Jump to content

Storviltprøven - jaktfelt som treningsskudd? Dokumentasjon?


Henrik123

Recommended Posts

Jeg hadde også håpet at dokumentasjon på deltagelse på jaktfelt, elgbane e.l skulle holde, men i prinsippet kan de nekte å godta dette som gyldig dokumentasjon.

 

Se detaljer i dette dokumentet: http://www.njff.no/portal/pls/portal/docs/1/94401.PDF

Oppsummert: "Personer som skal jakte eller felle storvilt med rifle skal dokumentere, på standardskjema, å ha avlagt tredve - 30 - obligatoriske skudd før skyting mot dyrefigur kan gjennomføres".

Jeg uthevet delen med standardskjema.

Kommer vel litt an på hvor strenge de er der du har tenkt til å skyte opp...

Link to comment
Share on other sites

Her er det vel vanlig praksis mange steder at deltagelse på jaktfeltstevne etter 1 april som kan dokumenteres enten ved signert atest fra arrangør eller utskrift av resultatliste godkjennes som 30 prøveskudd. Det er klart at en som går stevner hele vinteren sansynligvis ikke har noen innvendinger mot å skyte litt om sommeren også, men jeg for min del synes det er veldig praktisk å skyte opp tidlig på sommeren siden det er lite kø da.

Link to comment
Share on other sites

synes det er rart ikke flere jegere kommer seg ut på et jaktfelt og få godkjent 30 skudd, en og ligge på ei betongplate og skvette av andre som skyter inne på en standplass.men noe av dette må vi gjøre noe med,vi må reklamere for stevner i god tid og ta og lage gode stevner med store figurer som dem synes er greie og skyte på.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert store lokale og geografiske variasjoner, men jeg tror jegere flest ikke engang vet hva et jaktfeltstevne er for noe, hva det går ut på, at det er åpent for dem, at de får godkjent treningsskuddene der eller at det i det hele tatt eksisterer noe slikt.

 

Jeg tror rett og slett at skytterlagene, eller de som måtte arrangere slike stevner, burde tenke litt smartere for å bringe kunnskap om dette tilbudet ut til jegere flest. Én metode kunne for eksempel være å alliere seg med ammunisjonsselgere både på grossist- og detajistnivå. Norma og andre produsenter og grossister er sikkert interessert i å selge mer ammunisjon, og forretningene som fører patronene over disk er sikkert interessert i det samme. Det burde altså være mulig å gjøre et fremstøt som treffer hver eneste sjel som dumper innom våpenforretningene for å kjøpe ei pakke patroner til årets storviltprøve.

Link to comment
Share on other sites

enig med truls. men kansje burde det være et stevne som måtte til som trenings skudd. men da burde det holdes flere stevner på sommeren. er stevne på nordre land banen 19/6. det er måten å gå for å få med flere jegere. tror mange hadde blitt overrasket etter en runde i løypa.

Link to comment
Share on other sites

Noe jeg ser mye av på sommeren under storvilttrening er nettopp jegerne som skyter de 30 pålagte skuddene, hvor de i etterkant klarer prøva etter noen forsøk. Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange av disse vi klarer å få med på jaktfelt, for jeg tror mange av dem faktisk ikke liker å skyte. Har følelsen av at for mange er det å skyte et nødvendig onde for å få dyret i bakken, men ikke noe som er viktig nok til å trene nevneverdig på.

 

Vi må nok også innse at det er mange jegere som ikke har noen interesse av denne typen konkuranser, og det må bare aksepteres. Når det er sagt, så er det mange stevner som har mye å forbedre på aspirantløypene, her er jo nettopp rekruttene allerede på plass, så vi må holde på dem!

Link to comment
Share on other sites

Det er kanskje ikke så rart at skyting oppleves som et onde når opplevelsen på skytebanen er som de er for mange.

 

Man kan da gå jaktfeltstevne uten konkurranseinstinktet på topp? Jeg fikk med meg hele jaktlaget på jaktfeltstevne to ganger i vinter, og ALLE syntes det var sabla moro. Vi havnet langt nede på resultatlistene, men vi hadde det gøy likevel. Mtt mål var todelt, både å ha det artig med laget og samtidig sørge for at alle fikk trent litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er VELDIG opptatt av rekrutering, jeg har nærmest skremt en god kamerat som aldri har hatt våpen til å kjøpe ei rifle for å bli med på jaktfelt. (Bare nesten da :D ) Nettopp pga klassesettingene er det absolutt rom for skyttere som ikke er ute etter å vinne men å delta, og det er veldig bra! Det jeg sa i innlegget over om at mange jegere ikke har interesse av denne typen konkuranser kan ha mange årsaker. Deltagelse på jaktfeltstevner kan ta mye tid, faktisk nesten en hel dag på de lengst unna. Folk flest i dag har mange tidkrevende interesser, ikke alle vil prioritere en ny i tilegg. Jeg tror derfor det er viktigere å løpe etter ungdommen og friste med en spennende sport, slik at de blir klar over at det finnes alternativer til fotball og håndball. Den jevne jeger som pr i dag ikke har fått med seg at jaktfelt finnes, etter så mange år dette har vært en "stor" gren innen skyting vil jeg tro aldri begynner med det uansett hva vi frister med.

 

Om vi fokuserer på å få med godt voksne jegere i stedet for å fokusere på ungdommen vil vi ganske raskt gå tom for folk å rekrutere.

Link to comment
Share on other sites

ja som kammerherren sier så er det mye som kan gjøres med tanke på og få med flere i jaktfelt,det med rekruttene er stort sett unga våres som vi tar med,er ikke så mye flere en det som blir fanga opp her, her ligger dfs flere lysår forand "satsinga" til njff. Men hva som er tenkt,om det i det hele tatt er tenkt noe om dette på hvalstad vet ikke jeg. Det med og opplyse og kansje arrangere jaktfelt trening er kansje en ide, hva om fylkesbladet kansje brukte ei side eller to og virkelig viste at det er vilje til noe mer en store ord om det er bra dere starter på med et nytt stevne. prater med mange folk rundt om og virker som det er stor frusterasjon når det kommer til ordet skyting. jaktfelten er jo helt ypperlig for trening til jakt,er da ikke livet om og gjøre om du skyter noen bom. og dette er mye mer sosialt en og sitte inne på en standplass med mye sstress og mas med ei lang kø utafor døra som venter på og få unna seg den jaævlige dyre prøva. men dyrt brennevin skal dem ha.

Link to comment
Share on other sites

Vi i skytterlaget her har jaktfelt som trening for oss jegere. kun 15 skudd, veldig sosialt og uformellt, men likevel er det noen jegere som aldri møter på skytebanen før det er oppskyting og skyter da de pålagte 30 skudd og skyteprøve.

De som skyter jaktfelt trenger ikke mere dokumentasjon på treningskuddene enn at vi har resultatlistene våre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har vi gjennomført treningsjaktfelt på skytebanen. Hjort, bjørn og gaupe på 80-100m, 5 skudd på hvert hold, sittende på alle og fri skytetid. Kjempefin trening, synd at så få møter opp. Dette må være mye bedre trening enn å skyte 30 skudd på ringskive over to kvelder og så kaste seg rett på oppskytinga utpå høsten.

Link to comment
Share on other sites

Der er nok litt variasjonar og lokale tilpassingar ute å går. For eg har aldri brukt det der "standardskjemaet" for dokumentasjon.

(Har vel egentlig nesten aldri vist noko dokumentasjon i det heile tatt...)

 

Det burde vel vere ein smal sak å få brukt det standard-skjemaet i samband med jaktfelt? Eller resultatutskrift frå jaktfelt som dokumentasjon...?

Link to comment
Share on other sites

Vi arrangerte for et par år siden jaktfeltstevne på skola, som da var lukket arrangement for studenter og lærere. Det ble undersøkt litt rundt dette, og svaret ble at vi kunne få godkjent 15, iom at vi hadde skutt mer enn det, men siden dette ikke var et terminfestet åpent stevne, gjaldt ikke regelen om at man kan få godkjent alle på en dag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...