Jump to content

Skyting nedoverbakke.


Flatin

Recommended Posts

I helga var jeg på et jaktfeltstevne der vi bl.a skulle skyte på en hjortefigur på 50 m. Skiva var plassert i nedoverbakke, men det var ikke veldig bratt. Jeg overhørte en annen skytter fortelle at han hadde truffet alle skuddene under, og han hevdet at det ble slik pga at det var nedoverbakke. Hvor ville dere ha siktet? Jeg holdt der jeg trodde, og fikk poeng deretter.

Link to comment
Share on other sites

Du må ta hensyn til at den horisontale avstanden blir mindre når 50m er målt langs skråningen. Men da skal det være bratt!

 

Selv ved 20 grader så blir den horisontale lengden 47m. Altså marginalt med tanke på forandring i treffpunkt.

 

Det blir noe annet om du skyter tilnermet loddrett opp eller ned. Da vil kula krysse siktelinjen og aldri komme tilbake dit igjen, og da vil du alltid treffe over. Dette merkes godt om du er cowboy, og skal skyte med colt 45 etter indianerne når de rir nede i en canyon og du er over dem. Iiiiihaaaa!

Link to comment
Share on other sites

når man skter helt vannrett(ser bort i fra at jorda ikke er flat altså) virker tyngdekrafta tilnærmet vinkelrett på kula hele distansen fra pipa til blinken. når du skyter skrått nedover eller tilsvarende skrått oppover, vil vinkelen til tyngdekraftpåvirkninga bli annerledes, det vil resultere i at krafta som påvirker kula blir mindre med det resultat i at kula treffer høyere en planlagt. det er akkurat stikk motsatt av hva som ble hevdet av skytteren nevnt i første innlegg. resultatet er at om man skal skyte i ekstremt bratt terreng, så må man sikte under, for å treffe på samme plassen. og vinkelavviket opp/ ned er sammenfallende dvs 45 grader opp og ned fra horisontalen gir samme treffpunkt.

Link to comment
Share on other sites

merker det er lettere for og duppe børsa noe mer der en skyter veldig mye nedover,dette for vekta i forhold til armen gjør at du er noe svakere virke det som når armen er mye mer nede en i normal stilling.skal jo og passe armen så det er lys mella arm og overkropp og

Link to comment
Share on other sites

I klartekst: Skyter du skrått oppover eller skrått nedover, så treffer du høyere enn siktepunktet. Dette gir seg først vesentlige utslag for rifle på vinkler over 30 grader.

Ordtaket jeg har lagt meg på minne er "Når du skyter i unna- elle motbakke, må du sikte i klauvene på elgen." Litt ekstremt, men da er i hvertfall huskeregelen på plass. :)

 

Det som har mye mer å si for treffpunkt når vinklene blir såpass store, er om du har rett rekylopptak i forhold til hvordan du har skutt inn med børsa. Det er i hvertfall min erfaring.

Link to comment
Share on other sites

På 50 m er kulefallet så lite at det ikke har noen praktisk betydning for treffpunktet om du skyter rett opp, ned eller rett fram. Dersom du er innskutt på 100 m vil du med siktelinjen i normal høyde være litt over på 50 m uansett.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lekt litt med ballistikkprogrammet til Norma. En 6,5x55 jaktpatron med 140 gr Nosler pt. treffer i senter på 50 m når den er innskutt på 100 m. Den er 5 mm over siktelinja på det meste, et sted rundt 75 m. Kula vil såvidt stryke over rygghåra på en mygg hvis en holder midt i på 75 m ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå ble vel ikke 75meter hold nevnt her da.

 

Men jeg tror største problemet med denne saken, er at det blir tatt opp på alle Jegerprøvekurs.

At hvis en skyter i opp\nedoverbakke. Da treffer du høyere enn siktepunktet.

Dette stemmer også i praksis, men det skal være Jævelig bratt, før en merker noe.(det nevnes ikke)

 

Så det mange gjør, er å sikte litt under, for di har hørt att kula treffer litt høyere.

Men det er marginalt. Å det ender med at di treffer for lavt.

 

Så hvis avstanden er 50meter, og 45graders vinkel. Da er virkningen av Gravitasjon en del kortere.

Men må ikke forveksles med kortere hold. For flyvetiden på kula vil være nesten den samme som om en skyter Horisontalt.

 

Håper det hjalp.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Jeg er forøvrig enig med dere om å holde midt i. Det var det jeg gjorde selv, og det stemte bra. Men jeg har hørt lignende påstander i "alle år", fra mange skyttere. Det er tydeligvis noen myter ute og går. Jeg har lest en artikkel om det en gang, i VJ eller Jakt tror jeg. Jørund Lien antageligvis. Konklusjonen var, som Lynx skriver, at det er først ved 30 grader det får noen praktisk betydning. Og 30 grader er bratt!

 

Joda; det med jegerprøvekurset høres ut som god forklaring på hvorfor flere hevder dette. Jeg mener å huske noen illustrasjoner fra jegerprøveboka. Men jeg fikk den i ca 1985, så den har ikke vært lest så mye i seinere tid...

 

En annen påstand jeg ofte har stussa over er jegeres motvilje mot å skyte inn rifla på lenger avstand enn 100 m. Noen argumenter med at de skal skyte i halsen på los. Underforstått er de altså redde for å treffe for høyt på kort hold. Og noen har ikke tenkt å skyte på lange hold uansett, så da ser de ikke poenget. Og andre igjen sier de skyter inn på 100 m, men seinere i samtalen kommer det fram at de skyter inn med overslag på 100 m. Det er litt begrepsforvirring. Jeg ville nå hevde at rifla er innskutt på noe annet enn 100 m, hvis den treffer over på 100 m. Innskutt på ukjent avstand, men antageligvis dugandes til praktisk jakt. Jeg har som hovedregel å aldri skyte på lenger hold enn det jeg har prøvd rifla på.

Link to comment
Share on other sites

Det med å skyte inn på 100meter, er forsåvidt greit det. Så lenge en ikke skyter på lengre hold.

Jeg, og mangle i min krets, legger seg 4-5cm over på 100m, i jakta. Som gir et dødelig skudd.

 

En vil da med di vanligste kalibre ikke komme så langt under på f.eks. 200meter.

Jeg skal selfølgelig ikke anbefale å strekke holda for det.

Men Avstandsbedømmelse kan være vanskelig. Så hvis en skyter inn 5cm. over på 100meter med en 308w

ha kompensert for 10cm på 200meter, treffe ca.5cm under siktepunktet. Som igjen er et dødelig skudd.

 

Mvh. Joda

Link to comment
Share on other sites

Enig med de over, dersom man skyter oppover eller nedover, så vil kula bli mindre påvirket av tyngdekraften og man kan treffe høyere. Men det fordrer store vinkler og/eller lange hold for at det merkes. Da har det nok større påvirkning på skytteren, ved rekylopptak, enklere å få vipp etc. ved en ukjent stilling.

 

For jaktskyting på vanlige hold har det ikke betydning om man skyter opp eller ned.

 

En ting som imidliertid ER viktig ved jaktskudd i opp/ned er å tenke på at man skal treffe midt i "maskinrommet". Siden vilt er tredimensjonale, og det man virkelig trenger å treffe ligger i midten, kan man ikke alltid holde midt i bogen. Skyter man oppover, må man senke siktepunktet slik at kula går igjennom senter av brystregionen. Ellers sneier man over vitale deler. Motsatt om man skyter nedover, da må man holde høyrere enn man gjør om man har samme høyde som viltet. Prinsippet blir det samme som dersom viltet står på skrå.

 

Din jaktkamerat har kanskje hørt om dette, og tolket det slik at kula går lavere i nedoverbakke?

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Høres heller ut som den nevnte skytteren har en dårlig dag på jobben, 50 m er for kort til at det skal ha noe utslag. Tipper at han heller bør skyte inn på nytt for at treffpunktet skal bli bedre slik jeg tolker det. Nå sier du ikke hvor mye under han traff? osv. men generellt sett så skal det være jævlig, jævlig bratt og lengre hold før at du skal begynne å kompensere med vinkel.

 

Skyter mye på 400 og 500 m med ca 12 grader oppover og selv der kompenserer jeg lite om ingeting.. (vanskelig å se hvor man treffer i metallplata på det holdet. 40x40)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lekt litt med ballistikkprogrammet til Norma. En 6,5x55 jaktpatron med 140 gr Nosler pt. treffer i senter på 50 m når den er innskutt på 100 m. Den er 5 mm over siktelinja på det meste, et sted rundt 75 m. Kula vil såvidt stryke over rygghåra på en mygg hvis en holder midt i på 75 m ;)

 

hvor høyt har du kikkerten over da? det som gjør det meste av marginen på så korte hold ;)

Link to comment
Share on other sites

I helga var jeg på et jaktfeltstevne der vi bl.a skulle skyte på en hjortefigur på 50 m. Skiva var plassert i nedoverbakke, men det var ikke veldig bratt. Jeg overhørte en annen skytter fortelle at han hadde truffet alle skuddene under, og han hevdet at det ble slik pga at det var nedoverbakke. Hvor ville dere ha siktet? Jeg holdt der jeg trodde, og fikk poeng deretter.

 

Her har du eks. på en hjemmeladet 3006 Swift 165gr. Innskutt på 100m.

 

Data hentet fra Ballistic FTE prog.

 

50m 20 grader opp eller ned, ingen forandring i treffpunkt.

50m 30 grader ----II----- , ingen forandring i treffpunkt.

50m 45 grader ----II----- , en mellomting mellom ingen ting og 1 cm over siktepunkt.

 

100m 30 grader ----II-----, 1 cm over siktepunkt.

 

Dvs. i praksis akademisk liten forskjell.

Tipper han skytteren ikke hadde helt styr på ballistikken!

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Denne debatten igjen. Ikkje meininga å latterliggjere nokon, men det er heilt utruleg kor vanskeleg dette skal vere å skjønne for enkelte. Her er mange toskne myter ute og går. Og det verkar som det er spesielt vanskeleg å fatte at ein (i alle fall teoretisk sett) skyter over både i oppover- pg nedoverbakke.

Link to comment
Share on other sites

Nå sier du ikke hvor mye under han traff?

 

Jeg vet ikke hvor mye under han traff. Han bare sa at alle skuddene satt under. Og han argumenterte med at nedoverbakken var årsaken.

 

Angående innskytingsavstand; Lærer en ikke på jegerprøva å skyte inn på 200 m? Evt. passe overslag på 100 m, med den hensikt å treffe midt i på 200 m. Som sagt, det er noen år siden jeg så i den boka... Norma har 180 m i tabellen på ammunisjonspakkene sine. Jeg vet ikke om det er fordi de mener at 180 m er en spesielt egnet avstand, eller fordi det stemmer overens med 200 yard.

Jeg gjør i praksis det som Joda beskriver. Passe mye overslag på 100 m, og passe mye underslag (! :lol: ) på 200 m. Men jeg foretar selve skytinga på 200 m, og gjør bare en kontroll på 100 m til slutt. Så langt har jeg ikke erfart noen grove bom på 100 m hvis børsa treffer på 200 m.

Link to comment
Share on other sites

:shock: Hva er forskellen på en bom, og en grov bom på ett dyr :?::?:oops:

 

Det har jeg aldri tenkt på, men bom ville jeg kalle treff rett utenfor. Grov bom er f.eks 2 m utenfor, eller i en helt annen retning. Nå er det storviltjakt jeg har i tankene her. Og hvis rifla treffer på 200 m, så ville jeg bli veldig forundra om den ikke treffer på 100 m. Innenfor marginene av normalt kulefall da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...