Jump to content

Rettrekker/halvauto


AHL

Recommended Posts

Rettrekker synes jeg du skal glemme. Rettrekker er ikke den raskeste mekanismen. Flere boltmekanismer er raskere i bruk. ( mål reell bevegelse fram og tilbake på sluttstykkekula under ladegrep og håndbevegelse for å ta ladegrep med tommestokk )

 

Se etter ei Remingtom pumpe i 35 Weelen. Den får du sikkert for 4-5K. Ingen manuelle rifler har raskere ladegrep enn denne.

 

Det sikreste på bjørn er en brukt Valmet 412 dobbeltrifle i 30-06 i prisklassen du nevner. Spesielt hvis den har 2 avtrekkere. Har du veldig flaks kan du få tak i en i 9,3x74R. Det er en grunn til at dobbeltrifler blir brukt mye i Afrika.

 

En fattigmanns dobbel er en kombi med stillbar riflepipe slik at man kan få samskyting med slug på 50m.

 

Valmet Petra er bankers blandt autoene. Har du mer enn griseflaks kan du finne en HK940 i 9,3x62. 940 har rullelås som AG3

Link to comment
Share on other sites

Se etter ei Remingtom pumpe i 35 Weelen. Den får du sikkert for 4-5K. Ingen manuelle rifler har raskere ladegrep enn denne.

Nå ja... :mrgreen:

Jeg vil hevde at en leveraction er raskere. Men trådstarter har ikke nevnt det alternativet sp jeg har holdt kjeft så lenge om den løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også sterkt vurdert en leveraction rifle til stipulert bruk.

Marlin 1895 varianter i 45-70 / .444 mrlin er jo rimelige og forholdsvis populære børser som burde kunne ta en alvorsprat med bamsefar.

Forumet er jo fullt av fine tråder om marlin 1895

Et annet alternativ til "Sinna" La er wincheser 1894AE Bigbore i .356 winchester (men det fordrer lading på eget innitiativ)

Skal man være eksentrisk er jo winchester 1895 med boxmagasin i 405 win en mulighet (Eventuelt inmary mye mer praktisk i 30-06) eller Browning BLR løsninge i .308.

En Sako Finnwolf i .358 win er også et alternativ, men vannskelig å få tak på.

Link to comment
Share on other sites

Med dobbeltrifle har du to raske skudd. That's it! Er du litt uheldig med presisjonen med det første skuddet, har du altså ett til gode.

Det er forskjell på afrikajakt og bjørnejakt. En bjørn er et betydelig mindre mål enn f.eks. en bøffel eller elefant. I tillegg vil mange skuddsjansene oppstå når bjørnen ligger nede, og gjerne i et kratt, i hvert fall hvis du skal jakte med hunder. Da er presisjonskravet enda høyere.

 

Je kjenner meg selv såpass godt at jeg i hvert fall ikke hadde skutt med ei dobbeltrifle i en sånn situasjon. Da ville jeg heller ha satset på en fuksjonssikker boltrifle med godt sikte, og før jakta ville jeg trent på raske oppfølgingsskudd.

 

Halvauto-er fungerer stort sett bra de, sikkert. Jeg har hatt en selv. Men jeg har opplevd forkiling også, og jeg kjenner Murphy veldig godt.

Link to comment
Share on other sites

Den har nok ikke kommet på det norske markedet ennå, men Vepr kommer i 9,3x64 om en stund er det meg fortalt. Det hadde vært noe. Har en i 308 selv. Det har ennå ikke skjedd at den har hatt funksjonsfeil. Vepr er en sterkere AK47 rent mekanisk. Har du tatt fra hverandre en før så skjønner du hvorfor det fungerer. Genialt enkel, men presis likevel. Dog alt for tung.....

Link to comment
Share on other sites

Vel, hvor fort er fort? Her er en dårlig mobilvideo av meg som pumper ut noen skudd fra min lette Blaser rettrekker i kaliber 375H&H. fort nok for meg i alle fall, og jeg har ikke trenet på hurtigskyting. Denne er gammel, har postet den før, men er relevant i forhold til ditt tema så jeg slenger den ut igjen :Dhttp://s265.photobucket.com/albums/ii205/Skaubjonn/?action=view&current=Video3skuddBlaseri375HH.flv Jeg får ikke opp filer fra photobucket her på jobben, håper det er rett fil dette :shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjøt på en stubbe på 50 meters hold omtrent, traff i en radius av 20 cm eller så. Det er noe med dette med skuddtakten, man skal jo tilbake til målet også! For å skyte maks effektivt må man altså klare å lade om på den tiden det tar å komme tilbake i målet. Med det i mente er jeg litt usikker på hvor mye mer effektivt det er med den ene mekanismen kontra den andre. Halvautoen lader om på brøkdelen av et sekund, men man kan jo ikke skyte før blinken er i siktet uansett. Og det er jo også kaliber- og teknikkavhengig. Enig? Noen flere enn meg som har sett film av de gamle stangskytterne? Går så det griner!

Link to comment
Share on other sites

Enig. Tror jeg. Jeg har prøvdlitt med dette både med en halvauto og en boltrifle. Jeg tror kanskje jeg skyter litt kjappere med en halvauto enn jeg gjør med boltrifla, og det tror jeg er fordi jeg får siktet tilbake minus den tiden det tar å bruke hevarmen. Jeg trenger ikke flytte høyrearmen.

Men den lile tidsforskjellen mener jeg er såpass marginal at det knapt har noe å si i en jaktsituasjon. Med din film som eksempel, der du treffer innenfor 20 cm i den skuddtakten du har der, tror jeg neppe et eventuelt tiendels sekund har noe å si for bjørnen. Selv tror jeg ikke jeg klarer å skyte så fort som du gjør på filmen, men med en del øvelse bør jeg kanskje være i nærheten. Og det du presterer, er jeg sikker på er godt nok i nær sagt hvilken som helst situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Det raskeste å skyte oppfølgings-skudd med er ei dobbeltrifle , trenger du enda flere skudd er det raskeste en halvauto.

På "rullende dekk" banen vi har rigget til rekker man 3 treff, av og til 4, mens en virkelig kjapp boltrifleskytter har mer enn nok med 2.Dette er ikke noe å diskutere engang .Om det er retttrekker eller vanlig bolt er det samme.

Men om jeg hadde tatt med meg en halvauto på bjørnejakt-ikke fan, ikke en Blaser heller men det er en annen historie

Link to comment
Share on other sites

Artemis har tre stykk Valmet Petraer i prisklassen 5-7000 kroner til salgs... Billigste er helt standard, de dyreste har sidemontasjen som gir stabil bruk av kikkert...

 

Normal disclaimer: jobber noen dager i året for firmaet i forbindelse med messer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...