Jump to content

Skyte prøven med enkeltskuddsrifle


hyenen

Recommended Posts

3 skudds-reglen skal vel strengt tatt ikke gjelde alle dobbeltløpere heller? Så vidt jeg husker er det kun våpen med loddede piper?

Har vel aldri blitt praktisert, men...

 

Loven nevner kun drilling, kombi og dobbeltrifle. Grunnen er riktig nok loddede piper og selv om du teknisk sett har rett er din tankemåte grunnlaget for misforståelsen rundt enkeltskuddsvåpen også.

Regelen er at loven skal følges slik den er skrevet og ikke tolkes. I hvert fall ikke av oss.

Link to comment
Share on other sites

3 skudds-reglen skal vel strengt tatt ikke gjelde alle dobbeltløpere heller? Så vidt jeg husker er det kun våpen med loddede piper?
Nope, sannsynligvis fordi dette ville vært helt håpløst å håndheve.

 

Veiledning april 2008 Viltloven

Forskrift om utøvelse av

jakt, felling og fangst

med kommentarer

 

[...]

Kapittel 6. Skyteprøve ved jakt og felling av storvilt

Skyteprøven skal avlegges etter instruks om skyteprøve for storviltjegere, jf. vedlegg A2 i denne veiledningen.

§ 18. Obligatorisk skyteprøve

Ingen har adgang til å drive jakt og felling av storvilt med rifle uten at vedkommende har avlagt skyteprøve samme jaktår. Skyteprøven består av to deler. Det skal først gjennomføres 30 obligatoriske skudd på valgfri blink. Deretter skal det for hver rifle som skal benyttes under jakt og felling av storvilt skytes 5 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet. For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet rifle skal det skytes 3 skudd mot dyrefigur godkjent av direktoratet. Alle skuddene mot dyrefigur må være innenfor angitt treffområde. Oppnådd sølvmerke i elgskyting (Norges Jeger- og Fiskerforbunds ferdighetsmerke) godkjennes som skyteprøve når skyteprogrammet er godkjent av direktoratet. For storvilt som har jakttid eller fellingsperiode som går fra ett jaktår og over

i neste, gjelder skyteprøve som er avlagt i det jaktåret jakten på vedkommende viltart startet.

 

[...]

Vedlegg

A. Instrukser

[...]

2. Instruks om skyteprøve for storviltjegere

For hver rifle som skal benyttes til jakt eller felling av storvilt må det skytes fem -5-

skudd mot dyrefigur. For rifler med flere løp må det for hvert løp som skal benyttes

til jakt eller felling av storvilt skytes fem –5- skudd mot dyrefigur. Alle 5 skudd skal

være treff innenfor et innsirklet felt, 30 cm i diameter, som er angitt på figuren, men

ikke synlig fra standplass. For kombivåpen (rifle-hagle), drillinger og dobbeltløpet

rifle skal det i en serie på tre -3- skudd være -tre- 3 treff innenfor sirkelen. Denne

delen må avlegges med jaktammunisjon og ekspanderende prosjektil (blyspiss,

hullspiss e.l.). Skyteavstanden skal være minst 100 m mot stillestående dyrefigur i

format 1 x 1 m. Figuren skal være typegodkjent av Direktoratet for naturforvaltning

Link to comment
Share on other sites

Synest det er greit i sverige jeg.Der skyter man opp på løpende elg,12 skudd i treffområde eller bedre.Skulle innført dette i norge med,kansje det hadde blitt litt bedre skyting då,hadde luka ut ei del jegere da som sårskyter det meste dei peiker rifla si.

Skulle vel ikke sagt det siste der,for nå kommer sikkert jeg også til å sårskyte.

Men uansett storvilt prøva i norge,der man skal treffe 5 skudd innenfor 30 cm,er jo ingen presstasjon for våpen og skyter. :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har du ikke skadeskutt har du ikke jaktet/skutt nok ennå sies det... :wink:

 

I Sverige er løpende elg over to dager en del av jegerprøven, og sist jeg sjekket var det ingen krav

til årlig oppskyting utover dette. En del vald pålegger dog sine jegere om å ha en godkjent skyteprøve hvert år.

 

Hva jeg presterte for 10 år siden med rifle er lite representativt i dag, så om den svenske modellen er så mye bedre kan diskuteres.

Videre er vel den norske prøven ment som en utstyrssjekk, og fyller sin misjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Eg er glad eg ikkje jaktar der skattebo gjer, viss det florerer av jegerar som skadeskyter det meste dei prøver seg på i skogane hans. Slike jegerar har eg aldri møtt og eg trur ikkje dei finst.

 

Eg kan heller ikkje forstå kvifor vi jegerar og skyttarar, her inne på vårt eige forum, skal diskreditere andre på denne måten. Det er nok av jaktmotstandarar som tar seg av den jobben.

Link to comment
Share on other sites

Eg er glad eg ikkje jaktar der skattebo gjer, viss det florerer av jegerar som skadeskyter det meste dei prøver seg på i skogane hans. Slike jegerar har eg aldri møtt og eg trur ikkje dei finst.

 

Eg kan heller ikkje forstå kvifor vi jegerar og skyttarar, her inne på vårt eige forum, skal diskreditere andre på denne måten. Det er nok av jaktmotstandarar som tar seg av den jobben.

 

jeg bor i trysil og jeg ser stadig folk som ikke klarer å skyte 5 skudd på reinen på mer enn 3 forsøk på bana. Jeg vet også om folk (som jeg ikke kjenner) som jeg aldri vil jakte med, det skadeskyter og skyter det de ser.

 

har vært flere tilfeller her, f.eks sist år skøt noen en elg på rådyr jakt. for 2 år sida ble det skutt en hjort på elgjakt. og enda flere år tilbake ble det skutt 2 jegere i ryggen som døde momentant, jegeren trodde det var en elg (dette er mange år siden, men hvor lenge sida det er kan jeg ikke si for sikkert, bare noe jeg har hørt)

Link to comment
Share on other sites

Ser bortifra det du tror eller har hørt osv. Og holder meg til hendelsene du lister opp for de to siste år.

 

1:Elg skutt på Rådyrjakt:

 

2: Hjort skutt på Elgjakt:

 

Spørsmålet som er naturlig å stille seg er om skytter viste hva han/hun skjøt på? I såfall har dette ingenting med skyteprøve etc å gjøre, da dette er bevisste valg av skytter. Lovbrudd på dette nivået gjør det ikke farligere å ferdes med eller i området rundt noen. Om det derimot var ved en feiltakelse, hadde jeg nok vært meget betenkt på å ha de rundt meg (jeg tenker da ikke som i å strekke strikken på en reveåte eller lignende, men om regulær jakt i skog og mark med tilstrekkelig sikt)

 

Jeg forutsetter selvfølgelig at de ikke hadde lov til å skyte nevnte dyr, siden du tar de opp som eksempel.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...