Jump to content

Fiocchi Tundra, ny superpatron?


pow

Recommended Posts

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er jo selvfølgelig mest sansynlig bare jeg som var stusselig til å skyte, men jeg trengte tre av disse for å bikke en hare på 15 meters hold. I tillegg måtte jeg slå ihjel harefaen med kolba når jeg kom fram. Kompisen min sa han hadde mareritt om hele greia i flere netter etterpå.

 

Likavæl... Tre skudd med F. Tundra er mye!!!

 

 

Da har det garrantert ikke vært ammoen det har stått på. En runde med pappskive og opptegnet sirkel anbefales. En slik patron velter lett et rådyr i rett haglestørrelse.

 

Btw. Du sier du slo ihjel haren med kolben. Dette er vel strengt tatt ikke noe du burde dele med alle andre..

Link to comment
Share on other sites

hmh, sitter her med en pakke Fiocchi Tundra 36gr #4. 70mm

Iflg pakka:"Specific Weight Superior to Steel"

Derfor kjøpte jeg den i håp om å få noe som idetheletatt ligner brukbart.

Det er jo lovende om den er litt "seig".

Jeg får komme meg ut å prøve den, uten at jeg har altfor store forhåpninger.

 

..finner at utvalget, prisene og kvaliteten på blyfriammo er rett og slett deprimerende

Link to comment
Share on other sites

Haglet er seigt hvis det var det du mente.. ikke noe problem for tennern i rypa:) Derimot om dette er en superduper patron kan jeg ikke uttale meg om. Har skutt ca 60 stykk av disse nå. fra 4-6. Rype og hare har gått ned uten problemer. Prisen gjorde dette til førstevalg istedet for eley, osv. 15-17kr skuddet. Bortsett fra de som ble skadeskutt, noe som jeg tviler på har noe med selve patronen å gjøre har de fungert aldeles utmerket. Helt fint skuddbildet også på papp.

Link to comment
Share on other sites

De med egenvekt 12,5 er svært vanskelig å få tak i og Wingmastern er på vei ut av markedet og stort sett utsolgt. Så er svært få alternativer igjen. Må nok prøve å teste på papp telefonkataloger for å se tenker jeg. Men setter stor pris på flere synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har vært på ABC afritid på lade i trondheim som kan si om de har fått inn tundra 12,5 versjonen, må ha

noe skikkelig ammo til rådyr og rev. Ser at wingmaster og winchester xtended har gått ut av produksjon så da blir tundra 12,5

det beste å kanskje enseste alternativ, mulig noen av federal hd patronene er og finne enda.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste i en tråd på forumet at de vistnokk skulle slute med wingmaster, lurer på om ikke det

står noe om det lenger oppe i dene tråden også. Syns også det høres merkelig ut men, håper

det bare er noe svadda, for wingmaster er jo kanskje den beste alternativ patronen når det

kommer til jakt på hardskutt vilt.

Link to comment
Share on other sites

Var på ABC på lade og spurte selv etter Wingmastern, men selger bekreftet at de skal gå ut av produksjon nå grunnet lite marked. Spurte etter Tundra med egenvekt på T12,5, men det hadde de ikke dessverre. Ser ut til at god amminisjon skal være fanken så vanskelig å få tak i for tida! Irritabelt!!

Link to comment
Share on other sites

Merkelig at ikke flere lader selv med slikt trøbbel å få tak i kjøpeammo :mrgreen:

 

Må si at tanken har mere enn slått meg.

I utgangspunktet så koster jo lade-komponentene en del penger.

Deretter så må man lade, teste, lade, teste og deretter sikkert ta enda noen runder med lading, testing ,lading og testing. Slikt tar jo tid.

 

Men, når jeg titter på stabelen med kjøpe-esker og endatil våger meg til å summere prislappene, ja da begynner jeg å lure på hvor lur jeg egentlig er..

Jeg har nå en hylle fyllt med mer enn mindre bomkjøp, som sikkert tilsvarer et helt ok sett med ladeutstyr og endatil ett utvalg komponenter.

Det værste er likevel at når jeg finner noe som ligner på bra, så er det faen meg plent umulig å suppelere med nye forsyninger når det blir tomt.

 

Såh, jo, jeg er ikke fremmed for å lade selv.

Det som mangler i hagleladning er frihet til å mikse komponenter uten å følge slavisk en oppskrift.

Jeg vil ha full kunstnerisk frihet :mrgreen: , uten at det går på sikkerheten løs.

For å løse akkurat det problemet så trengs det trykkmålingsutstyr, og dermed er ikke den hylla med mer eller mindre bomkjøp så dyr alikevel.

Link to comment
Share on other sites

Synd at de ikke tar inn tundra i 12,5 versjon, men får vel prøve å finne andre patroner vis

man ikke får tak i wingmaster. Kanskje federal heavyweight men den er vel også vanskelig

å finne i butikkhyllene, rart om de ikke har mer wingmaster igjen på xxl ettersom de reklamerer

for de enda til 25kr pr skudd.

 

Ser at de reklamererer for de på nettsidene til XXL ja, men dette er vel skudd som oppbevares sentralt og de har ihvertfall ikke mere Wingmaster igjen i Trondheim.

 

Ser Rottweil blir anbefalt her, flott at det kommer flere anbefalinger til alternativ ammunisjon. Men er det flere her som har andre gode erfaringer med ammunisjon med høy egenvekt som kan være aktuell til f.eks. rådyr og rev? Anbefalt skogsfuglammunisjon kan jo også være gode tips å få. :)

Link to comment
Share on other sites

Var på ABC på lade og spurte selv etter Wingmastern, men selger bekreftet at de skal gå ut av produksjon nå grunnet lite marked. Spurte etter Tundra med egenvekt på T12,5, men det hadde de ikke dessverre. Ser ut til at god amminisjon skal være fanken så vanskelig å få tak i for tida! Irritabelt!!

Tror heller at den skal ut av importørens sortemang på grunn av liten omsetning. Men er det noe rart når man må lete landet rundt etter den?

 

Det samme vil skje med thundra 12,5. Om ikke butikkene gidder å ta inn dette pga. frykt for å brenne inne med det, så slutter importørene å ta inn sånt. Resultatet er at Amerikanerne og europeerne har ammo som kan skyte det meste på 40m hold, mens vi her på berget sitter igjen med patroner som ikke klarer å drepe en fugl på 30m.

Link to comment
Share on other sites

Synes også det er skremmende, faktisk på grensen til latterlig at det skal være så vanskelig å få tak i god ammunisjon til å utøve human jakt på ulike viltarter. Når det kommer til hagleammunisjon finnes det jo flust med skudd til ryper og smått småvilt, men med en gang du skal ha god ammunisjon til rådyr, rev, delvis tiur ol. blir det jo plutselig en helt annen sak. På tide at det blir gjort noe med og at vi jegere sier ifra til noen som kan gjøre noe med det!

Link to comment
Share on other sites

Var på ABC på lade og spurte selv etter Wingmastern, men selger bekreftet at de skal gå ut av produksjon nå grunnet lite marked. Spurte etter Tundra med egenvekt på T12,5, men det hadde de ikke dessverre. Ser ut til at god amminisjon skal være fanken så vanskelig å få tak i for tida! Irritabelt!!

Pussig dette. Jeg var innom ABC Røra på tur hjem. Robert der sa de at de skulle begynne å ta inn wigmaster HD nå. Selv brukte han ikke annet sa han.

Link to comment
Share on other sites

Pussig dette. Jeg var innom ABC Røra på tur hjem. Robert der sa de at de skulle begynne å ta inn wigmaster HD nå. Selv brukte han ikke annet sa han.

 

Skal ikke bekrefte eller avkrefte noe spesifikt, men det jeg kan bekrefte er at denne tråden har ført til en del grov-alternativhagl-idèmyldring på abc sin mailserver den siste uka... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nåja, jeg vil ikke akkurat påstå at vi finner flust av gode alternative rypehagl da. Wingmaster HD nr 6 vil derimot bli min favoritt om jeg får bra nok skuddbilder med den. Da kan du omtrent skyte uansett hva slags fugl som letter. Den har både dekning til ryper og anslagsenergi til større fugl.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...