vil også mor bli glad for..)

 

Og gratulerer med hund! Det tilfører jakta en ny dimensjon, om ikke nødvendigvis mere felt fugl :D

Link to comment
Share on other sites

husker tilbake t min første natt med valp i huset. valpen var i ei stor eske ved siden av sofaen. jeg låg på sofaen med hånden nedi eska. hver gang det blev bevegelse i eska var det på med skoan og ut i snøværet. 8) men det e så trivligt med valp at korte netter e bare bra. da har du meir tid til å oppleve valpestadiet! ;)

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode linker! Her er det litt å lære skjønner jeg!

 

Tassen har nå roet seg og sover søtt etter litt overtaling. Den la seg til slutt ned mens jeg la meg på madrass ved siden av. Fruen fikk roet den med litt kos, og den la seg ned. Hun gikk, han tittet på meg og la seg ned og sovnet fort, mens jeg pustet tungt noen ganger. Så måtte jeg selvfølgelig stå opp. Sulten! Dyret tittet opp, men jammen la han seg til, og i skrivende stund er det stille. Får snart kvelde selv, men det ser ut som om det kan gå greit.

 

Uvant detta! :)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere- Let fram tøflene med en gang, det er ikke tid til å reime sko når hunden må gjøre fra seg.

 

Husk å slipp han ut etter han har spist. og om det ikke kommer noe ut så kan du jo løpe 50m med han, bruker som regel å sette fart på sakene. Men om du skal sitte hjemme med han er det vel kanskje ikke så farlig uansett.

 

Jeg sov første natta på gulvet i stua sammen med valpen og etter det har han sovet alene, med mindre vi har teltet, sovet ute eller på hytta:) Er velsignet med en hund som har et godt sovehjerte og er superrolig innendørs :)

 

 

Har du bildet av den lille lovende? :D

Link to comment
Share on other sites

Har lyst til å nevne en ting, når Valpen skal ut så forelang at den sitter når du går over dørstokken og når den ser på deg så et kjapt JA. Det samme gjør du når den skal ha mat, da lærer den seg fort blikkkontakt. Dette har jeg praktisert på mine Valper så snart dem er blitt husvarme, kan spare en for mye problemer siden.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er første natta unnagjort. To turer ut, og to ganger tissing. Tørt i buret og ingen klynking. Han ville helst ikke ut av buret engang, så tydelig at det allerede føles trygt. Fikk i fyren mat, fikset unger, fruen måtte på jobb, jeg måtte levere bil på verkstedet, og jammen landet ikke ei diger ruke på stuegulvet fordi jeg ikke rakk å gå ut en tur med han! Får kanskje planlegge liiiittt bedre neste gang! :oops:

 

Nå turer han rundt og snøfter og blir kjent! Aktiv liten krabat! Så nå får en prøve "Nei"! noen ganger i løpet av dagen tenker jeg! :)

Link to comment
Share on other sites

Hjemme hos oss har vi fokusert på å få valpene husrene raskest mulig. Dette har vi oppnådd ved og ikke gi de muligheten til å gjøre fra seg inne. Vi bærer valpen ut hver gang den har spist, sovet, lekt osv. Det blir mange turer ut de første to ukene. ( Opptil flere ganger pr. time ) Jo færre uhell med tissing og driting inne, jo fortere lærer valpen at dette skal gjøres utendørs. Alle våre hunder har på dette viset blitt husrene i løpet av et par-tre ukers tid. Da går de til ytterdøra og setter seg der, evt småpiper litt.

 

Å fly rundt i huset å skrike "NEI", høres for meg ikke ut som en optimal start på livet for en valp i et nytt hjem.

 

Edit: Rettet skrivefeil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Valper har faktisk en form for blærekontroll - hvis man løfter de opp når de tisser. Da stopper det, og du kan skynde deg å bære spretten ut slik at han kan gjøre fra seg resten ute mens du roser han hemningsløst. Da får du utmerket trening i dette også, for valpen blir tatt i gjerningsøyeblikket. :wink:

 

Men du må ha tøflene på og være rask i reaksjonen, for en valp tisser ikke i mange sekunder. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg lærer også valpene mine hva "NEI" betyr. Likevel prøver jeg å komme valpen i forkjøpet, for å unngå situasjoner hvor for mye bruk av denne kommandoen må brukes. Spesielt den første tiden. Det er morsommere for både hund og eier hvis man kan nå målet med ros.

Link to comment
Share on other sites

Det hangler og går. Noen nei, og noen "så flink du er". Prøver å lære den å sitte, og det ser ut til å fungere. Utspekulert smarting som tisser en flekk så fort jeg slipper øynene fra den, men i blant rekker vi ut og. Ikke lett å forberede til bursdag og holde øynene på dyret hele tiden samtidig!

 

Har prøvd å ha den i bånd, men det er IKKE populært! Prøver jo å venne den til det ved å ikke dra for mye i båndet, men la den gå fritt mens jeg holder slakk. Nekter den å gå dit jeg ikke vil ved bare å holde igjen. Men maken til akrobatøvelser for å få det av! Har endt med at den legger seg ned og skjelver litt i stedet. Er det tidlig å prøve bånd kanskje?

 

Har ellers klippet klør på den. Kjøpte en saks for hamstere/smådyr (!) for den er liten. Kjøper heller en større en når han blir større selv. Var en utfordrende prosess, men fikk hjelp av en kompis som viste det. Tassen ga opp protestene ganske fort, så det gikk greit.

Link to comment
Share on other sites

Kjempebra at du allerede har startet med kloklippen, det er det som skal til for å unngå panikksituasjoner i senere alder. Har sett nok hunder som må dopes ned for en enkel kloklipp, for å si det sånn.

 

Når det gjelder det å gå i bånd, så synes jeg du skal være like standhaftig som ved kloklippen. Protestene vil gi seg like fort her, men det er klart den vil prøve å komme seg unna noe den ikke liker, i begynnelsen. Det går fort over.

 

Stå på ko-stens, synes det virker som du allerede har kommet deg godt inn på rett vei :D

Link to comment
Share on other sites

Takk takk! Så langt er det veldig uvant og veldig moro! Tassen ligger i en liten krøll og dupper på et pledd på stua nå. Sliten etter dagen. Hadde ti seksåringer på bursdag her, men jammen sov han seg gjennom hele greia, selv om det var leven utenfor døra! Også så blid da han måtte på do etterpå! :D

 

Her er et par bilder av Birk. Ikke veldig bra, men det er visst ikke lett å få en slik til å sitte stille og posere... :lol:

 

001-3.jpg

 

004-2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Følger spent med her, skal selv hente en pointer valp i løpet av et par måneder:)

Jeg har lest litt rundt omkring og noen mener det er best å putte valpen rett i buret etter mat,lek osv før man bærer den ut. Dette fordi valpen helst ikke vil gjøre fra seg i buret og at den da holder seg.

Hva mener folket her inne om dette?

Link to comment
Share on other sites

Ikke gjør samme tabben som meg ikke la henne bare tisse på gress, varier det! Hunden

Min klarer bare å pisse i gress å i skauen

 

Min fikk problemer når snøen ble borte, da han er født i desember. :D

 

Og angående bur-plassering etter mat.. Jeg vil vel da kanskje tro at du lager en innedo av buret, uten at det finnes noen fasit på dette. Det som gjelder er å finne en metode som hunden din og du trives med rett og slett :)

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring etter to netter er at valpen helst vil unngå å gjøre fra seg i buret. Så fort den våkner bærer jeg den ut, og da går det ikke lang tid før ting skjer. Har nå sovet to netter ved buret, og begge nettene har jeg blitt vekket av litt klynking. Da er det om å gjøre å få på seg klær og bære ut.

 

Setter han ikke rett i buret da han har spist. Da får han snuse rundt og kose og leke litt. Har lagt et pledd på gulvet ved siden av tv-stolen. Der har han et tyggebein han kan drive med. Når han så begynner å vandre litt, bærer det ut for å gjøre fra seg.

 

I dag tidlig ga jeg han mat ca kl sju, ikke lenge etter at han var ute. Deretter sov han en drøy time. Tok han da ut og har vært ute i over en time. Har gått noe med bånd, selv om det ikke er populært, men han venner seg gradvis til det. Bor rett ved en fotballbane, og der fikk han lov å gå uten bånd. Da ble han helt tulling og hadde det utrolig bra! Prøvde også å trene litt på sitt, og det ser ut som om begynner å fungere. Går også vekk når han har fått sittkommando, ca ti meter og setter meg på huk med godbit og sier "ja". Da kommer han stormende, men får sittkommando når han kommer frem. Klarer han det får han godbit, og det funker ganske bra allerede det og. Moro! Da vi kom inn bar det i buret, men det spørs om han roer seg, for noe bæsj kom nemlig ikke på den timen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest litt rundt omkring og noen mener det er best å putte valpen rett i buret etter mat,lek osv før man bærer den ut. Dette fordi valpen helst ikke vil gjøre fra seg i buret og at den da holder seg.

Hva mener folket her inne om dette?

 

Jeg vil anbefale deg varianten med å ta valpen rett ut etter lek, søvn, mat og vann. Blæra til en valp er veldig liten, og fra valpekassa er de vant med å gjøre fra seg der det passer dem. Du klarer ikke å utvide blærekapasiteten ved å legge den i bur, og på en måte nekte den å gjøre ifra seg. Selv om hunder nødig gjør ifra seg på liggeplassen, så klarer ikke en valp å holde igjen når den må på do. Dette kommer med alder.

 

ko-stens: Kjempebra at du allerede er godt igang med denne treninga. Jeg ville gjerne brukt kommandoen "Kom", eller ei fløyte hvis du har tenkt å bruke dette i framtida. Like greit å starte med det innkallingssignalet du ønsker å bruke senere. Når det gjelder kommandoen "Ja", så bruker jeg personlig helst denne i reis-situasjon under jakta, så den bruker jeg som nevnt lenger opp i tråden, gjerne når jeg setter ned matskåla. Da forlanger jeg at valpen skal sitte helt til jeg gir klarsignal.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gjerne brukt kommandoen "Kom", eller ei fløyte hvis du har tenkt å bruke dette i framtida. Like greit å starte med det innkallingssignalet du ønsker å bruke senere. Når det gjelder kommandoen "Ja", så bruker jeg personlig helst denne i reis-situasjon under jakta, så den bruker jeg som nevnt lenger opp i tråden, gjerne når jeg setter ned matskåla. Da forlanger jeg at valpen skal sitte helt til jeg gir klarsignal.

 

Akkurat dette tenkte jeg på og etter noen "ja"er! Ja brukes jo oftest som et "frigivningssignal". "kom" er nok atskillig bedre ja. Kommer til å endre denne kommandoen.

 

Har for øvrig kjøpt en "klikker". Har pratet med et par stk som mener dette er tingen å bruke. Mye mulig jeg kommer til å prøve det i begynnelsen på det enkleste, så får en se. Burde nok få med noen som har peiling på det, men har fått endel tips. Det er i hvert fall viktig å ikke gjøre feil her. Får lese meg opp på det...

 

Men en liten ting. Hvor ofte bør egentlig valpen fores!? Hører både tre og fire ganger om dagen. Min har fått tre om dagen fra oppdretter, og det har jeg fortsatt med. En kompis foret hunden sin fire. Har kanskje ikke så mye å si, men det er kanskje bedre med mindre mat fire ganger enn bra med mat tre ganger?

Link to comment
Share on other sites

I begynnelsen pleier jeg å gi 4 ganger daglig, og går etterhvert over til 3. Når hunden passerer året, så forer jeg 2 ganger daglig. Dette har jo selvfølgelig med størrelsen på magesekken å gjøre. Imidlertid vil jeg anbefale deg å ikke fore for seint på kvelden, slik at hunden rekker å gjøre seg rein før leggetid. Valpene forer jeg helst ikke etter klokka sju på kvelden.

 

Når det gjelder klikkertrening, så kan dette være utrolig gøy. Veldig mye en kan lære en hund med denne metoden. Vi trenger ikke å ta diskusjonen i denne tråden, om hvor mye det er nødvendig å lære en fuglehund. Her er et artig eksempel på hva som er mulig :D

 

Finnes mange filmer av denne hunden når du kommer inn, helt ifra 9 ukers alder.

Link to comment
Share on other sites

Foring 3 ganger om dagen er passe det. Pass på at han spiser opp hver gang, du må altså finne ut hvor mye han spiser sånn ca og gi den mengden. Spiser han ikke med en gang du gir han mat så vent ett minutt eller to og ta bort maten, så lærer han at det ikke går ant å spare på maten. Det er en grei vane å lære dem opp med. Så slipper du at han nekter å spise når du har det litt travelt med å komme deg avgårde på jakt eller noe annet der du vet at det er lurt å få litt næring i hunden først.

Når han bikker året så kan du begynne å gi han mat kunn to ganger om dagen.

Jeg lar bikkja mi spise så mye han klarer, men passer på at det stemmer sånn høvelig med hva jeg har gitt han. Nå har jeg vell en av de mest glupske hundene på planeten da og han spiser alt og store mengder av det (Vortseh). Vet at en del settere er kresen i matveien og kan nekte å spise foret. Nå vet jeg ikke hvordan Breton er på det området, men ikke bytt for bare for at bikkja nekter å spise det. vent heller til han gir seg, ellers kan det jo hende at du må bytte for hver andre måned.

Link to comment
Share on other sites

Enig til et visst punkt. Meeeen - valpen har overhodet ikke blærekontroll nå så da blir det tiss og bæsj på gulvet hvis man skal praktisere dette.

Det har jeg tilgode og oppleve, mine valper har vært huserene innen de fyllte 3 månder, og mine 2 siste GS har ennå ikke bæsjet inne. Så dette har ikke noe med blære kontroll å gjøre, man må alltid påse og være fremsynt for å få en valp husren!

Link to comment
Share on other sites

Enig til et visst punkt. Meeeen - valpen har overhodet ikke blærekontroll nå så da blir det tiss og bæsj på gulvet hvis man skal praktisere dette.

Det har jeg tilgode og oppleve, mine valper har vært huserene innen de fyllte 3 månder, og mine 2 siste GS har ennå ikke bæsjet inne. Så dette har ikke noe med blære kontroll å gjøre, man må alltid påse og være fremsynt for å få en valp husren!

 

Hentet min valp (jämt) når den var 10 uker. Renslig fra dag en! Faktisk holdt den seg de åtte timene det tok å kjøre fra oppdretter... (Jada, gikk mange og lange turer underveis!)

Link to comment
Share on other sites

La merke til at tassen søkte mot døra i stad. Lempet han ut, og jammen kom det en skvett. Var ikke lenge siden den var ute heller, så kanskje det begynner å demre litt at stuegulvet ikke er det beste å bruke som do???

 

Men i morgen er det bånd for alle penga! Slapp den ut og brukte ei lykt for å holde kontroll, men dæven så mye løping og "NEI"ing! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Alt du gjør i fra nå og til jul får du igjen fra jul og i de neste 12 årene. :)

 

Lær den bånd, lær den å spise maten sin før den blir borte og du har tatt det som gjelder for største delene av året. :)

 

Off-topic: Min IS ble hentet når han var 13 uker og han var da selvfølgelig rein inne. Han har kun gjort inne når jeg har vært uvøren med tanke på foring eller tidsperioden han har vært alene. Men han holder seg glatt 12-13 timer (dette er når han står utendørs, han nekter nemlig å gjøre fra seg i det området hvor han har luftemuligheter utendørs :? ).

Link to comment
Share on other sites

Det har jeg tilgode og oppleve, mine valper har vært huserene innen de fyllte 3 månder, og mine 2 siste GS har ennå ikke bæsjet inne. Så dette har ikke noe med blære kontroll å gjøre, man må alltid påse og være fremsynt for å få en valp husren!

Det jeg mener er at dersom du forlanger at en 8 uker gammel valp skal sitte før du slipper ham ut og han er tissetrengt - så går det galt. For han har ikke lært seg kommandoen sitt enda og da kan du heller ikke forlange det.

Jeg er selvsagt enig i det siste du sa; jeg nevnte det vel i første innlegget mitt i tråden om å ta ham ut etter lek, søvn og mat for å få ham husrein kjapt.

 

EDIT: jeg skreiv det i den andre tråden til trådstarter (nødvendig utstyr til valp).

Link to comment
Share on other sites

Enig til et visst punkt. Meeeen - valpen har overhodet ikke blærekontroll nå så da blir det tiss og bæsj på gulvet hvis man skal praktisere dette.

Det har jeg tilgode og oppleve, mine valper har vært huserene innen de fyllte 3 månder, og mine 2 siste GS har ennå ikke bæsjet inne. Så dette har ikke noe med blære kontroll å gjøre, man må alltid påse og være fremsynt for å få en valp husren!

 

Breton-valpen er nå 8 uker, dvs 2 måneder gammel. Det betyr at han har 1 måned på å få valpen husren innen den er 3 måneder, og det er ikke noe problem for ko-stens. Hvis valper hadde blærekontroll, så ville de ikke gjort ifra seg inne. Dette er valper som er født på august, og jeg antar derfor at de har fått vært mye utendørs og lekt i løpet av tiden de har vært hos oppdretter. Følgelig burde de allerede vært husrene etter din påstand.

 

Det å være fremsynt, er vel gitt som råd lengre opp i tråden, da dette er det samme som å lufte valpen minimum etter lek, mat og søvn.

 

Er klar over at det er forskjellige erfaringer ute og går, og jeg påstår ikke at jeg har rett, men etter å ha avlet opp 7-8 valpekull, så er ihvertfall dette min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det blir en stor dag når valpen er husren. Ganske slitsomt å nærmest fotfølge dyret hele tiden for å se om den skal gjøre fra seg! Rett ut om morgenen, og det går fint. I stad var det full fres. Ett sekund ute av syne, og vips... Liten dam... :?

 

Men han har sovet fra kl 2300 til 0630 uten å vekke meg, og det er bra!

 

Dagen i dag skal brukes til båndtrening og repetisjon på sittkommando. I tillegg har vi planer om en biltur og venne den til å være i bilen. Må bare få den igjen fra verkstedet!

 

Men jammen er jeg glad for at jeg har høstferie denne uka. Som førstegangs hundeeier er det en stor fordel å kunne bruke mest mulig tid på å bli vant til å ha hund og ha tid til å konsentrere seg om den og ikke jobb!

 

Og i skrivende stund (pga Kammeret!) klarte jaggu tassen å lage ny dam! Argh! Sånn går det når man ikke følger med hele tiden! Nå skal den få drepe koserotta si litt før vi sørger for å gå ut en tur så store ting ikke skjer på stuegulvet! :)

Link to comment
Share on other sites

Men jammen er jeg glad for at jeg har høstferie denne uka. Som førstegangs hundeeier er det en stor fordel å kunne bruke mest mulig tid på å bli vant til å ha hund og ha tid til å konsentrere seg om den og ikke jobb!

 

 

Dette kan slå begge veier. Jeg veit om de som har brukt hele den første uke kun på hunden sin og har måtte slite med det i etterkant pga at hunden ble vant til å være sammen med eieren hele tiden.

 

Men dette er også individuelt, og slik jeg leser det gjør du ditt beste, eller rettere sagt hundens beste, og mer kan vi ikke gjøre. Lykke til videre ko-stens, håper å kunne treffes en gang for å hilse på :)

Link to comment
Share on other sites

Ja la valpen være en del alene i korte økter enten du bruker bur eller har den avgrenset på andre måter, ikke en lett ting å plukke bort senere i livet. Har vært hjemme med min kar i over 1 månde og går stadig ut i korte økter, eller har den i buret adskilt fra meg slik at den ikke skal få uvaner. Til nå har dette gått svært bra, men tispa jeg hadde tidligere kunn ikke være alene, ikke klarte jeg å trene det bort heller.

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan være lurt å holde igjenn litt på oppmerksomheten også, så slipper du unna det å få en trengende hund.

Når min var valp så lot jeg han bare suse rundt i huset og når han oppsøkte meg fikk han skryt og litt kos, så satte jeg han ned og overså han. Men hver gang han oppsøkte meg så ga jeg inkallingstegn og plystret før han fikk skryt og kos. Mener selv at det har funket vertfall:)

Link to comment
Share on other sites

Kanskje ikke så dumme tips dette. En kompis hadde en Munsterlander, og den begynte å hyle så fort han gikk unna den mer enn tjue meter (ikke på jakt da!). Kanskje fordi den hadde fått for mye oppmerksomhet?

 

Det er imidlertid en ting jeg er usikker på, og det er om valpen skal sove i buret sitt hver eneste gang, og om buret skal være lukket hver gang han skal sove? Har prøvd litt forskjellig. Det er jo litt kos å ha den sovende litt på fanget og da... Uansett, skal jeg gjøre noe som ikke involverer han, bærer det rett inn og med låst dør. Det ser ut som om går greit.

Link to comment
Share on other sites

Om du vil bruke bur er opp til deg. Det er strengt tatt ikke nødvendig å ha det.... men hver sin smak.

 

Jeg bruker kun bur i bil og på utstilling. Ellers ligger bikkja hvor han vil, aldri noe stress eller mas. Før hadde jeg tre digre bikkjer på en gang og folk merka ikke engang at det var hund i hus... Det har litt med hvordan man oppdrar dyret også.

F.eks passer jeg for tiden på en new foundlandtispe på 2 år og alt som minner om mat må legges oppå kjøleskapet for bikkja klatrer rett og slett opp på bordet og stjeler :shock: Holder jeg noe i hånda så prøver hun å glefse det i seg... Jeg er ikke vant til sånn uoppdragenhet kan du si, så her kunne det vært på plass med et bur ja :roll: Men det henger igjen på at eierne har vært skikkelig slappe i oppdragelsen og tillatt dette tullet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke tilhenger av bur... Men mulig jeg skjemmer bort bikkja litt. :roll: Da han var valp og til ca ett års alder lå han stort sett i et romslig bur om natta, men etter at jeg flytta så har bikkja full frihet... Det er selvfølgelig et valg man tar. Jeg er ikke tilhenger av at ei bikkje skal være innelåst i et bur dagen lang, selv ikke når jeg ikke er tilstede. Han går fritt i huset når jeg er borte. Skulle jeg hatt bur stående i huset, så er mitt alternativ å ha burdøre åpen til enhver tid slik at bikkja kan gå inn der når han vil.

 

Jeg bruker kun bur i bil, og når vi er på utstillinger og jakt og bor i hytter osv. Det innfinner han seg helt greit med.

Link to comment
Share on other sites

Hundeburet har vel aldri vært tenkt brukt som alternativ til dressur av hunder. Ei heller som oppbevaringsplass for hunden når eieren er hjemme. Når eieren er borte, på jobb f.eks, kan det derimot være praktisk å bruke bur. Spesielt de 2-3 første årene av hundens liv. Det er trygt. Både for hunden og huset.

 

Forskning har vist at hunder forlatt løse i store hus lett kan bli rastløse og ofte vandrer rundt og vokter huset. Hunder forlatt i bur finner oftere roen og sover mye. Hva som passer best for den enkelte ang. bruk av bur, må man selv vurdere ut fra hundens personlighet, arbeidssituasjon, familieforhold, boform osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner tankegangen deres... men tenk deg å ligge 8 timer i et bur som du knapt kan stå oppreist i. Ikke kan du gå på do, ikke strekke deg ut. Dersom trangen blir for stor så må du ligge i pisset/oppkastet. Ikke akkurat festlig. Mulig jeg har vært heldig, men jeg har aldri hatt en hund som har herpa huset på nesten 20 års hundehold.

 

Men burdiskusjon er vel ikke det som er temaet her; dere skjønner hvor jeg står i alle fall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg venner den til å ligge i buret når den skal sove. Ganske fort vil den gå dit selv, når den blir sliten. I begynnelsen venter jeg til valpen har sovnet, og lister meg bort og stenger burdøra. Dette bruker å fungere fint.

 

Siterer meg selv her for å understreke at dette gjelder burtilvenning. Mine egne hunder som har blitt husrene og ikke stjeler og ødelegger inventar, ligger i sofaen og senga :oops:

 

Videre støtter jeg saan. Det kan ofte bli en stressende tilværelse, spesielt for en hanhund, som skal vokte hele huset når man er borte. En av mine hanhunder begynte i voksen alder å pisse hele huset, og tunga hang som et slips når jeg kom hjem. Jeg forstod raskt hundens problem, og begynte å legge ham i buret når jeg var ute, og han ble igjen en glad og rolig hund.

 

Dessuten synes jeg også det er greit i barnefamilier, at hunden har et fristed når den blir sliten. Når valpene mine går og legger seg i buret, så vet barna at det er forbudt å forstyrre. Det kan lett bli for mye for en valp, med små barn som elsker dette krapylet over alt på jord. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner tankegangen deres... men tenk deg å ligge 8 timer i et bur som du knapt kan stå oppreist i. Ikke kan du gå på do, ikke strekke deg ut. Dersom trangen blir for stor så må du ligge i pisset/oppkastet. Ikke akkurat festlig.

 

Da har du for små bur eller for store hunder :lol: men om valget er og få dritt i buret eller i sofaen syntes jeg valget er lett :D og går for ett stort bur.

ps Mine hunder bor i en egen moelven brakke og er bare innomhus når vi er hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...