Jump to content

Fargekoder på kuler


001

Recommended Posts

Jeg har kommet over amunisjon hvor kulene har orange tupp, og lurer på hva hva det er slags amunisjon(kaliber .308).

Jeg mener å huske at kuler med sort tupp er panserbrytende og at kuler med rød tupp er sporlys, eller er det rødt som er multi purpose? Er det noen som har en oversikt over dette? Hvor finner man informasjon om slikt?

Er dette amunisjon som er intr. for en samler, eller er dette amunisjon som man bare bør levere til politiet (mener å ha hørt at sivile ikke skal ha slikt i sitt eie). Vil en godkjent patronsamler ha lov til å ta vare på amunisjon med denne typen fargekode?

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er slik at orange er sporlys så da er det kanskje rødt som er multi purpose? Fortsatt litt nysgjerrig på hva man bør gjøre med denne amunisjonen, kan patronsamlere lovlig ta i mot dette? Kan evnt. andre lovlig ta i mot det?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hvis det er slik at orange er sporlys så da er det kanskje rødt som er multi purpose? Fortsatt litt nysgjerrig på hva man bør gjøre med denne amunisjonen, kan patronsamlere lovlig ta i mot dette? Kan evnt. andre lovlig ta i mot det?

 

Godkjente samlarar har lov til å ta imot sporlysammo.

Link to comment
Share on other sites

Skal være litt forsiktig med å bruke disse, vet at ammunisjon beregnet for indre gevær til 84 mm RFK er også merket med rød eller orange tipp. Denne ammoen er med redusert ladning for å kopiere kulebanen til RFK granaten.

Link to comment
Share on other sites

Skal være litt forsiktig med å bruke disse, vet at ammunisjon beregnet for indre gevær til 84 mm RFK er også merket med rød eller orange tipp. Denne ammoen er med redusert ladning for å kopiere kulebanen til RFK granaten.

ammunisjon for indre gevær har hvit tupp(iallefall de jeg har sett). dessuten er halve støtbunnen på de jeg har sett malt svart.

Link to comment
Share on other sites

Ingen forbud for private å inneha sporlys amo i norge (vel og merke om man har våpenløyve på kaliberet til amoen). Panserbrytende etc er det forbudt å inneha.

skal ikke være uenig med deg, men det kan være at dette blir en definisjonssak mellom deg og lovens lange arm om de vil ta deg på det. for det står i lov/forskrift at brannstiftende prosjektiler ikke er tillatt. å alle som har skutt litt med sprolys på en varm sommerdag(og måttet beordre soldatene ut å slokke brannene som oppsto) vet at sporlys definitivt kan være brannstiftende selv om det ikke er hensikten.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel disse brannene som er en direkte årsak av sporlys noe jeg ville kalt en bi effekt av netopp sporlyset,ikke en brann stiftende prosjektil i lovens rette forstand.Brann stiftende prosjektiler er type amo som netopp skal ha denne effekten ved direkte treff,ikke som en bi effekt av av sporlys effekten.Tviler på at lovens lange arm ville bøte lagt og inndratt slikt.Men igjen, en vet jo aldrig.......De er jo ikke akurat spesialister på området og må hente info fra forsvaret om sånne saker.

nettopp her er vi ved sakens kjerne. hva definerer du som brannstiftende, hva definerer forskriften som brannstiftende, hva definerer den som skal håndheve forskriften osv? definisjon. å jeg har ikke sett nøye etter i forskriften hva som defineres. men tror ikke det blir definert hverken at sporlys er brannstiftende eller at det ikke er brannstiftende.

men ja, er enig i at de brannene sporlys lager bare er en bieffekt, ikke det de er konstruert for. men de er likevel brannstiftende . . . .

Link to comment
Share on other sites

Hva en bi effekt kan være er irrelevant, sporlys er og vil bli klassifisert som ikke branstiftende prosjektil, ergo det er lovligt. Hva man skal med skiten er en annen sak, morro å ha noen få i mimrekassa. Og det er vel det.

 

P.s. Bare for å sette det på spissen, men en bieffekt kan jo være at noe dør av prosjektilet om det blir skutt med det. Man vurderer da ikke å forby helmantel og match amo fordet? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva en bi effekt kan være er irrelevant, sporlys er og vil bli klassifisert som ikke branstiftende prosjektil, ergo det er lovligt. Hva man skal med skiten er en annen sak, morro å ha noen få i mimrekassa. Og det er vel det.

har du en forskrift å henvise til?

sier ikke du tar feil, men siden du uttaler deg så bombesikkert lurte jeg.......

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...