Jump to content

remington 11/87 og remington 1100


bjoernstad

Recommended Posts

hey!

Ser etter ei forholdsvis billig halvauto i kaliber 12, helst 12/76, og synes remington virker som et greit og solid alternativ, men jeg lurer på hva forskjellen på 1100 modellen og 11/87 modellen er? kan noen forklare den? er det ellers noen som har synspunkter på disse haglene?

Link to comment
Share on other sites

11-87 er en videreutvikling av 1100. Den største forskjellen ligger i at den har en automatisk reguleringsventil for gasstrykket, slik at den blir mindre kresen på svake patroner. Remington sine autohagler er gode, solide og driftssikre, men litt tunge. Etter min smak blir de også noe fortunge, synes da f.eks. Beretta og Benelli er bedre balansert.

Link to comment
Share on other sites

magnumutgavene er kjent for ikke å veksle med lette ladninger, mens de eldre 12/70 1100 jeg har skutt spiser det meste av patroner. tidlige 70mm 1100 har todelt gassring, som visstnok er mer lettdreven enn utgavene med tyngre gassring i en del. viktig å pusse all drit utav returfjærrøret i kolben, og å holde mekanismen ren og lett smurt.

 

i tillegg er det mulig å få tak i kuhnhausen verkstedmanual for remingtons pumper/autoer, og da kan man jo skru selv!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ingen egen erfaring med 11/87,men masse erfaring med Rem.1100.- Den har trekolbe og er fra tidlig 80tal.- Jeg har (og haft)flere ulike hagler, men ingen så "lettskutt" som Remingtonen.-Virker som tyngden/balansen i den gir den en særegen flyt i svingen. Virker også som den passer de aller fleste selv om den er helt fri fra "cast off" i kolben. Med 24grams ammo er funktjonen ikke 100%,men ganske nære.--Eneste "drawback" er at jeg synes den blir for tung på litt lengre fjellturer.(tenkte ikke så mye på det når man var litt yngre).- Kan du leve med tyngden, så er den en "arbeidshest", og et våpen som kansje øker din treffprosent både på banen og på jakt. :)

Link to comment
Share on other sites

det står vel enkelt å greit mellom brukt 1100 og brukt 11/87. Har ikke tenkt å bruke altfor mye penger på halvautomat men trenger et arbeidsjern som tåler masse, er god å skyte med og som kanskje kan få opp treffprosenten litt, selv om det for det meste står på skytteren. Den skal som sagt for det meste brukes på duejakt, andejakt og ikke veldig mye gåing. Men når det gjelder lerdueammunisjonsproblemet så er det kun det at den ikke veksler 24 g? Man kan jo fortsatt skyte 1 og 1 skudd på lerduebanen f eks..

Flere tips til kjøp?

Link to comment
Share on other sites

Det er rart med det, men på tross av at 1100 er en ganske utbredt børse, er det ikke helt lett å finne god info på nett. Noen påstår at dette er fordi disse børsene er såpass gode at det ikke trengs så mye tukling. Evt problemer bør uansett feilsøkes av en børsemaker med kompetanse på nettopp disse børsene, spesielt avtrekksmekanismen er ganske komplisert.

Driver for øyeblikket å leser kuhnhausens verkstedsmanual på 1100 og 870, og det er strengt tatt ikke så mye å si utifra den, hovedelene går på sjekk av deler og slitasje.

Pass på at løpet ikke slarker i lengderetning med pipa/forskjeftet godt tilskrudd, slarker pipa vil det føre l at kontaktflaten mellom kasse og pipe bankes stygt.

Puss grundig, og hold mekanismen rein og lett smurt, så pleier de visstnok å oppføre seg pent om man gir dem korrekt ammo. Sørg spesielt for å vedlikeholde returfjæra og returfjærrøret, det er mange som synder med dette siden det er litt tungt tilgjeneglig.(krever mer demontering enne "field-strip")

Magnummodellene KAN modifiseres til å veksle med slappere ammo ved å forsiktig åpne gassporten(e), men det bør ikke gjøres om man skal bruke børse med magnumammo seinere.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

drar opp denne tråden med noen spørsmål her..

 

Sitter her nå og skal pusse ei 1100 for første gang, skjøt med den i går og med leirdue ammo var den ikke i nærheten av å veksle, med normal jaktammo 12/70 ble hylsa stående på tvers, mens med 12/76 vekslet den fint. Ser feks at returfjæra trenger puss, så det er en ting, men forran ved denne gassporten så sitter der jo to ringer inni der (eller skal der være 3?) men skal de sitte tigth eller skal de gli lett inni der? her satt de så pass at de ikke var så lette å få ut. Ser bare for meg at når gasstrykket skal blåse på ringen for så å drive ting bakover så bør vel de gli lett? utenpå magasinrøret er der jo en liten ring (trykt inn) skal her ligge noe form for pakning eller noe? den ringen ser ut å kunne treffe rett i nærheten av gassporten.

 

i denne omgang tenker jeg å ta en svært grundig vask/rens av hele hagla i håp om at det skal hjelpe. neste trinn blir vel da å kjøpe ei ekstra retur fjær og så begynn å kappe, for jeg må ha denne til å spise leirdue ammo...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

lager litt liv i denne tråden igjen :smile: er det noen som har god erfaring med å skyte 24 grams leirdu ammunisjon i en 11-87 12/89 super magnum? er redd for at patronene vil bli sittende igjen i hagla og ikke bli kastet helt ut. lurer også på om denne spiser absolutt alt av ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Min 11-87 12/76 veksler alt av 24gr så lenge gummiringen er på plass.

Har hatt den siden midten av nitti tallet og bare opplevd 2-3 funksjonsfeil.

I fjor måtte jeg ha nye ringer til gasstettingen( de to metall ringene) pga at den ene mistet et stor

skal/bit.

Remington hadde vist endret litt på designet på disse så det ble litt knoting for å finne ut hvordan de nye passer sammen.

Jeg pusset bort ALT kruttslammet som hadde byggd seg opp på magasinrøret i samme slengen og det gjorde at jeg fikk en patron som ikke vekslet på første serien(sporting).

Løpet mitt har litt skarpe kanter på de to gassportene, så den lager merker i gummi o-ringen og den kan da fort ryke, særlig i kuldegrader.

Kolben er litt lav og litt for rett for meg men det vender man seg til.

Det finnes sikkert en dings som gjør at man slipper å kaste tomhylser på sidemannen også...men

Link to comment
Share on other sites

tenkte å kjøpe en av de nye 1187 12/89 super magnum, har på følelsen at det må til litt mere for få lette 24g patroner til å bli kastet ut. men kansje med den nye teknologien går det fint alikevell?

har hørt mye bra om disse gamle 1187´ene og da de funker som bare det! problemet er vist at det ikke er så enkelt å skaffe deler til disse og at jeg er nok på utkikk etter en 12/89

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...