Jump to content

Kamre om en ..... til 6,5-06


alexblokal

Recommended Posts

Hei, Denne tråden er sikkert besvart før men jeg HAR søkt og fant ikke noe. Greia er at jeg har lyst på en medium $$$ langholdsrigg. Pappa har en Schultz & Larsen M97-DL som går ganske bra. Men kassa er en drøm, virker bånn solid og jeg liker pipeskift mulighetene. Siden lommeboken er på slankekur blir det ikke noen Sauer 202 eller linknede.

 

1) Jeg har falt for kalibret 6,5-06 pga "gamle kara" i klubben skyter utelukkende med 30 06 og de lader ikke. Så da får jeg ubegrenset tilgang på hylser.

 

2) 6,5 Kuler er meget kurante og oppdrive til en gunstig penge for meg.

 

Jeg skyter mye og jeg er ikke så lysten på et kaliber som "spiser" piper til frokost. Det skal holde min 3500- 5000 skudd (forhåpentilg vis) noe som 6,5-284 ikke gjør hvis jeg har forstått det riktig

 

3) Jeg har nær familie i USA som sender hylser og ladeutstyr jevnlig til meg.

 

Jeg gikk inn på S&L sin hjemmeside og der var det ikke noen 6,5-06 pipe som de fremstilte. Det er et problem.....

Så da lurte jeg på og hvis jeg kjøper en 6,5-284 pipe med riktig stigning kan man "gjøre om" den til en 6,5-06? og er det mye jobb mtp kostnader for meg hvis en børsemaker skal gjøre det? :?:

 

Alle råd og tips er velkomne :D

Link to comment
Share on other sites

.....

 

Så da lurte jeg på og hvis jeg kjøper en 6,5-284 pipe med riktig stigning kan man "gjøre om" den til en 6,5-06? og er det mye jobb mtp kostnader for meg hvis en børsemaker skal gjøre det? :?:

 

Alle råd og tips er velkomne :D

 

Da beholder du den i 6,5-284 og kjøper deg gode hylser og dier for pengene som ellers hadde gått til børsemakeren

 

Du har ikke noe å hente på løpslitasje og 284 har i utgangspunktet minst like godt presisjonspotensiale om ikke bedre

Link to comment
Share on other sites

Å basere seg på å presse om engangsskutt 30-06-messing til 6,5-06 er ikke verdt arbeidet. Hylsene sprekker etter kort tid. Kjøp heller nye hylser 25-06 (enklest) eller 270 Win (litt mer jobb med trimming) og bruk det. De varer mye lenger en gammel 30-06 messing, prismessig er det også lite å spare i f t øvrige kostnader med et slikt prosjekt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke en 6.5x55 når det er moderate 284 ladninger du er ute etter?

 

http://www.norma.cc/sortimentladd.asp?doc=Sort&Lang=1

 

Dersom du følger linken vil du se at de overlapper hverandre sånn ca

 

Da har du en patron du kan skyte mye med samt at det er lett å få tak i rimelig fabrikkammo (som du skal jobbe en del med ladinga for å matche) både til trening og jakt om du skulle komme i nøden

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :D

 

Men er det noen som har fakta om hvor lenge en 6,5-284 pipe varer med moderate ladninger og om 6,5-284 pipene til S&L er "gode" mht pressisjon og og levetid?

Hvis du skal lade ned 6,5-06 eller 6,5-284 til moderate ladinger, som vil gi det samme som 6,5X55.

Tror jeg du er mere tjent med å velge ei pipe i 6,5x55 med hensyn til varighet på pipa.

Ser att Puzzaque kom meg i forkjøpet :) 270win er ingen dårlig løsning!

Link to comment
Share on other sites

8) Det er det mest praktiske, men jeg har en sykdom som heter liker ikke mainstream :lol:

 

Hva med 270 vs 6,5x55? de er vel ganske like men 270 er litt mere futt?

 

Hva med f.eks 6.5x55 Ackley improved, 6.5 kuler, bra hylsetilgang, passe hastighet mtp løpsslitasje, mulighet til å skyte kjøpeammo. Og rettere hylsevegger gir vel også bedre levetid på hylsene?

 

 

Ang 6.5-06 vs 6.5-284 ; såvidt jeg har skjønt, så gir 6.5-284 samme hastighet med mindre hylsevolum enn 6.5-06, det vil også tilsi mindre løpsslitasje..?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med 6,5x55 til 6,5-06 er så langt jeg kjenner til at x55 er litt større i nedre del. Dvs hvis en skal brosje om en x55 til -06 må pipa settes tilbake for å bli trang nok for -06. På system hvor låsingen er integrert i pipa er dette mer komplisert.

6,5-284 er fetere og dermed kan 6,5x55 gjøres om til 6,5x284 uten at pipa må settes tilbake. Dette er muligens en av grunnene til at Norma tok opp 6,5-284 da det er enkelt å gjøre om x55 til -284.

Strengt tatt skal vel piper som endres til imp varianter settes tilbake for å sikre at patronspillet blir riktig for både standard og imp.

Skal du ha litt mer enn 6.5x55 kan imp versjon være veien å gå. Skal du spare løp ville jeg sett på 6.5x47L.

 

T

Link to comment
Share on other sites

Dine spørsmål ang presisjonspotensiale tror jeg du kan legge vekk ei stund. De fleste kalibre i en S&L vil gi den presisjonen du ønsker med rette ladninger.

Jeg tror du skal gå i boksen og finne ut behov, tilgang, økonomi og til slutt ønsker.

Hva er behovet? Er det 140 grs 6,5 kuler i 810 eller 900 m/s

Hva er tilgangen på ammo? Har du tilgang på gode priser på skytterlagsammo i 6,5 bør dette veie med når du avgjør.

Hvordan er økonomien? Kan du bygge børse og likevel sitte igjen med nok penge til solide montasjer og en kikkert som rettferdiggjør preisjonspotensialet i riggen du har satt sammen.

 

Jeg skal nesten garantere deg at en 6,5*55 vil dekke dine behov i 90% av tilfellene. Skal dette avgjøre, eller skal de siste 10% som ofte er teoretiske og funnet i en tabell avgjøre?

 

Jeg er ikke i tvil. Etter å ha eid og jaktet med 260 - 6,5*55 - 6,5*06 - 6,5RM - 264 WM og 6,5*300WBY er jeg tilbake til 260 og det med to stk våpen. Dette kunne like gjerne vært 6,5*55 men tilfeldigheten har gjort at begge disse er 260 rem.

Det er ikke ofte jeg siterer Jørund Lien, men det er haugen med tomhylser som er avgjørende, ikke teoretiske utregninger i en tabell.

 

Lykke til, jeg tror du vil få råd som kan hjelpe deg på vei i denne tråden

Link to comment
Share on other sites

AI har utblåste vegger og brattere skulder. For 6,5*55 gir dette ca 10% mer volum. Dette volumet er nok til at den blir vestentlig sprekere. Original når den nesten opp men som AI så er den der.

Sakoen min i 260 blir AI etter hjortejakte.

Du kan i tilegg skyte all original ammo i disse kamerene. Resultatet blir en fiks ferdig AI hylse, Altså vinn vinn i alle ledd :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vet om en lang 6,5-06 pipe til Sauer 202 som går godt og som er til salgs med diesett og hylser. Blir ikke veldig dyr tror jeg. Gjetter på rundt 4000,- ?

Send meg en PM om du er interressert så formidler jeg kontakt.

 

Her er en link til Wiki om P.O.Ackely. http://en.wikipedia.org/wiki/Ackley_Improved. Den bør forklare hva A.I. betegnelsen står for sånn generelt.

6.5 er så vidt jeg ser ikke blant de kaliber Ackley endret. Det betyr i så fall at noen andre har lånt betegnelsen A.I. på en forbedret 6,5x55. Dette har for øvrig bare akademisk interresse for ytelsene til 6,5 A.I., det betyr ingenting hvem som faktisk forbedret kaliberet :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar :D leverte inn litt våpensøknader nå på mandag, kjøpte større våpenskap enn det jeg trenger og litt harryturer til søta bror gjorde lommeboken litt skral :wink: Men etter en liten prat med fatter'n ble vi enige om å bygge om hans S&L M-97 med 6,5x55 pipe i 19x60 mm spiralfluted 8) kjøper et stokkemne som vi skal "spikke" til at vi får en sporterstokk med justerbart kinnstykke og tommelhull. Så skal en kompis av meg som er en magiker med metall bygge om den originale magasinløsningen på S&L slik at jeg kan bruke 5 skudd sauer magasiner.

 

Tusen takk for alle svar :D

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig at 270 win er bedre egnet til lette kuler enn 6,5-06 hvis man i 6,5 har "vanlig" riflestigning rundt 1:8 og man i 270 har 1:10 eller 1-12.

Jeg har trøblet med å få like god presisjon med 85 og 100 gr kuler i 6,5x55 i ett Sauer baneløp som jeg får med 130-140gr kuler i samme løp.

Det gjenstår å teste 270 løpet mitt med lette kuler før den endelige dommen faller.

Link to comment
Share on other sites

Min påstand er at hylseprisen ikke er viktig. De kan lades om så mange ganger at det ikke betyr noe.

Er enig i påstanden tidligere om at det er enklere og bedre å kjøpe 25-06 hylser for deretter å omforme disse til 6,5-06.

For å spare den temmelig lille kostnaden hylser er så det å plukke 30-06 hylser etter min erfaring også helt kurant. Først sortering og veiing, og med ei solid presse og godt med smøring seizer jeg om disse direkte, selv om det blir harde tak av og til. Det blir påstått at det er bedre å gå veien om en .270 die, men jeg har ikke hatt behov for dette enda.

At disse hylsene ikke varer så lenge gjør ikke noe. Det er ubegrenset tilgang på slike hylser hvis du av og til oppholder deg på en skytebane hvor 30 pliktmessige og 5 skudds prøve praktiseres.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...