Jump to content

Hvilken rifle bør jeg kjøpe? 6,5x55


Pumpkin

Recommended Posts

Heisann.

 

Da har jeg fått tilbake en godkjent våpensøknad, og er på utkikk etter ei førstegangs rifle.

Jeg har tenkt i første omgang å bruke den til toppjakt, og det frister å se på andre jaktområder :)

Etter det jeg har hørt, er 6,5x55 et bra kaliber både for toppjakt å andre jakttyper ?!

 

Tar imot alt av tips til både rifle å kikker!

Tenkte å bruke ca 13000 - 18000 totalt!

 

Hadde vært supert om dere hadde lagt ved link til rifle eller testinfo :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

hmm... sliter ikke Abolten med treffpungt forandring? :? tikka er værtfall et supert valg. jeg hadde kjøpt supervarminten da den er litt tyngre en lite'n.

 

tikka er kjent for å lage rifler som skyter tette samlinger. jeg har en lite ss i 308 og med god ammo ligger den under 15mm i gjennomsnitt :D

Link to comment
Share on other sites

Ville som nevnt mange ganger før, gått for en Tikka Hvasomhelst med ordentlig optikk.

Har selv en T3 Lite i skapet, som dessverre har blitt tilsidesatt av dyrere og finere ting,

men er nok like presis som alt annet jeg har liggende. Ikke pen, ikke noe spesielt på noen

måte, men presis som rakker'n og good value for money.

Link to comment
Share on other sites

Platinium Pakke:

Du skal kjøpe en Schultz & Larsen Classic DL til 13.490,-

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=11459

 

Du skal kjøpe en Nikon kikkert til 4995,-

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ys-9005272

 

Gull Pakke:

Du skal kjøpe en Browning A-Bolt Hunter til 9990,-

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... odid=11577

 

Du skal kjøpe en Nikon kikkert til 4995,-

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/optikk/ki ... ys-9005272

 

Økonomi Pakke:

Du skal kjøpe en Tikka pakke med kikkertsikte som også anbefalt ovenfor til: 12890,-

http://www.xxl.no/jakt-vaapen/vaapen/ri ... on-1061431

Link to comment
Share on other sites

Finnes ikke fortsatt schultz larsen classic uten enkelt løpsbyttesystem? I såfall er denne rifla 2000 kroner rimeligere enn classic DL, og du får råd til en bedre kikkert.

 

Mitt tips, Schultz larsen classic ; 11 400,- topp denne med en meopta meostar 3-10x50 til 6190,- priser er henta fra jaktogfriluft.no

 

Med vanlige schultz og larsen montasjer pluss ringer og slikt havner du før eventuell rabatt på ca 18 000 kroner. Men da vil du ha en kongepakke.

 

Jeg har selv denne rifla (308 win) og er meget fornøyd! ville ikke hatt ei annen rifle i den prisklassen!

Link to comment
Share on other sites

Den 11.400,- børsa har ikke løpsbytte system. Den Classic DL har det.

 

Men du har rett....eple for eple der hverken Browning eller Tikka har løpsbytte,

så er den classic 11.400 børsa den riktige å sammenligne med.

 

Jeg hadde lagt til dem 2000 for å få løpsbytte mulighet. Da går man fra konge til Platinium.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja, takk for all hjelp !

 

Da er valge tatt, Tikka T3 Hunter + Nikon Monarch MCE 2,5-10x56 :)

Får den i morgen, så nå klør det noe helt forjævlig i kroppen!

Takk for tipsene dere kom med :)

 

 

Og S.O.N, herlig med linkene :)

 

Gratulerer. Solid og stødig valg som du ikke kommer til å angre på! :)

 

 

 

hmm... sliter ikke Abolten med treffpungt forandring? :?

 

Hvor har du dette fra? Har selv en A-bolt og har aldrig hatt noen problemer, har heller ikke hørt om dette.

 

Lånte en A-bolt 6,5x55 (med syntstokk - god stokk for øvrig) av en kompis som hevdet at han fikk treffpunktforandring, helst etter skudd nr 3. Jeg skjøt noen femskuddsserier, men merket ikke noe til det! :wink:

Link to comment
Share on other sites

hmm... sliter ikke Abolten med treffpungt forandring? :?

 

Jeg ble faktisk fraråda å kjøpe A-bolten pga akkurat det der. Var flere som sa det samme, pluss at de mente dette var ei "avdanka" rifle :shock:

Men valget var ikke så vanskelig, når man så A-bolten å Hunter'n ved siden av hverandre ;)

Link to comment
Share on other sites

Ligger en ypperlig Tikka T3 med lyddemper og kikkert i salgskammeret nu, om du er villig til å gå for 308... :)

 

Leser du tråden før du skriver :?::oops:

 

Se her ja, takk for all hjelp !

 

Da er valge tatt, Tikka T3 Hunter + Nikon Monarch MCE 2,5-10x56 :)

Får den i morgen, så nå klør det noe helt forjævlig i kroppen!

Takk for tipsene dere kom med :)

 

 

Og S.O.N, herlig med linkene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også kjøpe en Tikka T3 Stainless 6,5x55 "Links" men sliter med å finne en som har på lager nå så tett oppunder jakta. De er ihverfall utsolgt hos våpen søilen i bergen. Noen som vet om noen som har andre steder??

 

Var innom MAgne Landrø i dag de hadde noe Slike i links, tror de sender til hele landet. de hadde dessuten gode tilbud på disse. Kjøpte meg en T3 selv idag, allerede prøvd den på banen og må si at jeg er meget fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ser det er en del folk som har browning her, har fått pristilbud på en riflepakke

med browning a-bolt med syntstokk og med a-tech demper og bushnell sikte til 12500.

Tenkte også på den pakken med tikka og nikon monarch, men den pakken har de vist

ikke på lager på xxl, har vært å set på browningen og likte den godt, veldig god å holde

i, lurer på og gå for en browning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...