Jump to content

Løpsbytte på Sako Vixen


kahles

Recommended Posts

Vixen-kassa er for kort og smal for .243-patronen. Hvis du vil kamre om, kan du velge blant de korteste patronene: .222Rem, .223Rem, villkatter basert på .223-hylsa (6x45, .30 Whisper etc.) eller kanskje .22 Hornet (med forbehold om støtbunndiameter).

 

Men hvorfor beholder du den ikke i .222Rem? Det er jo et nusselig lite kaliber som egner seg finfint til småviltjakt og duger greit på rådyr

Link to comment
Share on other sites

Hei, og gratuelerer med godt jern! (Ja, jeg har ei sjøl..)

 

Ang. kalibermuligheter så er begrensningen den korte kassa og evt hvor mye det er mulig å åpne støtbunnen. De fleste av de små kalibrene vil funke greit, feks 223Rem, 6mm ppc, 220 russian, 6tcu osv.

243 er vel basert på 308, og har således større hylsebunn. Jeg vet ikke om støtbunnen lar seg åpne så mye.

 

Gjør et søk på Sako Vixen på Robsoft-forumet så får du opp lesestoff for en god tid framover.

 

Har tenkt litt på å få tak i nytt (evt ekstra) løp selv, men da blir det nok i 6tcu eller 6,5 tcu. (Har også lekt litt med tanken på en 6,5x43 kreasjon).

 

Edit: Der var det noen som rakk litt før meg...

Link to comment
Share on other sites

243 er vel basert på 308
Det er den

 

Jeg vet ikke om støtbunnen lar seg åpne så mye.
Heller tvilsomt. Sako OY anbefaler ikke engang å åpne støtbunnen til .220 Russian-diameter (6mmPPC), selv om dette har blitt gjort av nokså mange. Da Sako laget Vixen-kasser for 6mmPPC og .22PPC var disse spesiallaget med litt feitere bolt.
Link to comment
Share on other sites

disse spesiallaget med litt feitere bolt.

Ach so!

 

Ser at det er ca 1,7mm forskjell på hylsebunn på 220 Russian og 222 Rem. Er ikke så mye, og som du skriver så har jeg også lest at dette har blitt gjort. Få en børsis til å se på det.

Her er forresten manualen til Vixen: http://www.sako.fi/pdf/manuals/Vixen.pdf

 

@kahles

Hva er det du skal bruke jernet til?

Link to comment
Share on other sites

Vil nok bruke den til Benkeskyting, samt en kjapp tur på gåsa i ny og ne :) Har 270'en til rådyr og 300'en til hjort og elg. Så blir mest ei morrorifle, som jeg setter presisjon i høysete, ikke nødvendighvis hastighet. Men jatakk begge deler er jo det ideelle kaliber

Link to comment
Share on other sites

har ingen erfaring med 6,5 grendel, har ikke noe tilgang på tabeller da jeg er på servicejobb som elektriker å sitter på kjøkkenbenken og drømmer om dey perfekte kaliberet i en vixen. Hva ligger grendelen på i hastighet mex 120 + - grs kuler? Rundt 800 + ?

Link to comment
Share on other sites

Med fare for å hisse opp Vet|us... :wink: (han skal forresten kjøpe Sauer i 6.5x55)

 

Skal du først ha potent kaliber i den lille kassa:

6.5 Grendel!

:?:

Njah, jeg holder en knapp på .223Rem med 1:8" eller 1:7" riflestigning (men det visste dere vel :lol: ). Hadde jeg hatt en Vixen med utslitt løp her nå så hadde den nok endt opp som .338Whisper, men det er noe helt annet.

80 og 90gr kuler i .223 gir ikke opp noe som helst til 6.5Grendel, annet enn muligens "knockdown-power" i nærstrid, og det bekymrer de færreste.

6.5mm hølet er jo større om en tenker BR-score, men all ballistikk, som kulebane og vindavdrift vil sannsynligvis være bedre med .223Rem og høy-BC kuler.

At Vet|us trakk seg da mål ble presentert på 800m i våres sier nok for min del om ballistikken, for .223en funger som bare det på den avstanden.

Terminalballistikk i vilt vet jeg lite om, men vil kanskje tro at Grendelen har en liten fordel, først og fremst pga. kuleutvalget, dvs. utvalget av gode jaktkuler. .223Rem ligner uansett mere på 243 som trådstarter opprinnelig spurte om, enn 6.5 Grendel gjør.

 

Grad av særhet og tilgang på ladedate med europeiske krutt, og eller kjøpeammo er jo også noe å ta hensyn til. Det og bruksområde vil styre valget.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Heller tvilsomt. Sako OY anbefaler ikke engang å åpne støtbunnen til .220 Russian-diameter (6mmPPC), selv om dette har blitt gjort av nokså mange. Da Sako laget Vixen-kasser for 6mmPPC og .22PPC var disse spesiallaget med litt feitere bolt.

 

Det er ingen forskjell på bolten på en Sako Vixen originalt i 6mm PPC og Vixen i andre standard kalibere! Derimot kom det en variant S491 med feitere boltdimensjoner på begynnelsen av 90 tallet! Jeg har hatt begge variantene og i tillegg en Sako Vixen i 6,5 Grendel, som hadde fått åpnet støtbunnen. Når det er sagt så er det forsvinnende lite gods rundt hylsebunnen på disse gamle Vixen riflene og de egner seg ikke til det store arbeidstrykket benkeskyttere gjerne oppnår etter hva jeg har lest meg til. Selv har jeg en av de 2180 produserte enkeltskudds låskassene spesielt merket kaliber 6mm PPC, og solgte den S491 modellen i et øyeblikks galskap - denne hadde magsinløsning som fungerte :cry:

 

Vel resultatet er en ultralett fjellrifle med en stiv og smekker låskasse - som skal prøves ut på rypejakt til høsten!!! Vekt med kikkert og demper = 3kg

 

p1000369f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest meg litt opp på 6mm ppc, å må si at deb patronen har jeg alltid undervurdert, men nå ble jeg litt forelsket i den etter å ha lest gjennom ladetabeller og sett BR samlinger som er SKREKKELIG små! Men det er altså delte meninger om dette kaliberet er noe å satse på i 222 Rem Vixen? Hadde vært lettvint med 223, men det er ikke sært nok for meg føler jeg. Ppc'en hadde overraskende høye hastigheter, noe som også frister, med tanke på jakt spesielt. Huff, bestefar skal bli fortvilet når jeg bygger om den goe gamle 222'en han sin, som han fortsatt tror er verdens raskeste kaliber, hehe

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg må trekke meg fra de lengste (vel, alt er relativt) holdene er at jeg lader en 130grs Norma GT i pusefart for å ha lik treffpunkt og kulebane som kula jeg jakter med, 130grs Scirocco II. Ref tidligere skyting på Kongsberg vet jeg at på 600m er det over med den ladninga. Da skjer det rare ting der ute og høydespredningen ligger størrelsen med gongen vi skyter på.

Det er jo egentlig litt rart synes nå jeg, men jeg har ikke tenkt noe mer på det og heller avfunnet meg med at den ladninga holder til 550m og that's it. På 550m er den helt stabil og gir god klang i stålet, men noe skjer mellom 550 og 600. Ref skyting i Numedal på 500m kunne en se at Scirocco II var i startfasen mht å bli ustabil på 500m (jeg har blinkene), men det var ikke 130grs Norma GT i samme hastighet.

 

Hvis en skal strekke beina med 6.5 Grendel så er oppskriften heller 123grs Scenar/SMK eller 108 Scenar.

Bill Alexander selv anbefaler 108grs Scenar for 1000 yards.

 

 

 

 

Jeg gikk litt i sirkel en stund og vurderte å bytte krutt/kule for å øke maks rekkevidde fra 550m til 800m,

men det er vondt å begynne på når den går så bra som den gjør med ladninga jeg har, det er jaktrifla, og 550m likevel er lengre enn jeg tørr skyte på vilt.

 

Så jeg gjorde det eneste fornuftige og kjøpte som kjent en 338LM istedet som venter på meg i Arendal.. :mrgreen:

 

img2260s.jpg

 

og PS: Sauer, nei, fysj, aldri.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen forskjell på bolten på en Sako Vixen originalt i 6mm PPC og Vixen i andre standard kalibere! Derimot kom det en variant S491 med feitere boltdimensjoner på begynnelsen av 90 tallet!
Vel, ifølge etpar gamle brosjyrer som jeg har liggende ble også AI-kassa (L461 Vixen produsert på åttitallet) også levert i en feitere ettskuddsvariant variant beregnet for PPC-patronene. For å være helt presis kamret Sako disse børsene i sine egne SAAMI-spesifiserte varianter 6mm PPC USA og .22 PPC USA som skiller seg fra BR-variantene ved å ikke være "tight neck".

 

Såvidt jeg visste kamret ikke Sako børser i 6mm PPC eller .22 PPC før denne kom. Men jeg kan selvsagt ta fullstendig feil (jeg har gjort det før), så hvis du har papirer liggende som viser noe annet ville det vært veldig interessant å se dem :)

Link to comment
Share on other sites

Hva med et .20 eller .17 kaliber?

 

.17Rem, .17Rem Fireball, kanskje .204Ruger eller heller .20Practical? Steinsært, visstnok meget presist - HELT rekylfritt, ingen ombygging utover pipa...

 

K

 

PS. Vet|us, når skal vi ha "2k" skyting?

Link to comment
Share on other sites

Hva med et .20 eller .17 kaliber?

 

.17Rem, .17Rem Fireball, kanskje .204Ruger eller heller .20Practical? Steinsært, visstnok meget presist - HELT rekylfritt, ingen ombygging utover pipa...

Vel, jeg synes egentlig ei .22-kalibret pipe er trang nok å pusse rein. Å pusse 4.5mm luft synes jeg er noe dr*t og kunne derfor ikke tenke meg å bale med å pusse slam, karbonrester og mantel utav ei .17-kalibret pipe.

 

Men det er nå meg, da :)

Link to comment
Share on other sites

Vel, ifølge etpar gamle brosjyrer som jeg har liggende ble også AI-kassa (L461 Vixen produsert på åttitallet) også levert i en feitere ettskuddsvariant variant beregnet for PPC-patronene. For å være helt presis kamret Sako disse børsene i sine egne SAAMI-spesifiserte varianter 6mm PPC USA og .22 PPC USA som skiller seg fra BR-variantene ved å ikke være "tight neck".

 

Såvidt jeg visste kamret ikke Sako børser i 6mm PPC eller .22 PPC før denne kom. Men jeg kan selvsagt ta fullstendig feil (jeg har gjort det før), så hvis du har papirer liggende som viser noe annet ville det vært veldig interessant å se dem :)

 

He he jeg har ikke papirene, men jeg har rifla!!! Våpennr. A198 og låskassa merket 6mm PPC - en av de total 2180 produserte og den er absolutt ikke feitere i bolten enn en vanlig Vixen fra samme tidsrom såvidt jeg kan se. S491 derimot kom vel både enkeltskudd og med magasinløsning og denne har en feitere bolt - til alle kaliberene.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke helt plankekjøring å bygge om en 222rem til 6mm PPC el 6,5 grendel. Min gamle A I (vixen) var orginalt 222 men endte omsider opp som 6,5 grendel. Solgte den etter mye turer fram og tilbake fra børsemakeren. En blir jo kresen og sær etter hvert. Men børsa var grei den.

Med mitt bygg var det problemer med utdrager. Denne måtte tilpasses to ganger og andre gang ble den byttet.

Magasin boksen og tilbringeren er tilpasset 222 patroner, og gav bare sånn passelig stabil repetering. Og kun 3 skudd.

Børsemakeren gav også beskjed om at det ikke var det enkleste å få til. Men jeg stupte inn i det. Hadde da prøvd 6x47 og 6x45 i samme kasse.

Alle tre gir utfordringer på patronlengden. Siden magasinboksen er lagd for 57,5mm patronlengder. Men en klarer som oftest å lure ned 58,5mm patronlengder. Strekker du grensa risikerer en å bli plaget med forkiling ved repetering.

 

Jeg hadde også fått tilpasset en hiteck mini mauser stokk. Denne ER lett, men jeg syntes den ble for kort og spinkel.

 

Savnet selvfølgelig børsa, da den er den beste småvilt rifla jeg har hatt. Hadde mange turer i rypefjellet med 6,5 grendel der kompisene bommet på rypa i vinden. Og jeg plukket rype etter rype med bombekasteren min. Jeg ladet 123 scenar til 725 m\s med 58cm pipe. Lå på 715m\s med 47cm pipe.

 

MEN... Så dukket det opp en 6mm PPC orginal vixen. Og jeg er tilbake til start, blir garantert en ny 6,5 grendel av den hvis alt er plankekjøring med mating osv. Har ikke fått rifla enda..

 

Så hvis det sitter en entusiastisk og kompetent smed eller mekaniker og vil lage noen magasinbokser og tilbringere til 6mm ppc el 6,5 grendel låner jeg gjerne ut "mitt" orginale for kopiering.

 

Hvis du ennå ikke er blitt skremt, så ta gjerne kontakt. Da jeg i utgangspuktet ikke hadde tenkt å satse på 6mm PPC. Men tilfeldigvis har noe dings liggende og noe mer kommer.

 

222rem er et bra kaliber. Med rett ladning lager den også meeget små samlinger. Men jeg synes den er litt for hard med viltet. Prøvde 221 fireball 2 sesonger, kaliberet anbefales på det varmeste. Snill med reveskinnet og meget bra rype patron. Også her hadde jeg matings problemer, og var ikke spesielt glad i den rustfrie sako 75 kassa den var bygd på.

vixen kassa er kortere og det er trolig ikke problemer med matingen med den korte hylsa.

Og jeg angrer på at jeg aldri prøvde det kaliberet i vixen.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning så målte jeg boltdiameteren på min Vixen i 6mm PPC og den har en diameter på 14mm så det er nok ganske standard!

 

Tror selv jeg vil over på 6,5 Grendel igjen - artig kaliber og fin utgangshastighet i forhold til småvilt der jeg tror 6mm PPC'en kan bli ganske kvass - eventuelt å få et løp med krappere stigning for å håndtere enda tyngre prosjektiler i 6mm

 

Og til 6x47: Er det en Vixen eller en S491 du har kjøpt deg?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Sako TRG-22 ! På kassa mi står det(fikk den i dag)

Sako 6mm PPC A 188. Kassa\rekyl-klakk og bolt ser identisk med den 6,5 grendel børsa som havnet godt sørover.

Mi børse har magasin boks. Men jeg har ikke underbeslag.

Målte litt på løpsstigningen, og kom fram til 1-8.5. Det e jo ikke veldig nøyaktig målt. Og fikk mye 100g kuler med på handelen. Garantert byttet løp på denne, selger nevnte såvidt over 200 skudd. Og løpet e rustfri.

Jeg hadde ikke ment å satse på 6mm ppc. Men trur æ må se om det blir runde pene hull i skiva fra 105 scenar. Suveren rypekule i lav fart..

Har jo elendig hukommelse, men dæven kor fin,glatt og nydelig avtrekk denne børsa har.

 

Sitter\satt ett sett Redfield baser for standard turn in ringer på kassa. Jeg trodde disse var satt fast med sett skruer. Det er sako spor på basene, men det er boret ett hull i hver låsekasse bru, jobben er pent gjort. Men jeg skal ikke ha disse basene. Selges billig.... Passer alt av standard vri ringer av amerikansk merke.

 

Har allerede best 6,5 grendel brosh fra Chiefen(nu er det miiinst ei uke sia du fikk min nye adresse :D ).

Og PTG er miiiinst like trege med 22 PPC brosh`n.

Trur jeg fortsetter med grendel`n i 75 kassa, der har jeg 61mm patronlengde(plass i mag boksen).

22 ppc er jo enklere i lille kassa, siden det ikke blir magasin lengde problemer. Dessverre (eller ikke?), så har min pipe leverandør kun 7-10 i løps stigning.

Hadde ikke ment å tulle med de laaaange fristende kulene. Må vel finne fram den artikkelen på 6mmbr.com om 22ppc på litt avstand, var ikke helt enkelt.

Sitter plutselig med en Zeiss Divari-C 3-9x36, denne bytter jeg gladelig mot et underbeslag til en sako A I kasse.

Blir jeg desperat, så sponser jeg en Hi-teck stokk til en som vil ofre sitt underbeslag. Og får da en Hi-teck stokk med blind magasin til sin sako A I. Men vet ennå ikke om jeg er desperat :D .

Zeiss kikkerten kan fort forsvinne i en annen deal.

 

Ellers savner jeg macchiato her. Ble merkelig stille rundt 22 PPC rifla hans.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!!! Du har altså en original Vixen i 6mm PPC en ganske sjelden låskasse og produseringsnr er jo ikke langt fra mitt A198 he he he,

 

Skal se om jeg kan skaffe et underbeslag til deg, må bare ta en tlf i morra! er selv på jakt etter en ekstra bolt beregnet for 222 støtbunn til litt andre prosjekter med min rifle!

Link to comment
Share on other sites

Ja var innom den lokale børsisen idag og han kunne desverre ikke hjelpe med underbeslag (ikke Ing Aaberg heller for den saks skyld jeg ringte han også!), men jeg spaserte ut med et Redding Comp Bush Die sett og ferdig rullet ammo i 22PPC he he he så da er iallefall nytt kalibervalg plassert :mrgreen:

 

Han (Børsisen) har et Sako Vixen sluttstykke brosjet ut for PPC, som han kunne tenke seg å bytte med et originalt Vixen sluttstykke med standard støtbunn hvis noen skulle være interresert er det bare å ta kontakt med meg så skal jeg formidle kontakt! Da er jo de utgiftene spart ved eventuelt kaliberbytte til PPC!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...