Jump to content

"Trykkskyting"?


Recommended Posts

Hvordan foregår "trykkskyting", eller trykktesting om du vil?

Jeg vet jo at dette er en test for å sjekke at alt er ok, og at ting har en sikkerhetsmargin. Det avfyres patron (er) med 30% overtrykk i våpenet. Blir da tingene røntget etterpå, eller er alt ok så lenge det ikke gikk galt da?

 

Hvis jeg ønsker å trykkteste et våpen selv, kan jeg da avfyre en slik trykkpatron og hvis da alt er helt og ser ok ut, så er rifla ok?

 

(Og JA!!!!, jeg skal selvfølgelig holde våpenet rett forran trynet. 8) )

Link to comment
Share on other sites

(Og JA!!!!, jeg skal selvfølgelig holde våpenet rett forran trynet. 8) )

Spiller ingen rolle. .. Utseendemessig altså. :mrgreen:

 

Jeg har et bilde av Thor der han trykkskyter ei pipe på Kongsberg.

Vet ikke om jeg får lov til å legge det ut. Men gjør det gjerne med tillatelse fra Thor himself.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet jo at dette er en test for å sjekke at alt er ok, og at ting har en sikkerhetsmargin. Det avfyres patron (er) med 30% overtrykk i våpenet. Blir da tingene røntget etterpå, eller er alt ok så lenge det ikke gikk galt da?

Magnaflux er vel stikkordet her. Etter (de tre) skudda med 30% over blir kassa lagt i dette "pulveret" som gir klar indikasjon på hvorvidt det er sprekkdanelser eller ikke. ( jeg kan ikke detta, men har fått det forklart så irettesett meg om det er feil. ) Altså en enkel mekanisk løsning som gir svar.

 

Hvis jeg ønsker å trykkteste et våpen selv, kan jeg da avfyre en slik trykkpatron og hvis da alt er helt og ser ok ut, så er rifla ok?
Det er i følge sikre kilder ( gjett hvem :wink: ) en svært enkel sak å gjøre denne jobben med Magnaflux. Å se på kassa eller dyppe den i melsekken er nok ikke helt patent metode. Nå trodde jeg dere opererte med ladninger langt over 30% der oppe på Hadeland, så enhver tur på banen strengt tatt var å regne som trykkskyting. :mrgreen:

 

Vi får nok vente på Mentor for å få noen konkrete svar her.

Link to comment
Share on other sites

CIP grundproceduer

Kontroller headspace med go - No go tolk skal ikke lukke over No Go

Skyd derefter 2-3 skud med 30% overtryk

Kontroller med No Go, hvis der stadig ikke kan lukkes, er våbnet CIP tryktested. og kan få prøveskydningsstemple.

 

Dette er den oficielle procedure, men der er åbenbart enkelte undtagelser, da jeg har set en Manlicher uden kammer, men med østrigske prøvestempler, ligesom jeg har set en Sauer uden hul til tændstemplet, som både var prøveskudt, med stempler på både pibe og sluttstykke. derudover blev der medleveret et meget nydeligt testskive, der viste 3 skud indenfor 14mm

Link to comment
Share on other sites

Trykkskytings patroner leveres de fleste produsenter av ammo og merkes på egen måte: Bla Lapua (rødlakkert hylsebunn), Norma (serratert rim og kraftigere hylse), RA (Svart tennhette og tupp på kule), RWS (serratert rim og kraftigere hylse), MEN (Seratert rim og kors i bunnen) og A-Square (merket Proofhouse på hylsa). Overtrykkpatroner er ikke vi vanlig salg, men er ikke helt siker på hvordan krav det stilles for å få kjøpt det heller.

Link to comment
Share on other sites

, men hva med å overtale noen av våre kompetente hjemmeladingsguruer til å bli med på prosjektet?

 

Jeg har slike patroner selv, i ymse kalibre. Men dette er ikke "prosjekt", og hadde det vært det så hadde jeg nok greid å koke sammen dette sjøl. Men jeg mangler trykkmålingsutstyr så HER måtte jeg hatt assistanse ev.

 

Saken her VAR, og ER, hvordan dette gjøres, og hva som ev. måles i etterkant for å sjekke at det gikk bra.

Men forklaringen til Ignorant var logisk.

 

Så ja, Bambi, her skal jeg få til noe som likner..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...