Jump to content

Boltre Våpenskap


Litago

Recommended Posts

Fikk nettopp vite at man måtte bolte fast våpenskap på under 300kg

ikke noe jeg er så veldig keen på og gjøre da jeg leier og ikke vil lage storehull i gulv eller vegger

så spørsmålet mitt er vel finnes det en annen løsning? og hvem i svarte bærer med seg et våpenskap på 150kg ned trange trappetrinn?

Link to comment
Share on other sites

Kravet til FG-godkjenning er desverre slik.

En eventuell løsning er å få støpt en sokkel som kan boltes til skapet, slik at sokkelen + skapet vil veie 300kg eller mer.

 

Innholdet i skapet har ikke betydning på vekten. Det er skap + sokkel som må oppnå foreskrevet vekt.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok med kravene, men har dette noengang blitt kontrollert? Ser for meg onkel blå kommer på besøk MED 'q-bein' & slegge? Har du kjøpt våpenskap så har du allerede sikret våpenene bedre enn mange.. 8) Har du i tillegg 'festet' skapet til gulv / vegg med gule plugger og 5X25mm skruer (eller dobbeltsidig tape) så er du flink! (Ikke 'alle' som vet hvordan det SKAL sikres? :P )

Tror nok at de fleste skole-elever / studenter som leier hybel for et år eller tre gir ganske f*** i å feste skapet med bolter... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at man bygger egen sokkel i t.d stål.

Man har beskrevet en sokkel som er godkjent, men det er fritt frem å lage bedre løsninger.

 

T.d kan man ta x antall stålplater, og bolte disse sammen.

Man må bare passe på at boltene ikke er tilgjengelig så lenge skapet er boltet fast i sokkelen.

Samt at bolten ikke synes i underste plate, om man velter skapet.

 

Fordelen med ett slikt setup, er at man har en sokkel som er demonterbar (alle som har tenkt å flytte engang, vil fort finne ut at 150kg eller mere udelelig sokkel, er ett .... å få ut av huset).

 

Rart at ingen av skapprodusentene, ikke tilbyr sveisede løsninger, som kan fylles med t.d sand.

Link to comment
Share on other sites

Veeeel, er det ikke noen regler om at sokkel må være godkjent for skapet (eller motsatt)?

Drev å undersøkte det litt nærmere når jeg bodde på studenthybel. De skapene jeg så på da (5-6 år siden) "måtte" ha lodd (som skapprodusenten gjerne kunne levere med skapet) som ble skrudd fast inne i skapet om FG-godkjenningen skulle opprettholdes uten huller og bolter i gulv/vegg/tak. Om dette er ett krav som kommer fra godkjenningsprosedyrene til FG, eller om det bare var den løsningen produsenten hadde valgt var/er litt usikkert.

Link to comment
Share on other sites

Alt som er boltet eller sveiset fast til skapet, innredning og andre skap innkludert. Regnes med i skapets vekt, selvfølgelig kun om boltene ikke kan nås fra utsiden av skapet. Derfor er vekten på ett fastboltet skap, lik huset det er festet til. :wink:

 

Selv har jeg en ett lite sikkerhetsskap boltet på toppen av mitt Duun sgs17 våpenskap (150kg med standard hylleoppsett), samt blybarrer festet med hullband i bunn av skapet. Beklageligvis, stjeler barrene mye plass (les høyde) i skapet, og skal byttes ut med en ekstern sokkel (muligens med blybarrene inni).

 

Tanken var å montere ett sgs4 på toppen (68kg), slik at sokkelen ikke trenger være så mange kilo. Uansett trengs det en sokkel med større areal en skapet (fremover), for å minimere risiko for skapvelt.

 

Det idielle ville nok være å kjøpe ett sgs17 til, eventuelt ett annet skap med tilsvarende vekt (og kodelås). For så å bolte disse sammen til en enhet. Job done. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Så OT som du kan få det, men:

 

Jammen er jeg glad jeg har en gedigen kjeller som jeg kan fylle opp med skap og bolte dem alle i betongen. :)

 

Men til studenten: du har mulighet til å lagre våpen på et annet sted enn der du skal bo i opptil ett år, som feks ved studier.

Er en tråd om dette på "Hagle"-forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...