Jump to content

Spørsmål angående oppstart av pistolskyting


Litago

Recommended Posts

jeg har vært interesert i en år rekke i våpen generelt og bestemt meg for å begynne med pistol skyting

vil hoved sakelig begynne med klasse 2 magnum

noen som kan fortelle meg veien jeg må gå? hva trenger jeg osv og hvor langtid vil dette ta og hva koster diverse kurser osv:?:

fortell alt som er nødvendig å vite 8)

Link to comment
Share on other sites

først sikkerhetskurs,so 6mnd aktivt medlemskap i pistolklubb før en fe kjøpe eige våpen! trur ikkje du kan begynde med magnum 2 med en gong! trur du må ha minst 5 starter på stemne!

f.eks 1.stemne: du skyt i finfelt og militærfelt=2 starter

2.stemne: du skyt i finfelt,grovfelt og mil.felt=3 starter

voila=5 starter :D

Link to comment
Share on other sites

først sikkerhetskurs,so 6mnd aktivt medlemskap i pistolklubb før en fe kjøpe eige våpen! trur ikkje du kan begynde med magnum 2 med en gong! trur du må ha minst 5 starter på stemne!

f.eks 1.stemne: du skyt i finfelt og militærfelt=2 starter

2.stemne: du skyt i finfelt,grovfelt og mil.felt=3 starter

voila=5 starter :D

jeg "tvinges" til å konkurere? jeg kan ikke bare være medlem og gå på treninger jeg må altså konkurere for å skyte med det jeg vil?

er det slik at jeg må konkurere i forskjellige klasser? med forskjellige våpen da? :?

Link to comment
Share on other sites

Sjøfareren vår har litt rett og litt feil (konkuransedelen er feil, han tenker på de 4 startene en må opp i for å kunne få innvilget mer enn 4 håndvåpen).

 

6 måneders medlemskap og nybegynner kurs i NSF tilknyttet pistolklubb, samt alt fra 12-18 oppmøter i denne 6 måneders perioden (forskjellige klubber bruker å ha litt forskjellige krav, dog ikke under 12, min har krav om 20 oppmøter).

 

Deretter må man ha en underskrevet "anbefaling" fra pistolklubben din (egentlig en aktivitetsbekreftelse), som leveres sammen med våpen søknad/ene dine (maks 4 som nybegynner/rekreasjonsskytter).

 

Deretter kan vi se litt på hva du vill med håndvåpen skytingen din, og siden jeg er av de som konkurrerer. Tar jeg tingene sett fra mitt ståsted, da alle andre er pingler som kun vill ha noe å runke etter. :wink:

 

Ok du vill skyte i NSF Magnum 2 programmet. Først av alt, vill du kun ha en kul revolver. Eller vill du lære deg å skyte med den?

Jeg antar det siste, selv om jeg stusser over at du ikke er interesert i å konkurere.

 

Normalt vil jeg si, glem det. Vi snakker om 44m eller kraftigere og:

 

1: Du bør være hjemmelader eller rik for å skyte disse kalibrene i den grad at du kan lære deg å skyte skikkelig med de.

 

2: Å starte med rekylsterke våpen, gjør at du mister enhver fornuftig mulighet til å lære deg rekylkontrol og avtrekk. Kraftige kaliber gjør det tett på umulig å si hva som er feil, når du gjør feil. Start med en pistol/revolver i 22lr, så du får inn grunn kunskap, og har råd til å trene å mye du orker.

 

3: Men du kan godt kjøpe ett Mag 2 våpen sammen med en 22lr, eller du kan kun kjøpe det kraftige våpenet, og basere deg på klubbvåpen (dårlig ide) for trening. Grunnen til at det å basere seg på klubb våpen er en dårlig ide,er så enkel som at du vil bruke for mye tid på å stille inn våpenet til deg selv når du skal bruke det (sinsykt iriterende, og kaster bort for mye tid). Har enda tilgode å se en nybegynner som ikke ønsker seg sitt eget våpen å trene med.

 

4: Av de som ikke treffer blinken med 9mm innendørs, har samtlige gått rett på grovkalibret (9mm eller mer) våpen etter at de fikk mulighet til å kjøpe våpen. Selv små svake kvinnfolk som knapt klarer å løfte en 686, og som tar seg bryet med å gå gradene, skyter ringer rundt disse "tøffingene" på trening, noe som selvsagt gjør at de kun drikker kaffe, røler og ikke skyter på trening.

 

Så det første du bør gjøre, er å tenke over hva du vill oppnå med å skyte med håndvåpen. Jeg vet at jeg er noe "tøff" her, men skal man ha Mag 2 våpen, er det ikke morro om man ikke kommer seg ut og konkurerer med det (det er der morroa ligger om man treffer en og annen blink). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sjøfareren vår har litt rett og litt feil (konkuransedelen er feil, han tenker på de 4 startene en må opp i for å kunne få innvilget mer enn 4 håndvåpen).

 

6 måneders medlemskap og nybegynner kurs i NSF tilknyttet pistolklubb, samt alt fra 12-18 oppmøter i denne 6 måneders perioden (forskjellige klubber bruker å ha litt forskjellige krav, dog ikke under 12, min har krav om 20 oppmøter).

 

Deretter må man ha en underskrevet "anbefaling" fra pistolklubben din (egentlig en aktivitetsbekreftelse), som leveres sammen med våpen søknad/ene dine (maks 4 som nybegynner/rekreasjonsskytter).

 

Deretter kan vi se litt på hva du vill med håndvåpen skytingen din, og siden jeg er av de som konkurrerer. Tar jeg tingene sett fra mitt ståsted, da alle andre er pingler som kun vill ha noe å runke etter. :wink:

 

Ok du vill skyte i NSF Magnum 2 programmet. Først av alt, vill du kun ha en kul revolver. Eller vill du lære deg å skyte med den?

Jeg antar det siste, selv om jeg stusser over at du ikke er interesert i å konkurere.

 

Normalt vil jeg si, glem det. Vi snakker om 44m eller kraftigere og:

 

1: Du bør være hjemmelader eller rik for å skyte disse kalibrene i den grad at du kan lære deg å skyte skikkelig med de.

 

2: Å starte med rekylsterke våpen, gjør at du mister enhver fornuftig mulighet til å lære deg rekylkontrol og avtrekk. Kraftige kaliber gjør det tett på umulig å si hva som er feil, når du gjør feil. Start med en pistol/revolver i 22lr, så du får inn grunn kunskap, og har råd til å trene å mye du orker.

 

3: Men du kan godt kjøpe ett Mag 2 våpen sammen med en 22lr, eller du kan kun kjøpe det kraftige våpenet, og basere deg på klubbvåpen (dårlig ide) for trening. Grunnen til at det å basere seg på klubb våpen er en dårlig ide,er så enkel som at du vil bruke for mye tid på å stille inn våpenet til deg selv når du skal bruke det (sinsykt iriterende, og kaster bort for mye tid). Har enda tilgode å se en nybegynner som ikke ønsker seg sitt eget våpen å trene med.

 

4: Av de som ikke treffer blinken med 9mm innendørs, har samtlige gått rett på grovkalibret (9mm eller mer) våpen etter at de fikk mulighet til å kjøpe våpen. Selv små svake kvinnfolk som knapt klarer å løfte en 686, og som tar seg bryet med å gå gradene, skyter ringer rundt disse "tøffingene" på trening, noe som selvsagt gjør at de kun drikker kaffe, røler og ikke skyter på trening.

 

Så det første du bør gjøre, er å tenke over hva du vill oppnå med å skyte med håndvåpen. Jeg vet at jeg er noe "tøff" her, men skal man ha Mag 2 våpen, er det ikke morro om man ikke kommer seg ut og konkurerer med det (det er der morroa ligger om man treffer en og annen blink). :wink:

 

Tusen takk for et NYDELIG svar! 8) Du bekrefter forsåvidt det jeg har tenkt i grunn hele tiden

saken min er at jeg vil lære meg å skyte med en magnum research BFR

jeg har tenkt VELDIG på dette med pris på ammo ser at disse kulene ligger på en pris av 25pr stk

veldig hinsidig pris! vurdere kansje å gå for .22 Hornet eller 30-30 versionen da jeg vil få mye mer glede av å skyte med denne

grunnen til at jeg ikke er så hypp på å konkurere er at jeg er ikke så mye til konkuranse meneske

vil prøve å kose meg å være sosial med andre i klubben

men vil .22 Hornet være mer enn nok for en nybegynner som meg eller kan jeg gå for 30-30? 8)

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte mye og få god trening og ikke har fått en telefon fra hamar i det siste så er det 22lr som vil sørge for at du får en god treningskveld uten at det trekkes 4 siffer fra kontoen.

men 30-30 er vel ikke så mye dyrere mener jeg? med en pris forskjell på ca 2kr pr kule :?:

Link to comment
Share on other sites

22LR koster 0,50 + - per smell, dette er også ett kaliber det er lett og finne våpen til i norge. men har du lyst på en revolver i ett kreativt kaliber skal ikke jeg stå i veien, lykke til :)

Tingen er at pistolen jeg har valgt for meg bruker en ammo type av .22 Hornet som koster omtrent det samme som

30-30 å siden pris ikke da er noe spess forskjell så må noe annet sammenlignes du kan jo selv ta en titt på Bfr's specs 8)

 

http://www.magnumresearch.com/bfr_specs.asp

Link to comment
Share on other sites

jeg "tvinges" til å konkurere?

 

På en måte. Å få noen våpen som mosjonist lar seg gjøre, men det er nesten som en dispensasjon å regne. Problemet, eller rettere sagt utfordringen, med dagens regelverk er dette med behov og hvordan det tolkes. Jakt og konkurranseskyting er regnet som reelle behov, men det samme kan ikke sies om skyting på hobbynivå.

 

Jeg har alltid undret over hvorfor idrett er så voldsomt viktig. Hvorfor kan en fotballkamp få like store typer som krig? Hvordan kan folk hylles for å dra inn titalls millioner på å sparke en fotball på en gressplen mens en forretningsmann med tusenvis av ansatte blir hetset for å tjene like mye? Hva gjør idrett til et slikt ufattelig nobelt foretagende?

 

Jeg var opptatt av konkurranse en stund, men det gikk over. Jeg trenet som pokker for NM et år, og klarte å oppnå det jeg satt meg fore, men etter det ble det bråstopp. Nå vil jeg ikke ha noe med konkurranse å gjøre, det har blitt den mest effektive måten å drepe gleden på. Siste stevnet jeg deltok på brøt jeg på halvveien, og gleden med hele sporten døde den dagen. Jeg kommer aldri til å stille på et stevne igjen. Jeg hadde fremdeles glede av skyting etter det, men da som et alibi for hjemmelading. Kulestøping og forskning på subladninger var fremdeles morsomt. Men å kjøpe våpen kun for å kunne forske på ladninger er ikke regnet som legitimt. Jeg kan legge mer tid og krefter i å utforske et kaliber enn menge skyttere bruker på trening, men så lenge jeg ikke konkurrerer så har jeg ikke rett til det.

 

Vel, de får det nok som de vil. Hvis de gjenstandene jeg har i skapet, kjøpt for mine egne penger, tilpasset og tunet på min egen tid og med eget blod (pluss masse plaster) som betaling virkelig hadde vært mine så ville jeg nok latt det hele ligge til interessen kom tilbake. Men med de premissene som ligger til grunn ender jeg nok med å selge ut det meste, om ikke annet så for å kjøpe meg litt fri fra PODs kontroll.

 

En gang for lenge siden følte jeg meg betrodd som våpeneier, nå føler jeg meg bare uglesett og uønsket.

Link to comment
Share on other sites

Godt skrevet Fulmen og ja man kan til tider bli helt matt av og måtte forsvare sin hobby! Men når man kjenner den følelsen da skal man komme seg ut og skyte Svartkrutt, for som en kompis sa: Skyt svartkrutt og bli et Harmonisk menneske, yoga,antistress,prozak osv... Phø: skyt svartkrutt.

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

jeg "tvinges" til å konkurere?

 

På en måte. Å få noen våpen som mosjonist lar seg gjøre, men det er nesten som en dispensasjon å regne. Problemet, eller rettere sagt utfordringen, med dagens regelverk er dette med behov og hvordan det tolkes. Jakt og konkurranseskyting er regnet som reelle behov, men det samme kan ikke sies om skyting på hobbynivå.

 

Jeg har alltid undret over hvorfor idrett er så voldsomt viktig. Hvorfor kan en fotballkamp få like store typer som krig? Hvordan kan folk hylles for å dra inn titalls millioner på å sparke en fotball på en gressplen mens en forretningsmann med tusenvis av ansatte blir hetset for å tjene like mye? Hva gjør idrett til et slikt ufattelig nobelt foretagende?

 

Jeg var opptatt av konkurranse en stund, men det gikk over. Jeg trenet som pokker for NM et år, og klarte å oppnå det jeg satt meg fore, men etter det ble det bråstopp. Nå vil jeg ikke ha noe med konkurranse å gjøre, det har blitt den mest effektive måten å drepe gleden på. Siste stevnet jeg deltok på brøt jeg på halvveien, og gleden med hele sporten døde den dagen. Jeg kommer aldri til å stille på et stevne igjen. Jeg hadde fremdeles glede av skyting etter det, men da som et alibi for hjemmelading. Kulestøping og forskning på subladninger var fremdeles morsomt. Men å kjøpe våpen kun for å kunne forske på ladninger er ikke regnet som legitimt. Jeg kan legge mer tid og krefter i å utforske et kaliber enn menge skyttere bruker på trening, men så lenge jeg ikke konkurrerer så har jeg ikke rett til det.

 

Vel, de får det nok som de vil. Hvis de gjenstandene jeg har i skapet, kjøpt for mine egne penger, tilpasset og tunet på min egen tid og med eget blod (pluss masse plaster) som betaling virkelig hadde vært mine så ville jeg nok latt det hele ligge til interessen kom tilbake. Men med de premissene som ligger til grunn ender jeg nok med å selge ut det meste, om ikke annet så for å kjøpe meg litt fri fra PODs kontroll.

 

En gang for lenge siden følte jeg meg betrodd som våpeneier, nå føler jeg meg bare uglesett og uønsket.

 

Du har helt rett i det du skriver å det får meg på en måte til å tenke også

noen ganger vil man jo bare begynne med en hobby for interesen skyld men når man føler man blir "tvingt" til å være så seriøs og konkurere

så er det jo ikke spesielt morro er jo mye av dette som i alle år har stoppet meg fra og begynne

men nå har jeg bestemt meg for og hoppe i det og prøve uten og konkurere

men tilbake til det som var mitt orginale spørsmål her oppe .22 Hornet eller 30-30 hvilket av disse vil passe i forhold til rekyl trening osv?

er det egentlig så veldig dyrt med ammo til 11kr stk? :?

Link to comment
Share on other sites

Skal du bruke riflekalibre i pistol/revolver kan du glemme en god del skytebaner grunnet restriksjoner på sånt, og skulle du på et tidspunkt få lyst til å konkurrere, må du kjøpe noe annet, så jeg vil anbefale et handvåpenkaliber først som sist.

Link to comment
Share on other sites

er det egentlig så veldig dyrt med ammo til 11kr stk? :?

 

Jeg synes det er dyrt ja... For min del så går det en plass mellom 50 og 100 skudd til en trening på bane, og med 11kr smellen så ville jeg da måtte ut med mellom 550 til 1100 kr på en kveld. Hvis man da baserer seg på minst en ukentlig økt, så dreier det seg om mye penger...

 

Har du gjort deg opp noen mening om hvor mye du har tenkt å skyte?

Link to comment
Share on other sites

er det egentlig så veldig dyrt med ammo til 11kr stk? :?

 

Jeg synes det er dyrt ja... For min del så går det en plass mellom 50 og 100 skudd til en trening på bane, og med 11kr smellen så ville jeg da måtte ut med mellom 550 til 1100 kr på en kveld. Hvis man da baserer seg på minst en ukentlig økt, så dreier det seg om mye penger...

 

Har du gjort deg opp noen mening om hvor mye du har tenkt å skyte?

vel har vel tenkt rundt 1-2 ganger i mnd med den prisen der :?

er bare for interesens skyld å kosen, akkurat som når man har en gammel bil å tar den ut av og til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Om du på død og liv skal ha en BFR, så vil jeg råde deg til å kjøpe den i .454 Casull.

Da har du muligheten til å skyte illsint .454 Casull og litt slappere .45Long Colt (Du kan fint skyte .45LC i .454 Casull, slik som .38sp går fint i en .357Mag revolver). Du unngår også banerestriksjoner siden det er en revolverpatron og det er plenty med ommph! i begge kalibre. Sist jeg kjøpte .45LongColt i butikken kosta de "bare" 6 kroner smellen, men det er 10+ år siden.

 

Jeg vil heller råde deg til å kjøpe en mer "fornuftig" revolver i f.eks .357Mag (.44Mag). Da kan du trene skyteteknikk med .38spesial (.44Spesial) og så dundre løs når alt annet er kjedelig.

Aller lurest er nok en revolver i .22lr, selvom det fort kan oppleves som litt kjedelig. Det lærer du mest av rent skyteteknisk, og det har du masse utbytte av senere.

Eller slå to fluer i en smekk: .22-revolver pluss en grovere revolver.

 

I alle tilfeller: Lykke til som pistolskytter.

Og husk: Det finnes (heldigvis) andre former for skyting enn feltskyting. :D

Link to comment
Share on other sites

Selv om det kan virke slik, har jeg ikke noe problem med folk som vill koseskyte. Er jo det samme jeg gjør det, om enn i annen form.

Derimot er jeg motstander av å anskaffe seg ting man ikke behersker, eller sansynligvis aldri kommer til å beherske.

Derfor er jeg så veldig frempå om 22lr våpen (kansje spesielt revolver i 22lr krever endel trening som slår svært så posetivt ut for grovere revolvere).

 

Jeg tror det rett og slett er mer morro, når en har muligheten til å skyte livet av en kasse med blikkbokser, eller noen fallfigurer med 22lr. Og så gi seg selv en ekstra omgang morro med noe som "sparker" inneimellom. Viss ikke er jeg redd det blir som med så mange andre, og våpenet blir liggende i skapet og støve ned.

 

En annen ting er at jeg tror at de fleste som treffer skapelig (liste fyll som meg), har det morro også på konkuranser når en ser at en treffer litt også. Jeg synes ikke at en skal gi opp konkuranser, når en ikke engang har prøvd de. For meg er det der mye av morroa er (for det er der en treffer de som er like tullete seom en selv). :wink:

Link to comment
Share on other sites

[quote

men tilbake til det som var mitt orginale spørsmål her oppe .22 Hornet eller 30-30 hvilket av disse vil passe i forhold til rekyl trening osv?

er det egentlig så veldig dyrt med ammo til 11kr stk? :?

 

 

Det er veldig stor forskjell på rekylen frå .22 Hornet og 30-30. I eit handvåpen vert nok 30-30 temmelig brutalt i lengda, men kvar sin smak.. (Men revolvaren du siklar på er no veldig fin då!! Men får du kjøpt den i Norge?)

Og kva bruksområde hadde du tenkt, jfr. våpensøknaden?

 

Ellers er eg enig i det som "Vingemutter" skriv i tråden.

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at alle 'maser' om .22. De har vært der du er nå, og ser tilbake med etterpåklokskap. Om du ikke velger å ta denne klokskapen med i hvordan du starter din håndvåpenkarriere så kan jeg nærmest love deg at du vil føye deg inn i rekken av folk som ser tilbake med etterpåklokskap.

 

Uansett hva du ender opp med å kjøpe; kjøp en .22 i tillegg. Det er en verden av forskjell i hvor mye man lærer med en .22 enn hva man gjør med et grovere kaliber. Det er ikke morro å skyte om du ikke treffer det du skyter på, det være seg i konkurranse eller rekreasjonsskyting.

 

Du trenger ikke skyte VM fin 25 meter 5 skudd over 3 timer selv om du eier en .22, tenk på .22'n som grunnmuren for det du egentlig har lyst til å skyte med. Hvis du liker å skyte med grove kalibere og all herligheten som kommer med store smell og sexy rekyl, så kommer du til å elske det når du faktisk skyter presist med artilleriet også.

Link to comment
Share on other sites

[quote

men tilbake til det som var mitt orginale spørsmål her oppe .22 Hornet eller 30-30 hvilket av disse vil passe i forhold til rekyl trening osv?

er det egentlig så veldig dyrt med ammo til 11kr stk? :?

 

 

Det er veldig stor forskjell på rekylen frå .22 Hornet og 30-30. I eit handvåpen vert nok 30-30 temmelig brutalt i lengda, men kvar sin smak.. (Men revolvaren du siklar på er no veldig fin då!! Men får du kjøpt den i Norge?)

Og kva bruksområde hadde du tenkt, jfr. våpensøknaden?

 

Ellers er eg enig i det som "Vingemutter" skriv i tråden.

Takk for svaret! den er jo bare rå lekker! :lol:

Jepp denne er og oppdrive i norge vil ligge på en Ca pris på 12 000Kr

 

Selv om det kan virke slik, har jeg ikke noe problem med folk som vill koseskyte. Er jo det samme jeg gjør det, om enn i annen form.

Derimot er jeg motstander av å anskaffe seg ting man ikke behersker, eller sansynligvis aldri kommer til å beherske.

Derfor er jeg så veldig frempå om 22lr våpen (kansje spesielt revolver i 22lr krever endel trening som slår svært så posetivt ut for grovere revolvere).

 

Jeg tror det rett og slett er mer morro, når en har muligheten til å skyte livet av en kasse med blikkbokser, eller noen fallfigurer med 22lr. Og så gi seg selv en ekstra omgang morro med noe som "sparker" inneimellom. Viss ikke er jeg redd det blir som med så mange andre, og våpenet blir liggende i skapet og støve ned.

 

En annen ting er at jeg tror at de fleste som treffer skapelig (liste fyll som meg), har det morro også på konkuranser når en ser at en treffer litt også. Jeg synes ikke at en skal gi opp konkuranser, når en ikke engang har prøvd de. For meg er det der mye av morroa er (for det er der en treffer de som er like tullete seom en selv). :wink:

 

jeg er igrunn utrolig enig med deg men det er den der lille biten bak i hue som ikke vil helt tenkte fornuft

jeg har da engang bestemt meg for en BFR er enda veldig usikker på Kaliber men siden du snakker om 22

ville da .22 Hornet være dårlig og starte med? :?

Link to comment
Share on other sites

Det er en grunn til at alle 'maser' om .22. De har vært der du er nå, og ser tilbake med etterpåklokskap. Om du ikke velger å ta denne klokskapen med i hvordan du starter din håndvåpenkarriere så kan jeg nærmest love deg at du vil føye deg inn i rekken av folk som ser tilbake med etterpåklokskap.

 

Uansett hva du ender opp med å kjøpe; kjøp en .22 i tillegg. Det er en verden av forskjell i hvor mye man lærer med en .22 enn hva man gjør med et grovere kaliber. Det er ikke morro å skyte om du ikke treffer det du skyter på, det være seg i konkurranse eller rekreasjonsskyting.

 

Du trenger ikke skyte VM fin 25 meter 5 skudd over 3 timer selv om du eier en .22, tenk på .22'n som grunnmuren for det du egentlig har lyst til å skyte med. Hvis du liker å skyte med grove kalibere og all herligheten som kommer med store smell og sexy rekyl, så kommer du til å elske det når du faktisk skyter presist med artilleriet også.

begynner å se ut til at jeg faktisk kjøper begge deler da jeg har muligheten til og velge jeg liker og høre på andres erfaringer og ta det til meg

det vil jeg garantert gjøre her er jo dere her inne som vet bedre enn meg 8)

Link to comment
Share on other sites

jeg er igrunn utrolig enig med deg men det er den der lille biten bak i hue som ikke vil helt tenkte fornuft

jeg har da engang bestemt meg for en BFR er enda veldig usikker på Kaliber men siden du snakker om 22

ville da .22 Hornet være dårlig og starte med? :?

 

Når vi bare skriver .22 så henviser vi (i 99.9%) av tilfellene til .22LR. Dette ikke fordi diameten på prosjektilet er 0.22 inches, men fordi patronen .22LR er en god, billig, knallbra læringspatron med lite rekyl.

Link to comment
Share on other sites

jeg er igrunn utrolig enig med deg men det er den der lille biten bak i hue som ikke vil helt tenkte fornuft

jeg har da engang bestemt meg for en BFR er enda veldig usikker på Kaliber men siden du snakker om 22

ville da .22 Hornet være dårlig og starte med? :?

 

Når vi bare skriver .22 så henviser vi (i 99.9%) av tilfellene til .22LR. Dette ikke fordi diameten på prosjektilet er 0.22 inches, men fordi patronen .22LR er en god, billig, knallbra læringspatron med lite rekyl.

så tingen er da en .22LR revolver ved siden av BFR? :)

Link to comment
Share on other sites

så tingen er da en .22LR

 

Yes, definitivt. Kjøp en revolver eller pistol i .22LR også kjøp deg hva du egentlig vil ha.

Om du ikke har erfaring med håndvåpen fra tideligere, kan jeg nærmest garantere deg at synet ditt på hva du vil ha endrer seg ettersom du får skutt med andres våpen, følt litt på forskjellige kalibere osv.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, glem alt annet enn 22lr i kaliber 22. Desuten må du se til å få litt skyte erfaring med håndvåpen, jeg var så skråsikker på hva jeg ville ha da jeg begynte. At jeg knapt tør si det høyt, men man lærer og erfarer. Og det kan jeg love deg, du vill bytte mening om både det ene og det andre (og mer enn en gang), etter som du får prøvd tingene. Men liker du rekyl og heftige smell, så må du ha noe saftigt å kose deg med.

 

Nå som vi i det minste har klart å få inn den delen vi tror vill gi deg mest morro (22lr våpenet), og som vi vet er det viktigste for god trening (og mye morro). Og siden du tydeligvis er revolver hekta (ikke noe galt med det, det kan være flere som lider av den sykdommen, host host :wink: ).

 

Så er vel tiden kommet for hvilken revolver i 22lr du bør se nærmere på, og der er jeg noe blank, da jeg har prioritert pistoler i det kaliberet.

 

Hvilke 22lr revolvere har han å velge i?

Og hvilke passer mest sansynlig små/medium/store hender best?

 

 

Tilslutt vill jeg minne om at du ser for deg en tilværelse som rekreasjonskytter, dette mefører desverre at du ikke vill få handle mer enn maks 4 våpen (som ikke overlapper hverandre i bruksområde).

 

Jeg vill derfor sette opp en liste, så får man fylle i selv det som mangler.

 

1: 22lr Revolver (i ditt tilfelle). Første prioritet, for morro og trening. Alle "må" ha ett våpen i 22lr i skapet.

2: Drømme våpenet ditt (454cassul?). (Mag 2)

3: Enda en revolver. Jeg ville ha anskaffet meg en 357m (Mag 1), dette fordi den kan lades til alt fra ett poff til ett ganske så saftigt rapp i neven. Også ett våpen som gir god trening når en skyter med nedladet amo. Fint til tilvenning av rekyl. Typisk S&W686/Ruger GP100.

4: Ikke kjøp våpen nr 4, vent til du er sikker, helt sikker. Og så kjøper du det som du tror vil gi deg mest morro. :wink:

 

Det kan hende du med dine tanker om hva og hvordan du vill skyte, kansje kommer til å trives på spesialfeltstevner (Spesialpistol, Spesialrevolver, Mag1 og Mag2). Så kansje med tiden en 44m i spesialrevolver hadde vært noe passe villt for deg. Hvem vet, ikke jeg, og enda mindre du. Derfor, ikke brenn søknad nr 4 før du er helt sikker. Søk på de 2 du har klart for deg, og ta det videre derifra om interessen er der.

 

Og la meg anbefale hjemmeladning av amo, om du ikke liker å konkurere, så kansje du vil like å plundre frem egne ladninger (se på Fulmen, nei forresten, ikke se på ham, han er ett tapt tilfelle. :D ). Og så kan du jo late som om du sparer penger, mens du knaller avgårde 10 ganger så mye amo. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville anbefalt følgende :

 

1 Våpen : Browning Buckmark 22lr

Pris 4800

 

http://www.villmarksbutikken.net/produk ... handvapen/

 

2 Våpen : Smith & Wesson mod. 686 38/357

Pris 7000

 

http://www.villmarksbutikken.net/produk ... handvapen/

 

3 Våpen : Smith & Wesson Model 460 XVR Revolver - 8 3/8

Pris 12000

 

http://www.wingevapen.no/index.php?do=product&id=310

 

Som du ser så er dette noen veldig greie alternativer for en vanlig skyter.

 

Men vis du skal bli helt proff å bruke skytebriller med lap for øyet, caps med nedfellbare side ører.

Osv så ville jeg gått for en slik RØRTANG, greit nok de ser direkte jævlig ut men det er lite som slår disse når det gjelder å skyte med en hånd.

Det som er uhyre synd som jeg har erfart er at de er veldig såbare for natur elementene i forhold til andre vanlige pistoler.

 

Walther GSP Expert 22lr

Pris 15000

http://www.villmarksbutikken.net/produk ... handvapen/

Link to comment
Share on other sites

I og med at han virker å satse på revolver, ville jeg heller vurdert en revolver i 22lr. Enn en pistol, han kan uansett bruke denne (om den holder måla) i fin programmene for morro skyld. Men først og fremst gir den nok bedre trening for revolver skyting enn en pistol (eller en rørtang i mitt tilfelle :wink: ).

Og så er det gøy.

Link to comment
Share on other sites

En må heller ikke glemme at enkelte våpenkontor er temmelig sære mht. fortolkningen av våpenforskriften, så kjøper du en .357 kan du få problemer dersom du vil skaffe deg en feltrevolver i .38 på et senere tidspunkt og tilogmed en grovpistol i .32 siden du jo lovlig kan bruke osv.....

Begynner du derimot med en feltrevolver i .38 må du nødvendigvis ha en .357 for å kunne stille i mag 1, og er feltrevolveren tyngre enn 1400 gram, kan du ikke bruke den til grovpistol, så da må du kunne kjøpe en .32.

Det skal ikke være enkelt, er det noe som heter, og når det gjelder enkelte våpenkontor er det dessverre et faktum man bør ta med i beregningen når man velger veien man vil gå.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...