Jump to content

Ettermontere targetratt på kikkert


kruttskalle

Recommended Posts

Jeg vet ikke helt hva som må gjøres, men har snakket med Richard hos Zeiss Norge som gjør det.

Han sa at komponentene var dyre og at det tok noe tid å gjøre det.

 

Men, uansett, om komponentene koster 5kr i innkjøp for Zeiss Norge og det tar 27 sekund å skifte ut tårnene er det nå uansett rundt 2000kr det koster å få det gjort :)

 

Du får kjøpt selve tårnene på Kentonindustries (også til classic), men også der opplyses det om at arbeidet må gjøres av Zeiss.

Link to comment
Share on other sites

Vriker som kenton drive å lager custom-tårn med bestemt dropp... Er dette den billigste måten å få target-tårn på en Zeiss? Vil bare ha mil-klikk så er jeg fornøyd...

Du får ikke mil klikk ved å bytte bare rattet. Du kan selvsagt få mil-gradering på rattet, men klikkene vil jo fortsatt være de 1/4 el 1/8" (whatever du har) du har fra før.

Jeg får inntrykk av at fler her har den oppfatningen av at man får mil-klikk bare ved å bytte 'knotten', men det stemmer altså ikke.

Det er nok årsaken til at det koster en del å bygge om en kikkert.

Link to comment
Share on other sites

jo! 2000kr pr tårn er en ganske stramm pris :( kan vell ikke ta så lang tid å montere et sånt ratt?

Det handler om å sette pris på at jobben blir gjort av fagfolk og på en profesjonell måte.

Carl Zeiss gir deg GARANTI på jobben og finner du ut at "tårnet" ikke fungerer som det skal eller at vannet har trengt inn i reagensrøret grunnet "tårnoperasjon" vi du helt klart få like godt help med reklamasjonen.

 

Da har jeg ofret nok av min dyrebare tid på deg :D

Link to comment
Share on other sites

Har du 1cm@100m så har du jo mil klikk.

Da kan du jo bare trikse og mikse som du vil med å montere andre ratt-knotter, etter hva du vil ha skrevet på de. Har sett store slike for FieldTarget, hvor meter var angitt på rattet. Med slike så spiller det jo ingen trille om man har mil eller tomme klikk på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Låner denne tråden.

Jeg har en Mepota Meostar 3-10x50, er det noen som vet om det finnes Targer Turrets for ettermontering til disse?

Har snakket med importøren, så det må bli snakk om "afther market" kit :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men F... da, hvor dårlig fantasi har folk egentlig? Svaret er jo gjengitt opptil flere ganger over her.

Enten så kjøper man en bit, eller så lager man en bit! Eller?

 

Det er jo rett og slett en "knott" med skrift/plass til å skrive på.

 

Her er en link til de som ikke gidder/kan/klarer å pønske ut noe selv, eller rett og slett føler at de MÅ kjøpe.

http://ateam.100free.com/ateamh/Scope_K ... r_form.htm

 

Så da er det jo bare å sette seg ned med skyvelære og bestille! 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tar opp igjen denne nå, da jeg trenger et nytt prosjekt. Jeg tenker i første omgang å prøve på en bushnell 3200 3-9x50 til salongen, for denne kikkerten er ikke alt for dyr og jeg har bruk for klikk til salongen. Skal ta litt bilder underveis og holde oppdatert med fremgangen.

Er det noen som klarer å finne frem til den gamle tråden der noen lagde dette selv? Lurer litt på hvordan jeg skal få det tettest mulig....

Link to comment
Share on other sites

Har den Zeissen din "puslete liten komfyrbryter i sort plast med en skru i midten" som nesten er håpløs å bruke fingrene på? Jeg har en Diatal med slike som jeg veldig gjerne skulle hatt noen bedre ratt på. Har vurdert å dreie, og med fil tilpasse et større ratt i aluminium som det går å justere med fingrene. Innfestingen til selve kikkerten vil bli de samme som "komfyrbryteren" originalt er festet med, den skruen som holder "komfyrbryteren"

 

Dette tror jeg skal la seg gjøre, men er usikker på om dette blir tett nok for vann og smuss, og solid nok for bruk? Et større ratt vil gjøre at de originale dekslene ikke kan brukes, og lurer på om ikke disse er nødvendig for at justeringene skal bli tette?

 

Zeiss Norge skulle ha kr 1600,- + MVA pr ratt, tok ca 4 uker og kikkerten måtte da sendes til Tyskland.

Noen som vet om en slik montering gjør at du bare får en snau runde på rattet i justering, dvs noenogfemti knepp?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Har den Zeissen din "puslete liten komfyrbryter i sort plast med en skru i midten" som nesten er håpløs å bruke fingrene på?

 

Nei, det er en skive med taggete kant, og måten jeg åpnet den på var med en spiss-tang ned i to hull og så dreie rundt...

Viser seg at hullet er M3, selv om den sitter litt løst...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...