Jump to content

dakota kalibre


PederR

Recommended Posts

hallo

sitter og ser på 300 dakota og 330 dakota hva er egentlig forskjellen på dakota sine kalibre iforhold til andre kalibre?

lurer litt pga jeg ser etter et kaliber til langhold(100-1500m) men har et i sikte og lurer litt på litt på disse...

Link to comment
Share on other sites

Sjekk patronlengden ut ifra tegningene jeg linket til, så kan du måle lengden på magasinet i børsene du har. Bør minst en mm lengre enn max patronlengde for å kunne mate brukbart. Evt kan en børsemaker ta ut littegranne godt hvis det er trangt, men det legger på kostnadene ved ombygging.

Link to comment
Share on other sites

ok.

faren min er positiv til at jeg skal prøve å lage meg ei langholdsrifle som jeg skal koste på en del selv og at jeg har funnet en plass hvor jeg kan skyte på de holdene vil :D eneste abre med det er at bestefar er av den eldre garden som hater langholdskyttere men jeg har fått fram litt innteresse i ham og det er bra :D

Link to comment
Share on other sites

da har jeg sett etter, og den passer :D

noen som vet hvor jeg får tak i løp?

unnskyld hvis det kommer noen dialekt ord... prøver å holde meg unda dem men vanligvis så skriver jeg dialekt...

kan da ramse opp noen hvis jeg skulle komme til å glemme det noen ganger:

 

Du er faen ikke sann

har da fått'n til å si/tenke litt mer positivt om oss da :mrgreen::wink:

 

oversettelse

itte =ikke

je = jeg

hø = hva

tell = til

høffer = hvorfor

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

300 Win mag er bedre å bruke enn Dakota, og den er billigere å lade og bruke . hylsene varer lengre og med lengre col så kan du få god utnyttelse av krutt og lengre kuler som du slipper å sette dypt i hylsa.

hadde jo vært en fordel det og da...

men jeg har tenkt på og kjøpe meg noe som ikke alle har i skapet...

Link to comment
Share on other sites

kjøp nå for guds skyld heller en .300wm eller .338wm

det er jo uendelig mer praktisk, har du sjekket prisen på dakotahylser forresten?

du kan jo alltids korte ned rumhylser, men det blir nå litt vel mye styr.

 

når jeg kjøpte jeg meg en .300wby, så var det en som postet et innlegg om at en .30-06 var et vel så godt valg.

da syntes jeg det var utrolig teit sagt...idag skulle jeg ønske jeg hadde kjøpt en .308 istedenfor.

Link to comment
Share on other sites

da har jeg sett etter, og den passer :D

noen som vet hvor jeg får tak i løp?

Ragnar Hansen Vestfossen

 

Takker kjella :D

 

 

 

kjøp nå for guds skyld heller en .300wm eller .338wm

det er jo uendelig mer praktisk, har du sjekket prisen på dakotahylser forresten?

du kan jo alltids korte ned rumhylser, men det blir nå litt vel mye styr.

 

når jeg kjøpte jeg meg en .300wby, så var det en som postet et innlegg om at en .30-06 var et vel så godt valg.

da syntes jeg det var utrolig teit sagt...idag skulle jeg ønske jeg hadde kjøpt en .308 istedenfor.

ja jeg har sett litt på prisene. den plassen det er billigst å handle på som jeg har funnet ut selv er hos http://www.hjemmelading.no til 24.05 kr pr stk

kuler har jeg ikke sett etter pga jeg lurer litt på om den bruker 338 kuler :?: noe jeg ikke helt vet og derfor spør dere nå...

Link to comment
Share on other sites

her kommer kulene jeg kommer til og bruke.

Barnes X 250 grain.(grunnet denne kula er pga jeg kan jakte storvilt neste år med en verge)

Sierra HPBT Matchking 300 grain.

men hvilken riflestigning vil dere anbefale på løpet foresten?

Link to comment
Share on other sites

1:10 er vel dt du trenger til 300gr kuler i .338.

Liten komentar til prosjektet, hva regner du med at totalprisen for børsje, kikkert, die sett og andre smånødvendiheter for skyting på 1500 meter blir?

Hylser 24 pr stk, hvor jevne er dakotahylsene? prisen blir jo litt andledes vis du må sortere ut endel pga vektforskjeller.

Kuler er vel vansklig å få til mindre en en 5-6 kr stykke.

På 1500 meter er du vel stort sett avhengi av en flink spotter med kikkert med god optikk.

For all del dakotan er fin den, men prisen på en rigg som er god til gonging på 1500m har lett for og bli litt mer en det smaker, og vekta ofte litt mer en en har lyst til og dra med seg på jakt.

For og si det sån, kan du bli jævlig flink til og skyte ut til rimlig lange hold for en veldig mye rimligere penge, hvis du går for ei børsje i feks 6,5-06 i steden for en 330 Dakota.

Men for all del, har du masse penger duikke vet hvordan du skal greie og få brukt opp så er jo ikke ei bøsje i et litt sært .338 kaliber noen dum vei og gå.

Link to comment
Share on other sites

Eller hva med en frekk liten sak i 6,5 x 55.... MEd ammunisjon som koster mindre ferdig en ei 300 win mag hylse og knallgode egenskaper ut til 1200 meter. Bygget rundt ei sauer 200 kasse så har du masse muligheter til å bytte løp (Og kaliber ved behov) samt fortsatt få brukt masse penger på ei knallgod børse. (Som det også er muligheter for å få solgt igjen...)

 

HVa er det som er gøy egentlig? Å ha et forbanna sært kaliber, eller å skyte?)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Wolfhunter....

For å være dønn ærlig. Du driter deg ut om du satser på et dakota prosjekt, eller noe av det andre du har fabulert om.

 

Meld deg inn i DFS, kjøp en sauer 200 (en av verdens beste presisjons geværer, som du får drit-billig) og skyt 6,5 x 55. Når du har med jevne mellomrom havner i toppen av din klase i konkuranser, når du selv lader ammunisjonen din og skjønner de grunnleggende tingen som kreves for langholdsskyting. Da kan du vurdere å bygge en annen rigg i et annet kaliber.

 

Jeg vil tro du kan få skutt tusenvis av skudd med sauer og 6,5 før du i det hele tatt har brukt like mye penger som et dakota prosjekt vil koste deg.

 

Get real dude.

Link to comment
Share on other sites

Og for å fortsette på Hassels usannsynlig korrekte observasjon, om du MÅ ha et sært kaliber, så kan du bare kamre om et Sauerløp. Mange har f.eks. Sauerløp i 6.5-284 og slikt. Om du ikke trenger å bruke magasinet så funker det greit å kun bytte løpet.

Eks. masseskyting med 6.5x55 og så inn med -284 langløp om en absolutt tror at det utgangshastighet som treffer :roll:

 

 

Men til Hassel, meg selv, og andre med velmente råd:

jeg observerer jo at mange synes det er minst like interessant ha spesielle rifler, spesielle patroner og ting de har tenkt ut selv - enn nødvendigvis å skyte med de, eller å kunne skyte med de. Jeg kjenner flere som har 3ganger så mange våpen som meg selv, og skyter 1/3del av det jeg skyter på ei god uke, iløpet av et år...

 

Det er ikke noe galt i det, vi må være klar over at ikke alle har samme interesser, så vi ikke driver gir råd og belærer hverandre i unødan. Hver får bruke tid og penger på det som han har lyst til.

 

Noen vet heller ikke hva de vil, og mange/de fleste som begynner på customvåpengaleien (særlig de som ikke kan eller vil betale det det koster) får ikke det de hadde tenkt, eller vil ha noe annet når det er ferdig, og en må begynne på nytt og pånytt - for noen er selve veien målet. Det fins folk som har det slik med hus også.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Men til Hassel, meg selv, og andre med velmente råd:

jeg observerer jo at mange synes det er minst like interessant ha spesielle rifler, spesielle patroner og ting de har tenkt ut selv - enn nødvendigvis å skyte med de, eller å kunne skyte med de. Jeg kjenner flere som har 3ganger så mange våpen som meg selv, og skyter 1/3del av det jeg skyter på ei god uke, iløpet av et år...

 

Helkt riktig

Men vå staute Ulvejeger er 14 år gammel... og skal bruke konfirmasjons pengen på et kikkkertsikte i 50.000 kroners klassen...

Såså Hassel, vi vet ikke om denne karen kan skyte fra før av eller ei, gjør vi?

Nei, men en kvalifisert gjettning tilsier...

 

 

Jeg tror wolfhunter vil ha betydlig større glede av skyting som hobby i lang tid om han er realistisk, og skaffer seg et grunnalg som gjør at han mulignes kan utnytte en 338 Win mag, eller dakota om det absolutt er akkurat det, til langhold. (Desuten trenger han penger til moped, jenter og øl etter verdt også). Man må rive seg litt bort fra de kulørte våpnbladene og internettartikklene og se på hva som faktisk er tilgjengelig.

Jeg har også våpen i sære kalibre, men jeg skyter lite med dem. Dog har jeg våpen i billige kalibre, som jeg skyter mye med.

Link to comment
Share on other sites

Har vi ikke alle vært igjenom faser i hobbyen vår da? Det har ialle fall jeg vært mange ganger. 2 stk 300'er har jeg hatt innom skapet. Den siste var langholdsriggen Dolly, som ble opphora etter alle regler, med Badger deler i både hekk og baug. Erkjennelsen av at jeg ikke skyter like godt med 300'en som mildere kalibre, sitter langt inne og jeg tapte en helvetes haug med kroner på custom remingtonen. Fikk jeg høre det da jeg lagde den?. Oh yea. Hørte jeg ? Nope. Erfaringsbasert læring heter det vell på fint.

La nå guttungen få drømme om store kikketuter, og kalibre som er stabile langt ut i neste fylke. Realiteten biter en i ræva før eller senere uansett.

 

P.S Det virker ikke som jeg har lært heller, for jeg går rundt og rundt, og lurer på å få meg en 338 lapua mag, og en 6,5x47 lapua og en og en og en...............

Link to comment
Share on other sites

He he...

jeg fantserer om on DPMS AR10 med dipoter sikter i 6,5 creedmore til stående langholdskyting... Ikke noe galt med prosjekter, men man bør ha kunnskap og frihet til å vite hva man velger. OG med 1000 skudd 6,5 i skuldra er jeg sikker på at de 30-40 kronene det koster pr smell med et sært grov kaliber får mye bedre utelling...

Link to comment
Share on other sites

Jo da har vært der selv. :roll:

Etter utskutte .308 løp vil en ha båed noe større / værre og mindre lettere og hele balletten. Fra .300 Whisper før denne var kjent, og hele veien til kreasjoner i .458. Innser jo at det som står seg er optikik som har vært handlet av kvalitet. Våpen har vært innom og forvunnet fordi en vil ha en ... og en ... og en ... :oops:

 

Ikke spør hvor mye penger som har gått med på veien. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter lurer i et av innleggene på hvilken kuledia 330 Dakota bruker. Det forteller vel litt om hvor seriøst hele "prosjektet" er. Et minimum av lesing om kalibre ville ha gitt kunnskap nok til å konkludere med at både 338 Lapua Mag og 338 Norma Mag ville være langt bedre valg til langholdsskyting. 330 Dakota må vel regnes for å være utgått eller i beste fall proprietært kaliber som er vanskelig å få tak i.

Ellers grøsser jeg når jeg tenker på den ammunisjonen trådstarter skal lade til "langholdskaliberet" sitt, hvis det er det første ladeprosjektet hans. For min egen del tror jeg at det tok noen(mange) år før jeg kunne produsere ammunisjon og god nok til langholdsskyting og presisjonsskyting. Til å begynne med ladde jeg nok også dårlig og av og til farlig ammunisjon.

Hvis jeg forstår det riktig skal det også brukes en M98 kasse? Jaja, jeg har også i min villeste ungdom trodd at jeg hadde hele vettet. Men heldigvis startet jeg aldri så dyre prosjekter, så de økonomiske tapene ble ikke så ille som det trådstarter her legger opp til.

Jeg håper bare at han har noen i nærheten som kan snakke ham til fornuft slik at han slipper alle skuffelsene med et slikt prosjekt.

Jeg er også enig med de som nevner DFS, eller om ikke det passer så er en god stødig fabrikkrifle i 6,5 eller 308 med et godt 3-12x europeisk sikte mer enn tilstrekkelig til å skyte ut til 800m+ som en begynnelse. Med et slikt våpen kan man gjøre alle de erfaringer som senere kan kvalifisere til å gå til et ekstremt langholdsvåpen.

Et våpen til 1500m skyting kommer sannsynligvis på nærmere 100' og det er neppe nok med 330 Dakota(det holder ikke å bare såvidt holde kula supersonisk ut til ønsket hold) . Bare låskassen ferdig bearbeidet kommer sannsynligvis på minst 20'+. Stokk 8-10''? Montasje 5' avtrekk m.m.......ja og så trenger man en spottekikkert til minst 30' og en værstasjon og.....

Link to comment
Share on other sites

Såså Hassel, vi vet ikke om denne karen kan skyte fra før av eller ei, gjør vi?

 

kan da skyte... ligger på gårdsplassen til bestefar og bestemor og skyterp å 500 m og får fine samlinger. bruker dog 6.5x55 så den trenger dere ikke å anbefale meg

 

(Desuten trenger han penger til moped, jenter og øl etter verdt også)

 

nææ. trenger ikke moped når jeg har en sykkel og kan bruke beina :wink:

 

til ATK

jeg måtte bare gjøre meg helt 100% sikker på at den brukte 338 kuler jeg var 80% sikker men som sagt så måtte jeg spørre for å bli 110% sikker... og lading er ingen problem. har ladet nå i snart 3 år så jeg tror ikke det blir noe problem...

Link to comment
Share on other sites

Da kan du mer en jeg trodde (Bortsett fra at du glemmer jenter & øl* i regnestykket ditt)

OG jeg lar råden mine stå som generelle og ikke spesifikke til deg.

Skulle ønske jeg hadde samme mulighet som deg når jeg var på din alder. Da hadde jeg klanskje selv vært flinkere til å skyte.

 

Dog vil jeg forbeholde meg muligheten til å si at det nok er litt dustete å satse på dakota kalibre...

 

 

*når du er 18 selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

hva skal man hvis man ikke skal satse litt :lol: jeg vet nok at 330 dakota ikke er noe alle ville satset på men faren min sier at 300 win mag ikke vil komme i huset så lenge han bor der og derme et lite søk på nettet og litt engelsk så kom jeg fram til 330 dakota :D

Link to comment
Share on other sites

Til Hassel og en del andre....

Det går helt greit å komme med anbefalinger uten å snakke nedsettende til folk.

Om trådstarter ønsker å bruke sine penger på et dyrt og sært prosjekt er da det vitterlig hans valg.

Man kan rettelede uten å være "morsomme".

Jeg synes faktisk ikke at det er trådstarter som fremstår som den "yngste" her...

 

.330 Dakota går helt fint i en M98, men som flere påpeker er det mange langt mer praktiske patroner som yter nesten tilsvarende. .338 WinMag er den billigste og enkleste i .338, med .338 Ruger som en god nummer 2. .338 Norma kan også brukes, men da vil jeg anbefale enkeltskudd eller helt nytt magasin/underbeslag. Som enkeltskudd kan du også bruke .338 Lapua Mag, selv om du da må åpne opp mateporten for å ta ut uskutte patroner fra kammeret. Uansett vil jeg på en ren langholdsrigg anbefale så langt løp som kan leveres, med så feit profil som skjeftet tillater. Rekylen er ikke å leke med liggende og i benk, selv for garvede skyttere.

Du får spørre din far om han legger følelser eller vitenskap bak sine uttalelser, og be han om motivet i begge tilfeller. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Eh fossdal...?

Jeg skjønner ikke helt hvor du har fått det til at det er nedsettende ting som har blitt sagt om wolfhunter?

 

Ellers er jeg ikke uenig med dine råd. Men jeg vil g andre for en ung mann som trenger rifle og penger til annet.

Link to comment
Share on other sites

Som skrevet

 

Jeg skjønner ikke hvordan du får det til å være nedsettende.

Har du lest min siste post til wolfhunter? (Der jeg sier at jeg syns et dakotaprosjekt er dustete ?)

 

syns da ikke Hassel har skrevet noe nedvergene eller noe stygt til meg jeg!

han har bare kommet med forslag og han har kanskje snakket litt "strengt" men ikke noe stygt som jeg syns ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

330 dakota er ikke gøy å skyte med verken liggende eller i benk,har ikke prøvd med rekyldemper men kan tenke det smeller noe helt for jævelig,3 skudds serie var mer enn nok for meg 338 og 300 win mag er bare lek i forhold,men er jo bare å prøve :mrgreen: har selv holdt på med spesielle kalibere sitter nå med en 6.5x55 og koser meg uten blå og lilla skuldere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...