Jump to content

Prisforslag S&W Mod 66-1 .357 magnum


Tetanus

Recommended Posts

Da min far ikke lengre er så aktiv skytter, vurderer han å selge unna endel våpen. I den sammenheng hadde det vært positivt hvis det kunne gies noe estimat hvor mye våpenet er verdt.

 

S&W Mod 66-1 .357 magnum stainless med svart gummigrep.

 

rifaxz.jpg2rhqtle.jpg

nf2s6g.jpg2rlzqjr.jpg

25ptkc1.jpg2ch6lb4.jpg

20qxhqg.jpg Linjalen på bildet er 30 cm. Vet ikke hvordan jeg måler løpslengden, så derfor er ikke denne oppgitt.

 

Den er ifølge min far lite brukt, og endel hylser og skudd (ca 1000 kanskje) vil eventuelt medfølge.

 

-T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Følgende gir positiv pris indikasjon

 

1. Den er laget uten det vederstyggelige låsenøkkelhullet ( under tommelstykket for tønnelåsen)

Dette alene hever prisen ca 1000,- spenn over dagens modell.

 

2. Se på hanen, den har løst tennspempel. Dette betyr av avtrekket er laget av smidde deler og ikke MIM

(Metal injection moulding) pris opp ca 500,- spenn. (lettere å polere smidde jern)

 

Tipper du vil få et setd i mellom 5-6000 kr hvis du ikke må selge i løpet av en mnd. Grunnen til dette er at ønsker noen en ny 66-3 er det vel nå, må de vente ca 6 mnd på import, og tipper sjappa skal ha 8 lapper ut minst.

2500,- ville jeg ikke ha vurdert engang. Så dårlig er ikke markedet, spesielt etter at M1 klassen kom og folk fikk lov å ha .357 i tillegg til .38

 

Med nedkortet løp er dette en av de beste spesial revolverne. En 2,5" 686 veier 1090 gram med originalt grep, oppp i 1150 med gummi. Her kan du ha 80 mm løp og skikkelig grep, og likevel holde vektkravet.

Pangen er god til M1 og har en litt lettere og annen vektfordeling enn 686 som jo er nr en jernet her.

så slappe som M1 ladningene er i dag, foretrekker mange en pang som tilsvarer hv de er vandt med å skyte felt med .38 spesial med. Har du original grepet i tillegg koster dette en 300,- til

Link to comment
Share on other sites

5-6000 er eventyrpris.

Skal man bli kvitt den i løpet av dette århundret må prisen ned til rundt det halve.

Uansett tilstand ville jeg aldri funnet på å gi mer enn rundt 3 lapper for en sånn.

Samme hvor kjekt det ville være å bygge spesialrevolver at denne, er 5-6000 mer enn hva jeg betalte for å få bygd en fullstendig etter min smak med matchpipe osv., og det var inkludert basisvåpenet...

Link to comment
Share on other sites

1. Den er laget uten det vederstyggelige låsenøkkelhullet ( under tommelstykket for tønnelåsen)

Dette alene hever prisen ca 1000,- spenn over dagens modell.

Har vel tilgode å se at noen andre enn amerikanere bryt seg om det.

2. Se på hanen, den har løst tennspempel. Dette betyr av avtrekket er laget av smidde deler og ikke MIM

(Metal injection moulding) pris opp ca 500,- spenn. (lettere å polere smidde jern)

Nei, Det er en 66-1. Tennstiften sitter i hanen, og den inneholder dessverre en av S&W's dummeste idéer, rustfrie avtrekksdeler.

Tipper du vil få et setd i mellom 5-6000 kr hvis du ikke må selge i løpet av en mnd. Grunnen til dette er at ønsker noen en ny 66-3 er det vel nå, må de vente ca 6 mnd på import, og tipper sjappa skal ha 8 lapper ut minst.

2500,- ville jeg ikke ha vurdert engang. Så dårlig er ikke markedet, spesielt etter at M1 klassen kom og folk fikk lov å ha .357 i tillegg til .38

Hold ikke pusten men du venter på en ny 66. Den ble tatt ut av produksjon i 2005. Som Magnum 1 våpen stiller denne nok meget langt ned på ønskelisten bak div. L og N-rammer, Rugere osv.

Det sier jeg til tross for at jeg selv bruker en 66 :wink:

Med nedkortet løp er dette en av de beste spesial revolverne. En 2,5" 686 veier 1090 gram med originalt grep, oppp i 1150 med gummi. Her kan du ha 80 mm løp og skikkelig grep, og likevel holde vektkravet.

Pangen er god til M1 og har en litt lettere og annen vektfordeling enn 686 som jo er nr en jernet her.

så slappe som M1 ladningene er i dag, foretrekker mange en pang som tilsvarer hv de er vandt med å skyte felt med .38 spesial med. Har du original grepet i tillegg koster dette en 300,- til

Du har rett i at dette er et fint utgangspunkt for ombygging til f.eks. felt- eller PPC-revolver. Men man kjøper da ikke et "glansbilde" hvis man skal rive den i filler så fort man kommer hjem.

Pluss på denne revolveren er som du sier orginalgrepet, men da skal det være orginalt! Ikke bare et par med tregrep fra S&W. Serienummeret bør stå på innsiden, og man ser at de passer perfekt.

Et annet pluss er nedfreste patronleier. Kult, men neppe verdt så mye.

Selv i det prisgale USA er en 66-1 i "mint condition" ikke satt høyere enn 400$.

 

nhd traff spiker'n på hue med 2500,- er etter min mening .

Link to comment
Share on other sites

En normal K ramme magnum i dag, ville heller ikke jeg gitt mer enn ca. kr. 2500,- for. Det er ikke uten grunn av L ramma kom. K ramme er i utgangspunkt bygget for annen ammo, en mag, så å hevde at den er bedre enn 686 og andre mer solide konstruksjoner til mag 1, blir feil. Som nevt, rustfri avtrekksdeler, heller ikke noe å trakte etter. Til spesial og ombygging til en god felt revolver ok. Om en samler skulle være ute etter akkurat denne, kan nok prisen krype over 3000.

Link to comment
Share on other sites

Kupper denne tråden litt...

Ser det er snakk om rustfrie og smidde avtrekksdeler her. Jeg har en 66-2, kjøpt ny og ubrukt (new old stock) for noen år siden, den hadde ligget i en bankboks i uvisst hvor mange år, tatt med fra USA av en sjømann som smuglet den inn og aldri registrerte den (nevner for ordens skyld at handelen mellom meg og dødsboet ble gjennomført via politiet). Er det smidde eller rustfrie avtrekksdeler i denne? Hva er bakdelen med rustfrie avtrekksdeler som blir påpekt her? Noen som vet i hvilket tidsrom 66-2 ble produsert og hva som skiller den fra 66-1?

Revolveren har fungert feilfritt i de 8 årene jeg har hatt den, eneste jeg gjorde etter jeg fikk den var å bytte slagfjæren og avtrekksfjæren for å få et litt finere avtrekk, samt sette på et gummigrep. Det er 4" løp men svært behagelig å skyte med :)

Link to comment
Share on other sites

Bytte fra rustfriedeler til smidde var ikke en slik "major change" som førte til endring av generasjonsnummeret. Så det skjedde altså midt i en serie.

I farta husker jeg ikke når byttet skjedde, men jeg har en 66-2 med rustfrie deler, så det fantes i alle fall på noen av dem.

De rustfrie delene har en syltynn herding som fort slites av, og etter det går det raskt nedover. Man blir veldig fort kvitt herdingen om man polerer avtrekksdelene, slik de fleste av oss gjør.

Det er sikkert ikke så farlig på de flatene som hvermannsen polerer, men slites det bort på steder som opphaket eller der searen glir over, blir det fort trøbbel.

 

Man kan leve lykkelig med de delene lenge, og ting kan herdes opp igjen. Det er altså på ingen måte farlige. Utgangspunktet for tråden var verdi, og da er de ikke akkurat med på å dra opp prisen.

Link to comment
Share on other sites

Takker for info. Har studert litt på det men klarer ikke å se om det er rustfritt eller smidd stål i min. Jeg har tenkt en stund at jeg skulle la delene få en omgang med Dremel og polérskive men burde kanskje funnet ut hvilket type stål det er først.

Link to comment
Share on other sites

NEI! Dremel er å banne i kjerka. :D

Her snakker vi om superfine, og ikke minst rette, bryner. Søk litt på forumet her, det er skrevet mye om polering av avtrekk. Skaff deg gjerne boken til Kuhnhausen eller lignende, polerer du feil sted er det bare å kaste skiten.

 

Det er lett å se om delene er rustfrie. De er blanke, frostet i fargen, mens smidde deler har et mer flammeherdet utseende.

Link to comment
Share on other sites

Det er lett å se om delene er rustfrie. De er blanke, frostet i fargen, mens smidde deler har et mer flammeherdet utseende.

Ut over at S&W gikk over til belegg på de smidde avtrekks delene til rustfrie våpen, slik at de også skulle se rustfrie ut. Avtrekker på K,L og N ramme er lik, men hanen er forskjellig, så en smidd avtrekker for modifisering, er lettere å skaffe.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal kjøpe en gammel mod. 19 eller 66 er det verd å spørre eier om det er skutt endel med fabrikkammo før standarden for max trykk ble senket. ( gjelder også gamle mod. 29 i 44mag ). Den gamle importøren Gresvig fikk endel reklamasjoner på nye 19, 66 og 29 som hadde mistet topstrapen med Norma fabrikkammo. Årsaken var at løpene på disse ved en fabrikkfeil ikke hadde fått overgangskonus og at den gamle Normaammoen lå i grenseland selv etter den gamle trykkstandarden.

 

Et nytt fint eksemplar av Mod. 66-1 tålte ikke 200 skudd Norma fabrikk anno 1980. Da så delene ut som de hadde gått tusenvis av skudd.

 

I 44mag var Norma 236gr stålmantlet ammo ikke akkurat helsekost for mod.29-2.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...