Jump to content

trostehagle


steve-tv

Recommended Posts

heij!

har en gammel trostehagle som jeg netopp har tatt ned fra veggen og sett på å funnet ut att jeg trenger nytt sluttstykke :|

trenger også ammo til borså :)

børsa er heller ikke registrert heller, så vordan blir det å skaffe sluttstykke og ammo'en til børsa?:P

Link to comment
Share on other sites

Ammo var det en her inne på kammeret som solgt.

 

Dette var kulepatroner, og mener han tok 300,- kr for 100 patroners eske.

 

Ser det er de som har gitt opp mot 1000,- kr på Qxl for ei 50 skudds eske med hagleammo.

Dette synes jeg er gale-Mathias, da disse haglpatroner ikke er brukbare til noe som helst.

 

Re gale-Mathias, så bodde han opprinnelig her:

 

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.6536533

 

kulepatronene er det noe mere fres over, men så var det presisjonen da i ett glattborret løp.

Selv har jeg problemer med at jeg treffer langt over med ei Anschutz 9mm trosthagle.

 

Det produseres patroner anmass til disse hos RWS, Eley, og hos diverse andre produsenter.

problemet er å få patronene inn i Norge, og da særlig haglpatronene.

 

haglstørrelse er som regel no.9 i disse patroner.

 

Selv har jeg vel over 1600 patroner av 9mm flobert, og det meste er kulepatroner.

 

Kulepatronene får du i minst 2 utgaver, med rund og spiss/oval nese.

Link to comment
Share on other sites

http://www.egun.de er en grei plass å lete etter deler - du får om du leter litt (Søk på 9mm flobert) lett tak i en voere trostehagle til et par hundrelapper - få selger til å sende deg delene du vil ha og selge resten på nytt evt kassere det. Det har jeg gjort, og det gikk helt smertefritt. En sjelden gang dukker det også opp løse sluttstykker til disse på eGun.

 

 

Sjekk forøvrig denne snertne lille kombien her i .22lr og 9mm Flobert:http://www.egun.de/market/item.php?id=2771899 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Diverse deler går vel greit å få tilsendt til Norge hvis selger godtar dette.

Men en hel og funksjonsdyktig hagle i ett Flobert kaliber er registreingspliktig ved nye kjøp her i Norge, akkurat som hagler i "vanlige" kalibre.

 

Dessuten er Flobert EWB pliktige i diverse EU land, det betyr at de er registrerte.

 

EWB erforderlich! Wichtiger Hinweis! Der Verkauf zwischen EU-Staaten muss mit dem EU-Formular "EU-Anlage 19" abgewickelt werden. Important Note! For sales between EU countries, usage of form "EU Addendum 19" is required. (--> Download)

 

Dermed må man ha import og politillatelse/kjøpetillatelse for innføring av disse våpen når de er komplette, det samme gjelder ammo.

Link to comment
Share on other sites

Jeg "lider" også av 9mm. trostehagle, merke Anschütz og etter mitt skjønn lite egnet til annet enn akkurat å plukke trost ned fra bærbuskene.

 

Når det gjelder kulepatronene til disse så er min erfaring at de totalt mangler alt som kan minne om presisjon!

Joda, det går faktisk an å treffe en låvevegg med dem, men sjansene stiger betraktelig om man står inni låven! :lol:

 

Ser også at det ofte er anmerket i tyske våpenkataloger at kulepatronene er "ungenau" i bruk, altså unøyaktige...

Link to comment
Share on other sites

hehe :lol:

ammo'en skal jeg klare å ordne med tid og stunder;) men sluttstykket er det store problemet :/ skulle ha kunnet kjøpet ett brukt oss noen. men så spørs det om det passe til børsa mi. er det stor forskjel på disse sluttstykkene? eller avhenger det bare av vordan merke det består av? :wink:

men oss vem og vor kan jeg kjøpe det?

Link to comment
Share on other sites

Hei steve-tv Om du mangler tasten H kan jeg sikkert sende deg en :D

Om ikke så anbefaler jeg å bruke google Chrome nettleseren med retteprogram/ ordliste. Det hjelper mine dialektiske øyne og fingre mye!

 

SLuttstykker er tilpasset merke og model, du kan ike uten videre sette en volvomotor i en fiat... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke noe "hvor" med mindre du akn få fabrikken til å lage et, og så selge det til deg. Har du griseflaks kan det hende du kommer over et, kanskje på QXL elelr Finn. Men det er ikke noen som har slikt på lager lenger.

 

Husk at det ikke er lov å fabrikere våpen uten tilatelse fra myndighetene og at hagla di, med mindre du arvet den før 1990 er registreringspliktig.

Link to comment
Share on other sites

I aller beste mening:

Når jeg sjekker litt ser jeg at trådstarter er 15 år, vil da bare for ordens skyld minne om at for en som er 15 år er det 100% ulovlig å være i besittelse av en uregistrert trostehagle. Ikke kødd det til for deg selv, vær smart å følg reglene - så slipper du å kansje ødelegge en lovende jegerkarriære. Ta jegerprøve om du ikke har det, å få børsa registrert på lovlig vis borte på på Sørland hos gutta i blått. SÅ kan du tenke på deler og ammo til børsa.

Link to comment
Share on other sites

Noe futt er det i kulepatronene til 9mm Flobert.

 

En tom 25l silodunk går forholdsvis greit å treffe på ca 15m, og kula gikk rett gjennom begge sider på silodunken.

 

På samme dunk skjøt jeg ikke gjennom en side med Diana 34 cal .22 luftgevær, ble bare en bulk.

Kula fra 9mm Flobert gikk også dypt inn i en 2" tykk plank.

 

Jeg hører godt disse Flobertkulene i luften på deres ferd, enten det kommer av at de kanter noe og lager denne hvisle-lyden.

 

Som nevn skyter jeg over med min 9mm Flobert Anschütz trosthagle.

Dette kommer helt sikkert av at hagla er lita og kort, inkludert kort skjefte.

Kan tenke meg man får høyere treffpunkt da.

 

Dette noe off topic i forhold til trådstarters spørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Tja. Er dere sikre på det dere skriver her ?? Dette er ei hagle. Altså haglepatroner. Det er ikke mulig å skaffe patroner uten bly. Er da hagla registreringspliktig? Foreslår a dere søker litt om dette her på kammeret. Finnes flere tråder om dette her.

Link to comment
Share on other sites

er hagle laget etter 1890 er den registreingspliktig ja. det er det ikke noe diskusjons spørsmål.

At den mangler sluttstykket gjør den helelr ikke registreringfri siden det er løp og låsekasse som er reg pliktig.

At den linkede til ammnisjone nok er med bly gjør det bare enda mer "shady" å kjøpe den.

Link to comment
Share on other sites

ja, har jegerprøve. men sluttstykket er fjernet, og da er ikke våpenet registreringspliktig! sluttstykket regnes som en vital del av våpenet, og når den er framontert og avskilt fra våpenet regnes våpenet ifølge den lokale lensmannen att den er ubrukelig. og dermed kan ett slikt våpen beholdes til veggpynt og lignende...

Link to comment
Share on other sites

Sitat fra brev fra Klima og Forurensnings Direktoratet

Sitat: "Ifølge produktforskriften §2-5 er det forbudt å produsere, importere,eksportere, omsette og bruke blyhagl." Sitat slutt

 

I stede så påpekes det at det finnes matrialer som er "fullgode" erstatninger til bly...

Så at hagla ikke er regpliktig pga. at det ikke skal kunne brukes blyhagl blir nok for tynn når man søker om reg fritak hos "onkel"

 

Litt off topic: Hvorfor er det ingen som tar afære når det gjelder omsetningen av blyhagl på QXL/Finn etc. tviler på at alle der har fått dispensasjon fra Klima og Forurensnings Direktoratet.

 

 

Plå

Link to comment
Share on other sites

Poenget er at det ikke produseres lovlig ammunisjon. Derav ikke mulig å skaffe annet en bly. Og vi er sikkert enige om at det ikke er lov til å bruke bly i ei hagle.

Jeg har slik sjøl. Kjempevåpen til sitt bruk. Men jeg finner ikke lovlig ammunisjon. Informasjonen jeg får er at dette ikke produseres. Litt vanskelig å lade sjøl så lenge det er randtenningspatron :)

Link to comment
Share on other sites

Hagla dvs. 9mm flobert er registreringspliktig.

 

ut fra vanlige "normer" som ble innført angående registrering av hagler.

 

Det betyr, at har du hatt hagla fra før ca 1992, kan du beholde den uregistrert.

Skal du selge den, plikter både selger og kjøper å påse at hagla registreres.

 

Jeg selv etterregistrerte ei slik hagle på midten av 90-tallet sammens med annen hagle.

Dermed har jeg våpenkort på 9mm flobert.

Denne kjøpte jeg brukt på 80-tallet.

 

Hvorvidt man "finner" lovlig ammo til denne 9mm flobert i Kongeriket Norge eller ikke har ingen betydning, det finnes en rekke kalibre der ammo er gått ut på dato, men kalibret er registreringspliktig.

Tilgjengelighet på lovlig ammo har således ingen betydning for om ett våpen er registreringspliktig eller ikke.

 

Også hagle cal. 410, cal .24 cal 8, cal 6, cal 4 er registreringspliktige, selv om man "bare" finner patroner ladet med bly til disse.

 

Var vanskelig nok å få fatt i denne 9mm flobert ammo før forbudet mot bly kom.

Men 9mm flobert kan bruke kulepatroner, vet at enkelte forhandlere har hatt disse patroner inne til langt utpå 2000-tallet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Eg "bumpar" denne tråden, fordi eg tilfeldigvis var innom nettsidene til danske Hunters House i kveld. Der støytte eg på dette:

http://www.huntershouse.dk/kat379-Aktuelle/side5147-9mm-Flobert-blyfri-patron.html

Eg har aldri sett desse i Noreg, men om nokon skulle ta dei inn, så måtte det vore ein flott moglegheit for trostehagleeigarar til å børste støv av klenodiet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Eg "bumpar" denne tråden, fordi eg tilfeldigvis var innom nettsidene til danske Hunters House i kveld. Der støytte eg på dette:

http://www.huntershouse.dk/kat379-Aktuelle/side5147-9mm-Flobert-blyfri-patron.html

Eg har aldri sett desse i Noreg, men om nokon skulle ta dei inn, så måtte det vore ein flott moglegheit for trostehagleeigarar til å børste støv av klenodiet.

 

Er det mulig for våpenforhandlere å importere noen på bestilling?

Link to comment
Share on other sites

Kontaktet Jakt og Friluft (importør av RWS) ifjor høst for å høre om de kunne ta disse inn til landet.

 

Svaret var:

 

Regner med at vi kan få tak i dette .

Men har ikke noen i bestilling nå , eventuelt levering vil være til våren .

 

mvh,

Egil

tlf +47 370 60700

fax +47 370 28550

www.jaktogfriluft.no

egil@jaktogfriluft.no

 

Hvis flere melder sin interesse til dem, kan det jo hende at de tar inn et parti....

 

JkF

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...