Jump to content

Innskyting


Recommended Posts

For å skyte inn rifla 80-90 %, så kan nesten kven som helst gjere det. Men for å fintune dette og oppnå opp mot 100%, så må du skyte sjølv. Dette har med stilling på rifla, rekylopptak, avtrekk og ikkje minst på kva måte du ser gjennom siktet/kikkertsiktet å gjere.

 

Når du skyter den inn i benk, så må du også skyte med den i på frihånd etterpå, for å tune inn dette, heller du rifla litt, så har du plutselig eit lite avvik igjen, sjølv om den gjekk rett i senter frå benk.

Link to comment
Share on other sites

Du må nok skyte selv ja, men det er ikke "øyet" som avgjør, det er skyteteknikk, rekylopptak osv.

Noen rifler skiller lite og noen skiller mye fra person til person. Noen ganger er det nok at du selv bytter skytestilling selv om du prøver å få likt rekylopptak.

Se på landsskytterstevnet på nett, det er mange som skrur på diopteret når de bytter fra ligg til kne til stående. Dette viser at selv med en tung Sauer, full lærmundur & pianostrengstram reim blir rekylopptaksforskjellene så store at treffpunktet endres.

Kos deg med innskytingen! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, låner tråden litt, om det er greit for deg kvamsgutten? Den hadde så fin overskrift :wink:

 

Altså, har fått montert mitt nye sikte på rifla og alt er topp. Ser skikkelig søt ut :P

Men når jeg nå skal skyte den inn, kan jeg gjøre dette på min vanlige bane? Ettersom jeg kan huske er det bare elektroniske blinker på denne banen.

 

Hva er vanlig fremgangsmåte?

 

-Ida-

Link to comment
Share on other sites

Hei og grattis med ny kikkert! Regner med det er den hellige elektronikken du er redd for å skade?

Dersom du grovinnstiller kikkerten hjemme er innskytingen på banen en enkel sak. Det er ikke nødvendig med en Bore-Sighter som butikkene bruker.

Gjør du ting riktig hjemme vil du kun ha en feilmargin på opptil 30cm når du kommer på standplass.

Fjern sluttstykket og legg børsa stødig på et bord eller lignende så du kan se gjennom både kikkert og løp uten å måtte røre rifla.

Det beste er om du har litt avstand/utsikt og egnede "siktepunkter". Eks gjennom vinduet, men ikke skrem naboene 8)

Juster børsa til du finner et fint punkt i kikkerten (tenk, her sikter jeg).

Ta en kikk i gjennom løpet (tenk, her treffer jeg). Vær nøye med sentrering av øyet. Tips, øk avstanden.

Dersom løpet "treffer" ned og til høyre for kikkertens siktepunkt må du skru opp og til venstre på kikkerten for å komme nærmere.

Du må tenke at du flytter løpet ved å skru på kikkerten.

Ta en ny kikk i optikken og juster rifla slik at du finner siktepunktet igjen. Se hvor løpet "treffer" og gjenta justeringer til siktepunkt=treffpunkt.

Man trenger ikke tenke på kulebane vs siktelinje under denne grovinnstillingen (unntatt .22LR, krumbanevåpen eller innskytingsavstander over 100m).

Er du flink er du godt inne i svarten på første skudd. Lykke til! Post resultatet da!

Link to comment
Share on other sites

Innskytring på elektronikk er som regel heilt ok, sjølv om mange syns det er litt kjipt å skyte inn på so stor svart runding.

 

Eg vil likevel råde deg til å alltid kontrollskyte på papp før du tar børsa med på jakt. Sjaølv om sjansen er ganske mikroskopisk, so KAN der vere avvik på elektronikken.

Link to comment
Share on other sites

Ta en ny kikk i optikken og juster rifla slik at du finner siktepunktet igjen. Se hvor løpet "treffer" og gjenta justeringer til siktepunkt=treffpunkt.

 

Hvorfor ikke først som sist finne et siktepunkt gjennom løpet, og heller bare skru på kikkeretn til retikklet treffer det? Da slipper du flytter børsa en eneste gang...

Link to comment
Share on other sites

:roll: Joda, det er slik jeg også gjør det innimellom, men da må jeg tenke først :mrgreen: . Når man har prøvd det noen ganger er dette kjappest.

Det kan fort gå i surr med motsatt venstre-høyre-opp-ned om det er første gangen.

Når man bruker den metoden jeg beskrev får man akkurat samme justering som på banen, og det er jo greit og enkelt å forholde seg til.

Mulig det er jeg som har utdatert kretskort oppi knollen :lol: eller er for innarbeidet med normal skruing; for meg det er ikke automatikk at om kikkerten peker et sted ut til venstre, så skal jeg skru til venstre for å flytte trådkorset mot høyre :roll: (du ser nå at logikken er litt vanskeligere å selge?)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, takker for alle råd :) Det jeg var mest urolig for, er hvor stor treffsikkerhet jeg ville få. Men dersom det stemmer som dere sier (30 cm), så går jo alt flott. Nedtur å være eneste jenta på banen og ødelegge elektronikken :oops:

 

Skulle noen ha noe å legge til, så skrik ut. Gjerne hvor stort avvik dere har hatt med denne metoden.. :)

 

-Ida-

Link to comment
Share on other sites

Sikte på blinken (eller noe annelt langt vekk) gjennom løpet, rifla liggende stødig, og skru på siktet til det peker samme sted, 9eller bedre,

Samme metode, men stille 10klikk opp etterpå - 10er, om jeg er nøye.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Du er ikke på jordet, men det kommer an på avstanden du sikter inn på - jeg gjør det hjemme og det er en km til siktepunktet, gjør du det på 100m så er det kanskje færre klikk.

Ca. 10 klikk for sentertente patroner (5 til for 200m, og 15 for 300m), og 30-40 for .22LR @100m. Da skal du være i svarten iallefall.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har vært borti elektronikkskiver som har vært 4 cm feilkalibrert, så stol aldri på disse om du skal skyte viktige konkurranser eller jakte på levende dyr. I tillegg bør du alltid skyte en serie eller to i en stabil jakt- eller konkurranserelatert stilling for å være sikker på at innskytingen stemmer, for min del har jeg ikke samme treffpunkt ved skyting fra benk mot sittende stilling med anlegg på begge knærne. Dette har med rekylopptak å gjøre. Dess tregere utgangshastighet jo større forskjell for min del, om dette bare er noe jeg innbiller meg skal være usagt, men her prater vi om 9,3 med Vo 680m/s og .222 med Vo 1100 m/s.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, skal sjekke på papp før jeg jakter, men må få startet med treningsskuddene mine. Mengdetreningen tar jeg på hytta senere i sommer. :)

 

Tok å testet hvordan løp og kikkert passet sammen. Siktet på en huspipe ca 150-200 meter borte, med løpet. Når jeg da så i kikkerten sto den dønn på. Har en t3 med optilock montasje. Virker jo for lett :shock:

 

-Ida-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...