Jump to content

Fjerne kvae fra goretex


Valmara

Recommended Posts

Henger meg på denne, da jeg også er interessert i å få noen gode tips. Forbasket irriterende med seig kvae på yndlingsplagget.

 

Et gammelt kjerringråd er at kvae på hendene kan fjernes med smør. Det virker faktisk ganske bra. Jeg ville imidlertid ikke brukt smør på et gore-tex plagg, da det trolig blir like vanskelig å få bort fettflekkene etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Prøvd å vaske den i vaskemaskinen med et vaskemiddel uten enzymer? Flekken går sikkert av hvis du marinerer flekken i vaskemiddel en time før du vasker den. Bør strykes eller tørketromles etterpå for å gjenopprette impregneringen

Link to comment
Share on other sites

http://www.snl.no/flekkfjerning:

Skrap av mest mulig, legg flekken mot et absorberende underlag og fukt med terpentin. Fjern terpentinen med white spirit, vaskemiddelløsning eller håndrensepasta. Vaskemiddelløsning og håndrensepasta må skylles ut.

 

Jeg har ikke forsøkt, men jeg synes det henger på greip: Terpentin er laget av kvae, og bør kunne løse opp dette.

Link to comment
Share on other sites

Margarin var det en kunne prøve mot kvae, slik at ingen prøver med meieri smør, for det tror jeg ikke har den effekten.

Av erfaring så har jeg funnet ut at alle de "smør-typer", altså vanlig meierismør, margarin, også lettmargarin som "lett & lagom" og brellett funker stort sett like bra.

Det er vel fettet som gjør susen, i likhet med rapsolje, maisolje, olivenolje osv på f.eks malingsflekker og en del annet ekkelt som setter seg på hud og klær.

 

Så jeg ville nok ha prøvd noe fettholdig mot kvae, ellers så funker det jo også å fryse ned kvaen og "knekke" den av.

 

Stryking er vel ikke akkurat noe å anbefale, i og med at varme+GoreTex ikke er verdens beste venner?

Link to comment
Share on other sites

Kan ingenting om goretex, men jeg vet en del om seigt jævelskap.

 

Jeg brukte en gang en fugemasse som ikke herdet gjennom. (Polyuretanfugemasse kanskje?) Omtrent håpløst å rengjøre utstyret etterpå, selv med rødsprit. Husker ikke hvordan, men oppdaget at Natusan babyolje tok dette lett som ingenting.

 

Dermed begynte jeg å bruke babyolje til mye svineri. Det fjerner lærsmøring fra hendene, kvae, sølvtusj fra kjøkkenbenkplata, fett på røroshetta over komfyren(børstet kobberplate som ikke kan skrubbes uten å bli stygg), tyggis i håret. Bruker det på den kjeramiske toppen på komfyren sammen med skrape. Skal vedde på at det hadde tatt asfalt på bilen også, men det hadde sikkert blitt dyrt.

 

Ihvertfall er det helt suverent som håndrens, og for å fjerne feite og klebrige ting. Og babyolje lar seg lett fjerne etterpå uten sterke såper. Jeg ville gnukket litt med babyolje til kvaen var vekk/oppløst, og så vasket jakka i samsvar med bruksanvisningen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Stryking er vel ikke akkurat noe å anbefale, i og med at varme+GoreTex ikke er verdens beste venner?

Jo, men litt kontroll over varmen er greit å ha. Stryking (eller tørketromling som nevnt tidligere) er mer eller mindre obligatorisk dersom man har vasket gore-tex med noe såpeliknende. Varmebehandlingen "reaktiverer" (ikke helt det som skjer rent kjemisk da..) så å si impregneringen av ytterstoffet (det ytterste laget som er laminert til gore-tex membranen) slik at denne ikke suger til seg vann. Selve membranen er like tett uansett; men ett yttertøy som ikke suger til seg vann puster bedre og vil i praksis også holde seg tettere ettersom vann fra ytterstoffet ikke "masseres" gjennom membranen av ryggsekkreimer og slikt.

 

Jeg har også renset mye gore-tex med sitronholdige midler; mest effektivt var noe greier som egentlig var tiltenkt rensing av sykkelkjeder og slikt. Har ikke sett at selve gore-tex'en har tatt noe skade av dette; men jeg kan ikke garantere at fargen holder seg 100% (selv om jeg ikke tror det er et problem; etter min erfaring er det værre med lysere og mer følsomme pastelfarger og slikt, t.eks. en del sports/sykkelprodukter).

Link to comment
Share on other sites

Her er det mange tips og sikkert noen gode og, men holder en knapp på margarin. Vet snekkere og tømmerhoggere har brukt det oppigjennom tidene mot kvae på hender. Tror ikke du gjør noe stor skade å prøve det først. Skal være forsiktig med å prøve div kjemikalier/løsemidler på dette plagget, for da kan du gjøre ubotelig skade og ødelegge det for alltid. Hvis det skulle bli en liten fettflekk etter margarinen slites/løses den vekk etter tid, men tror ikke margarinen setter noe slags spor i dette blanke kunststoffet plagget er laget av. Men i bomullstoff derimot vil smør lage tydelige flekker tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Dermed begynte jeg å bruke babyolje til mye svineri. Det fjerner lærsmøring fra hendene, kvae, sølvtusj fra kjøkkenbenkplata, fett på røroshetta over komfyren(børstet kobberplate som ikke kan skrubbes uten å bli stygg), tyggis i håret. Bruker det på den kjeramiske toppen på komfyren sammen med skrape. Skal vedde på at det hadde tatt asfalt på bilen også, men det hadde sikkert blitt dyrt.

 

Ihvertfall er det helt suverent som håndrens, og for å fjerne feite og klebrige ting. Og babyolje lar seg lett fjerne etterpå uten sterke såper. Jeg ville gnukket litt med babyolje til kvaen var vekk/oppløst, og så vasket jakka i samsvar med bruksanvisningen etterpå.

. . . og dette smører folk unga sine med . . . :shock::shock::mrgreen:

 

mvh

Ulken

Link to comment
Share on other sites

Snakket med mamma ( mødre vet alt ), prøvde swix base cleaner, sålerens for ski eller noe sånt. Litt på bomull, gnikket ikke veldig mye, og rett i vaskemaskinen. Flekkene var redusert til så vidt skimtbart.. Hadde nok blitt borte om jeg hadde gnikket hardere og lengre..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...