Jump to content

bøylerifle .44mag, dårlig ide?


steffen

Recommended Posts

nå har også jeg fått meg våpenskap, og øyner muligheten for å kjøpe nytt våpen.

har tenkt litt på en marlin 1894 i .44 mag.

grunnen til at den virker interessant er at den veier 3kg og er kun 95cm lang.

kanskje jeg monterer en fast 4x kikkert på den.

i første omgang må jeg bruke fabrikkammunisjon.

 

ulempene er litt mer omstendig demontering for puss og en ejektor som praktisk talt ber om bli mistet.

fordelene er at den er lett, kort, hendig, rimelig ammunisjon.

 

jeg jakter ikke rådyr, så den kommer til å bli brukt på alt slags småvilt med kun en ladning.

.44 mag er jo ikke kjent for å være spesielt flattskytende, men man bør kunne holde "rett på" ut til 100-120m, og holde litt over på 150m.

alternativene er .223 med blyspiss eller .308 med helmantel(6,5x55 utgår pga dårlig utvalg i rifler, og .243 vil jeg ikke ha)

 

 

hva tror dere?

(vennligst forkast alt som heter morsomt og tøft, og tenk praktiskt før dere svarer)

Link to comment
Share on other sites

Bøylerifle til småviltjakt rimer ikke etter mine erfaringer med denne typen våpen og krav til ptresisjon for å treffe vilt mindre enn rådyr. De eneste utgavene jeg har hatt kontakt med som har tilstrekkelig presisjon har boksmagasin, som Browning BLR. Her får du faktisk en TakeDown utgave til 13 lapper dersom du MÅ ha bøylerifle. Alternativt samme merke i .243. På bruktsiden finnes noen Winchester og savage med lignende løsninger, og presisjon. Klarer du å få hendene på en Sako Leveraction (litt gammel) men et funn om du SKAL ha bøyle.

 

Så: .44mag ville jeg ikke tenkt på til småviltrifle, kunne akseptert den for å gå tur i skogen etter rådyrbukken, ikke mindre arter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt to bøylerifler i 44 mag. Den ene var en Ruger og den andre en Marlin. Men jeg hadde begge til rådyrjakt. Det er nok ikke noen ideell rifle til småviltjakt du har lyst på her. Men en artig rifle likevel. Kunne godt tenkt meg ei slik selv igjen, hvis det ikke var for denne 6 våpen kvoten.

Men presisjonen er nok ikke slik at det er noen god kråkerifle akkurat.

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt Winchester 94 i .30-30, og har en i .22Mag, så har en viss erfaring med rifletypen. Marlin er vel en forbedring på dette systemet.

Det er opplagt at teknologien (fra Browning) var grensesprengende i 1894, men tid har gått og nyere systemer er uomtvistelig bedre mht presisjon og generell anvendbarhet.

Kaliber .44Mag er sjarmerende, men det blir for mye ballistisk tenkning og begrensning i jaktsituasjonene for meg.

 

Siden du har sansen for amerikansk og litt ukonvensjonelt så er kanskje Ruger #1 Light Sporter er interessant.

Leveres bla. i det fine kaliberet .270, Win. og veier da 3,18 kg, 98 cm lang.

Puss og stell er veldig enkelt, stabilt og oversiktlig, og det er lite rakkel og mekk i forhold til andre systemer.

Avtrekket er noe diskutert, men holde det litt oljet eller få børsemaker til å sette inn 3de part, så blir det topp.

Pris er ca dobbelt av en Marlin.

Har selv gode erfaringer med ruger #1.

 

Se detaljer på : http://www.ruger.com/products/no1LightSporter/specSheets/1302.html

Lykke til med valget.

Link to comment
Share on other sites

Marlinen min i 44 mag er førstevalget til rådyr i skogen, men til småvilt som du beskriver er det mange alternaltiver som er mye bedre. Dersom du vil ha noe som ikke alle andre har, så er en Sako L46 i 7x33 en klassik Skandinavisk småviltrifle.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en sånn en i fjor. Veldig praktisk for rådyrjakt på korte kjappe hold. Veldig hendig rifle. Utrolig moro!

 

Men småvilt? Nja, tror ikke du kan ta noen skudd på smådyr på lengre hold enn du uansett kunne brukt hagle, så jeg ser ikke poenget.

 

Ølbokser derimot! :D

Link to comment
Share on other sites

dette var ikke spesielt hyggelig lesning.

har tenkt litt på saken på jobb idag, og hvis det blir bøylerifle, så blir det .357

82gr lettere kule i omtrent samme hastighet bør gi en betydelig reduksjon i rekyl.

 

ruger 1 skal jeg i hvertfall ikke ha, enkeltskuddsrifle som ikke kan brytes og tas i fra hverandre.

det er jo hele poenget med enkeltskudd.

7x33 er også helt uaktuelt.

 

det nevnes at de har dårlig presisjon, da må jeg spørre hva dere mener med dårlig?

hvis jeg putter 3 skudd innenfor 5cm/100m så er jeg storfornøyd.

Link to comment
Share on other sites

Min gamle 1894 i 44 mag hadde store problemer med å holde fem skudd innenfor 10 cm på 50 meter. Prøvde mange ladninger uten særlig bedring. Livet er for kort til slikt. Men er du heldig å finner ei som går tålig bra er det absolutt ei koselig børse. Kanskje aller mest harmonisk uten kikkert!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser her at de fleste frarår bøylerifle i 44 til småvilt Hvis det er bøylerifle du vil ha, så ikke la noen forumister (hva heter discourage på norsk) deg. Imidlertid er småvilt smått av natur, og dermed vanskelig å treffe. Bøyleriflene jeg har klådd på, har hatt altfor lave og skrå kolber til å passe til kikkertmontering. De har også vanligvis avtrekk som ikke hjelper deg til å treffe. En Winchester 94 jeg skjøt med i 356 var så guffen totalt sett at jeg klarte ikke å få mer enn maks 4 av 5 innenfor ringe på prøvereinen. Eieren gjorde et godt kjøp på rifla, men den kom aldri med på jakt.

 

Jeg antar at dette er grunnen til at det alltid er et rikelig utvalg av bøylerifler til salgs på Finn, de ser kule ut, og er morsomme helt til man finner ut at det er f... så vrient å treffe med dem.

 

Så rådet er å prøve helst flere eksemplarer, og gjøre seg noen erfaringer. Dersom du treffer godt nok til å bli fornøyd selv, og til å treffe det du skal jakte på, så ikke la andres manglende ferdigheter stoppe deg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en winchester 94 i 30-30 , og på gode dager klarer den fint 3 skudd innenfor 4 cm på 100 meter , hvis jeg gjør mitt og ikke har det for travelt og lager for varmt løp.

Men jeg har alltid ett skrujern i rifle futteralet, for det er noen skruer der framme i enden av løp/magasin som bare må være skikkelig skrudd til. Og som har en tendens til å løsne litt. Og er de to skruene løse, da merkes det virkelig på presisjonen. Men det er nå Vixen min som får være med på tur , når jeg skal jakte småvilt likevel. Kåbbåy børsa blir bare ikke brukt....

Link to comment
Share on other sites

Ser hva mange skriver her og kjenner meg ikke igjen i heletatt . Jeg har Marlinen du tenker på 'steffen' i 44 mag. og i skikkelig skogsjakt er dette mitt absolutte førstevalg enda jeg har alle tenkelige kalibre . Nå er det kanskje på grunn av at jeg er veldig fan av bøylerifler men jeg sier igjen at 44 mag i Marlinen er så kjapp at du lett holder følge med en med en halv.auto , ikke det at en trenger og sprøyte kuler etter dyra men kulene er sollide og tåler lett litt små kjerr og slik som du kanskje ikke ser . Bruker mye også en Winschester 94 i 30-30 men 44'n er tøffere. Lita nydelig børse som samler som bare det med mantelkuler men og få den til og gå med blykuler har jeg ikke greid men det har nok de fleste opplevd på grunn av 'micro-groove' rifler i pipa . Ønsker du en slik rifle så løp og kjøp dette er morro :D:D

Må også tilføye jeg skyter den inn på 90 - 100 m. og samler på ei fyrstykkeske med 240 gr. kuler og prøver du kulebanen litt så er 150 m ikke noe problemer. Og kula slår tvers igjennom dyret uansett hvor du treffer . Lengste avstand jeg har skutt på var vel rundt 180 m og dyret sprang 20 m. og kula gikk tvers gjennom (bogskudd) .

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg en '94 i 356Win som skyter trekløver hvis skytteren gjør jobben. Avtrekket er riktignok forbedret, men hvor godt trenger det egentlig å gå til jaktbruk? Til småvilt er den selvfølgelig like uinteresant som uaktuell, men 7x33 er vel ikke noe ballistisk vidunderverk den heller. Og kikkertmontasje? ingen problem! En rettrørskikkert sitter som støpt i laveste Leupoldmontasjer. Jeg har sett med egne øyne på banen folk som dukker opp med 50mm kikkerter og tofot på bøyleriflen, da er du nok på feilt spor uansett!

Link to comment
Share on other sites

nå har også jeg fått meg våpenskap, og øyner muligheten for å kjøpe nytt våpen.

har tenkt litt på en marlin 1894 i .44 mag.

jeg jakter ikke rådyr, så den kommer til å bli brukt på alt slags småvilt med kun en ladning.

.44 mag er jo ikke kjent for å være spesielt flattskytende, men man bør kunne holde "rett på" ut til 100-120m, og holde litt over på 150m.

 

Hei Steffen,

Marlin 1894 i 44 mag er ei knall skogsbørse til rådyr og mindre hjortevilt. Og presisjonsmessig er det sjelden vanskelig å sette seriene innenfor 5cm på 100m. Men med tanke på kulebanen ogrifletypens dårligere presisjon enn konkurrende kalibere/konstruksjoner har du mer nytte les enklere å få gode resultater med ei boltrifle i 223/243/6,5. Billigere er de også.....

 

Men som kjent havesyken skal en ikke diskutere med. Da er det tunge argumenter som taler for et kjøp. Bare husk på en 1894 i 44 mag finner du ikke overalt og leveringstiden på dem har tidvis vært laaaaang.

Link to comment
Share on other sites

Malle er svært fornøyd han :mrgreen: !

 

Denne riflen har overbevist meg om at bøylerifler ikke er upresise rifler med håpløse egenskaper. Med Sierra 170 grs hp har jeg fått denne samlingen på hundre meter med jernsikter (jaktdiopter):

 

2570e90.jpg

 

Samlingen er en femskuddssamling hvor jeg dro vekk det ene skuddet slik at den åpnet seg til 40 mm, men de fire tetteste er innenfor 19mm. I tillegg går børsa meget godt med blykuler -ikke like godt som på bildet, men samlinger på rundt 30 mm er ikke uvanlig. Uansett må dette ansees for meget god presisjon for en hvilken som helst jaktrifle som ikke er påkostet like mye som en god bruktbil og som er enkel å bære med seg. Opplevelsen av å bære en bøylerifle i hånden -uten påmontert kikkert- kan jeg best sammenligne med å bære en godt balansert hagle.

 

Jeg hadde også tenkt å kjøpe meg en Marlin 1894 i .44 rem mag eller .45 Colt, men det var to ting som gjorde at jeg ombestemte meg. det ene var at leveringstiden fra importør var ufyselig lang. Det andre var at jeg oppdaget på www.marlinowners.com at mange slet med å få god presisjon med blykuler i disse riflene og at den treige stigningen gjorde det vanskelig å stabilisere noe tyngre enn 260 grs kule. Jeg kunne selvfølgelig ha sporet opp en pent brukt en, men da hadde jeg mest sansynlig endt opp med micro groove rifling. Hvilket jeg ikke ville ha siden dette medfører litt mer plunder om man skal skyte blykuler.

 

Jeg har også en 1895 i .45-70 som går uforskammet godt:

 

29bjo6.jpg

 

Ikke stuss på å kjøpe bøylerifle til rådyr og småvilt om du har lyst på en, men jeg tror nok at .30-30 Win vil gi deg mer alsidighet og større bruksområde. Hjemmelaget treningsammo med blykuler koster next to nada.

 

Men bøylerifle kamret for revolverpatroner er skikkelig kult :wink: !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...