Jump to content

Fiocchi Tundra, ny superpatron?


pow

Recommended Posts

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

noen her som har fått testet patronene på vilt enda?

og skal dere ha noe av jp så besøk heller jp elverum. dem vet hva dem driver med.

mulig jeg er litt innblandet der men jeg har handlet en del der før jeg jobbet der og en del etterpå og dem har så si skaffet alt jeg har bestilt. eneste dem ikke klarte å få tak i til revjakta starte var v-max som det var tørketid på.

ellers så er jeg innterresert i å høre hvordan patrona er :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, egenvekt på 9,5 er jo som vismut. Kan ikke skjønne at disse er vesentlig bedre enn vismutpatroner.

 

Egenvekt på 12,5 derimot, er så tungt at jeg vil tro at du kan skyte alt fuglevilt med hagl nr. 6.

Det hadde vært det ideelle. En patron med mange nok hagl til å få tett nok skuddbilde på rype, som samtidig hadde nok kraft til å drepe større småvilt på godt over 30m.

 

Leser her at prisen på de tyngste patronene nermer seg 50 kroner. Dermed har vi bare en ny patron a la heavyshot/wingmaster.

Den eneste fordelen, er at haglene er myke, men det spiller ingen rolle for mine hagler.

 

Oppsummering av tråden: Den rimeligste patronen er sannsynligvis ikke bedre enn vismutpatroner, og den beste er like dyr som wingmaster.

 

Konklusjon: Verden er som før. :lol:

Link to comment
Share on other sites

39 gr er jo ganskje mye for enn miljøvennlig patron.

 

er vel ikke hvor mye de fyller med som avgjør om det er miljøvennlig

12/76 wingmaster hd som jeg bruker er 1 1/4 oz 35,44 gram og 13hundre og noe fps og de er i amerikanske 2 str og xxl pris er ikke mere enn 39kr pr smell :) str 4 koster det samme :)

Link to comment
Share on other sites

39 gr er jo ganskje mye for enn miljøvennlig patron.

Njaaahaa.... :? i en 3" patron er vel dette helt normalt. Omtrent som wingmaster HD i 12/76. Spørsmålet er om densiteten på haglene er 9,5 eller 12,5? Er det 9,5, så må det nesten være såpass grovt som 3 om du skal på tiurjakt. Men farten er forholdsvis bra. 1350 f/s tilsvarer 411 m/s.

 

Er dette en patron med hagl av typen 12,5, så er det sannsynligvis en kjempepatron. Er det hagl av typen 9,5 så finnes det allerede mange patroner med samme egenskaper. Bortsett fra en ting. Haglene er myke på Fiocchi Tundra. Men som sagt, det bryr børsene mine seg ikke om.

 

Jeg skulle ønske noen kom opp med en 36grams patron nr 6, med haglmateriale med densitet på over 12, og hastighet på 420m/s, til under 25 kroner smellen. Det hadde vært en super patron til både rype og større fugl. Hadde Remington wingmaster HD kostet det halve, så hadde jeg ikke kjøpt andre patroner. Spent på hva Fiocchi kommer med når dette blir mere vanlig i butikkene.

Link to comment
Share on other sites

Ble skeptisk til å bruke de på rådyr med kombien med 1/2 choke når jeg så spredningen, kommer nok til å kjøpe noe annet til den.

Men skal prøve i hagla med 3/4 og full trangboring - skyter allikevel ikke på lenger hold en max 25 meter.....

 

Syns de var dyre nok med 25 kroner smellen - 12,5 koster jo nesten det dobbelte så da kan jeg likegodt kjøpe wingmaster HD.

Er litt skeptisk til å bruke så harde og tøffe patroner i kombien - er det noen som har noe annet å foreslå som funker ?

Link to comment
Share on other sites

herregud, greit det dere sier !! men rem hd patronene er jo svin dyre :) 33 kr for en patron er jo helt idiotisk, mener jeg !!

 

men prøv black cloud patrone, stål og flintstopper. beste miljøvennlig patronene jeg har prøvd.

 

hd patronene er sikkert bra patroner, ikke det jeg sier ! men jeg syntes dem er alt for dyre.

Link to comment
Share on other sites

herregud ! fått kjøpt en og en patron så ok ! men er veel vanligvis 10 pak eller 25 ! så blir litt for den da.. jeg bryr meg ikke om hva dere bruker, har patroner som funker på rådyr jeg.. men før var det 1-5 kr for en patron.. gir dere 40 kr så greit. men jeg kjøper ikke så dyre patroner.

Link to comment
Share on other sites

herregud ! fått kjøpt en og en patron så ok ! men er veel vanligvis 10 pak eller 25 ! så blir litt for den da.. jeg bryr meg ikke om hva dere bruker, har patroner som funker på rådyr jeg.. men før var det 1-5 kr for en patron.. gir dere 40 kr så greit. men jeg kjøper ikke så dyre patroner.

:lol::lol:

Link to comment
Share on other sites

Om det er dyrt og du bruker 3 patroner i året på f.eks rådyr så er det greit - men skal du på jakt hvor du kanskje skyter 100 skudd så begynner prisen å bety litt mer.........

 

Men har du børse til 20 lapper med kikkert til 15 så er kanskje ikke skudd for 2 lapper i året mye å gråte for ???

Link to comment
Share on other sites

Enig med goggen, til jakt på rådyr og jakt vor ammoforbruket er relativt lavt kan man

koste på seg det beste. Mange klagger på ammoprisen, men da får de heller tenke seg om

lit bedre før skudd blir avfyrt, tror ikke det er noen ulempe. Tror en del har godt av å tenke seg

om lit, ser eksempel vært år på gåsejakta at det er skyting på lange hold og texasskyting med magasin

hagler uten magasinsperre. Når det gjelder tundra9,5 så tror jeg det er en bedre patron en vismut pga

seigere hagl som ikke blir pulver ved treff.

Link to comment
Share on other sites

også jeg veit det at har ikke noe med mye dem fyller patronen som sier at den blir miljøvennlig.. men jeg bruker kun bly på rådyr, er ikke noe spørsmål om noe annet, si hva dere vil. men gir ikke 40 kr for en halge patron.

Har du regnet på hva hobbyen jakt koster deg pr år? Med klær, utstyr, kjøring, jaktkort, overnatting og diverse? Da er det utrolig tåpelig at man fortsatt proklamerer at man bruker ulovlig blyhagl fordi det er billigere. Bruk hue og regn på det...

 

Bly kan du bruke i Sverige da.

Link to comment
Share on other sites

For min del er ikke prisen det absolutt værste,men som jeger er vi forpliktet å la dyra dø så fort og humant som mulig!Snakk med de som skyter mye,og har brukt stål,Zink,Vismuth osv,de er skremt over virkiningen!Er selv sikker på at denne Fiocchien dreper litt bedre enn Vismuth ja!Større hastighet og mykere/seigere hagl.Muligens bedre enn tungsten Matrix og,men virker som den skyter en del åpnere..

Link to comment
Share on other sites

herregud ! fått kjøpt en og en patron så ok ! men er veel vanligvis 10 pak eller 25 ! så blir litt for den da.. jeg bryr meg ikke om hva dere bruker, har patroner som funker på rådyr jeg.. men før var det 1-5 kr for en patron.. gir dere 40 kr så greit. men jeg kjøper ikke så dyre patroner.

 

Det er mulig jeg husker helt feil, men gode blypatroner var ikke akurat gratis dem heller, skulle man ha gode patroner før, så kostet de fort 8-10 kr, og den forskjellen er ikke så veldig stor. Men man fikk jo lerdueskudd til 1 kr skuddet da, om det var billig nok for deg til rådyrskudd. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

ja, jeg er enig med dere alle sammen jeg :) men hvis jeg jakter gås da ?? så trenger du jo bra patroner som er ladet med litt kraft i da, og koster jo flesk det åå, jeg gidder ikke å diskutere dette her med dere...men jeg syntes priser på patroner er dyrt, har dere et problem med det så send det på en melding til meg :) alt jeg ville si...

 

 

og du, Ranger ? har full kontroll på hva jeg bruker på klær og jakt utstyr.. hobbyen jakt er vel ikke kjent for å være bilig..

Link to comment
Share on other sites

og du, GÅSEJEGERN FRA FOSEN ?

 

 

jeg sier ikke det at du ikke skal kjøpe dyre rådyr patroner !! har vært med på jakt endel og ^JAKTE bare LITT FØR^. det eneste jeg sier er at jeg syntes patroner er dyre..skal jeg jakte rådyr, så kjøper jeg ikke en 5 rype patron, da hadde jeg kjøpt heller dyre patroner..alle på jakt laget våres bruker bly på rådyr, hvis dem bruker halge. bruker mest rifle..og jeg har patroner som jeg bruker på rådyr, så er ikke det som er problemet her.

 

 

Håper ikke dette her blir noe å diskutere. som sagt ' jeg syntes noen av patronene er dyre '

Link to comment
Share on other sites

vømmøl, ok ? hvis du har jaktklær,jaktradio,rifle,hagle,jaktsko,GPS peiler,patroner og div, så trenger du ikke å handle vært år, eller ?

 

 

 

 

som sagt, gidder ikke å diskutere dette her, er et innlegg om Fiocchi Tundra, ny superpatron.

 

 

send heller en melding til meg.

Link to comment
Share on other sites

Ja du har ret i det revjakt at gåsa krever en del av ammoen og at det koster en del, men det må jaggu være mange som har god økonomi ellers så bruker de billige møkkapatroner med zink osv. Ihvertfall

er det mye texas skyting med uplomberte hagler og langholds skyting å se på gåsejakta , er vel gjærne de folka som texas skyter som klagger mest på pris og effekt på ammoen vil jeg tro. Er det

forresten noen som har prøveskutt tundra 12,5 på skive, er nyskjerig på om den sprer like mye som 9,5

gjorde. Gjør den det er den nok ikke så godt egnet som gåsepatron som jeg hadde håpet på, foretrekker noe trangere sverm på en gåsepatron. Men en siste ting revjakt, vet ikke om det er noe sjakktrek å si at man bruker bly inne på et forum som dette men, du får vel en melding snart fra moderator også tenker jeg, bare som et lite tips.

Link to comment
Share on other sites

og du, Ranger ? har full kontroll på hva jeg bruker på klær og jakt utstyr.. hobbyen jakt er vel ikke kjent for å være bilig..

Nettopp! :wink: Jakt og utstyr til denne hobbyen er ikke billig, og ammobudsjettet blir som regel en begrenset del av totalbudsjettet pr år. Du vet best sånn ca hva du bruker på hobbyen din, så derfor ber jeg deg regne på det. Kan hende du blir overrasket, og kan handle god (lovlig) ammo med bedre samvittighet til en dyrere stykkpris.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...
  • 2 months later...

Noen som har sett disse i 12/70 og T12.5?

Tenkte å stappe disse inn i en litt eldre kombi (ikke veldig gammel), men finner kun T9.5 i 12/70.

På side 8/9 og 34/35 i katalogen til Fiocchi (http://www.thedigitaleditiononline.com/publication/?i=30230) står det at disse finnes, men jeg finner ingen i Norge som har de (på nettsidene).

 

Oppfølgingsspørsmål hvis noen har sett de: Hvilket trykk ligger disse på?

Link to comment
Share on other sites

12,5 kommer vist bare i 12/76 ifølge det norma har i sin katalog.

Jepp, jeg har sett at Norma ikke har det i sin katalog. Fiocchi påstår at det lages så da får jeg vel lete videre. Får sjekke litt rundt på messa på Elverum til uka.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Det er jo selvfølgelig mest sansynlig bare jeg som var stusselig til å skyte, men jeg trengte tre av disse for å bikke en hare på 15 meters hold. I tillegg måtte jeg slå ihjel harefaen med kolba når jeg kom fram. Kompisen min sa han hadde mareritt om hele greia i flere netter etterpå.

 

Likavæl... Tre skudd med F. Tundra er mye!!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...