Jump to content

Sliping av Fallkniven F1 på en Tormek T7?


Ketil

Recommended Posts

På tur over grensen i sommer ble det invistert i en Fallkniv H1. Men en det noen som kan si meg om jeg har fått en gammel mod.

Den jeg kjøpte har Zytel Slire og er i VG 10 stål

Har sett på nettet etter jeg kom hjem, at man kan få med Lærslire og i 3 G stål.

Også har jeg invistert i en Tormek T7. Har prøvd den på noen kniver og Sakser med et meget bra resultat.

Så er det det store spøsmålet, er det noen som har slipt en Fallkniv F1 på en slik, F1 har en konveks egg (hvis jeg her forstått et rett)

F1 er ikke min, så jeg vill ikke gjøre noe galt.

 

 

Ketil.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

H1 var den beste kniven jeg noensinne har brukt til å forflå storfe på slakteri, brukte bryne og stål nesten ett år før eggen var så rund at den måtte slipes på nytt. Når jeg slipte denne ble den svakt hulslipt(konkav)på en tormek stein med 23cm steindiameter. Prøvde også på en Proff helle slip stein. Denne lagde tilnærmet rett egg. Uansett hva jeg gjorde så ble kniven meget kvass, med aldri like god å flå storfe med.

Den konvekse eggen gjør at kniven finner veien mellom hud\skinn\kjøtt nesten helt av seg sjøl

Veldig vanskelig å slipe konveks(min mening), da er det ikke noe hjelp å få av diverse jigger. Rett å slett godt handtverk må til.

Syntes bruks området var snevert.

Link to comment
Share on other sites

Konveks egg kan du slipe på Tormek for frihand.

Bruk steinjustersliparen SP-650 og juster steinen til finleik 1000.

Monter F-bøylen, universalstøtten, til å stø hendene til.

Slip lett og gli på den konvekse flata.

 

Er du framleis usikker så kan du handslipa kniven over smergelpapir som ligg på PC-musematta.

start med 600 papir og gå vidare til 1000 - 1200 og avslutt med 3000 eller bryneskiva på Tormek`n.

Lukke til og ver glad i eit godt slipeverktøy, TORMEK.

Link to comment
Share on other sites

Det var omtrent slik man slipte økser på håndsveivete slipesteiner i gamle dager. Allerede lenge før både Fällkniven og Tormek pleide økser å ha konveks egg, og man fikk nå slipt dem...

... men selv ikke i gamle dager var det vel vanlig å barbere seg med øks? :wink:

Det er greit nok å få en konveks egg brukbart skarp, men jeg slitter fortsatt med å få den skikkelig skarp. Særlig hardt stål som 3G. Tror jeg må skaffe meg en slik rudolfstropp.

Link to comment
Share on other sites

Konvekssliping på flat eller rundt slipemateriale blir kalt jokkesliping.

 

Alle Gränsfors økser er slipt på hjulet med denne teknikken, og disse er konveksslipt med som regel god skarphet.

Hattori (Fällkniven/cold steel osv) sliper også ganske mye på rundt slipemateriell.

 

Krever litt trening da man må svinge mellom to bestemte vinkler, men det er bare å finne noen skrapkniver å trene på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...