Jump to content

Noen som vet hvilken 20mm ammo dette er?


StrandsAmmo

Recommended Posts

ok. den siste er litt rusten, men har en egen krage nederst på patronen. også har den en sølvtupp. i tuppen er det også ett hull.

 

kan også nevne att de har div tall og bokstaver på kula som:

nr 2 fra venstre: 20mm TP M55 A2 Lot 3-RA-77

nr 3 fra venstre: 20mm TP M55 A2 Lot 6-RA 79 wm.1-1 78/M55A2

nr 4 fra venstre: 20mm MP M70 RX5 RS40-41 9-RA 75

nr 5 og 6 : noen har helt rød kule med hvit tupp noen er 50-50 svart og rød med hvit tupp. bunnmerking:20mm K2 1944

Link to comment
Share on other sites

Du skal få noen tips til.

De fire første er Norske, produksjonsår står på hylsen. Alle er til jagerfly.

 

Så det viktigste tipset. Noen av disse kan være (er) sprengranater. Dersom de ikke er tømt for eksplosiver har du et potensielt fremtidig helseproblem. Du må få disse undersøkt av fagfolk og levere sprengammo til politi eller forsvaret.

Link to comment
Share on other sites

Må sei eg støtter Per-S her, ein del av sånn ammo bør du faktisk ikkje ha i huset ditt..

 

I min dumskap, så fekk eg tak i samme som du har der på nr.4 MP i min ungdom i militæret... Men eg er faktisk glad eg leverte den frå meg og fekk den destruert i forsvaret, dette gjorde eg for ca 10 år sidan.. Eg skulle gjerne hatt sjølve hylsa og prosjektilet på hylla etter det blei tømt, men det lot seg ikkje gjere på den tida.. Dei tok rett å slett ikkje sjansen på å demontere og desarmere den.. Den blei sprengt sammen med miner og andre ting..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil med 99,8% sikkerhet si at en eller flere av de 20 mm inneholder høyeksplosiver (sprengstoff).

Det er ikke vanlig, hverken for Forsvaret eller andre å tømme disse for eksplosiver for samling eller pynt, til det er risikoen for at noe går galt altfor stor. Slike blir sprengt.

Det riktige innslagspunktet for privatpersoner som finner eller kommer over noe slikt er Politiet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må bare be deg om å få disse ut av huset med mindre du vet at de er "kalde"! Jeg vil også be deg om at du skal få de hentet av noen som kan faget.

Som tidligere nevnt så har disse elektriske hetter og når disse blir produsert står alle mann med jording for å unngå statisk elektrisitet. Hvis Nr. 4 ikke er kald så er dette noe som virkelig bør omgåes med forsiktighet!

RS 40 og 41 oppnår 2000 grader i løpet av hundredeler av et sekund og RX5 blåser deg til himmels om du ikke er ferdig stekt.

 

Den eneste muligheten for at Nr. 4 er kald er at den er montert på Raufoss med deler som ikke er ferdig fylt.

Link to comment
Share on other sites

ok da er de ute av huset. jeg kjøpte de av en person som fant de på en søppelplass ved ett skytefelt og eller ved ett ammolager ved raufoss fabrikken. jeg trodde det ikke skulle være så farlig, siden de har dumpet det i naturen på den måten.

Takk for alle henvendelser. TAR gjærne imot flere kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Nr 4 er iallefall en 20mm MP runde, jeg har lasta opp 1000vis av disse i F-16, de er høyeksplosive,panserbrytende og flammesettende. Stygge granater som jeg absolutt ikke ville hatt hjemme.. Ei heller tatt i eller behandlet hvis de ikke var skikkelig lagret.

 

Nr 2 er ett "blåskudd" den har samme aerodymaiske egenskaper som overnevnte, men den har ikke noe spreng eller flammesettende legeme inni seg. Står det TPT på den er det sporlys i den.

 

bra du har levert dem inn for korrekt behandling.

 

 

TigerBlack, Ex F-16 CrewchiefAss

Link to comment
Share on other sites

[...]fant også en haug med signalpatroner også 26,5mm fra 1944, men disse er vel trygge å ha i hus?

Hadde nok fjernet de også jeg... Strontium, magnesium, fosfor og/eller andre godsaker i mer eller mindre trygg blanding med andre brennbare/eksplosive greier, i værste fall lagret litt utendørs, under vann i en kjeller og ristet og mishandlet i 70 år... Tror ikke jeg hadde stolt på de. Vet også om ett tilfelle der "nødrakketter" (som nok har mye samme sammensettning som "signalpatroner") av ukjent merke valgte å brenne ned en fritidsbåt. Disse ver 10-12 år over "best før", og antente uten noen åpenbar ytre påvirkning.

 

Angående allt av "spennede" ammunisjon er egentlig bare en regel god nok: Om du ikke helt sikkert vet hva det er og vet helt sikkert at det er ufarlig, så la det ligge i fred.

Link to comment
Share on other sites

fant også en haug med signalpatroner også 26,5mm fra 1944, men disse er vel trygge å ha i hus?

 

Jeg ville ikke hatt de i mitt hus iallfall!

Pyrotekniske kjemiske satser er ikke kjent for å være særlig stabil over tid. Forsvarets bestemmelser for slik ammunisjon (pyroteknisk) er at den enten skal lagres separat i egne amhus, ELLER i lufttett metallembalasje om den lagres sammen med annen ammunisjon. Dette gjelder forholdsvis fersk ammunisjon.

Link to comment
Share on other sites

Signalpatroner er ikke bra å lagre for lenge, de kan selvantenne i enkelte tilfeller. Tysk krigsproduksjon er overaskende bra, jeg demonterte noen slike for noen år siden, og de var i så god stand at jeg prøveskjøt noen. De fungerte upåklagelig.

Det er likevel ikke lurt å ha dem i hjemmet uten at de er tømt for eksplosiver. Drivladningen er svartkrutt, og den vil være OK, lys og knallsatsene er mer ustabil.

Link to comment
Share on other sites

Etter våpenforskriften § 8 er det er forbudt å erverve og inneha panserbrytende,

brannstiftende eller eksplosiv ammunisjon.

 

Med brannstiftende ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som har et

innhold av en lettantennelig substans, og som er konstruert for å antenne ved anslag.

 

Med eksplosiv ammunisjon menes patron som er utstyrt med et prosjektil som inneholder

sprengstoff/eksplosiv substans, og som er konstruert for å detonere/eksplodere.

 

Rett meg gjerne visst eg tar feil :D

Link to comment
Share on other sites

da har jeg tatt kontakt med forsvaret. faktisk en jeg kjenner som jobber på ammo lageret. og han sa disse ikke var farlige, hvis de ikke ble utsatt for store strømstøt og andre sterke signaler. Han sa de ble transportert og lastet over i flere biler og tilslutt i f16 flyene. men de blir levert inn i morgen.helt riktig det John H. skriver att vi ikke har lov til å oppbevare dette i vanlig husstand.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...