Jump to content

Reklamasjon på riflepakke


kjetilvh

Recommended Posts

Hei

 

Jeg hentet en riflepakke på postkontoret i dag, men ble litt skuffet når endel manglet/er endret utifra det jeg og selger ble enige om.

 

I pakken jeg fikk lå det to forskjellige fakturaer med nesten identiske komponenter; rifla, kikkerten og tofoten var den samme på begge fakturaene og samsvarte med det jeg fikk. Men lyddemperen var en TMM-4 og ikke MAXIM som jeg ble lovet. På den ene fakturaen stod det MAXIM, på den andre TMM4.

 

Dessuten, etter litt måling av løpet, fant jeg ut at det er kappet ned til ca 48 cm... Standardlengden er vel 58cm på en Tikka T3 SV? Avtalen var at de skulle kappe 50mm av løpet.

 

Den siste biten blir jo litt flisespikk da, men jeg ble lovet en total pris inkl. frakt og oppkrav. Men på postkontoret hadde prisen steget med 150,- :wink:

 

Hvordan ville dere gått fram? Er det noen vits i å reklamere på slike ting? Jeg har jo fått veldig god service der og en flott oppfølging inntil videre...

 

Mvh Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Har du betalt for varene? Hvis ikke bør du vente med det til alt er levert i tråd med avtalen. Send rifla og demper i retur. Be om nytt våpen. Drit i å la forhandler kødde det til med kapping/gjenging hvis dette er noe de ikke behersker. Finn deg heller en anerkjent børsemaker. Send demper i retur. Be om å få den som er avtalt. Hvis ikke forhandleren legger seg flat og viser faktisk vilje til å rydde opp uten at du blir skadelidende - send alt tilbake/ angre kjøpet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Jeg målte fra enden på kammeret til enden av løpet. Jeg dobbeltsjekket med hele løpet til en kamerat som har en super varmint.

 

Forhandleren jeg handlet fra har virket seriøs og er omtalt mye her på kammeret.no så jeg trodde de kunne sitt. De har ytt kjempegod service gjennom kjøpet. Men alle vet jo at feil kan skje, selv hos de beste.

 

Tenkte jeg skulle sende en mail i morgen og høre med de. Det er jo ingen krise at lengden er kortet ned så mye, så lenge det ikke går utover ytelsen. For min del blir våpenet mer hendig.

 

Men jeg synes det virker rart at det lå med to fakturaer med veldig sprikende pris på alle delene... men sluttsummen ble den samme; altså rifla, kikkerten, tofoten, lyddemperen og kofferten hadde ulike priser på begge fakturaene. Dette skurrer litt for meg. Samt at på den ene fakturaen så stemte lyddemperen med tilbudet jeg fikk, men ikke på den andre.

 

Mvh Kjetil

 

edit: varen ble betalt i oppkrav

Link to comment
Share on other sites

Da bør de bytte hele pipa, og levere den i AVTALT lengde, eller komme med et prisavslag. Samme med demperen du skulle ha, enten få den som avtalt, eller noe form for kompensasjon som du bestemmer.

 

Hva med å roe tonen litt?

Han har jo ikke engang snakket med leverandøren enda. Kan godt hende det er en gyldig årsak til dette(?) Eller at de har glemt et eller annet.

 

Hvis du "blåser" ut slik med engang, så vil det ikke overraske meg om du er blant årsaken til denne tråden:

Tidenes sprøeste svar fra kundeservice (jaktbutikk) [LINK]

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å montere en Maxim demper på en T3 SV da den har for tykk løpsdiameter.

Det er vel derfor du har fått en TMM4, som er en dyrere demper.

Men det er synd at de har kappet riflen din feil.

 

Ring eller send de en mail på mandag og hør hva de har å si om saken.

De aller fleste butikker er interessert i å beholde kundene sine og vil yte god service i slike saker.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke mulig å montere en Maxim demper på en T3 SV da den har for tykk løpsdiameter.

Det er vel derfor du har fått en TMM4, som er en dyrere demper.

 

Men burde ikke slik opplyses via telefon eller mail før en slik avgjørelse tas? Kunden har jo en rett til å kunne påvirke en endring av ett bestilt produkt.

 

Men han får nok helt sikkert ett godt svar når han mailer leverandøren i morgen tenker jeg. :) Lykke til med det nye våpenet! :)

Link to comment
Share on other sites

Alle T3 SV (i alle kaliber) har en løpslengde på 60cm.

Løpslengde måles fra støtbunn til munning (altså med lukket sluttstykke).

 

Løpslengde bør ikke avtales ved å si kapp x antall mm. All kapping av løp, bør oppgis i ferdig løpslengde fra støtbunn.

 

Hvilket kaliber er din T3 SV?

 

I 308w spiller ikke dette noen stor rolle, utover at våpenet i utgangspunktet nå best egner seg til å brukes med demper.

Dette kun grunnet mere støy med kort løp, da hastighets tapet for normal jakt er ubetydelig.

 

I 6.5x55 er saken en helt annen, der er 55cm kort løpslengde, og 48cm er en svært kort løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Kaliberet på våpenet er 6,5x55. Jeg målte sånn ca. fra der sluttstykket ender i pipa, tok det litt på øyemål med en tommestokk. Jeg sammenliknet med rifla til en kammerat bare for å dobbeltsjekke pipelengden. Hans pipe er ikke kappet, kun gjenget opp. Hvis løpet standard er 60 cm. så er løpet mitt nå 50 cm.

 

Takker for alle svar, skal høre med de i morgen :)

 

Mvh Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått svar, og det stemmer det som noen av dere nevner her. MAXIM ble ikke montert fordi løpet er for tykt.

 

Det at løpet ble kappet til 50cm total lengde beklagde selger, men han mente at det ikke hadde mye å si på ytelsen.

 

Jeg får ingen kompensasjon for noen av disse punktene, men jeg føler ikke jeg trenger det heller. Selgeren jeg har hatt kontakt med har vært noe av det beste jeg har vært borti!

 

Dere andre som skal handle rifle, presiser kappelengde 3-4 ganger :wink:

Link to comment
Share on other sites

Når dere skal gjøre ett eller annet på et børsemakerverksted. Ha med en lapp med hva du skal ha gjort. Med lyddempermontering så er det kappelengde, gjengelengde og kroning om du har krav til hvordan dette skal gjøres. Få dette ned på arbeidsseddelen sammen med mobilnummer de kan ringe hvis det er noe de lurer på, og sørg for at du får en kopi.

Så lenge du snakker med en selger og han igjen skal formidle dine ønsker videre til børsemaker, går ofte mye tapt. Da slipper du sutring i etterkant og vet hva du skal ha. Får du noe annet så har du også noe å vise til. Jeg har hørt de utroligste historier fra begge parter gjennom årene og også opplevd en del selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...