Jump to content

Eley Alphamax Bismuth Forest, synspunkter?


dalla

Recommended Posts

Bruker noe Eley Bismuth greier, husker ikke hele navnet i farten men tror det er alphamax. Og denne får da fugl i bakken/vannet. And, skogsfugl, ravn og kråke. Rett nok må bikkja avlive noen av de, men om skuddet sitter der det skal så kommer de grett ned. Bruker generelt en haglstørrelse grøvre i bismuth enn i f.eks bly (når jeg jakter i Sverige ja 8) ).

Link to comment
Share on other sites

:shock::shock:

Du spør om forskjellen på bismuth og tungsten, og svaret på det får du ved å lese svaret fra pow.

 

Da svarer du med at du spurte om synspunkter og erfaringer med bismuth :?

 

Når du da får svar med synspunkt og erfaring fra Wolfhunter, svarer du med at dette ikke kan stemme :?:shock:

 

Hva i svarte er det du vil ha svar på, og hva skal svaret være :?::?

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke eley patronene (eller bismuth generelt :? ).

 

Hvis du tar en eley (bismuth) og en remington wingmaster HD, og skyter de utover et stille vann, så skjønner du hvorfor 8) forskjellen er enorm :shock: wingmasteren hadde "ingen" randhagl og landa i ei suppe på andre sida, så og si i det jeg trakk av.

 

Prøvde også med eley rype 5 og rio venatum 6. Eleyen var elendig.. de første hagla landa etter kansje 5m og 2-3 m til siden.. hagla var spredt over allt.. Rioen var litt bedre, men laaaaangt unna wingmasteren. For å si det sånn ikke rart det blir skadeskytinger, selv om du bommer med flere meter kan du treffe med et randhagl eller 2. Dette er mye minde sannsynlig med wingmaster.

 

Brukte wingmaster HD 12/76 4 på orrfuglen i helga. Og "alle" de 3 jeg løsnet skudd mot datt i bakken :D Jeg kommer hvertfall aldri til å bruke bismuth igjenn.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Alphamax Forest siden jeg begynte å jakte, og har også prøvd Schou No-Tox et år. Har dessverre ingen erfaring med andre typer alternative hagltyper. Har heller ingen erfaring med blypatroner da jeg begynte å jakte etter at forbudet kom.

 

Imidlertid er jeg godt fornøyd med Eleyen. Har aldri skadeskutt så vidt jeg vet. Alt jeg har truffet i skogen har gått rett i bakken, også marginale treff på langt hold. To orrhander har gått i bakken på hhv 33 og 35 meters hold målt med gps.

 

Leser også endel om stor misnøye med vismuth. Synes det er merkelig at noen kan ha erfaringer med kjernetreff på kort hold og at fuglen likevel drar videre. Hvordan kan det ha seg at mine gikk rett i bakken på langt hold da?

 

Kan det være at noen bruker for små hagl? Jeg bruker str 3 for øvrig. Fikk kun tak i 4'er denne gangen, men har igjen noen 3'ere. Kommer til å bruke 4 i det nedre løpet og 3 i det øvre for litt lengre hold. Håper det går greit.

Link to comment
Share on other sites

Har skutt en 6-7 ryper med eley alphamax hagl nr5, alle de var døde i smellen men skuddholdene var korte, fra 10-20mtr, har

også prøvd rio venatum magnum bb til gåsa det kommer jeg ikke til å gjøre mere pga dårlig drepeevne. Har godt over til winchester

xtended til hardskutt vilt, jakter du mye i steinur kan jeg anbefalle impact tungsten matrix, de er myke som bly og med samme egenvekt.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg skyr disse patronene etter å ha skadeskutt alt for mye fugl. Dvs fugl'n detter den, men at "flotte" treff ikke skal være død er ikke holdbart.

 

Siste fugl jeg skjøt med alphamax forrest var to røy. Gikk ut et kull over ei myr, jeg står på ei egg og skyter bakfra nedover og ser svermen på ca 15-20 meter treffe perfekt (røya var midt i svermen du så nedslaget rundt fuglen i myrvannet) Fuglen datt som en sekk. Så går det flere fugler og jeg bytter fokus.. Ny røy går ut på ca 15 meter den og går rett ned etter et perfekt skrått bakfra skudd. Så skal fuglene hentes etter at sekken er tatt av og bikkja tatt inn. Begge borte. Det ble en svett og sur opplevelse og finne de igjen henholdsvis 70-80 og 50 meter unna fallpunkt. I beste velgående minus flygedyktig.

 

Har ramlet noen dødskutt for RIO venatum.. Så jeg vil påstå at den er bedre. Da har jeg brukt 32 grams, virker som den er kvassere.

 

alphamax'en som jeg brukte var 3,3mm dvs norsk 3. Skulle gjøre jobben godt i tidlig september jakt.. men nei. Anbefales ikke!

 

Nei kjære norge, gi oss igjen blyammo av hensyn til viltet! Jeg krysser fingrene for det iallefall. Mirakler har skjedd før :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har felt både rype og storfugl med Eley bismuth, og kan ikke si at jeg føler at den er dårligere enn noe annet jeg har prøvd (ingen erfaren mann, men har prøveskutt noen slag ammo).... Så jeg har ingen betenkligheter med å kjøpe eller anbefale bismuth til noen. :D

 

Men TM skal nok også prøves utover høsten, gjerne på litt større tiur oppi lia her. :) Men skal også prøve TM på rådyr i høst tror jeg.

 

Men for å sjekke hva som går bra i ett våpen, sier jeg som mange hundre har sagt før meg på denne sida:

1. mål opp 30 meter

2. sett opp pappskive med sirkel på

3. skyt :D

 

Da ser du hva som går bra i ditt våpen, og gjør gjerne dette med forskjellige choker, da jeg personlig har opplevd ganske mange prosent avvik fra en til en annen choke.

 

Happy shooting. :)

Link to comment
Share on other sites

Vismuth er omtrent som godt lettøl: Riktig elendig om du sammenligner med ditt favorittøl av normalstyrke (bly), men samtidig riktig utmerket om du sammenligner med alkoholfritt "øl" (stål).

 

Ser vi på materialegenskapene ser vi at vismuth ligger omtrent midt mellom stål og bly eller wolfram hagl:

Tetthetene for haglmaterialer er: stålhagl: 750 kg/m3 Vismuth: ca* 900 kg/m3 Bly: 1130 kg/m3 Wolframlegeringer: omtrent 1200 kg/m3

I tillegg er vismuth ganske sprøtt, så det lades til litt slappere hastigheter og haglene deformeres så randhagl blir (minst) samme problem som med bly.

 

Alt i alt resulterer det i at vismuth er litt "sært", siden det kan gi helt rævva skuddbilder i noen hagler/trangboringer og gå helt perfekt i andre, og det at vismuth gjerne lades "litt" tregere enn andre patroner gjør at du kanskje bommer om du er vant med hissige stålpatroner på lerduebanen (og at det begynner å bli litt lite futt igjen på drøye hold (dvs 35m ++). Så man bør trene litt med jaktammo også (selv om det er dyrt) og vurdere å gå opp en haglstørrelse, i forhold til wolfram og bly.

 

Hvis du først treffer med ett tilstrekkelig antall hagl av fornuftig størrelse på ett fornuftig hold detter selvfølgelig alt lovlig vilt i bakken med både bly, stål, wolfram og vismuth.

 

*avhengig av hvor mye tinn det er legert inn og eventuelle andre "smarte triks" for å hindre at haglene blir så sprø at de knuser til "støv" i

trengborringen elle rved treff i bein.

 

Edit: tror jeg fremdeles har flere "perfekte treff" der fuglen likevel flyr videre med bly enn hva jeg har med vismuth, tror de fleste av de skyldes at det ikke var så gode treff likevel, uavhengig av haglmaterialet...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

det blue skriver er et seriøst svar, altså det er en saklig tekst! :)

 

Hva er prisforskjellene på disse to?

 

Kjøpte et par pakker med wingmaster på xxl i fjord høst/vinter, da var de på tilbud til 27kr smellen :) 12/76 - 4 i 1450fps (drøyt 440m/s). Og med høyere egenvekt en bly så holder de på energien lenge 8)

 

Men hvis det er mye stein i terrenget så er det jo fare for rikosjetter.. :? Var innom xxl i går for å kjøpe noen wingmaster i 6 er til rypejakta. Men det hadde de selvfølgelig ikke inne.. og nå skulle de kun selge wingmaster i 12/89 :roll:

Link to comment
Share on other sites

nå gjorde de fleste her meg litt, eller ganske usikker, hehe. Var på jakt i helgen, skaut 4 fugler, en orrhane, den døde . momentant, skaut og 3 ryper der kun den ene døde momentant, den andre måtte det muskler til for å drepe.

 

Så for å være sikker på å drepe de er det faktisk slik at man må betale 1950 kroner for 2 pakker skudd? Jeg går fortsatt på videregående og har ikke alverdens med penger :oops:

 

Er det virkelig håpløst å prøve å få tilbake bly til jakt igjen? kan vi ikke få underskriften til samtlige jegere i Norge(ja, vanskelig å gjenomføre) og ta opp en skikkelig sak der vi fremstiller hvor hårreisende det egentlig er.

 

Tror jeg fortsetter med vismut(bismuth), har drept fugl med den, så får være fornøyd med det :)

Link to comment
Share on other sites

skal du bruke bismuth må du ha kraftige ladninger for å drepe.

 

etter helga hvor eg fekk 1 rype og 2 stykk sjangla seg videre over hauen har eg møsta all tru på bismuth.

Traff 3 stk, fekk bare den ene eg måtte springe etter.... di andre ligger antageli vis en plass døde :(

 

skal kjøpe SAGA MAXIUM tungsten i måra på xxl til rundt 500kr. håper det blir bedre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har brukt impact tungsten matrix nr 5 i 2 år nå på skogsfugl, da jeg har prøvd alt det andre møkke som er å få kjøpt. Min erfaring er de ramler som en sekk med disse patronene.

Har skutt både ung å gammeltiur med denne, senest nå 10. sept, å den som alle andre ramla i smellen.

Kjappe, gode patroner, men 300,- for 10stk. Merker ikke noe forskjell på denne patronen å bly! Bare prisen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd mirage Tinn-sink for første gang og var veldig imponert.

Veldig god spredning/dekning i mi hagle.

Så tidlig i jakta som dette var nummer 6 utmerket. Har ikke matt mye skader på viltet.

Skjøt 2 ryper den 10. september på ca 30 meters hold, da jeg flådde fuglene så jeg at haglene hadde gått langt inn i fuglen.

 

Bismuth blir litt vel dyr etter min mening :)

Jeg TRENGER ikke skudd til 500 kr pakken, rypa kan jeg jakte med leirdue ammo omså (om man holder på skudd avstandene)

Link to comment
Share on other sites

rypa kan jeg jakte med leirdue ammo omså (om man holder på skudd avstandene)

 

Da bør du helst holde deg på kort avstand og, mener jeg.

 

Første høsten jeg jaktet, ble jeg med en kamerat i Dividalen i Troms (2005). Hadde med Eley Rype (6'er da), men måtte supplere med stål, str 6 (mener jeg å huske). Tomt overalt for vismuth da. Vi klarte å gå tom for vismuthskuddene etter dag to og måtte over på stål.

 

Fra å se fuglen dette hver gang med vismuthen, startet skadeskytinga. Det var tydelig forskjell i virkningen på samme hold. Både trist og irriterende. De fleste skuddene ble løsnet på fra ca 20 - 30 meter. Fuglen gikk ikke rett i bakken, men fløy gjerne en stund. Hunden fant heldigvis et par av dem, men noen ble borte for godt og. Feks fant vi et par halvspiste kadavre dagen etter. Reven hadde nok vært raskt på plass.

 

Så bruk i det minste minimum 5'er stål på rypa. Synes ikke leirduehagl duger på dua heller for den saks skyld. Bruker 5 på dua, og det virker.

Link to comment
Share on other sites

Syns Alphamax får vel mye negativ kritikk her.

Nå skal ikke jeg påstå noe, men jeg tror skuddholdene er for lange?

Jeg har ihvertfall ikke skadeskutt mer med Alphamax enn med bly!

 

Blir rett og slett irritert når jeg hører folk jakter med leirduemmo!

Nå sier jeg ikke at du, bjooern, gjør dette, men uttalelser om at man "rypa kan jeg jakte med leirdue ammo omså " kan føre til at enkelte uten erfaring med ammo velger dette alternativet.

Link to comment
Share on other sites

Syns Alphamax får vel mye negativ kritikk her.

Nå skal ikke jeg påstå noe, men jeg tror skuddholdene er for lange?

Jeg har ihvertfall ikke skadeskutt mer med Alphamax enn med bly!

[...]

Jeg tror det har med å gjøre at vismuth gjerne sprer mye, og da særlig noen Eley-patroner som er ladet med filt/papp mellomladning, da blir det gjærne litt glissent med hagl allerede på 20-25 m og man får den klassiske "en sky med fjær og fuglen fløy videre". (om man ikke har testet på papp og vet hvordan hagla går og tar hensyn til dette)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...