Jump to content

Importere lyddemper?


fat_dog86

Recommended Posts

Er veldig lett å bli hjemmeblind når en studerer lyddempermarkedet, selv om danskene er kommet på banen for fullt. Har begynt å kikke litt i Finnland, og har funnet en veldig interessant produsent der! Prisene er inkl finsk moms på 22%, så om en ganger med eurokursen og legger på frakt er en fortsatt godt under 2000 kr!

http://www.jaki.fi/default.asp?id=83〈=9

 

Hvordan er regelverket for å importere demper fra utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Og våpendeler ut fra Finnland er ok....... :oops:

 

Husk at det gjelder to land her. Norge har gunstige regler for dempere.

 

(Har selv hatt demper som har kommet fra Finland via koffertmetoden. Den kosta 1375 kr, her kostet den hos norsk importør 3600,- den gangen.) :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Prisene er inkl finsk moms på 22%, så om en ganger med eurokursen og legger på frakt er en fortsatt godt under 2000 kr!

http://www.jaki.fi/default.asp?id=83〈=9

 

Prisen var ikke avskrekkende, men hva med dempningen? Det var da veldig lavt tall i forhold til våre "mer kjente" merker som er i salg her hjemme?

Ønsker man god dempning, eller ønsker man en tut på våpenet som koster litt mindre enn en skikkelig demper?

 

Eg bærre spør..... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du bare spør - - Eneste som er aktuelt å sammenligne i størrelse og vekt er vel A-tec CTM-4. Den er 39,5 mm i diameter, 280 gram og demper 308 win 23-27 dB. Finnen på 205 gram skal dempe 308 23 dB, den på 270g 25 dB og 300 g 28 dB. Forutsatt at målemetodene er de samme, så er dette ikke noe dårligere demping i mine ører...

Link to comment
Share on other sites

Der sier du noe... Står i grunn ingen ting om det, ei heller hvor mye de evt skulle bygge fram eller bak, så regner nesten med de er frontmonterte. :cry: Står heller ikke noe om forsterking av gjengeparti.

 

Men har funnet Reflex T8 nede i €225 da, men det er jo ståldunk.

Link to comment
Share on other sites

skall en tur til finland i sommer. e det bare å gå in på en våpenbutikk og kjøpe seg en demper eller to eller trenger man noe tillatelse for å kjøpe slikt der? Håper jeg ikke får problemer på flyplassen gitt! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg sendte en mail til Jaki, her er svaret:

 

 

"Hello,

 

we have both front and backmounted silencers available. Backmounted silencer will cover about 10 centimeters about the barrel tip. Backmounted silencer is Model JAKI Classic, price 169 EUR incl. VAT. Plus shipping cost.

 

Best regards

 

Aki Nyyssönen"

 

 

Jeg har også fått pris fra en børsemaker i Rovaniemi som skal ha 185 Euro inkl montering for en kort demper, regner med at det er en frontmontert.

200 Euro inkl montering for en lang demper, dette er sikkert teleskop demper.

Han leverer bare Jaki dempere.

Han skal ha 35 Euro for bare gjenging.

 

En viss forskjell er det i pris i fra Norge.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nå har jeg fått montert Jaki classic hos en børsemaker i Rovaniemi Finland, pris 200 Euro, ca 1600 kr.

Var ute og testet smellen og inne i bua smalt det ganske bra med min 308 men det gjorde det også med 6,5x55 med A-tec ctm 4.

Prøvde utenfor bua og da var det noe helt annet med begge demperne. Jeg har svært liten erfaring med lyddempere men første inntrykket var bra. Det ringer ikke i ørene etter skudd, men det er klart at man bruker hørselvern ved treningskyting.

I neste omgang blir det test av samlinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Demperen heter Jaki Classic og er en teleskop demper, dvs bygger bakover.

Presisjonen har jeg også testet uten at jeg målte mm men det var nok minst like bra som før, jeg har en M98.

Løpet er kappet til 50 cm.

 

Det er ganske mange i nær området som har kjøpt og fått montert dempere i Finland. Det er jo veldig billig, 200 Euro ferdig montert. Det blir spennende å se på kvaliteten etter en stunds skyting.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da var Jaki Classic montert på rifla :wink: Ferdig tilsendt, fortollet og montert av børsemaker kom totalprisen på 2600,-, noe som jeg synes er en veldig fin pris. Har bare fått til å skyte den inn til nå, da elgjakt sto på timeplanen hele helga. Men kan ikke si noe annet enn at jeg er fornøyd med resultatet, samt noe spent for hvordan kvaliteten er. Kan ikke si så mye mer før jeg har fått skutt mer med den.

 

normal_Bilde0006.jpg

Fra elgpost i helga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...