Jump to content

Riflevalg


Kveitebollen

Recommended Posts

Hei

 

Trenger litt råd om valg av Rifle, dette blir min først rifle og jeg har satt en maks pris på 15-20 tusen for den med kikkert sikte og kanskje lyddemper, hadde egentlig tenk å kjøpe en Links Tikka T3 6,5x55. Men blir frarådet dette å heller går for ei Rifle med 308/30-06 siden de gjør mer ca.34% mer skade og med demper så er de grei å skyte med. Så plutselig blir jeg litt usikker på hva jeg skal velge, derfor håper jeg det er noen her inne med erfaring og sånn som kan komme med noen gode råd og forslag til valg av Rifle. Jeg må ha Links rifle da, om det er gjør noe forskjell vet jeg ikke annet en prisen da selvfølgelig.

 

Mvh Ståle.

Link to comment
Share on other sites

Hei !

Kan like godt først som sist gi deg de rådene som du kommer til å få i mer eller mindre spydige formuleringer her: Se på FAQ-tråden under rifle og prøv søkefunksjonen.

Det sagt, som nybegynner bør du etter min mening velge 6,5x55 fremfor .308 og .30-06. Alle disse kalibrene dekker alt vilt som kan jaktes i Norge, og betraktningen om skademengde vil jeg si er høyst teoretisk. Et riktig plassert skudd feller viltet også med 6,5x55. I tillegg har den mindre rekyl og bedre ballistikk. Alle de tre kalibrene er relativt billig å trene med, men 6,5x55 er mest behagelig å skyte mye med, og det er det som gjør deg til en god skytter. .308 er mer fleksibel i forhold til å kappe løp ifbm.montering av demper, men det er vel også eneste fordel jeg ser ved den (Mange er uenig med meg her, noe de ikke trenger å bruke energi på å skrive i tråden. Skriv heller argumentene for hvorfor .308 eller noe annet er å foretrekke.).

Tikka T3 er en udmerket rifle, men hvis budsjettet tillater det vil jeg råde deg til å vurdere en systemrifle, slik at du kan supplere med løpssett etter hvert som du måtte oppdage videre behov. Da får du fordelen av likt skjefte og avtrekk til alle jakt-og skyteformer.

Lykke til med valg av rifle og kaliber ! :D

Link to comment
Share on other sites

jeg tenkte på tikka t3. men ble annbefalt thompson istede,, og er kjempe fornøyd med rifla. selv om jeg bare har skutt 100 skudd med henne

 

jeg betalt 14tusen, da fikk jeg rifle, tofot, lyddemper og kikkertmontasje, da har du enda litt penger til kikkert.

 

 

her er den jeg kjøpe.. var på en americansk forum å leste litt, de annbefalte thompson framfor tikka t3 og browning a bolt..

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=712

Link to comment
Share on other sites

Thompson Center The Icon riflen kommer vel ikke i links.

Ta en nærmere titt på Browning A-bolten. Har selv en slik rifle og er kjempefornøyd med den. Mange geniale løsninger som du vil sette pris på. Løst avtagbart magasin. 30 graders hevarmsløft. Og ikke minst den geniale plasseringen av sikringen som sitter på kolbehalsen.

Link to comment
Share on other sites

Budsjettet blir litt knapt til ny rifle av de tre store på systemfronten (Sauer, Blaser, Mauser), men Røssler og Schultz&Larsen er jo verdt å se på. Eller som nevnt over, brukt. Jeg fikk meg nylig en strøken Blaser R93 Professional Semiweight med Kickstop, montasje og koffert skutt ca. 250 skudd til 16.200,-. Da regner jeg riktignok at jeg har vært usannsynlig heldig med kjøpet...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for forslag, men noen systemrifle blir det nok ikke pga for høy pris. Jeg har sett litt rundt å ønsker enten en Tikka T3 lite stainless 6,5x55, eller en Remington 700 Sps SS.(Remington har ikke 6,5x55 tror jeg) så velger jeg helst en Mepota 3x12x56 m/lys og en rimelig demper. Har dere noen ide rundt mine valg her??

Link to comment
Share on other sites

Hei

Når det gjelder kjøp av rifle ligger det mye følelser i valget og jeg tror du gjør rett i og følge magefølelsen og gå for en Tikka T3 i 6,5x55

 

Men anbefaler personelig ikke SS løp pga rust, dette er ikke så fremtredene på blanke løp som de litt matte SS løpa med litt ruere overflate, ja vi pusser alle våpen under jakt men ikke alle demonterer slik at de kommer til undersiden av løpet. Og selvsagt er det mulig at de som har fått problemer ikke har pusset ofte nok.

 

Når det gjelder valg av kaliber, er 6,5x55 lovelig til elg, mulig ikke optimalt, men dette er avhengig av flere forhold, ikke minst valg av kule, skyteavstand og treffpunkt.

 

 

Når du ligger på skytebanen har du normalt veldig god tid, så demperen kan avkjøle seg "mirage", men dersom du ønsker å ha mengdetrening, kan det være en fordel og ha et kaliber med en rekyl som også er behagelig uten demper.

 

Tikka T3 lite kr 10.290,-

Zeiss Duralyt 2-8x42 kr 6.295,-

Montasje kr 1000,-

Demper A-tec kr 2900,-

 

totalt 20485,- uten å be om pakkepris(- 5/15 %) burde du havne på ca 18000.- komplett og nytt

 

Lykke til med valg av våpen og det er lov og velge noe annet en 308 / 30-06 kanskje 8x57 :D

Link to comment
Share on other sites

Det går jo an å gjøre det billig - tikka t3 (6800 på Jaktdepotet) Hardcore demper 1500,- Gjenging ca 500 - en duralyt (se over) eller en brukt Schmidt& Bender fra finn.no eller jakt og friluft (ca 4000?). - eller en M98 mauser med Landrøstokk (ca 4000) med Timneyavtrekk- og tilsvarende utrustning. Går som en stråle ...

 

Da har du full pakke for 8-10 tusen

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har snakket med Jaktdepoet, de kan ikke levere Tikka T3 lite stainless (eller en annen Tikka) i 6,5x55. I Links overhodet, Litt dumt egentlig for vet at Våpen-søilen i bergen kan men de er så innmari dyr i forhold, de gav meg en pakke pris på Nevnte Tikka, med Zeiss diavari 2,5x12x50 og en demper ferdig montert til ca. 22 000 tusen. synes det er litt drøyt. Har fått mangen gode innspill her på valg, og takker for det:-) Men er ennå usikker på Tikka eller Remington og valget av enten 6,5x55 og 308. De fleste sier 6,5 og det er vel lurt for en nybegynner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg får være kjerringa mot strømmen og anbefale 308/30-06.

 

Mine egne erfaringer med 6,5 som storvilt kalibere er for å si det forsiktig meget dårlige. Dette er ikke basert på like mye vilt som med kaliber 30 våpen, men noen titalls storvilt ble det på de 2 årenen i inn og utland.

 

Prisforskjellen på ammo er ubetydelige, det samme er rekylen med tilsvarende kulevekter. Sammenligner en 150grs kuler i kal 30 , men 140 grs kuler i 6,5 er forskjellene i rekyl under 10%. Med demper borte. Ekspandert diameter dermot på en kaliber 30 kule er minst 35-40% større og frontareal messig helt suverent mye bedre. Ekspandert diameter på ei kule i en gitt hastighet er alt annet enn teori - den avgjør effekten i viltet.

 

Var foresten en bra test i ett svensk blad for en tid tilbake der de hadde statistikk fra mer enn 1000 villsvin. 6,5 hadde mer enn 3 x så mange bortskutte griser som noe annet kaliber.

 

Basert på egen erfaringer mener jeg 6,5 ikke skulle vært godkjent, noe den heller ikke ville vært om DN hadde sjekket hva ammoen faktisk yter, men det er en annen diskusjon og der får jeg virkelig på pukkelen fra mange vet jeg :wink:

 

Som rådyr, rein, toppjakt osv patron er 6,5 suveren. Lett å skyte med, relativt flat kule bane og lite avdrift(Hva nå enn dette betyr for hvermansen som skyter 50 skudd i året :-) ) enkelt å få presisjonsmessig bra ammunisjon til grunnet skytterlagenes store volum.

 

Men det er stor forskjell fra det til til å bli en god storviltpatron...

 

Bare så det ikke er noe tvil om det siden firmaet var framme lenger oppe i tråden. Jeg jobber på Jaktdepotet i Drammen, men det bestemmer lite av hva jeg mener om 6,5 som storviltkaliber

Link to comment
Share on other sites

Hei

Schou Partner på Hvalstad i Asker har T3 Lite links inne i 30-06

 

30-06 kan brukes nesten til alt fra fugl til relativt stort Afrika vilt.

Som Sauer 150 sier større ekspansjon størr utvalg i ammo.

 

Men ut på banen og prøv, flere kammer medlemmer som tar deg i mot med et smil dersom du kommer, vi er over hele landet og vi er vel over snitte aktive så det skulle vel la seg gjøre at du får prøvd ett kaliber eller tre på en kveld.

 

Med demper er de fleste kaliber meget behagelige og skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Uavhengig av hvilket valg du gjør, så syns jeg noe av det viktigste er at du velger et kaliber du behersker!!

Har sett altfor mange jegere komme med tipp topp (kjempedyrt) utstyr men i et kaliber som er så grovt at de ligger med øynene igjen i det de trekker av - ordentlig skuddredde og bare venter/frykter rekylen i det de drar av... ;)

Jeg har ingen erfaring med demper og hvilket utslag det gir på reykl, så der skal jeg melde pass.

 

Har god erfaring med både 6,5x55 og 30-06, og sånn generelt syns jeg 30-06 gir større valgmuligheter enn 308 i forhold til lading :)

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Takk for alle "gode" innspill og råd, jeg har valgt å gå for 6,5x55 og da en Tikka T3 links. Så har en kikkertsikte valge som eg stusser litt på, finner veldig lite tester som eg kan lese, har to valg å velge mellom Zeiss Diavari 3x12x56 Eller Mepota Meostar 3x12x56 m/lys. Hva mener dere er best på det området? Demper håper eg å finne noe billig å greit, noen skriver bra om en shultz&larsen Hardcore twister som er billig å bra?

 

Mvh Ståle

Link to comment
Share on other sites

i stede for å starte en ny tråd, tenkte jeg at jeg skulle slenge meg på her.

 

har tidligere postet en tråd om førstegangsriflekjøp der jeg uttalte at jeg ønsket et våpen i kaliber .270win, derfor spør jeg eder med mer erfaring og kunnskap enn meg, finnes det billige mausere i dette kaliberet?

 

takker for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Du har jo Ruger M77 Hawkeye som leveres i kaliber 270W. Ruger M77 er en slags moderne kopi av Mauser 98. Solide rifler med mauser utdrager og trepunktsikring som låser hevarmen. Jeg har flere Ruger M77 rifler som jeg er godt fornøyd med. Kontakt Våpen-Søilen i Bergen som er importør for Ruger.

Link to comment
Share on other sites

takk for svar. :wink:

 

ja, jeg har fått tilbud av en howa eier, men han var ikke helt sikker på om han skulle selge i det hele tatt, så derfor leter jeg sånn halvveis etter alternativer. :D

kom gjerne med flere forslag

 

en siste ting: vet det er litt OT, men hvis man har systemrifle, må man søke får å få nytt løp da?

 

på forhånd takk

Link to comment
Share on other sites

Man må søke for hvert enkelt løp man ønsker å kjøpe ja. Du kan kjøpe så mange løp i forskjellige kaliber du bare ønsker til en systemrifle. Det går som ett våpen uansett. Så er det bare halve prisen når en søker på løp til en systemrifle. Da det går under som en våpendel til riflen.

Link to comment
Share on other sites

hvis man har systemrifle, må man søke får å få nytt løp da?

Ja, men man søker da på løpet som våpendel, det skal da ikke oppta plass i jaktgarderoben, og søknadsgebyret er halvparten av ordinær våpensøknad.

Kan forøvrig slutte meg til Falk i anbefalingen av Ruger M77, har hatt en selv i 14 år, men den er nylig skiftet ut til en Blaser. M77-en er et skikkelig arbeidsjern og kommer som standard levert med en solid og skikkelig kikkertmontasje i stål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...