Jump to content

Hvordan få en storpuddel sauerein?


sandman1

Recommended Posts

Dyret er 2,5 år gammelt, vi har hytte på fjellet,der tuster sauene rundt hytta. Inngjerdingen holder sauene (og den dritten det medfører) borte fra verandaen + den holder bikkja inne, bort fra sauene.

 

Ved et par anledninger, så har porten blitt stående oppe, og bikkja er interessert i lemen og sau, som regel i den rekkefølgen...

Noen av sauene tror jeg er såkalt spelsau, disse snur seg mot bikkja, bikkja står da bare og logrer, og fortsetter med å snuse opp mus og lemen. Problemet er den "vanlige" sauen, den sauen løper, det virker som at bikkja oppfatter dette som en form for lek, ikke blodig alvor (bør understreke at det er slik det virker; FORELØPIG...) og løper etter.... Da får sauen noe trim, bikkja får noe trim, og siden jeg til nå har vært heldig, og oppfattet hva som har skjedd forholdsvis raskt, så har også jeg fått trim... Derfor så vet jeg at det ennå ikke har gått galt. MEN; sånn kan jeg ikke ha det. BASTA, dersom en saueeier ser dette, så er han i sin fulle rett til å skyte dyret. Selv om jeg er 5 meter bak. Om jeg er rett ved bikkja, men ennå ikke har rukket å få lagt handa på den, så er jeg nok litt mere i tvil, pga det med sikkert skudd... Om dere skjønner. Derfor, så hadde jeg bikkja på sånn "strømming" her i sommer. Det var et annet sted enn der vi har hytte. Så er problemet; det virker IKKE som at det gikk helt inn, kan man si. Den observerer litt lengre, muligens, men så setter den etter.

 

Så; mitt inntrykk er dessverre at den kobler "strømminga" til sauen på det stedet der det foregikk, ikke til sau generellt. Og da iallefall ikke den som tuster rundt hytta.

 

Hunden skal, dersom jeg får ordnet det, strømmes en gang til, da på et annet sted. Men jeg kjenner mentaliteten til den, den er ikke lett, litt sta kan man godt si (rottweileren vi hadde i min ungdom virket mye lettere å drive dressur på), denne virker ikke akkurat dum, men av og til, så slår det inn en slik "skal jeg gidde?" funksjon. Den kan endel (har iallefall apellmerket), men å få motivasjonen til å holde seg rundt hyta til å bli større enn å løpe etter, er litt vanskelig.

 

Har ikke lyst til å "strømme" dyret sånn helt ukritisk heller, men i nøden, så vurderer jeg lån/ kjøp av et slikt apparat... Men DET er lenge til...

 

Da er alternativene; slik jeg ser det:

1 Ny strømming, nytt sted.

2 Gjentakelse av strømming enda ett nytt sted. (minst to ganger, siden den første ikke virket...).

3 Gjenta 1 og 2 om nødvendig.

4 Dersom det da ikke går, lån/ kjøp av strømmeband og la grinda stå oppe på hytta....

5 Plassering av hund i saueinnhegning (helst med lam...), forsøke å ha en viss kontroll.

6 Omplassering av dyret til mennesker som ikke ferdes på fjellet....

 

Er jeg helt på bærtur her?

Link to comment
Share on other sites

Ole:

Det med å sette hund inn til sau i innhegning, har jeg hørt at førte til ei veldig nervøs skvetten bikkje, i en slik grad at hunden måtte karakteriseres som vrak. Noe ala det å lande inne i Afghanistan, helt uforberedt...

 

Sauer (?):

Det med å bruke dummyhalsband i en periode før, var lurt, hadde jeg ikke tenkt over, den hunden lærer kjapt nok, så akkurat den feilfaktoren er det lurt å ikke legge inn. takker for det tipset. Er redd for at "morrofaktoren" med full speed etter den sauen som har mest fart på seg har programmert hunden så grundig at å gå på 4 direkte ikke er så dumt. Tror allikevel at jeg tar 1 og 2... For å plukke opp litt kunnskap om slike halsband (er vel kursing på det noen steder?).

 

I lova, så står det tydelig at den som bruker slike halsband, skal ha kunnskap(/ sertifisering?). Men akkurat med denne hunden, så er det viktigere å sørge for at ikke noen krever den avlivet pga den oppførselen den har. Så et slik halsband blir i tilfelle kun benyttet for dette formålet; Sau er; ""AU", skitt!". Annen dressur må en nok ta med pølser og godbiter. Liker hunden, sånn ellers, jeg...

Link to comment
Share on other sites

i mine yngre år hadde vi samme problemet med ei schafertispe, som hoppet over gjerdet og satte etter saueflokken! en av kara i huset satte også etter bikja og fikke nevene i den borte ved saueflokken :evil: den bikkja fikk så vanvittig til skambank borte ved sauene, at jeg lurer på om om ikke hylene kan høres enda-etter 30år :lol: uansett-arja turte ikke se i sauenes retning etter dette :lol: om slike"triks"funker på pudler vet ikke jeg, men hadde nok iallefall fått meg selv på andre tanker... har selv vokst opp med og hatt bikkjer hele livet. Ser jo strømming blir nevnt over, men slikt anser jeg som en form for dyreplageri! begrunnet juling er noe bikkjer forstår hvorfor, men et plutselig støt? er redd slikt bare vil øke aggresjonen hos bikkjer- tror kansje et kurs i hundehold/dressur hadde vært like så bra å starte med?

Link to comment
Share on other sites

.....r- tror kansje et kurs i hundehold/dressur hadde vært like så bra å starte med?

 

Vel, kan dra med bikkja uten line, "ved fot" rett forbi ei tispe med løpe tid i lo (og dermed også forbi sau), uten noe problem, og som nevnt den har tatt apellmerket, så dressuren er underveis og kommer nok til å bli bedre. Men det er når vi har "varslet" dressur, da er den med på det. Men senere, eller etterhvert så sitter en jo der med avis, kaffe, og ungene åpner grinda.... Det er da....

 

Skambanking kan føre til at bikkja blir kuet, har sett bikkjer som ikke virker "glade", hue ned, hale ned eller rett... Og dersom bikkja kobler smerte til DEG, istedet for til sau i nærheten, da er løpet kjørt, tror jeg... Ønsker heller ei glad bikkje som logrer kaffekoppene/ glassene ned av salongbordet, om jeg kan velge... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ei bikkje som først har jaget sau kan være vanskelig å avvenne. Har nå strømmet bikkja mi 4 ganger og han viste ingen interesse for sau etter den andre gangen han fikk strøm. Stoler likevel ikke på hva han kan finne på når han er ute å jakter og har gira seg opp. Blir til å holde bikkja i band så lenge det er sau i området.

Link to comment
Share on other sites

den julingen hendte mens bikkja bare var valpen :) aldri hatt snillere bikkje vi-så den bankinga satte nok ikke sitt preg på hunden utover det og sette en effektiv stopper for sauejakt :lol: neida-mener ikke folk skal grisebanke bikkjene sine, altså, men heller ikke strømme, dem.

Link to comment
Share on other sites

Ser jo strømming blir nevnt over, men slikt anser jeg som en form for dyreplageri! begrunnet juling er noe bikkjer forstår hvorfor, men et plutselig støt? er redd slikt bare vil øke aggresjonen hos bikkjer.

 

Den begrunnelsen må jeg helt ærlig innrømme at jeg ikke ser noe logikk i.

Begge deler handler jo om at bikkja blir påført et ubehag når det gjør noe som er svært uønsket.

Ved juling vil det i tillegg knytte det ubehaget mot eieren, som igjen utløser en øyentjener mentalitet.

Hva så når en drivende eller stillende hund er 3 km fra eieren inne på vidda elle skauen?

Vil nok heller foretrekke å bruke strøm på mine hunder når det gjelder sauedressur.

Link to comment
Share on other sites

Strøm er klart det mest effektive men det er ikke sjelden at en runde ikke er nok, derimot er det heller sjelden at det ikke har effekt i hele tatt, ofte har de få som en ikke får noe effekt på vært i sau før.

 

Bank? Tja, der er det mange faktorer som kan gå galt og jeg ville heller aldri stolt på det, mest sannsynlig vil hunden koble det til fører og det kan gjerne virke så lenge fører er i nærhet men er hunden alene kan utfallet bli grimt.

 

Kurs i hundehold/dressur er vel og bra men aversjon er stikkordet og der fungerer strøm best..

 

Jeg foretrekker at mine hunder er redd sau, jeg har sett nok av hunder som "går fint i lag med sau" ende opp med å jage.

 

Det påvirker selvsagt hundens søk i områder der det er sau men for meg er det en liten pris å betale.

Link to comment
Share on other sites

melvin? hvis bikkja er 3km fra eieren, være seg vidde eller skog!-hvordan i H.....vet du da om den angriper sau?? strømmer du bare på måfå da, eller? nå bjeffet bikkja!! sikkert en sau-gi`n en dose, slik det fungerer? om du ikke skjønte argumentet mitt, var jaggu ikke ditt stort enklere og fatte, altså :lol: klarer nok og se det på vidda, men i skogen?...skeptisk :)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke bank er det en kan bruke på den hunden... Dersom en da ikke får en saueeier til å stå for bankinga, (en som det lukter skikkelig sau av...).

 

Å strømme opp til 4 ganger, ser jeg på som litt vanskelig. Da her vel hunden hatt et "tilbakefall" også noen ganger, omtrent som når en alkis sprekker. Nå begynner de jo å ta ned sauene, men det vil alltid være noen mindre flokker som vi snubler over og melder inn om. Så i år, er løpet kjørt, hunden skal ha line...

 

Tror at det "sikreste" er å sørge for strømming av hund i den situasjonen den har lært seg til å ta ut på (altså i mitt tilfelle; ved hytta, ellers er den ofte rolig ved passering av sau), da hjelper ikke "sitt", "dekk" og "kom". Og dersom en drar opp med hund, og en som er godkjent til å strømme, så kan en banne på at akkurat den dagen, så var det ikke sauer i området... Da er lån/ kjøp av halsbånd det eneste jeg tror vil hjelpe, selv om det vel er et lovbrudd... Må nok sette meg inn i det... Men ikke akkurat som en jeg hørte om... Han satte det på seg selv, "ikke f.. om han ville utsette bikkja for noe han ikke visste omfanget av", så trykket han på knappen... :shock: Han satte ALDRI det halsbandet på bikkja, ettersom jeg hørte... :lol:

Link to comment
Share on other sites

melvin? hvis bikkja er 3km fra eieren, være seg vidde eller skog!-hvordan i H.....vet du da om den angriper sau?? strømmer du bare på måfå da, eller? nå bjeffet bikkja!!

 

Det vet man aldri. Det jeg prøver å si er at ved juling vil bikkja forbinde ubehaget med sau og eier. Det vil si at bikkja ikke jager sau når eieren ikke er i nærheten. Men hva gjør den når den er 3 km inne på fjellet aleine og eieren ikke er der. I 90% av de tilfellene vil den jage sau. Fordi bank/juling fører kun til øyentjener mentalitet på de fleste hunder.

Ved bruk av strøm vil bikkja knytte ubehaget direkte til sauen og ikke så mye til eieren. Siden strømmen kommer uten eierens innblanding.

En annen ting er at avstrafning skal gies nøyaktig i riktig tidspunkt.

Så hva skjer når man løper etter en hund som jager sau. Hvis man ikke er sprinter av Ol klasse greier man sjelden og ta igjen bikkja før den eventuelt har skjønt at den gjør noe galt og ikke slipper unna med det. Så den avbryter og møter eieren med halen lav og hode langs bakken. Hvis man da begynner å "Banke bikkja". Hva gir du bikkja avstraffese for da? Ar den slutter å jage og kommer hjem igjen?

Link to comment
Share on other sites

bare så det er sagt, jeg var 4år da Arja fikk juling-hva kunne jeg gjort for å forhindre? mener bare at mye kan gjøres før man setter på det båndet-eller som det står lenger oppe, prøv båndet på deg selv og føl effekten? annen ting-man kan godt være nokså hard mot ulydige hunder uten at det øker hundens aggressivitet mot en selv, eller gjør den nervøs. cluet her er vel riktig fremgangsmåte, noe som varierer fra hund til hund?

Link to comment
Share on other sites

Riktig fremgangsmåte er strøm, utført under kontrollerte forhold av folk som kan det.

Det skaper aversjon for sau og kun det hvis gjort riktig og det er poenget her.

Den aversjonen er uavhengig av eier/fører i motsetning til bank/dressur som kun vil fungere så lenge du er i rimelig nærhet.

 

Ps. En mulighet med vansklige hunder er å sette hunden fast og jage sauen mot for da å gi strøm, imidlertid ikke regnet som helt stuerent i de kretser men kan være effektivt hvis ingentig annet virker.

Link to comment
Share on other sites

prøv båndet på deg selv og føl effekten?

 

Fordi?

Bikkjer har en helt annen måte og takle smerte på en mennesker og en vesentlig forskjell i smerteterskel. Så det vil jag anse som helt meningsløst.

I den perfekte verden ville vi selvfølgelig ikke brukt strøm på bikkjene ved Sauedressur

Men jeg vil heller gi bikkjene mine 2-3*30sek ubehag enn at de vil risikere at bikkja får en haggelladning i huet av en illsint saue eier. Det er helt klart værre en 2-3 runder med strøm.

I tillegg tror jeg man står vesentlig sterkere i en oppgjørssak hvis man kan vise til sauerenhets kurs i stede for Juling.

Er rett og slett lei av den "fy til strøm, stakkars hund diskusjonen".

Tror det er på tide å åpne øynene og se at vi ikke velger denne løsningen fordi vi er stygge og ikke skjønner at den stakkars bissevovven faktisk for vondt.

Det er meningen det skal svi skikkelig når bikkja får seg en karamell for å jage sau. Fordi det er det som kanskje kommer til å redde livet dens i den virkelige verden. :twisted:

 

annen ting-man kan godt være nokså hard mot ulydige hunder uten at det øker hundens aggressivitet mot en selv, eller gjør den nervøs. cluet her er vel riktig fremgangsmåte, noe som varierer fra hund til hund?

 

Man kan gi bikkjene en hvis grad for fysisk avstraffelse, men man skal være bevist over at man gjør det på rett tidspunkt og at bikkja faktisk skjønner hva den blir straffet for. Ikke utifra raseri

Link to comment
Share on other sites

selfølgelig til rett tid og at bikkja forstår hvorfor.. ps.banker ikke hundene mine, dresserer dem, vesentlig forskjell det :) første eksemplet mitt kom vel av at på den tiden- var juling beste virkemidlet mot uønsket adferd, være seg hunder eller unger :lol: jaja-nok om det:)

Link to comment
Share on other sites

synes han som satte båndet på seg selv gjorde det rette, jeg:) hvorfor ikke selv erfare ubehaget,før man påfører det samme på noen man er glad i-som samtidig ikke har noe og si i saken? alle har vel engang fått juling? :lol:

Dette har jeg lest/hørt mange ganger og er noe av det dummeste jeg hører. Kjenner du noen tannleger som rotfyller seg selv bare for å føle smerten? Ikke jeg heller, enda rotfylling er ett nødvendig onde for å få stopp på ett enda værre onde.

 

Jeg har drevet med aversjonsdressur hund/sau i mange år og er autorisert fra NJFF og FKF. Bruk av strøm er veldig effektivt og er en human måte å venne bikkjer fra å jage sau- satt oppimot den enorme lidelse og tragedie det er når en hund jager sau og river. Både for sau, saueeier og ikke minst for hund og hundeier medfølger det så mye elendighet når bikkjer tar sau at ett skikkelig støt absolutt kan forsvares.

Ved bruk av strømband under aversjonsdressur gjøres dette i innhegning under kontrollerte former. Det kan mang en gang være tilfeller av hund som er i gråsonen og som ikke er riktig å strømme der og da. Da skal bikkja inn en gang til for å gi den støtet når instruktøren finner det riktig. Mao er timing en svært viktig faktor.

Som sinstruktør hviler det ett stort ansvar å få dette inn på riktig plass, og mange ganger må en skille en sau fra resten av flokken for å få bikkja til å jage. Det er uhyre viktig at bikkja skal sette smerten i forbindelse med sau, og aldri med deg som eier eller evt. instruktøren. Bruk av dummy er en stor fortel, gjerne 14 dager føre.

Ett sauereinhetsbevis er ett bevis på at bikkja har vært på aversjonsdressur og at instruktøren mener det har hatt den ønskede virkning. Det er derimot aldri en garanti for at bikkja ikke vil jage sau under andre forhold. Her må vi som hundeiere være oss bevisst og ta tak i problemet på nytt om det skulle dukke opp. Akkurat som trådstarter her gjør.

Link to comment
Share on other sites

Vel. En ting er ihvertfall sikkert og det er at en hund som har lært å løpe etter sau er langt værrre å få ren iforhold til en som ikke har fått lov å jage. Puddel er generelt en tøff hund og absolutt ikke av de enkleste å få dressert. Jeg setter den ganske likt med Risenschnauser og Vorstehe.

Om du velger å gå for punkt 4 på lista du har satt opp, så sørg for all del å snakke med grunneier/saueier på forhånd og husk på å stille båndet på max styrke og sørg for at du har vettet bikkja ordentlig på halsen. Stram båndet så du er sikker på at du har god kontakt. Du bør som sagt bruke en dummy i god tid føre.

Link to comment
Share on other sites

Er usikker. Mange Spisshunder kan være bortimot umulig å dressere. Vi tar bl.a ikke imot polare spisshunder hos oss. Jeg kjenner for lite til Laika som hund og vet ikke hvordan de er å dressere til vanlig.

Hva mener du selv? Regner med at du kjenner til rasen mtp. dresserbarhet osv. Hvor mye "urhund" har den i seg?

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye "urhund" har den i seg?
:lol: En del

Men den er overaskende smart og tilegner seg ganske fort kunnskap. Jakter ikke med den i terreng med sau, men den rømte hjemmefra og jagde/spiste sau for litt siden.

Så nå skal det strømmes til det lukter svidd. Vi får se hvordan det går.

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men er utrolig for en forskjell det er å lese jaktforum/jaktblader kontro f.eks Canis.no (hundeforum). På Canis så skal man omtrent ikke si nei til bikkja, mens her kjører vi på med strøm i alle retninger ;)

 

Har en boxer selv, som jeg har vurdert å fått strømmet, da jeg ikke liker å ha den usikkerheten når jeg har han løs.

 

Jeg har vært med på strømming, da jeg hadde en onkel som var sertifisert for det, og jeg tror ingen hunder lider noe helt voldsomt av det, så lenge det blir gjort på riktig måte. Men det er VIKTIG (i mine øyne) at dette blir gjort av noen som virkelig vet hva de gjør.

 

Jeg har og vært med på å måtte avlive en familiehund pga. at den drepte et lam. Så jeg har på en måte sett begge sidene, og jeg vet hvilken jeg ville valgt...

 

Problemet i mitt tilfelle er at boxeren min ikke er helt vill etter sauer, så jeg vet at blir han sluppet inn i en innhenging med sauer, så vil han tusle rolig bort til dem for å hilse på.. Han ville løpt etter dem om de hadde litt rom å løpe på, men det har de skjelden på strømming. Er ofte mindre innhengninger.

Link to comment
Share on other sites

Melvin. Jeg har vært borti ett par (spesielt ett) tilfeller som har vært vriene å få til. Det må da bli opp til eier sammen med instruktør hvor mye en kan eller bør legge i av "dressur". Mitt værste tilfelle var en voksen Gordonsetter hannbikkje som en kar hadde fått. Skulle visstnok aldri ha jaget sau før. Det er det værste jeg har sett og den gjøyv på med mord i blikket. Han som var instruktør hadde ikke koplet på line da han som hadde fått bikkja hadde blitt fortalt at den var saueren.

Bikkja fikk så den gikk i bakken, spratt opp igjen og gikk til nytt angrep. Det endte med at den tok en sau inne i innhegningen(noe som overhodet ikke skal skje) Jeg og en annen fikk hoppet over gjerdet og kom til unnsetning og fikk reddet sau og bikkje.

Eier var fast bestemt på få bikkja saueren. Personlig likte jeg ikke dette, men ok.

Neste gang satte vi på to bånd, ett rundt halsen og ett rundt magen med elektrodene strategisk mot ømfintelige organer :roll: og lot det så til. Bikkja gikk på og ga seg rimelig kjapt. Neste gang også med samme resultat. Den prøvde seg men mistet fort lysten.Den sluttet med jaging av sau når den var hos oss, men jeg var skeptisk til hvordan dette ville gå i fjellet. Etter all overraskelse hadde den fått så det holdt og skydde sau som pesten, også i fjellet.

Så om eieren vil, er det mulig å få krøket også harde negler. At denne bikkja hadde jaget sau for tideliggere eier, føler jeg meg ganske så sikker på. Muliggens hadde den også gjort mer enn å bare jage

Link to comment
Share on other sites

- Trådstarter, kom deg til proffe folk, på med strømhalsbånd, og kryss fingrene.

Det dummeste du har gjort, er å ikke tatt tak i dette før hunden møtte sau. Og attpåtil forsøkt å finne ut av hvordan den kom til å reagere.

 

Aversjonsdressur er nettopp til for at bikkja skal ha aversjon mot sau. - Absolutt mest effektivt, dersom den får strøm første gang den vurderte å lukte på sauen.

Da forbinder den sau med livsfarlige strømførende skapninger den skal holde seg LANGT unna.

 

Nå som den har truffet sau noen ganger - er det ikke sikkert den forbinder ALLE sau som strømførende dyr. ..., kanskje var det bare de i innhegningen??

 

mitt tips er; kom på saueavenningskurs (da får den strøm om den kun vil "leke")

hold bikkja unna all sau en måneds tid.

- kom deg på nytt saueavenningskurs et annet sted (da får du se om den fortsatt er nysjerrig, og om den er det --> ZAP)

 

Forhåpenlig vil den da ha en aversjon mot sau..., dersom bikkja skyr sau som pesten har du vunnet.

 

En hund som vil "leke" med sauen - blir sauespiser etterhvert....

Link to comment
Share on other sites

...Hvis man ikke er sprinter av Ol klasse greier man sjelden og ta igjen bikkja før den eventuelt har skjønt at den gjør noe galt og ikke slipper unna med det. Så den avbryter og møter eieren med halen lav og hode langs bakken. ....

 

I tillegg, dersom bikkja er litt gira; "sååå gøy! nå blir gubben også med å elter på disse tussete ulldottene!!"

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

-

 

mitt tips er; kom på saueavenningskurs (da får den strøm om den kun vil "leke")

hold bikkja unna all sau en måneds tid.

- kom deg på nytt saueavenningskurs et annet sted (da får du se om den fortsatt er nysjerrig, og om den er det --> ZAP)

 

Forhåpenlig vil den da ha en aversjon mot sau..., dersom bikkja skyr sau som pesten har du vunnet.

 

En hund som vil "leke" med sauen - blir sauespiser etterhvert....

 

 

Det er 1 og 2 som nevnt i starten, pluss 3... :)

 

Når det gjelder effekten et slikt halsbånd har.... Om det går så langt som til halsbånd; Jeg vet at jeg er så nysjerrig at jeg kommer til å kjøre det på meg selv... ser på låret som et mulig testområde... :lol:

edit; jeg setter det heller ikke på bikkja før jeg vet hva det er....

Link to comment
Share on other sites

 

 

Når det gjelder effekten et slikt halsbånd har.... Om det går så langt som til halsbånd; Jeg vet at jeg er så nysjerrig at jeg kommer til å kjøre det på meg selv... ser på låret som et mulig testområde... :lol:

edit; jeg setter det heller ikke på bikkja før jeg vet hva det er....

 

La noen andre styre knappen hvis du faller for "fristelsen" til å prøve..

Link to comment
Share on other sites

Bare prøv, det er ikke noe farlig i det hele tatt. Noen her tror vist det dreier seg om styrke som nærmer seg elektrisk stol...

Vi som var barn før de "idiotsikre" siste tjue åra har alle opplevd verre ved hjelp av strikkepinner i stikkontakter og lignende, det funka bra som aversjon, vi gjorde det ikke igjen (men lurte småsøsken til det) :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville prøvd strøm en gang til og ta det til en godkjent instruktør. Bruk dummi ca 14 dager før og en uke etter. Jeg ville sjekket opp plassen du skal strømme hunden på altså at det er stor nok inhegning til at puddelen møter sauene på en mest mulig lik måte som den vil gjøre ved hytta. Og at dere får sauen til å løpe, mange ganger er det jo også bjellesauen som trigger jakt/lek. En tanke bare fra meg, vet ikke om den fungerer. Ta med dummien og bruk den på noen turer og på hytta. Har ikke mål nå men et halsband med en metallplate og to skruer som ligger litt ut fra halsbandet. Lykke til

Skal selv strømme hund på tirsdag men denne har ikke truffet sau så vi satser på at det går bra. Det er denne instruktøren som tipset meg om metallplata.

Link to comment
Share on other sites

Det er 1 og 2 som nevnt i starten, pluss 3... :)

 

Når det gjelder effekten et slikt halsbånd har.... Om det går så langt som til halsbånd; Jeg vet at jeg er så nysjerrig at jeg kommer til å kjøre det på meg selv... ser på låret som et mulig testområde... :lol:

edit; jeg setter det heller ikke på bikkja før jeg vet hva det er....

 

Ja gjør det! - Er omtrent som strømmen i et husdyrgjerde.

 

Ingen som går rundt og tror at hesten får varige men av den grunn....

Link to comment
Share on other sites

Vi som var barn før de "idiotsikre" siste tjue åra har alle opplevd verre ved hjelp av strikkepinner i stikkontakter og lignende, det funka bra som aversjon, vi gjorde det ikke igjen (men lurte småsøsken til det) :lol:

 

Strøm er morro...

 

Jeg var minst i søskenflokken.....

 

Tok en strikke pinne i ett hull, en i det andre, slapp så en tredje oppå de to som stakk ut..... Åh du hildrande du. :shock:

 

En klassekamerat i barneskolen klødde så fælt i tannfellinga at han lå oppå sofaryggen og tygde på lampettledningen... Han sliter fremdeles med å våge seg frempå med å bytte lyspærer... :roll:

 

Veldig vanlig morro blant kamerater (som loddet sammen klasse A forsterkere i studietiden) å lade opp en kondensator på størrelse med en pøs og hive den; "her! ta imot"... Tok litt tid før fingrene fungerte etterpå...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...