Jump to content

Hvilken Zeiss på elgrifla?


Sigurd2verud

Recommended Posts

Jeg ville valgt Zeiss Classic 1,5-6x42. I hvertfall hvis den skal stå permanet på rifla. Dette pga det ekstra synsfeltet du får på minste forstørrelse. Det vil du sette pris på når du sitter på de trangeste elgpostene. Skal du derimot ha den i en hurtigmontasje kan du jo velge en med høyere forstørrelse, og bruke åpne sikter når forholdene tilsier det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde samme utfordringen med nytt sikte til min 375 Ruger.

Valget sto mellom Duralyt og Classic.

Det ble 1,5-6x42 Zeiss Classic med #4 retikkel.

Mye og bra optikk for pengene.

 

1,5-6x42 er etter min mening og erfaring, kanskje den beste konfigurasjonen til generell storviltjakt

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gikk selv fra en Swaro 3-12x50 til Kahles 1,5-6x42 på elgbørsa, etter noen runder med mye pels i kikkerten på sørlandsjakt!

Den står normalt på 1,5 når jeg går, så justerer jeg etter hvordan posten er.

Noe mer en 6 ganger har jeg ikke sett behov for på elgjakt (svært sjeldent ellers og :wink: ).

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

1,5-6x42 er etter min mening og erfaring, kanskje det beste valget. Helt suverent på elgjakt. De fleste elger skytes jo på under 100meter og da holder det i massevis med en 6 ganger. Blir det trange poster og korte hold er det greit å skru ned på siktet, uten å bare å se hårmatten på elgen. Syns også at balansen på rifla blir bra med et sikte i denne størrelsen. Har selv en Zeiss Z i denne størrelsen og er kjenperfornøyd med siktet. Flere av mine rifler er toppet med sikter i nettopp 1,5-6x42. For min del sel syns jeg det er helt unødvendig med noe større kikkert, da jeg ikke skyter på noe lengre hold enn ca 150meter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...