Jump to content

Kombi - Hvile kaliber?


saamb

Recommended Posts

Har brukt noen dager nå på å forvirre meg selv fullstendig, ved å lese forskjellige tråder her på forumet. Jeg jakter pent lite, blir kanskje 2-3 turer i år, på rådyr og eller harejakt. Har i dag en Baikal enkeltløper, men kunne tenke meg en kombi, for "sikkerhets skyld" de gangene avstanden blir i grenseland. Budsjettet mitt er nok i den nederste ligaen, da jeg har nok av andre hobbyer som koster mer penger enn det som er fornuftg. Lurer derfor på om folket her kan klare å opplyse meg litt rundt hva som er fornuftig av kaliber?

 

Edit: Tar forøvrig i mot tilbud på PM, om du har et fornuftig våpen å selge meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dersom du baserar deg på ferdigrulla ammo, so kan du vurdere dei litt meir "standardiserte" kalibera. Får mange kombiar i .222, .223, 6,5x55 og .308. Men då får du ikkje kragekaliber, som mange foretrekker. (Sjaølv har eg 6,5x55 i kombi, og det har fungert bra til no).

Då er utvalg betre og pris snillare både på trenigsammo og jaktammo.

Link to comment
Share on other sites

Er jo heller ingen upris på Sellier&Bellot helmantel i 7x57R heller da.

 

Bruksverdien har jeg inntrykk av at holder seg bedre også hvis man går for ett kaliber med krage.

Krage patroner er liksom det som hører hjemme på ett brekkvåpen å da (men det er nå bare min mening)

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha fult utbytte ut av kombien din, bør du lade selv. Da snekkrer du sammen to ladninger som har samme treffpunkt på 100meter (en ekspanderende til hjortevilt, og en helmantel til fugl) :wink:

 

Jeg har akkurat fått meg en kombi :arrow: Diamond 20/76 7x57R. Her går Nosler accubond 140grain så det griner etter :-). Spyttes ut i ca 740m/s. Nå gjelder det bare å finne en Fmj kule til fugl. Den sammlet godt med Norma FMJ fabrikk ladet ammo da jeg testet den, så skal kjøpe 100stk kuler og prøve om jeg lykkes med samme treffpunkt ved å endre på kruttmengden.

 

Ps. vær obs, plutselig får man et bit av drilling syken,,,,,,, har et anfall i disse dager... Mulig det blir drilling her!!! :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Setter pris på alle tips som kommer her! Skjønner vel som smått at jeg ikke kommer utenom å hvertfall snuse litt på det å lade selv :roll:

 

Har vurdert en brukt Baikal 12/76 / 6,5x55 til skarve 3 lapper - hadde egentlig slått fra meg denne, da det virker som at folk brenner veldig for dette med krage, men sitter liksom å lurer litt - spiller det så forbasket stor rolle da? Er ikke 6,5x55 et helt OK kaliber til formålet?

Link to comment
Share on other sites

Gå for 6,5x55 om du får et godt tilbud. Det er vanskelig å finne kombier med R-patroner til en rimelig penge. Det måtte i så fall være en med løp i 5,6x52R da denne ikke er så populær blant kombiinteresserte lenger, selv om jeg har hørt folk si den er blant de beste rådyrkalibrene.

 

Kragepatroner er nok det beste i en kombi, nettopp i og med at den har krage. Det er jo ingen utdrager som tar med hylsa ut av kammeret på et brekkvåpen. Det er en liten "hake" som tar den ut litt, slik at man må fiske den ut selv. Med krage er det lettere å ta den ut. Noen har nok opplevd at det kan være problematisk å få ut hylsa dersom "haken" glipper.

 

I tillegg er det vel slik at kragepatroner har lavere trykk enn vanlige patroner, men om du skyter originalvare fra hylla skulle ikke det by på store problemer.

 

Hadde selv en Zoli med .222 Rem, men jeg hadde aldri problemer med å få ut patronen, og dette er ikke akkurat noe monsterkaliber.

 

Fordelen med 6,5x55 er at den er dugende på det aller meste, fra spurv til elg. Dessuten er den jo billig å treningsskyte med.

 

R-patronene, altså kragepatronene, er dyrere å skyte med, men nå skal det også sies at ingen kombi er noe mengdetreningsvåpen. Hvor mange skudd kommer du til å skyte i året med den?

 

Jeg solgte kombien min etter to år, men skjøt ikke mer enn maks ca hundre og femti skudd totalt. Så kjøpte jeg rifle i .222, pluss ladesett. Har skutt ca 500 skudd dette året, men da har jeg knapt vært på skytebanen siden i mai, så det skytes mye mer med rifle hos meg i hvert fall. Det blir fort kjedelig å skyte på bane med kombi, for de begynner å varmespre ganske fort (gjelder i all hovedsak de med loddete løp).

 

Konklusjon: 6,5x55 og .308 (vanlige storviltkalibere uten krage i kombi) er normalt billigst å få tak i og billigst å skyte med. R-patroner passer best i kombi pga krage og trykk. Med lavt budsjett, som du nevnte i første innlegg, gå for 6,5'en du har tilbud om.

 

Ps: Om du kjøper kombi. Sett på hurtigmontasje om du skal ha kikkertsikte.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde definitivt gått for den som du har for hånd til rundt 3 lapper. 6.5x55 er en knall patron + at man har råd til å skyte med den....nå skal ikke jeg erte på meg folket her, så jeg sier med en gang at jeg ikke aner hva prisen på f.eks 7x57 ligger på i forhold til 6.5x55.

 

Jeg har 6.5x55 sjøl i allround rifla mi. Den brukes til alt....fugl, rådyr og elg + bjønn. Funker gull. Men det er jo klart at litt mer power som det er i noen kaliberforslag over her er jo ikke negativt. Men jeg setter pris og bruksområder høyt på min liste. 6.5x55 er tross alt lovlig på alt vilt i hele Skandinavia 8)

 

Det er viktig å tenke på at man skal/bør trene en del også, og derfor ville jeg valgt en kaliber med billig treningsammo. Jeg kan ta et lite eksempel fra rifla mi i 6.5x55. Seller&Belliott treningsammo med 9 grams kule har eksakt samme treffpunkt som Norma 10.1 grams vulkankule. Så jeg kan trene + jakte uten å måtte skru på kikkerten, eller forlegge siktepunktet....eller for den saks skyld så spiller det jo null rolle hvor man treffer på trening på banen, og da er det jo like greit å gå inn for å skyte tette samlinger på banen, og heller drite i hvor dem er i forhold til sentrumsblinken hvis du får en kaliber som går forskjellig fra treningsammo til jaktammo. Om man har 5 skudd innafor en snusboks i 10'er stripa, eller om man har den samlinga på 5'er stripa spiller jo null rolle, så lenge det er jaktammo'n som sitter midt i blinken :D

 

Ønsker deg lykke til :D8)

Link to comment
Share on other sites

- hadde egentlig slått fra meg denne, da det virker som at folk brenner veldig for dette med krage, men sitter liksom å lurer litt - spiller det så forbasket stor rolle da? Er ikke 6,5x55 et helt OK kaliber til formålet?
Jeg brenner for krage, og ville aldri ha kjøpt meg en kombi med rillepatron.

 

Men du skriver at du ikke bruker våpenet mye, og at du ikke ønsker å bruke mye penger på dette. Skal du bruke mindre penger, er det noe på "vil ha lista" som må strykes. Som jeg skrev over er populære kalibre noe av det som du kan kuttes ut først. Så kjøp gjerne en i 6,5x55, eller så har jeg stor tro på brno-en som ko-stens linket til i 12/.308. Denne kan jo enkelt gjøres om til kragepatron av børsemaker senere.

 

haglepipier som ikke er godkjent for stål, senker også prisen. Som jeg skrev tidligere kaliber 16, er det svært mange som ikke ville vurdert en gang. Mange mener også at man må ha 12/76, slik at vapen i 12/70 regnes som ukurant, noe det selvsagt ikke er.

Link to comment
Share on other sites

Bry deg mer om kvaliteten på våpenet enn på kaliberet. Og med ditt forbruk skal du bare overse alle råd om å lade selv. Selv syns jeg kombi'er med 20/76 er smekre, og haglepatronene holder i massevis til norsk haglevilt. Men det bør ikke være avgjørende. Kjøp heller et godt kvalitetsvåpen i "ukurant" kaliber enn noe billig skjit i "superkurant". Ammoforbruket ditt kommer aldri til å utgjøre noe av betydning i forhold til hva du bruker på jakta ellers.

 

Mitt førstevalg: 7x57R + 20/76, og god optikk med rødpunkt som starter på maks 1,25X.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Beklager å måtte gjenta meg selv, som vanlig, når det gjelder valg av patron/kaliber til kombi, men et brekkvåpen er konstruert med tanke på nettopp kravepatroner for å sikre at våpenet er fukjsonsdyktig under alle forhold, med andre ord er det en tanke bak disse "ukurante" patronene med krave.

 

Hvis man ser på de land som produserer disse våpentypene, og hvor det er kultur for dem, så selges det stort sett med kamret for kravepatroner der.

Brekkvåpen kamret for vanlige patroner uten krave produseres stort sett for eksport til gjerrige svensker og nordmenn som skal ha 6,5x55 og .308 akkurat som i elgbørsa.

Trener man noe mer med kombien av den grunn?

Neppe, de er nemlig ikke laget for å skyte mye på bane.

 

Nå er det mange som er storfornøyd med kombi i 6,5x55 og aldri ser noen grunn til å bytte, mens andre igjen har hatt litt problemer og selger unna billig.

 

For å ta det kort og brutalt så kan jeg liste opp de viktigste ankepunktene til 6,5x55 og .308 i kombi.

Det som oftest blir nevnt er at tomhylsene er vrange å pirke ut av kammeret med våte og kalde fingre.

Greit nok, vil man ha dem ut så kommer de ut.

 

Det som er mer betenkelig er at brekkvåpen generellt (med unntak for Brno 300 serien og Blaser99) ikke er konstruert med tanke på å håndtere det relativt høye arbeidstrykket f.eks. 6,5x55 har over lengre tid, etter flittig bruk kan man oppleve at det blir slark i mekanismen og da har man egentlig ikke spart så mye likevel.

 

Men det som merkes mer umiddelbart er om man lader med "feil" patron!

Ofte blir disse våpnene kamret med toleransene for 6,5x55 Svensk Mauser, om man da har ladeutstyr i 6,5 Krag eller 6,5 Scan KAN patronene bli litt for store...det samme gjelder om man ved et uhell får med seg en tomhylse fra skytteren på standplassen ved siden av på skytebanen og denne har avfyrt patronen i et kammer med romslige Kongsberg toleranser.

Når du klapper igjen løpsbunten på en kombi får du såpass moment i bevegelsen at du garantert får patronen inn, men er den i største laget så blir den sittende der, den ynkelige lille stiften som skal trekke med seg hylsa ut av kammeret bøyer seg eller brekker, og du må banke ut tomhylsa med en pussestav.

 

Du kan får omtrent samme effekten om du bruker billig ammunsjon i .308 også, de grå eskene som ofte kommer levert i en praktisk grønn "plastikkpølse" er ofte billige, men NATO standarden er også litt større enn det Winchester i sin tid foreskrev for hylsene.

 

Summen av dette, samt at du neppe kommer til å drive den helt store mengdetreningen med en kombi, gjør at det er bedre å se seg om etter en kombi som er kamret for kravepatroner.

Eventuellt basere seg på å bare bruke fabrikkammunisjon på jakt og ha med seg en tredelt stålpussestav for sikkerhets skyld.

 

Guffen følelse om dyret halter videre etter et dårlig treff og man står igjen på skuddplassen med en fastkilt patron i kammeret... :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...