Jump to content

Tips til god ullgenser anyone?


TxH

Recommended Posts

Heisann.

 

Er på utkikk etter en god ullgenser som kommer til å bli brukt på tur og jakt. Den bør være så tykk som mulig da jeg tenker å bruke den til posteringsjakt vinterstid også. Har sett litt på den Härkila Ånnaboda, med Windstopper i, og synes den virker grei, men har ikke fått prøvd den. Er det noen her som har erfaringer med denne eller meninger om den generellt? Hvor får jeg isåfall tak i "den ultimate ullgenseren"?

 

Leirdueskytter`n

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Er på utkikk etter en god ullgenser som kommer til å bli brukt på tur og jakt. Den bør være så tykk som mulig da jeg tenker å bruke den til posteringsjakt vinterstid også. Har sett litt på den Härkila Ånnaboda, med Windstopper i, og synes den virker grei, men har ikke fått prøvd den. Er det noen her som har erfaringer med denne eller meninger om den generellt? Hvor får jeg isåfall tak i "den ultimate ullgenseren"?

 

Leirdueskytter`n

 

Jeg kjøpte den herkilaen i fjor på jakt og friluft, den er meeeget varm, vindstoppern er effektiv, eneste jeg synes er dumt er at det ikke finnes innstikk lommer for hendene, ellers er den perfekt.

Link to comment
Share on other sites

Har stort sett holdt meg til hjemmestrikkede gensere, og har vært storfornøyd med det. Også brukt forsvaret sin. Den har en veldig lav hals, som er god hvis man skal ha annen jakke utenpå, men for lav ved bruk som ytterplagg.

 

Er litt lysten på en Bergans Myrull, ser nå at Cristoffer Claussen også har tatt den i bruk, så prisen har skutt i været :roll:

Link to comment
Share on other sites

Woolpower sin 600 gramms ullfrottê jakke er god! (Den kom veldig bra ut i en test i villmarksliv tror jeg det var.)

Men den er ikke vindtett, så man må ha en vindtett jakke utenpå viss det blåser mye.

Den har lang hals, lange ermer som rekker ned til knokene og rundt tommelen(går an å brette opp) og er lang i ryggen.

Tjenestegjør for tiden ved GSV, og kjøpte denne på den lokale g-sporten. Kostet ca 900kr, og jeg angrer ikke ett sekund på kjøpet. Den kom godt med på øvelse i vinter da tempraturen gjikk ned mot 35-40 minus. Samtlige av befal, og en del menige i kompaniet har kjøp seg denne.

Har brukte den senest i dag=)

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Er på utkikk etter en god ullgenser som kommer til å bli brukt på tur og jakt. Den bør være så tykk som mulig da jeg tenker å bruke den til posteringsjakt vinterstid også. Har sett litt på den Härkila Ånnaboda, med Windstopper i, og synes den virker grei, men har ikke fått prøvd den. Er det noen her som har erfaringer med denne eller meninger om den generellt? Hvor får jeg isåfall tak i "den ultimate ullgenseren"?

 

Leirdueskytter`n

Den genseren er veldig god, har brukt den i et år og angrer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Det laget som skal stoppe vind burde være ytterst for å få mest mulig effektiv isolasjon. fks en bommulsannorakk utapå ullgenseren. Litt som at pappen i veggene på hus er utenfor glavaen.

 

Det store spørsmålet er vel om en genser med windstopper utenpå ulla er en genser med windstopper, eller en jakke med ullfôr... :mrgreen:

 

Vil slå et slag for denne, som vel også definisjonsmessig havner på siden av "genser"-begrepet. Rasmus testet denne i vinter og den så skikkelig god ut.

 

http://abcfritid.no/produkt/vulpes-windstopper

Link to comment
Share on other sites

Den som får æren av å henge på drømmekroppen er en Devold. Den er løsthengende, tettstrikket, samler lite smuss og er veldig varm, men jeg får ikke klaus i den fordi jeg får litt mere luft mellom kroppen og genseren enn med gensere flest. - Den inneholder rimelig mye ullfett (lanolin) så den avviser fuktighet bra.

 

Knakende fornøyd med denne. Fås ofte i butikker for yrkesfiskere.

 

Mvh Langlo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...