Jump to content

5 treff på skyteprøven?


zico

Recommended Posts

I en del skytterlag praktiseres det med vanlig tolking av treff på skyteprøven. Det jeg mener er at treff som har brutt sirkelen utvendig tolkes inn og godkjennes som treff.

Dette mener jeg er feil fordi det i instruksen står:

 

"Alle 5 skudd skal være treff innenfor et innsirklet felt, 30 cm i diameter, som er angitt på figuren, men ikke synlig fra standplass."

 

Her mener jeg treff som har brutt/berørt sirkelen innvendig skal tolkes som bom og ikke godkjennes som treff.

 

Hvordan er deres tolking og erfaring med dette?

 

Mulig dette kan virke som pirking, men jeg har vært i 3-4 ganske heftige diskusjoner om akkurat dette. :)

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke det det samme som ved jaktfelt da? Så lenge skuddene er på innsiden eller tolken sier du er borti kanten så skal det gå i skytterens favør?

 

Slik har vi praktisert det i alle år. Så kom det en kamerat av meg å påpekte det annerledes. Da måtte jeg jo sette meg ned å "studere" hva som egentlig står i instruksen.

Link to comment
Share on other sites

Så et skudd med .308 kan bli tolket ut der et 6,5mm går inn med samme senter? Puh, opplegg til krangel kan det bli her ja skjønner jeg. Selv om det står slik som benevnt, tror jeg ikke det er ment slik.

Hvor firkantet skal man være, og vilken rolle spiller det?

Link to comment
Share on other sites

Uansett så er det jo for dårlig da (etter min mening) om man må TOLKE skuddet for å se om det er innenfor (eller i berøring med) sirkelen.

Tolking er slikt man gjør under KONKURRANSER.

Her er det jo bare å legge seg ned og skyte 5 skudd til.... og er man ikke i stand til å treffe innenfor en SÅ STOR sirkel... og våpenet/siktemidlene er i god stand..

ja da bør man kanskje skyte mere likevel før man skal ut i skogen.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Uansett så er det jo for dårlig da (etter min mening) om man må TOLKE skuddet for å se om det er innenfor (eller i berøring med) sirkelen.

Tolking er slikt man gjør under KONKURRANSER.

Her er det jo bare å legge seg ned og skyte 5 skudd til.... og er man ikke i stand til å treffe innenfor en SÅ STOR sirkel... og våpenet/siktemidlene er i god stand..

ja da bør man kanskje skyte mere likevel før man skal ut i skogen.. :wink:

 

 

Dette er min mening oxå..

Helt enig..

Link to comment
Share on other sites

Takker for mange gode svar.

I og med at det blir treff på elektroniske skiver når skudd tangerer sirkelen, bør dette også gjelde pappskiver.

 

Jeg vet at det praktiseres slik, men etter min mening sier instruksen helt klart at skuddene skal være innenfor. Dermed er det bare ett tema å diskutere: skal hele hullet være innenfor (favoriserer små kaliber), eller er det senter av hullet som skal være innenfor streken. Men praksis er at skiven leses som ved vanlig baneskyting.

Link to comment
Share on other sites

Her er løsningen:

 

Teksten sier "treff innenfor sirkelen", og brytes streken har faktisk en del av kula truffet det innsirklede feltet.

Var i kontakt med DN og DFS for noen år siden om dette og fikk svar om at DFS sin tolkning om tangering av sirkel var treff (godkjent) . Men er enig at det er en dårlig formulering , det burde kanskje stått " i sirkelen"

Angående elektroniske skiver til oppskyting blir jo ikkje figuren kontrollert en får vel treff eller ikkje treff.

Ingen diskusjon da når en får resultatet på skjermen .

Link to comment
Share on other sites

Her er løsningen:

 

Teksten sier "treff innenfor sirkelen", og brytes streken har faktisk en del av kula truffet det innsirklede feltet.

Var i kontakt med DN og DFS for noen år siden om dette og fikk svar om at DFS sin tolkning om tangering av sirkel var treff (godkjent) . Men er enig at det er en dårlig formulering , det burde kanskje stått " i sirkelen"

Angående elektroniske skiver til oppskyting blir jo ikkje figuren kontrollert en får vel treff eller ikkje treff.

Ingen diskusjon da når en får resultatet på skjermen .

 

Man ser jo på skjermen at tangering av sirkel blir anvist som 1,0 :wink:

Bom er 0

Treff er 1,0 :arrow: 1,9

Link to comment
Share on other sites

Var i kontakt med DN og DFS for noen år siden om dette og fikk svar om at DFS sin tolkning om tangering av sirkel var treff (godkjent) . Men er enig at det er en dårlig formulering , det burde kanskje stått " i sirkelen"

 

DN har to samarbeidspartnarar til skyteprøva, og viser i instruksen til desse om det skulle vera tvil om tolking av reglementet: DFS og NJFF. Begge har samme regelverk når det gjeld tolking av skot: til baneskyting i DFS, og jaktfelt og elgbane i NJFF seier reglane at det skal brukast tolk med 8mm flens, og dersom flensen tangerar streken er det treff. Dvs at ei kule i kaliber .22 kan bomme med over ein millimeter og likevel bli godkjent. I og med at DN ikkje har definert eit eige tolkingsreglement må ein rekne med at det vanlege reglementet til arrangørane er det som gjeld. Så vidt eg veit er også elektronikkskivene oppsett med 8mm kulediameter.

 

Zico: skriv ut: 1) Instruks om skyteprøve for storviltjegere - denne viser til DFS og NJFF for avklaring av tvilsspørsmål. 2) Skytterboka (DFS) og reglement for jaktfelt og elgbane (NJFF). Legg så denne tunge dokumentasjon fram for dei uopplyste masser! 8)

Link to comment
Share on other sites

http://www.dfs.no/filestore/PDF-DOC-RTF ... a07-08.pdf

 

side 9.2:

 

 

12. Bedømming av tvilsomme skudd:

Det skal brukes tolk i kaliber .22, 6,5 og 7,62 for

bedømming av verdi ved all konkurransemessig

baneskyting i DFS. Tolken brukes for å bestemme

antall skudd og ved tvil ved avgjørelse av verdi.

For skudd i kal. 7,92 mm skal tolk for 7,62 mm

brukes. Alle tolker som brukes utendørs på 100

og 200/300 meter i DFS skal ha en flens på 8 mm.

Her skal altså også tolk for kal. .22 ha 8 mm flens.

Ved å ha 8 mm flens kan bolten være i den riktige

dimensjon for det kulehull som tolkes. Tolken

kan dermed fortsatt brukes som en «føler» for

å vurdere ett eller flere skudd i samme hull. For

utendørs baneskyting brukes tolk ved skyting

mot10-delte skiver på 100 og 200/300 meter.

13. Tangering av delelinjen:

Når tolkens flens tangerer delelinjen regnes det

som treff innenfor denne linje. Anviser<

skal avgjøre tvilsspørsmål.

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke at dette med tolking inn / ut kan skape noe problem....er det ikke fem treff er det jo bare å skyte en serie til senere, - men det er ett annet fenomen som bør oppta mere.

Hvordan forhindre at folk ligger ved siden av hverandre og skyter i kryss (på skivene til hverandre) for at "kameraten" skal greie skytterprøven. Jeg har selv observert at dette har skjedd, - men akkurat der og da valgte jeg å forholde meg passiv, være feig og passe mine egne saker.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...