Jump to content

Hva skjedde prismessig med Zeiss kikkertsikter.


Falk

Recommended Posts

Lurer på hva som egentlig skjedde prismessig med Zeiss sine kikkertsikter på midten av 2000 tallet. I 1995 kostet en Zeiss Diavari Z/M sikte i størrelse 1,5-6x42 ca 12000kr. I dag får man en Zeiss classik som er en vidererutvikling av Diavari Z/M serien med samme størrelse får ca 6000/7000kr. Forstå meg rett det er jo kjempeflott at Zeiss bortimot halverte sine priser på Classik modellen. Men hva var grunnen til dette? Ble konkuransen fra andre merker for stor eller ble kanskje produksjonsmetoder forandret. Ja, Classik modellen konkurerer såvel med med Zeiss sin Victory serie som Zeiss har brukt mye forskningspenger på. Diavari Z/M serien ble jo produsert i Tysland. Så produseres Classik modellen i Tyskland eller settes den sammen i et annet lavkostnad land? Flere som har undret på dette og kan komme med noen synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, ser ut som om "blåruss"(økonomi/markedsførings utdanna folk) sitter å styrer i Zeiss. Men klart når øker produksjonen og lager mer i lavkost land ala Ungarn, så kan en dumpe prisen mye. Du får en helt annen produksjons pris pr enhet om en selger 1 million kontra 100000 eksemplarer. Om kvaliteten er den samme hos Zeiss som den var for ca 10 år siden skal ikke jeg uttale meg om, men masse produksjon og flytting av produksjon har ofte litt å si. Har tidligere i sommer selv kjøpt meg en "billig" Zeiss(duralyt 3-12 x 50), og gleder meg til å få testet den når hjortejakten starter. Har prøvd den i stuevinduet i de sen sommer kveldene i det siste, og den virker ok. Det står "made in Germany" på den kikkerten ihvertfall. Jeg synes det er helt ok om dem lager gode kikkerter til en god pris. Har masse jakt, og er mange dager ute på jakt, men tror det blir lenge til jeg får råd til en Zeiss til 25 store lapper ennå.

Link to comment
Share on other sites

Classic serien koster egentlig over 10000 kroner veil og dumpes ut via de største aktørene. Jeg tror dette er ren strategi for å få bort noe av sideimporten som har vært på zeiss. Spesielt conquest serien fra USA.

 

De har selvsagt ikke råd til å dumpe ut classic over så lang tid, så derfor kom nå duralyt på markedet, samtidig med at det vart "in" å lage økonomi modeller tilpasset dagens fall i verdens økonomien.

 

Og da kan vi konkludere med at Classic serien vil gå tilbake til normalprisen og ligge midt i mellom Duralyt og Victory. I mellomtiden tror jeg det er noen som har gjort seg noen übergode handler på classic.

 

I tillegg så er Duralyten masseprodusert med kun 1 stk retikkel og ingen muligheter for montering av lys eller kulekompensator. Samtlige modeller har nå 10 års garanti.

 

Og det er heller ingen hemmelighet at noen av delene i de billigste seriene blir produsert av andre billigere aktører i europa.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke lille Norge det største markedet til Zeiss, men det har tatt seg brukbart opp senere år.

Strategien er jo såre enkel, sponser vi salget på en Zeiss Classic, selges gjerne andre ting også, og ikke minst konkurrentene mister et salg. Kunden får jo kvalitet til prisen han ellers hadde måtte betale for noe overpriset ræl.

Er vel ikke så forskjellig fra ribba Rema 1000 selger til skikkelig tap rundt juletider.

Link to comment
Share on other sites

Tror Norge er et betydelig marked i Europa. Er vel både det landet i Europa(og kanskje i verden) med mest våpen i kleskapet pr innbygger enn noen annet land, og det landet i Europa med best råd også. Kanskje mer Zeisser i Norge enn Tyskland?. Kjenner endel Tyske tyske jegere, og det er som regel folk med god råd, som har økonomi til å jakte der. Så å drive på med jakt der, er det ofte mange "velkondisjonerte" som gjør. Zeiss har ganske enkelt begynnt å masse produsere, og prisen daler. Tror ikke de hadde gjort det om de tapte penger på det.

Link to comment
Share on other sites

Tror Norge er et betydelig marked i Europa.
Hei, tror du har samme oppfatning av oss som våre kjære politikere, at vi er kjempe store og meget betydningsfulle. Vi er ca 5mill mennesker hvor kanskje 10% driver/har bedrevet diverse former for skyting, mange av disiplinene bruker militære våpen, hagler, dioptre og andre åpnesikter, disse er ofte dårlige kikkertsikte kunder. En annen ting. i Swarovski, Zeiss og noen få andres gruppe, har siktene en lei tendens til lang holdbarhet. Så for Ola som har kjøpt en slik kikkert til 6,5'n sin, som kan brukes til alt vilt, er ikke behovet for noe nytt der før midtlivskrisen eller kona har sparkan ut. Da er han godt voksen, og overmoden for mere juling(går uten videre utfra at han fikk nok bank hjemme, siden han var en slik sart sjel, noe som skaper et vakuum) presto 458 Lott og ny kvalitets kikkert, lets rock n roll, bøffel i det fjern. Sånt gir nok ikke de helt stor salgstallene, det er kun noen meget få av oss som har flere kikkertsikter, enn rene underbukser i skapet.

 

Tyskland f.eks har mange ganger vår befolkning, en mye lavere prosent med behov for kikkertsikte, men antallet den prosenten gir mener jeg dunker oss. Skyt meg gjerne om jeg tar feil(men ikke med 6,5). I tillegg er det andre land i Europa der skyting og jakt fortsatt er lov.

 

I USA er det jo bare værre, et til to store varehus dunker vår totale norske omsetning av våpen og tilbehør.

 

 

 

zeissoem2, årstallene skjønte jeg, det ble straks mere uklart etter det, i 1977 fikk hele jordens befolkning en pall hver?

Link to comment
Share on other sites

He he, kanskje jeg er navlebeskuende, ser bare det lille irundt meg. Mulig det. Bare noen observasjoner blant mine med jegere, at ting har forandret seg. jakter mye og kjenner mange andre jegere. På toppen av de fleste riflene jeg ser er det jo store swaroer og Zeisser, og de fleste jeg kjenner har et par tre rifler blir det mange kikkerter. Kjenner noen jegere fra Bayern området, og de fortalte meg at det var ikke så mange jegere i Tyskland. Det var dyrt å få jakt og en stor prossess å få våpenløyve. Det var sett på som en overklasse aktivitet å kunne jakte visstnok. Men jeg vet vi er bitte små her på berget. Bare i byen Munchen(som er langt fra tysklands største by) der jeg har mine kjente, bor det mer folk enn i hele Norge. Et visst marked må det jo være her også hadde jeg trodd med alle våpenene våre. Men på optikk generellt er vi sikkert bitte små. Vanlige kikkerter og de greiene selges vel te store massene ellers i alle land.

Link to comment
Share on other sites

Mulig eg tar feil,men er det ikkje forholdsvis mange Zeiss samanlikna med andre merker her i landet samanlikna med andre land som t.d. Sverige?

I alle fall er mitt inntrykk dette når eg les innlegga på Kammeret i forhold til på Robsoft.nu. Men som sagt det er berre eit inntrykk eg har. Eg har ikkje på nokon måte gått noko systematisk til verks . Og som andre har nemnt; norske jegerar har jo god råd samanlikna med i andre land. På den andre sida er vel jakt ein meir allemannsaktivitet i Norden samanlikna med meir kontinentale land.

 

Må vel og ta med at Kammerets medlemmer neppe er gjennomsnittet av norske jegerar. Medlemmene her er vel over gjennomsnittleg interessert i jakt og jaktrelatert utstyr?!

Link to comment
Share on other sites

Kan jo legge til at i 2004 kjøpte jeg meg en Zeiss Diavari Z 1,5-6x42. Altså modellen før Classic kom på markedet og den betalte jeg 6000kr for. Mulig det var en Zeiss Diavari M men den kostet altså 12.000kr i 1995 for da vurderte jeg å kjøpe den. Men det ble for mye penger da. Er det noe forskjell på Diavari Z og en Diavari M? Selv mener jeg at det er den samme kikkerten. En annen ting er vel at garanti ordningen gikk fra 30 år til 10 år.

Link to comment
Share on other sites

Har hørt via via at Duralyt har dårlige linser (relativt selvfølgelig)....... Noen som kan verifisere dette? Helst noen som har mer greie på det enn de som nettopp har kjøpt seg en Duralyt og vil forsvare dette kjøpet med nebb og klør.... :D

 

Prisen er lav. Hvor har de kuttet prod. kostnadene?

Link to comment
Share on other sites

Det er prispolitikk som bestemmer prisen, ikke produksjonskostnadene, sålenge de selgels med overskudd.

 

Sammenliknet med Classic, selges de ikke så mye billigere. Men det som åpenbart er gjort av innsparinger er at de ikke har T* mulitlagscoating. De leveres i bare en utforelse, mens Classic leveres i en rekke utgaver, med eller uten lys, mange retikkler å velge i, og både med og uten montasjeskinne. Det blir mye lavere logistikkostnader ved å bare lage en utgave av hver forstørring

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke T* mulitlagscoating på mitt sikte.
Den Z-serien som var toppserien før Victory ble lansert hadde T* coating. Da Victory ble lansert, ble produksjonen av denne samt Diavari-C 3-9x36 flyttet til USA, og de ble her produsert med MC coating. MC-coating brukse nå på Conquest, så like etter at Concuest ble lansert, ble Z-serien oppgadert, med bl.a T* og produksjonen flyttet tilbake til europa, og fikk navnet Classic.

 

Da står det vel "made in USA" på din?

Link to comment
Share on other sites

 

Da står det vel "made in USA" på din?

Har prøvd å se hva som står på bruksanvisningen og garantibeviset, men der står det ingenting hvor den er produsert. Bare hvor i Tyskland jeg skal sende garantikortet. Heller ikke på kikkertsiktet står det hvor den er made in. Som det gjør på noen Zeiss sikter. Jeg har hatt noen bane aner om at siktet kunne ha vært produsert i USA. Men som sakt finner jeg ikke ut noe mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...