Jump to content

Fiocchi Tundra, ny superpatron?


pow

Recommended Posts

Så i den nye Norma-katalogen at de begynner å importere Fiocci Tundra haglpatroner.

Etter informasjonen å dømme har de to egenutviklede tungsten-blandinger som virker svært lovende.

Den ene er tyngre enn vismuth og er "identisk" i egenskapene til bly, mens den andre er enda tyngre enn Hevi-shot!

 

Jeg har funnet svært lite informasjon om disse patronene og er svært interessert i mer info om egenskapene.

Reklamen på den amerikanske nettsiden får en nesten til å tro at den tyngste versjonen også er myk som bly, noe som jeg nekter å tro før jeg ser det :wink: Tyngre enn Hevi-Shot og myk i tillegg, det hadde vært noe..

http://www.targetproducts.co.nz/documents/FIOCCHI%20TUNDRA.pdf

Har noen noe mer informasjon om denne nye patronen på markedet?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg fikk teste noen slike skudd i fjor før de kom på markedet, dette var ikke ferdig patronene men test skudd. Så de kan ha blitt endret litt noe jeg håper.

 

Først av alt max trykk var 1050bar i følge esken. str 1 og 36 gram haggel. De var mye som bly da jeg åpnet en patron og så på hagglen og vurderte de. Ganske jevne og ganske like i størelser pluss de var mye som bly. (klemte de flate med tang) De virket litt som gummi når du klemte de og de sprakk opp men delte seg ikke i biter. Men du kunne etter de hadde sprukket dele de opp i mondre biter med fingra og sette de sammen igjen. :mrgreen:

 

Alt bra så langt tenkte jeg. De fungerte bra i automaten ingen funksjonsfeil. Men spredningen da mann :oops::evil: Med full borring og 20 meter kan du kanskje felle ett rådyr med de patronene :evil: Med mere open var det enda værre. Så hvis de har forbedret de så tror jeg dette er super patroner. Esken min var også merket T9,5 og hastigheten var på ca 400m/s og inntegning var ca 450-480 sider i bløtetelefonkataloger.

Link to comment
Share on other sites

WinchesterM94, du har tydeligvis fått testet den letteste og mykeste varianten. 9,5 er vel tettheten(vekten) på materialet. Tundra HD er faktisk oppe i 12,5, mens Hevi-shot tror jeg er på 12,0.

Link to comment
Share on other sites

Stemmer det det var den lette utgaven, men som du fant ut selv den tunge er like myk. Så har de forbedret det jeg har mot de med mye spredning og litt klumpedammelser så tror jeg dette blir noe av det likeste. Håper den kommer med magnum og supermagnum etterhvert.

 

Liten edit magnum er vel snart tilgjenelig tror jeg står i katalogen hvertfall :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ja det kan nok stemme da jeg testet som sagt kun test patroner og ikke det endelige produktet.

 

Trykket gjorde ikke meg noe men at de har senket det noe er jo bare positivt da det vil blir enda en patron som kan brukes i eldre våpen. Og spredningen håper jeg de fikk gjordt noe med. Uansett skal jeg også kjøpe noen og teste i sommer og er jeg fornøyd med den nye patronen blir de med på jakt også :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte å teste dem og nye Gyttorp med Tungsten,Men butikker rundte her,Lillehammer,Gjøvik tar jo ikke inn noe ting!Tror ikke dem gjør det bra økonomisk gitt..for hyllan er omtrent tomme!..skel se om jeg får tak i på de nordiske jakt&fiskedager.Blir i safall testet ut i august!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også prøve disse i rypefjellet i år... Og kanskje på den svenske skogsfuglen ... :) Skal prøve å få Jaktpartner på Gjøvik til å ta inn noe av dette.

 

Ville ikke satset på det.....

 

Var innom butikken for å se på noe brukte våpen da jeg overhørte 2 ansatte snakke....Han ene en ung mann lurte på om de ikke skulle fylle opp lageret med hagle patroner snart med bla annet tundra patronen, svaret fra han andre en av sjefene som det er flere av i butikken svarte at nei det skulle de ikek da de ikke tjente nok på å selge den ammoen :shock:

 

Snakker om butikk. Blir mere og mere skuffet for hver gang jeg er innom.....Men det er ikke mange andre i området så må handle noe der hvis de har det da :evil:

Link to comment
Share on other sites

Opplever det samme der!De tar inn det de tjener mest på..Har selv jobbet i våpenbutikk for ca 18år siden,og lærte meg at skal en beholde kundene,må man ta inn det folk vil ha!Jakt&Skytterbua i Lillehammer er det enda verre!Har enda til gode å finne det jeg vil ha i hyllene!Ingen kuler,ikke engang klikkpatroner.På gjøvik så jeg det godt sist at de vil tjene peng,ville prøve Fusion til Federal,nei den vil vi ikke selge for vi har fått så mye klager i fjor lirte han av seg,den er altfor myk den kula!Dummeste unnskyldning jeg har hørt!Oryx og Ultra Bonded til Remington det selger dem,og dem er mye mykere!Husk våpenbutikker:En fornøyd kunde kommer alltid tilbake!Og:skal en tjene penger på butikk,må en ha noe å selge!Slike butikker med tomme hyller og dårlig service,graver sin egen grav!Irriterende når vi endelig har fått rimelig tungsten i Fiocchi og Gyttorp,så er de ikke å få tak i!Norma har vel og sett at de vil tjene lite på dem og gidder ikke ta dem inn..de er i ferd med å prise seg ut..ca 25kr for ei Nitedal rype Tunsten,når gyttorp sin koster ca 15!Samme fabrikk såvidt jeg vet,men forskjellig importør!

Link to comment
Share on other sites

Spurte etter denne på JP Gjøvik i dag, og fikk til svar at de hadde lagt inn forhåndsbestilling på den, men den var visst ikke sluppet på markedet enda, etter som jeg skjønte. "Den har ikke kommet enda", var ihvertfall svaret jeg fikk.

 

Men den som venter på noe godt, sant? :D

Link to comment
Share on other sites

Spurte etter denne på JP Gjøvik i dag, og fikk til svar at de hadde lagt inn forhåndsbestilling på den, men den var visst ikke sluppet på markedet enda, etter som jeg skjønte. "Den har ikke kommet enda", var ihvertfall svaret jeg fikk.

 

Men den som venter på noe godt, sant? :D

 

Hehe ja standard svar fra den butikken....Det er bestilt..Det har jeg hørt mange ganger det men kommer det noe? Nei......Makan til butikk...Har fått bedre service og hjelp på g-sport i moelv enn der....Har de ikke så prøver de hvertfall å bestille eller skaffe de da...

Link to comment
Share on other sites

Sist jeg var på JP Gjøvik,var det en kunde som spurte o ammo han hadde bestilt var kommet,nei ikke enda var svaret..,men det er jo flere uker siden den skulle bestilles sa mannen,joo..men vi må ta det sammen med no annet..latterlig butikk,kjører heller to timer for å finne en god foretning!

Link to comment
Share on other sites

Hehe, du sier noe. Men "G-Sport Moelv" som er tidligere omtalt er forsåvidt ikke noe å lure på. De er ganske gode på sykler og ski, og ekstremt dyre friluftsklær, men våpen og ammunisjon må man nesten lære dem opp i for hver gang. Har selv fått beskjeden:

 

"Du får nå gå inn i ammunisjonsrommet for å se, jeg veit ikke noe særlig om det der jeg", når jeg spurte om de hadde en grei ladning til rypejakt. :)

Link to comment
Share on other sites

Det er vel stort sett standardsvaret på XXL også om man ikke er heldig å treffe på den ene som har peiling. De to siste gangene jeg har vært på XXL i trondheim for å kjøpe skudd her jeg fått følgende svar:

 

Jeg sa jeg skulle ha noe skudd, og får i svar av damen som står der: Jeg har ikke så mye peiling på ammunisjon da.

 

Neste gang skulle jeg kjøpe noe rifleamo, og spør hvordan den aktuelle jaktpatronen var i min Remington 700: Han ser på esken, åpner den og tar ut en patron og sier, ser nå bra ut iallefall(med et fåret uttrykk) og sier følgende: Den smeller nå iallefall.

 

Ble helt satt ut. Må ha bra peil selv når man handler skudd er om mann ikke treffer rette vedkommende. Vet at begge de jeg henviser til jobber der fast.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Er ihvertfall ikke kommet noe til Jaktpartner Gjøvik. Jeg var å kjøpte litt krutt her om dagen og av gammel vane ville jeg se om det var kommet noe ny hagle ammo, men det var det jo naturligvis ikke. :evil: Og ikke visste de når det kom heller annet en før jakta trodde de.

Link to comment
Share on other sites

Er ihvertfall ikke kommet noe til Jaktpartner Gjøvik. Jeg var å kjøpte litt krutt her om dagen og av gammel vane ville jeg se om det var kommet noe ny hagle ammo, men det var det jo naturligvis ikke. :evil: Og ikke visste de når det kom heller annet en før jakta trodde de.

 

Skal du vente med å skaffe ammo til JP Gjøvik "tror" de får inn, er det fare for at du må kaste småstein etter rypa.... ;)

 

Demperen jeg spurte etter skulle de få inn igjen om et par dager, sa de skulle ringe når den kom, det er 14 dager siden.

Ble visst en handel på Jessheim for meg....

Link to comment
Share on other sites

Ser nå at denne viser seg mer og mer på diverse nettbutikker rundt omkring. Jeg skal ringe Norma i morgen tidlig for å sjekke hvordan dette arter seg, om denne finnes eller om det er en utvidet aprilspøk eller noe.

 

Kunne jo vært morsomt å fått tak i en 10 pack så man kunne testa ett par skudd på papp før den store dagen?

Link to comment
Share on other sites

Spurte i sommer på våpenbutikken i Lillehammer og,om de kunne ta inn den og nye Gyttorp Tungsten da de er rimeligere enn Nitedal.Ja det skulle han prøve på..nå kommer vi til låst dør!Stenger butikken rett før jakta,når det er penger å tjene!Vet ikke om de er konkurs..

Link to comment
Share on other sites

De er nok konkurs ja. De erklærte seg det til nyttår men har nok holdt butikken åpen for å selge unna litt av lager vare(som i følge folk jeg har snakket med ikke har vært så mye)

 

Dette med lite på lager og i butikk er det flere i Mjøsområdet som lider av. Jaktpartner bla. Kanskje de er konk også snart? Hadde jo vært fint det da så kunne noen som har greie på priser/kundeservise overta shappa der.

 

Takk og lov for G-sport sier jeg. De hadde ammo(jeg måtte finne det jeg skulle ha selv, men de hadde da) Så jakta er reddet i år også. Kjøpte pissmuth og tinnshot. Pluss ei pakke med Tungsten Matrix ammo til større dyr.

Link to comment
Share on other sites

Dette med lite på lager og i butikk er det flere i Mjøsområdet som lider av. Jaktpartner bla. Kanskje de er konk også snart? Hadde jo vært fint det da så kunne noen som har greie på priser/kundeservise overta shappa der.

 

Skjønner ikke hvordan folk har fått så dårlig inntrykk av JP? Aldri møtt noe annet enn blide ansikter og en hjelpende hånd der jeg ihvertfall..

 

Men, tilbake til topic: Snakket i dag med Norma ang Fiocchi Tundra, og fikk til svar at patronene har blitt kraftig forsinket, men at de venter den inn når som helst, og skal gjøre sitt ytterste for å sende alt som er bestilt ut igjen samme dag. Så jeg har ett håp om å kanskje få jaktet med denne ammunisjonen i år :)

 

Tom Marius

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Da har jeg greid og skaffe meg en 10pk med fiocchi tundra, blir gøy å teste

de, var lit dårlig utvalg i hagl nr hadde kun us6, noe som skulle duge på rypa.

Prisen var hyggelig til å være tungsten patron også,betalte 170kr for en 10pk

hos abc fritid på lade i trondheim.

 

Må gi lyd fra deg når du har fått testet ut denne da. Synd de bare hadde 6'erhagl da. Skulle kanskje hatt noe tyngre skytts etter vinterrypa og litt større villt. Men med 12.5 g/cm^3 er det kanskje nok med 6'er på denne tiden av året likevel, etter rypa altså? Var det LD eller HD varianten du kjøpte forresten?

 

Ikke overraskende at det var ABCfritid som var først ute da. Suveren butikk med dyktige, blide mennesker og hyggelige priser.

Link to comment
Share on other sites

Så kun kaliber 12, de sa de nettop hadde fått inn disse patronene så det kommer mere utvalg

av patronen etter vært. Kommer også i en variant som har hagl med tyngre egenvekt en wingmaster

etterhvært, blir en bra gåsepatron det vil jeg tro. Var ld patronen jeg fikk tak i, skall teste de når

det byr seg en anlednig, var vel norsk nr5 tror jeg,diametern på haglene var 2,85mm.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg nettop vært å testa fiocchi tundra ld 9,5 us nr6 med 28grams

ladning. Testa på pappskive på 20meter med franchi fast white og mod

choke. Konklusjon: Veldig fint skudbillde som er noe trangere i midten, noen

få randhagl(3), er nok ingen langholdspatron dette,men tror det blir min favoritt

til rypa tidlig i jakta. Dumt jeg ikke testa inntregning i tlf katalog, angrer lit på

det, men tipper den er haket vassere en lignende patron med vismut. Får satse

på det kommer en grundig test av alle tundra patronene etterhvært.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...