Jump to content

Verdien på en 11,25 Colt Aut.pistol M/1914


Heie

Recommended Posts

Har du den "vanlige" Kongsbergcolten, mellom 4-5 tusen, allt etter stand, nr.like deler osv. Mere skjeldne årstall, feks produsert i 1945 med tyske merker på genererer en litt høyere pris. Men rust, uorginalt løp osv drar ned, har sett priser ned mot 2500.-

Link to comment
Share on other sites

Den ser tilsynelatende nummerlik ut, det er jo et pluss, men relativt slitt finish og antydninger til lett gravrust drar jo ikke prisen opp. Nå var ikke finishen akkurat høyglanspolert rett fra samlebåndet heller. Realistisk pris kan vel være rundt 3-4 tusen, men man vet aldri, du kan jo treffe på en som bare MÅ ha en slik. Og det burde jo alle 8)

Link to comment
Share on other sites

Ser at denne nå er lagt ut på Finn.no for kr. 8.000,-...

Stemmer jeg satt prisen ganske høyt for jeg trenger 8000 kr :lol: Når det er sagt er det jo ikke forbudt å legge inn bud. Har alt et sikkkert bud på 4000 kr og et noe usikkert bud på 6000 kr. Etter hva jeg har skjønt er det vesentlig viktig for verdien at alle numrene inne i pistolen er originale. Dette har jeg ikke fått sjekket ennå men er ganske sikker på at de har samme numrene som utenpå...

Link to comment
Share on other sites

Om dette var min pistol og jeg fikk et bud på 4000.- ville jeg solgt den på timen.

 

De fleste 1914 som er i omløp er faktisk nummerlike.

De som har blitt brukt av skyttere har forøvrig ofte skiftet løp, men de har som regel orginalløpet på si.

Som Flashman skriver så er reel verdi på en pen 1914 ca. 4000.-

Men med strengere og strengere kriterier for og erverve flere våpen i samme kaliber, vil nok denne værdien synke fremover.

Link to comment
Share on other sites

Ser at også Våpenhuset har en KV Colt på Finn, i tilsynelatende penere stand til en lavere pris.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23310099

 

Bare til orientering, har jeg ingen tilknytning til de.

 

 

Jeg skjønner nå i nyere tid, at jeg fikk min KV Colt for en billig penge på slutten av forrige årtusen :)

( men skulle gjerne hatt flere 8) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes nok også prisen var noe stiv ja.

 

Hvem er kundegruppen ?

 

Samlere: Betaler ingenting eller bortimot lite for M1914 med mindre de er Waffenamt stemplet eller tilknyttet

spesiell person e.l.

 

Skyttere: Kjøper sjelden M1914, isåfall utifra historisk synspunkt eller lav pris.

Man får kjøpt splitter ny GI 1911 fra kr. 7000,-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...