Jump to content

Kimber 84M, ny hjorterifle?


seawolf

Recommended Posts

Teller febrilsk på knappene om jeg skal bevilge meg selv en julegave ekstra :?

 

Tilbudet som J&F har på Kimber ser bra ut, og prisene vil sannsynligvis stige når neste ladning ankommer Grimstad.

 

Var egentlig ute etter en i 260 Remingtom, men de de hadde var reservert.

Igjen står det 308 Win og 7mm-08.

 

Denne rifla vil primært blir rådyrrifle samt med på turer til England/Scotland etter dåhjort, muntjac og vanlig hjort.

 

Noen av dere som har erfaring med denne Kimber modellen?

Ellers er jeg i stor tvil på hvilket av de to kaliber jeg eventuellt skal gå for.

 

Har et laaaangt hate/love forhold til 308 Win og var egentlig instillt på å prøve noe annet denne gangen.

Forbasket at 260 Rem var utsolgt :x

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville vært i tvil, hvis 7mm-08 var utsolgt, og valget sto mellom 260 Rem og 308 W.

Jeg anser 7mm-08 (og 7x57) for å være det beste "alminnelige" kalibret på markedet - her får en alt, i en liten, kjekk pakning!

Sjøl tenker jeg på Kimber i 7 mm WSM (evt. 270 WSM). Ble imidlertid litt skeptisk etter at Jørund L. ikke klarte å tyne skikklig presisjon ut av Kimber-riflene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt en 7-08 for et par måneder siden. Skulle også ha noe annet.. men endte opp med 7 mm :) Og etter en del runder på banen, lest en god del stoff om kaliberet på nettet, artikler om jakt og div. tester, så må jeg bare si at jeg er blitt mer og mer glad i 7 eren :D Jeg skal bruke den primært på rådyr, rev og rein. Den bør være ypperlig til hjorten :)

 

Og at det finnes mange gode kuler i 7 mm gjør jo ikke valget noe dårligere..

 

Tror også at Kimber tilbudet nede i Grimstad er bra:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei Seawolf

 

Jeg hadde definitivt gått for 7mm-08. Flatere kulebane og lavere rekyl, bør være et viktig punkt i jaktformene du skisserer. Desuten kan du jo presse om .308 hylser, noe som gir deg billige ladekomponenter. Kanskje ikke noe argument i forhold til .308 :lol: . Desuten tror jeg nok du blir mest fornøyd med 7mm-08 kaliberet, det er jo ikke allemannseie da.

Link to comment
Share on other sites

Det var et bra tilbud, men er det nokon som har andre erfaringer med presisjonen enn det som kom fram i Jakt. Eg blei litt skeptisk til om dei riflene Jørund Lien testa er representative. Ellers så må dekkan leite lenge i Grimstad for å finne butikken. Stoa i Arendal er et hett tips.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner egentlig ikke ditt resonnement(hodebry) mellom 7-08 og 308, når det var 6,5-08 du ville ha. Hvis du ikke MÅ ha 260, så er jo 7-08 det nest nærmeste. Dette er jo 6,5-7 og 7,62 i samme basishylse.

Eneste forklaring er at du sitter på en haug 6,5 og/eller 30 kuler..., hvis ikke det, så gå for 7-08.

Jeg hadde gått for den uansett HVIS det ikke var elg som var hovedbruken. Da hadde jeg valgt 308. Hvis du er ute etter mest mulig presisjon, hadde jeg bevisst kjøpt Lapua 308 hylser og presset ned. Den litt tykkere halsen du får da kan du bruke til å fylle slarken i standardkammeret, noe som ikke er en ulempe. Men så har jeg da en viss forkjærlighet for tight-neck :lol: Uansett; ingen ulempe

Link to comment
Share on other sites

Noen av dere litt mer utvokste som har prøvd kimberen?

Har så vidt prøvd en montana en gang, og førsteintrykket var at det var litt i minste laget å holde i for en noget grovskåret kar fra trøndelag. Syntes i alle fall pistolgrepet var noget underdimensjonert for namdalsklubbene. Men så frister den litt likevel da? Noen over 180cm som har erfaring med disse riflene etter litt bruk?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner egentlig ikke ditt resonnement(hodebry) mellom 7-08 og 308, når det var 6,5-08 du ville ha. Hvis du ikke MÅ ha 260, så er jo 7-08 det nest nærmeste. Dette er jo 6,5-7 og 7,62 i samme basishylse.

Eneste forklaring er at du sitter på en haug 6,5 og/eller 30 kuler..., hvis ikke det, så gå for 7-08.

Jeg hadde gått for den uansett HVIS det ikke var elg som var hovedbruken. Da hadde jeg valgt 308. Hvis du er ute etter mest mulig presisjon, hadde jeg bevisst kjøpt Lapua 308 hylser og presset ned. Den litt tykkere halsen du får da kan du bruke til å fylle slarken i standardkammeret, noe som ikke er en ulempe. Men så har jeg da en viss forkjærlighet for tight-neck :lol: Uansett; ingen ulempe

 

Saken er ganske enkelt den HS at når jeg kikker i våpenskapet mitt, mangler det ei lett rifle i et "snillt" men presist kaliber.

Ei som egner seg til å ta med til England/Scotland på hjortejakt samt rådyrjakt i Norge, ei som har god presisjon og ikke koster all verden.

 

Var innom J&F og så på disse for vel en uke siden, men den jeg helst ville ha ( i 260 Rem) var utsolgt.

Valget står da mellom de som er igjen nemlig 308 Win og 7mm-08 Rem.

 

Er på ingen måte låst i forhold til Kimber, men syntes dette så interessant ut, og som en kar som ikke rager så høyt over vannflata passet størrelsen og vekta ypperlig ( du tok den vannebo :wink: )

Dessuten var prisen innefor budsjett.

Blir det kjøp ender jeg nok opp med 7mm-08 Rem tenker jeg.

 

Når det gjelder presisjon på rifler har jeg erfart at av og til skal det en del prøving og feiling til før en finner "the sweet spot".

 

De riflene jeg har hatt i 375H&H har vanligvis gitt utmerket presisjon med det meste de fikk å spise.

Det samme kan sies om 338 Winmag.

Flere andre kaliber derimot har vært mer kresne, den værste en 243 Win Thompson Center brekkrifle som kun likte Lapua fabrikkammo, alt annet gikk til helsike... den ble solgt!

 

Og ja...lokaliteten til J&F er på Stoa, men jeg mikser alltid dette med Grimstad og Arendal :oops:

 

Får ta en prat med sørlendingene i dag tenker jeg.

 

Takker forøvrig for kommentarer mine herrer.

Link to comment
Share on other sites

Tuller litt med Grimstad - Arendal jeg også.. :oops: rart enda jeg har vært på besøk der.. :lol:

 

Ville bare legge til at jeg kjøpte en Remington i 7-08. Den har så langt gitt god presisjon både med Federal 150 gr. og Rem. 140 gr. fabrikk.

 

Kort kasse. Lett og hendig med koselig rekyl. Tror jeg må lade opp noen 120 gr. kuler til reven :)

Link to comment
Share on other sites

Har snakket med J&F i ettermiddag og de har bare to 308 Win igjen.

Shit...!!! Hadde håpet på noe mer spennende denne gangen.

Har satt av den ene ( rustfri/kevlar) og er i tenkeboks til over helga.

 

Når det er sagt er jo 308 Win med 150 eller 165 gr kuler slettes ikke verst kaliber for rådyr og hjort :wink:

Link to comment
Share on other sites

308 er litt kjedelig ja.. Det er sikkert derfor jeg alltid har hatt en i skapet. Den er så utrolig anvendelig. Skulle jeg bygge en lett rifle, hadde blitt en 308 med kort løp og demper. Til mindre storvilt er utvalget av kuler enormt, det finnes masse gode 150grs kuler, og mange av disse har også rett gode ballistiske egenskaper, om det har noen betydning. 308'n er også lett å lade til, det finnes masse gode komponenter, uten at man behøver dille med ompressing av hylser og alt arbeid det fører med seg. Samtidig er det en patron man kan lade med relativt kjappe krutt, og oppnå gode hastigheter i relativt korte løp også. Sett at rugerne dine seawolf brått tar kvelden, så kan du alltids fore 308'n med 165grs A-frame og ha noe som duger til elg også. I et knipetak kan du til og med kjøpe ammo på nærmeste kooperativ, holdt jeg på å si...

Jeg har nesten hele familien; 260/308/358. Siden jeg omsider har fått øynene opp for lyddemper (da slipper jeg gå med hørselvern), så er det nå korte løp som gjelder. Neste prosjekt her i gården er nettopp et kort 308løp med demper. Dette for å få ei normaltung rifle, demper og optikk inkludert, for reinsjakt og annen bevegelig jakt..

Nå er jeg langt på siden av hva du spurte om, point being at 308 i mine øyne er en ypperlig patron, om den kansje ikke er like spennende som 260 og 7-08, så står den i alle fall ikke noe tilbake hverken hva presisjon eller noe annet angår. Vel, riktignok gir den noe mer rekyl, om det er et tema i ei lett rifle, så får man selv vurdere om det er så mye verre med ei 150grs kule i 830m/s fra en 308 kontra en 140grs kule i 820m/s fra en 260...

Link to comment
Share on other sites

Ser helt klart fornuften i det du sier der vannebo.

Men hadde egentlig sett for meg noe annet en 308 Win når jeg nå igjen skulle anskaffe ei lett og hendig rifle til nevnte bruk.

 

Har også hatt 308 Win i skapet som en slags "back up" i gud hvet hvor mange år, og den har sett en del bruk, spesiellt på rådyr, og effekten av 165 gr Hornady på rødpelsen er det ikke noe å si på.

 

Den siste ( en ZKK 601) ble solgt i vår til ei ung jente, nybegynner med fersk jegerprøve, og interessert i jakt.

 

Engelskmennene benytter i stor grad lydempere, hovedsakelig for ikke å sjenere omgivelsene, da det er rimelig tett befolket der borte, og fallow/muntjac jaktes i kulturlanskapet.

 

....hmmm går kanskje for denne alikevel da ... :?

Link to comment
Share on other sites

Just have to tell.

Mitt siste 260 prosjekt endte i nettopp 308 (og jeg SKULLE ha 260 igjen)

Her ender vekta på under 2,4 kg rein børse (ikke 100% ferdig ennå)

Jeg konkluderte som vannebo`n

Like greit med ei 150 grs i 830 m/s med god margin, som en sprengladd 140 grs i 820 m/s.

Men akk så kjedelig, får jo til og med kjøpt patroner her jeg bor :lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Går og venter på en Montana i 308win, fra J/F, gleder meg stort :D

Skulle egentlig ha ei i 260rem, men som nevnt tidligere,var den utsolgt.

Har ei rifle i 260rem fra før, 308 win også, men når det blir en demper så tenkte jeg at 308 kanskje ikke var det dummeste å satse på :) Noe andre har tenkt på før meg :D Ikke redd for presisjon, de tar rifla tilbake hvis så er tilfellet. Men jeg har også en god børsemaker i bakhånd hvis det ikke er for mye galt. 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Fikk Kimber`n, rustfri 308 win like før jul. Snakka med min gode venn børsemakeren, fikk med en spreyboks med noe han bruker for å skyte inn sauer`n med. Spreya på en pusseplugg og dro igjennom løpet, fyrte av ett skudd,pussa reint,dro igjennom med middel på, så ett skudd, osv..... til jeg hadde skutt seks skudd. Gikk så over til å fyre av to skudd, puss, på med middel, osv........ etter hvert økte jeg på med flere skudd mellom hver puss til jeg nådde femten skudd mellom pussing og påføring av middel. Så fulgte en press test. Ikke bra, to skudd samla, ett ut,ca 10cm. Har montert en Leupold 2,5-8*36 vx III, i orginal mont. Sjekket det enkleste først, kikkert og mont så grei ut, tok så ut bolten, påførte tusj på låseklakkene, bingo, de tok ikke jevnt i det heletatt. Dette har jeg gjort før, så jeg vet det er tolmodighets arbeid :? Har en trekantig kjermik stav for sliping av kniver som egner seg godt til slikt arbeid. Fikk klakkene til å ta jevnt, ny test på skiva. Jepp, nå kom samlingene. Børsa er veldig god å skyte med, meget god stokk som passer meg helt. Plukker opp og kammrer patronen uten noe herk eller tull. Vekta i underkant av tre kilo med kikkert. Så langt, veldig godt fornøyd. Dette blir nok selrifla si det, tenker jeg :D

Link to comment
Share on other sites

Ja da har nybørsa hatt første runde på skytebanen.

Eller skytebane...den gode naboens frosne myr, men like i nabolaget og greit nok å skyte på.

 

Etter skyting og pussing og skyting og pussing, avsluttet jeg med to treskudd serier.

Ikke imponerende, men jeg kjenner meg sjøl såpass godt at den ene som dro avsted hver gang, var avtrekksfeil. Venter for lenge, holder pusten og lar skuddet gå når siktet er på vei ut fra blinken :x

 

Uansett så målte de to som satt sammen ca 20 mm, og så åpnet tredjeskuddet opp til henholdsvis 40 og 38 mm. Ikke noe BR resultat, men tatt i betraktning skyteforholdene, eller mangel på sådanne, er jeg fornøyd.

Ammo er fabrikkladet Norma 150 gr helmantel.

 

God å skyte med, fint rekylopptak, presist og rent avtrekk.

Her må det selvfølgelig prøves med diverse laboreringer, så får vi se etterhvert.

So far so good.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Ja da har nybørsa hatt første runde på skytebanen.

Eller skytebane...den gode naboens frosne myr, men like i nabolaget og greit nok å skyte på.

 

Etter skyting og pussing og skyting og pussing, avsluttet jeg med to treskudd serier.

Ikke imponerende, men jeg kjenner meg sjøl såpass godt at den ene som dro avsted hver gang, var avtrekksfeil. Venter for lenge, holder pusten og lar skuddet gå når siktet er på vei ut fra blinken :x

 

Uansett så målte de to som satt sammen ca 20 mm, og så åpnet tredjeskuddet opp til henholdsvis 40 og 38 mm. Ikke noe BR resultat, men tatt i betraktning skyteforholdene, eller mangel på sådanne, er jeg fornøyd.

Ammo er fabrikkladet Norma 150 gr helmantel.

 

God å skyte med, fint rekylopptak, presist og rent avtrekk.

Her må det selvfølgelig prøves med diverse laboreringer, så får vi se etterhvert.

So far so good.

 

Hvis du har lyst kan du ta med kimbern å teste presisjon til helga, det blir og mulighet for kronografering på den "lokale" skytebanen. Værforbehold :)

Link to comment
Share on other sites

Hjemme igjen etter en runde på skytebanen med Jespen og Deerhunter.

Hadde ladet opp 150 gr Sierra Match King og Nosler PT i både N-140 og N-150.

 

Best preisjon med 150 gr Nosler PT over N-150, treskuddsamlinger på ca MOA i varmt løp og med sluddfillene dalene rundt ørene.. :)

 

Ingen vitenskapelig test på langt nær, men børsa liker definitivt Nosler og N-150 noe som er bra med tanke på jakt.

Denne ladningen går bedre enn både Norma Jaktmatch og Sierra Match King, noe som absolutt forundrer meg, men slik er det ihvertfall.

Som nevnt tidligere er ultralette rifler med tynne løp vesentlig mer kilen enn tyngere rifler med mer kjøtt på beina

Fortsatt ikke fornøyd, men eksperimenteringen fortsetter.

Link to comment
Share on other sites

Blir interessant å følge med utviklingen her,har blitt forelsket i en 8400 i 30-06.Hvor mange skudd har pipa gått nå?Helt grei storvilt presisjon du får m.a.o?Har du fått mate problemer eller annet krøll?-Toby

Link to comment
Share on other sites

Toby.

Så langt er det gått 65 skudd gjennom løpet.

Ingen mateproblemer, og alt fungerer slik det skal, ett lekkert lite våpen.

 

Jeg var forberedt på å lete litt for å finne den optimale ladningen, så den jobben fortsetter videre.

Til det jaktbruket den er tiltenkt er rifla helt ok, men med bakgrunn i reklamen fra Kimber, hadde jeg kanskje forventet litt bedre presisjon i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

eeeeeeennnnnnndddddeeeeellllliiiiiiiiiig :lol::lol::lol:

Kimber M84 Classik i 260 ble hentet på posten i dag.

Her har forrige eier gjort en fenomenal jobb med stokk. Ser rett og slett ut som XXX valnøtt.

Sitter på en VXI 3-9 i leupoldmontasjer. Fikk med en del ammo også.

Dette er min 4 rifle i 260 og denne tror jeg nesten jeg skal gravere navnet mitt på for å unngå impulssalg.

 

7K for alt sammen gjør ikke saken noe værre.

Bilder kommer

Link to comment
Share on other sites

Jeg stresset litt rundt J&F sitt salg selv, og vurderte alternative kalibre. Holdt heldigvis (og sikkert for første gang) igjen og ungikk impulskjøp :oops: .

Skal prøve å få tak i en Swaro 3-9*36 til denne. Har lyst til å holde den lett og hendig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...