Jump to content

NM PPC


rla

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Sannsynligvis fordi reglene er noe annerledes i PPC enn i praktisk.

 

Hvorfor reglene er forskjellige vet jeg ikke. Jeg ønsker at forbundene kunne samordne sine regler, men siden alle har sine internasjonale forbund, er det ikke lett.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg synes ikke regler er noe argument for å måtte ta kurs, når man tar pistolkurs i en pistolklubb kan man skyte feltkonkurranser uten å ta feltpistolkurs i tillegg, å sette seg inn i et regelsett er ikke snakk om noe mer enn å lese seg opp på regelverket som er publisert av organisasjonen og praktiskyttere kan å trekke fra hylster og bevege seg fra før.

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg synes ikke regler er noe argument for å måtte ta kurs, når man tar pistolkurs i en pistolklubb kan man skyte feltkonkurranser uten å ta feltpistolkurs i tillegg, å sette seg inn i et regelsett er ikke snakk om noe mer enn å lese seg opp på regelverket som er publisert av organisasjonen og praktiskyttere kan å trekke fra hylster og bevege seg fra før.

 

Synes du ikke det er riktig med eget Godkjenningskurs for praktisk eller da.....?

Link to comment
Share on other sites

På praktiskkurset jeg gikk var det ikke overdrevent mye teori, såvidt jeg husker var det litt kort om sikkerhet også var det ut på banen å starte med skyting, først enkle øvelser med trekk fra hylster og så etterhvert mer avansert til vi skøt en liten liksomkonkurranse til slutt, den teoretiske eksamen var spørsmål hvor man hadde hele regelverket tilgjengelig som hjelpemiddel. Altså en ren formalitet, Jeg har lest gjennom regelverket flere ganger mye mer detaljert etter jeg hadde tatt kurset enn mens jeg holdt på.

Sånn sett ser jeg på kurset mer som en screeningprosess hvor man går igjennom relevante øvelser med deltakerne for å passe på at man ikke slipper uegnede personer ut blant andre skyttere i en trenings el. konkurransesetting. (Det ligger jo nesten litt i navnet også.....godkjenningskurs)

Enhver idiot kan jo klare en eksamen hvor man har fasit i venstrehånda.

 

Jeg driver med mye forskjellig skyting i tillegg også, men NJFF krever jo f.eks ikke at jeg skal ta figurjaktkurs for å skyte det, eller lerduestikurs, jaktfeltkurs osv selv om de forskjellige grenene har forskjellige regler.

Link to comment
Share on other sites

Det var vel på tide igjen :D Det har vel gått et helt år siden sist vi hadde den samme diskusjonen.

For det første er vi bundet opp mot internasjonale regler som krever opplæring.

Hva er det som er så problematisk med å få litt innføring i en skytegren? Har man ikke tid? Da har man vel neppe tid til å skyte PPC heller.

Noen av Norges mest prominente praktiskskyttere har gått PPC-kurs. Ingen av dem så seg for god til å få innføring i PPC, tvert imot, det var bare positive meldinger å få.

Den høyeste kursavgiften vi har er 400,- Det skulle vel neppe skremme livet av noen.

 

På praktiskkurset jeg gikk var det ikke overdrevent mye teori, såvidt jeg husker var det litt kort om sikkerhet også var det ut på banen å starte med skyting, først enkle øvelser med trekk fra hylster og så etterhvert mer avansert til vi skøt en liten liksomkonkurranse til slutt...

Jepp! Temmelig likt PPC-kurset, men vi har ingen eksamen.

 

Det ligger jo nesten litt i navnet også.....godkjenningskurs

I PPC heter det Innføringskurs, og det er nettopp det det er.

 

Jeg driver med mye forskjellig skyting i tillegg også, men NJFF krever jo f.eks ikke at jeg skal ta figurjaktkurs for å skyte det, eller lerduestikurs, jaktfeltkurs osv selv om de forskjellige grenene har forskjellige regler.

Nei, ikke engang et nybegynnerkurs, du trenger ikke å være 21 år, ikke trenger du 6 månder med "karantene"... Livet er steike urettferdig :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter både Felt, Praktisk og PPC og vil si at det er større likhet mellom Praktisk og PPC enn mellom Felt og PPC.

Utgangsstilling og regelverk er forskjellig i PPC og Praktisk men alikevel så likt at det hadde vært det mest fornuftige at Praktisk klubbene tok opp PPC skyting i Norge.

Da kunne man jo også ha et kurs som dekker begge disipliner.

Men sån er det av en eller annen grunn ikke?

 

Det har vel også med baneforholden å gjøre da det kreves en 50 m bane til PPC skyting.

Link to comment
Share on other sites

Selv om man stiller et spørsmål, betyr ikke det nødvendigvis at man har et kjempeproblem med en situasjon, jeg bare lurte på om det var noen spesiell orsak til at et kurs var påkrevd, har aldri vært i nærheten av et PPCstevne.

 

Ikke noe vondt ment, det er bare jeg som er sånn passe lei av det spørsmålet :oops:

Du skal være velkommen på PPC-kurs når enn det måtte passe.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet kom etter ca følgende tankerekke...

 

1. PPC, hva er egentlig det? (google google)

2. NM her i byn, til helga? (sjekke kalenderen)

3. Dette så artig ut!

4. Hmm, men får jeg lov til å være med på dette da? (tja, skader ikke å spørre, eller?)

 

Hadde Åsane eller Bergen PK kjørt innføringskurs før helga hadde jeg meldt meg på, når det ikke er mulig måtte jeg jo bare spørre :wink:

 

John: Ser ut som vår karriere som PPC-listefyll er utsatt på ubestemt tid :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det som er litt synd - er at det er så mange små klubber (som er tilsluttet et eller annet forbund).

 

Jeg har litt tro på at:

 

Hvis vi skal komme "videre" (få tilgang til baneområder, få økonomiske tilskudd, markedsføring, etc.) - må vi fusjonere - som er meget populært i "næringskretser".

 

Men tar vel feil igjen :?

Link to comment
Share on other sites

Hadde Åsane eller Bergen PK kjørt innføringskurs før helga hadde jeg meldt meg på, når det ikke er mulig måtte jeg jo bare spørre :wink:

 

Det er en "NM-oppvarmingsmatch" hos Bergen PK idag, ta en tur. Hør med folket, og det ordner seg sikkert med et snarlig kurs.

Vi går ikke dvale etter NM :D , og dere rekker fint å bli listefyll i Norges Cupen. :D

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig vi hadde tjent på en fusjonering, men da tror jeg ikke hvert enkelt av de nåværende forbund kunne beholdt alle nåværende øvelser.

Prøvde å følge med på en ganske interessant tråd fra nordisk? i metallsilhuett. Det virket som det var øvelser nok til at hver deltager fikk sin medalje bare i dette miniforbundet.

 

Men PPC er kommet for å bli. Det burde kunne opprettes PPC grupper både i NSF og i NFPS.

Politiet har nå bestemt seg for å kutte ut feltskyting i sitt mesterskap og heller gå for PPC.

Likeledes burde NROF heller satset på PPC enn noe som ligger tett opp til praktisk skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig vi hadde tjent på en fusjonering, men da tror jeg ikke hvert enkelt av de nåværende forbund kunne beholdt alle nåværende øvelser.

Prøvde å følge med på en ganske interessant tråd fra nordisk? i metallsilhuett. Det virket som det var øvelser nok til at hver deltager fikk sin medalje bare i dette miniforbundet.

 

Det du henviser til her var nok en tråd jeg startet om Nordisk mesterskap metallsilhuett pistol. Det blir muligens litt OT, men noe relevans er det også til denne tråden. I allefall om man godtar at tråden har utviklet seg til en tråd der man diskuterer dette med kurs/opplæring.

 

NMF (Norges metallsilhuettforbund) har endel forskellige øvelser, men de øvelsene som ble skutt på Nordisk var de internasjonale øvelsene. Dvs. øvelser som er felles med resten av verden (med unntak av konvensjonell som er Nordiske øvelser). De øvelsene kan ikke vi i Norge "bare legge ned" uten videre. Jeg regner med det gjelder flere av de små forbundene (kanskje de store også) at man er tilsluttet internasjonale organisasjoner som legger føringer på hvilke øvelser som gjelder.

 

Når det er sagt kan jeg jo nevne at det skal godt gjøres at hver enkelt deltaker får en medalje når alle kan delta i alle øvelsene, men for å ikke gå mer OT i denne tråden kan jeg bare henvise til http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=51&t=37518 Jeg ser imidlertid helt klart poenget til nhd, og det jeg har gjort for å begrense "problemet" har vært å begrense antall øvelser når jeg har arrangert MS stevner.

 

Videre vil jeg si at jeg synes PPC, NFPS og SWS har meget gode opplegg når det gjelder kursing og opplæring i sine forbund. Jeg tror det ville vært en fordel om andre forbund kunne lære av disse tre når det kommer til akkurat det med opplæring.

I tillegg har disse forbundene meget gode rutiner på sikkerhet, selv om detaljene er forskjellige mellom forbundene.

 

Når man kommer som nybegynner, og vil ha hjelp til å forstå/lære om øvelser/programmer/klasser/divisjoner (og hva man nå kaller det i de enkelte forbund), så risikerer man i mange forbund å støte på en mer eller mindre kompetent person som gir instruksjoner ut fra sin egen magefølelse(og kanskje dårlige fordøyelse).

Da ville det, sett fra min side, vært bedre å betale for et kurs med en kompetent instruktør.

 

Hvis noen lurer på det så har jeg skutt metallsilhuett i over 20år, jeg har tatt kursene fra NFPS, PPC og SWS. Jeg er også etter hvert blitt skytter(nybegynner) i NROF, DFS og NSF.

Link to comment
Share on other sites

Vil du skyte så ta kontakt, så kan det hende vi ordner et spesialkurs......Vi ønsker flest mulig med vi. Er du i Bergensområdet er det flere NC stevner etter NM også. Vi har totalt 12 stevner pluss NM denne sesongen...

 

RLa

Link to comment
Share on other sites

Det er en "NM-oppvarmingsmatch" hos Bergen PK idag, ta en tur. Hør med folket, og det ordner seg sikkert med et snarlig kurs.

Vi går ikke dvale etter NM :D , og dere rekker fint å bli listefyll i Norges Cupen. :D

Oppdaget denne en dag for sent..

 

En "fusjonering" som Shadob skriver hadde kanskje vert tingen for å knytte sterkere bånd i mellom de forskjellige skytesportene. Det eller en paraplyorganisasjon.

 

RLa: Du får PM!

Link to comment
Share on other sites

 

Det er en "NM-oppvarmingsmatch" hos Bergen PK idag, ta en tur. Hør med folket, og det ordner seg sikkert med et snarlig kurs.

Vi går ikke dvale etter NM :D , og dere rekker fint å bli listefyll i Norges Cupen. :D

 

Dette fikk desverre ikke eg med meg før det var for seint....

Men PPC kurs skulle vel vi hatt.. :wink:

Er jo ikke så lange turen "over brua".. :lol:

Link to comment
Share on other sites

@rla: Jeg hjalp til litt med forberedelsene, bla skaffet skiver, til årets PM på Steinkjer. Der prøvde en ut PPC og droppet felt. Etter tilbakemeldinger fra IG og ÅL falt dette meget godt i smak, og jeg forsto at det også skal bli slik i fortsettelen.

 

@fulmen: Du stiller et relevant spørsmål. Mitt svar kan sammenfattes i "Når det beste blir det godes fiende".

De fleste NROF-avdelinger har skyting på en hverdagskveld hele skoleåret. Hos oss begynner vi kl 18, og alle skytterne er i arbeid frem til 15-16. Vi har ingen mulighet til å ha permanente stager. Å få noen til å møte før 17 for å bygge stager + få til at alle skal få skutt en del, en og en, før mørket kommer, er i hvert fal for oss umulig.

Vi har en utendørs NSF-bane som er opplyst. På denne kan vi skyte PPC. PPC48/SSA er perfekt for oss, og karene "elsker" det. Det er selvsagt en stor fordel at alle kan skyte samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet de skjøt PPC fordi det var meg som anbefalte det til arrangøren....Men de skjøt også felt og hutigpistol (tjenestevåpen).....

Men det kan hende det blir dreiet mer inn mot PPC fremover bl.a. pga at det er lett å arrangere.... :D Og så er det jo tradisjonellt en "politi" øvelse fra USA

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...