Jump to content

argumenter for og imot 300 winchester magnum


PederR

Recommended Posts

Blir jo ganske krass rekyl og en tendens til og lage stygge hull særlig på korte hold.. dyr fabrikkammo.. fordelene er gode egenskaper på lange hold, og god punch selvfølgelig..mer punch enn du noen gang kommer til og trenge på vanlig norsk jakt, men det gjør jo ingenting :mrgreen: . også er det riklig med kuler til hjemmeladeren :D

Link to comment
Share on other sites

Hva skal den brukes til, lader du selv?

 

Ja, det er ikke det billigste alternativet, men langt fra det dyreste. Rekyl? Hva er det? :mrgreen:(liker å kjenne at det skjer noe når jeg sender avgårdet kula) Etter at jeg fikk min Tikka T3 SV i 300 win mag, har de andre børsene i skapet fått stå i fred.... nesten da... :D

 

Uansett, det er ikke mye rekyl i en 300 wm. Du takler det nok helt fint. Og her i området ligger ikke fabrikk ammo så langt over 308 win....

 

Så jeg sier bare: Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Ifølge profilen din er du 14 år.. Da tror jeg du bør finne noen som du kan prøveskyte hos. Det er ikke bare å hoppe rett på en 300WM, jeg synes du skal prøve ei jaktrifle i kaliberet først for å kjenne etter om det er noe for deg, men jeg skjønner ikke helt hva en 14-åring skal med en 300WM uansett da..

 

EDIT: Dette skrev jeg med utgangspunkt i at det som står i profilen din stemmer

Link to comment
Share on other sites

Eg har 300 wby, blir nesten da samma.

 

Viss du er ute etter e faltskytande kaliber så har du jo mange andre altarnativ.

 

6,5x284, 7mm rem.mag.....

 

Eg kjøpte 300 wby pga av at eg har ei anna rifle i 308, og at eg derfor hadde dempar. Eg bruke og samme kulen til trening på begge. Lade 150 gr til 308 nivå i 300.

 

Ein 7mm gjer samme jobben med ei lettare kule viss du tenke på kulebanen. Ei .308 kule må ver tyngre for og få samme bc, dermed blir det meir rekyl.

 

Forskjell på og skyta 150gr kule i 7mm og 180gr i 308.

 

300 brenne meir krutt og= meir rekyl

Link to comment
Share on other sites

Hva har du tenkt å bruke den til?

distanseskyting. fra 200 til 1100 m

 

Ifølge profilen din er du 14 år.. Da tror jeg du bør finne noen som du kan prøveskyte hos. Det er ikke bare å hoppe rett på en 300WM

 

kan kanskje stemme det.

har skutt en del med 9.3x62 og 30-06 og syns jeg mestrer det ganske godt. og så er jeg i detta magnumsige :roll:

 

grunnet at jeg har lyst til å kjøpe meg ei rifle i 300 win mag er egentlig for at jeg skal terge bestefaren min samt at jeg skal bedrive langholdsskyting (200 - 1100 m). også at jeg vil ha noe som ikke alle andre har.

grunnet at jeg ikke vil ha en 308 eller 6.5x55 er fordi jeg vil kjenne at jeg sender iveien kula.

 

angående hjemmelading så driver jeg med det og. og det er en av grunnene at jeg valgte 300 win mag.

 

og LeivVidar alderen stemmer. blir 15 dette året her og har tenkt jeg skal investere i ei ny rifle jeg skal bruke til som før nevnt distanseskyting/langholdsskyting. (200-1100 m).

Link to comment
Share on other sites

7 mm remington magnum.

ganske mye ødelagt kjøtt og blodsløtt.

sprengt vom.(hendholdsvis skytteren sin feil, har vurri med å opplevd det samma med 338 win mag)

ødelagt kjøtt og blodsløtten kan ha blitt forkommet for bløt/høy

hastighet for elgen da.

Link to comment
Share on other sites

hehe.

skal bruke swift a-frame tenkte jeg når jeg skal jakte elg om et år.

de som har brukt den som jeg kjenner til her i Trysil er j*velig fornøyd med den. lite blodsløtt og lite kjøttødleggelser.

har vurri med å sett på elg skutt med lapua mega i 9.3x62 og den måtte vi kaste mellom 3 og 4 kg kjøtt som var ødelagt. men dog dette er i en helt annen kaliber da.

Link to comment
Share on other sites

jeg er strålende fornøyd med min .300 win mag.

i min M40A4 er presisjonen knall god og rekylen mindre enn i .30-06 min faktisk, jeg lader med 190 grs sierra matchking, må bare finne en god jakt ladning;)

 

selv om du er ung så er det ikke noe galt i å ville ha et kraftig kaliber, regner jo med at du skal ha riflen et par år :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
vil gjerne ha litt for og mot argumenter før jeg går til kjøp av en 300 winchester magnum.

takker for de svara jeg vil få

 

en annen ting med 300 win mag er at løpet blir slitt etter 3000 runder gjennom det,og nøyaktigheten forsvinner fort.

Bedre og starte med en 308 win til langhold.

Link to comment
Share on other sites

grunnet at jeg har lyst til å kjøpe meg ei rifle i 300 win mag er - - også at jeg vil ha noe som ikke alle andre har.

Da har jeg løsningen til deg: 308 Norma Magnum!

 

Det er en norsk/svensk patron, designet av Nils Kvale rundt 1960. Hvorfor kjøpe amerikansk, når norsk er best?

 

308 NM har etpar mm kortere kropp, men noen tideler lengre hals, enn 300 WinMag - en mer velbalansert patron. Den gjør akkurat samme jobben som 300 Win og Weatherby Mag (hvertfall med kuler under 220 grs.), men brenner 3 - 5 grains mindre krutt for å få det til. Det betyr mindre rekyl, og mindre løpsslitasje.

 

Diskusjonen om blodslått kjøtt etc. med magnumkalibre er litt på siden. Det er kulekonstruksjon og inngangshastighet som kan forårsake blodslått kjøtt - ikke hva slags tall og bokstaver som står på hylsebunnen. Ved å bruke gode, gjerne tunge kuler, og ikke lade absolutt max, blir slaktene like fine som med "de 3 store".

Link to comment
Share on other sites

Ville nok ventet med det kaliberet... Det å velge et sånt kaliber for å gjøre bestefar sur er vel ikke det smarteste jeg har hørt denne dagen... Skal du ut til rundt 1000 kan du bruke 308 uten problemer, og den holder til elg i massevis... 15 åring med dedikert langholdsrifle :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ei rifle 300 WM er ikke noe annet enn ei hvilken som helst anna rifle i et hvilket som helst annet kaliber godkjent for storviltjakt.

Er du ute etter langholdsbørse finnes det mye annet, men ei god 300 fungerer godt.

At du får noe dauere elg eller annet storvilt, det får du ikke.

Essensen er å få inn en god smell i hjerte/lungeregion. Hva det står i bunnen på hylsa spiller ikke noen rolle. Dette blir som å kjøre taxi. Du skal fra A til B, hvilket merke taxien har spiller vel ingen rolle.

 

Med din unge alder og trolig begrensede økonomi vil ei knakande god rifle i 308/6,5 gjøre susen. Kjøper du ammo kan du trene 5 ganger så mye med denne rifla, og da blir du mest sansynlig en riktig "jævel" til å skyte :wink:

6,5 kan du fint bruke ut til 1000 meter med rett oppsett oppå.

Link to comment
Share on other sites

Dersom en vil ha noe som ikke andre har, støtter jeg Jegermeistren. Kjøp 308NM så har du noe som ikke andre har. 300 WM er da ikke så uvanlig. Et annet alternativ er 6,5-06 dersom du skal kombinere den med langhold skyting. Jeg renger ned at sponsingen er i orden siden du vurderer magnum kaliber. Det koster en god del mer pr. smell. Jeg startet med 3006 i hine dager, og fikk laget meg rifler i 358 og 308 NM når magnumbassillen tok tak. Monter lyddemper av titan så temmes rekyl og smell. Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...