Jump to content

Hylser fra hjemmelading.no


waterbaekk

Recommended Posts

Hel presse dem du!!. Kjøpte Reminton hylser i 375 H&H, og de måtte helpresses først. Kjentes ut som om de var det først, og kula gikk greitt og var fast inni, men etter å ha sjekka etter noen skudd var kulene litt løse i hylsa. Dem gikk som smør i kammeret, så jeg trodde de var ferdig til bruk.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så mye med saken å gjøre kanskje, men jeg kjøpte nye, uskutte Federal Nickel hylser i .222 av en sjel her på forumet. De måtte jeg helpresse, ellers ble sluttstykkegangen trang. Alltid greit å sjekke at hylsene går greit før en hiver i hette, krutt og kule!

Link to comment
Share on other sites

Tja, svært skjelden jeg har behov for å size nye hylsene før jeg lader dem, men enkelte fabrikat kan ha godt av å få rettet halsen p.g.a. enkelte bulker. Spec gjelder dette Remington. Jeg sorterer da stort sett ut de jeg ser har bulk i hals, eller munning og kjører ekspander med rett diameter igjennom. Altså ikke behov for å presse hals, eller hylsekropp. At jeg enkelte ganger gjør det likevel, har ikke noe med behov å gjøre. Men som nevnt av Joggen, kan det enkelte ganger være et reelt behov for å presse halsen for bedre grep. Finnes ikke noe fasit svar.

Link to comment
Share on other sites

Vel, svaret på siste er ikke annet, enn at hylsene faktisk koster mer inn, enn ammoen. Jeg vet at for en del år siden (ca 15), var det i hvertfall en liten forhandler, som banket ut kulene fra jaktmatch, tømte kruttet og støtet ut hetta. Kunne på den måten selge kuler og hylser med mer fortjeneste enn den ferdige ammoen

Link to comment
Share on other sites

Mine 375 H&H hylser passet brillefint i kammeret, men det var halsen der kula skulle inn som var problemet. Etter en liten tid, ble halsen for slakk og kula ble løs. Det kan vel være forskjell fra kaliber til kaliber sikkert?, åssen dem er når dem er nye. I mitt tilfelle var det nye Reminton hylser det her var snakk om. I ettertid har hylsene vært sterke og ikke noe tull ellers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...