Jump to content

Tilberedning av bever.


The Kid

Recommended Posts

Har noen her inne noen gode tips til tilbereding av bever kjøtt?

jeg har hørt så mye forskjellig, og at det må vannes og kokes i melk osv..

 

hva gjør dere? for at dette skal blir godt.?

Hva har dere som tilbehør?

 

Jeg søkte men fant ikke noe om det i matprat, så derfor spør jeg her.

Link to comment
Share on other sites

Skal faktisk ha bevergryte i morgen.

Enkelt, kapp det opp i terninger og brun kjøttet. Så kok det i vann så det blir kraft og lag saus av det. har variert litt på hvor lenge jeg har kokt det så det blir mørt, men yngste beveren tok ca en time, og gamle purka tok 2 timer..

Null og niks barkesmak og det som mange skrøner om :)

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/mat-og-drikke/oppskrif ... .php?id=43

 

Jeg fant denne: må si det så delikat ut det også.

 

Ingredienser

1 beverlår

1 dl vann

1 dl eddik

50 gram smør

150 gram sopp

1 dl rødvin

1 dl fløte

1 dl rømme

timian

salt & pepper

 

Fremgangsmåte

1. Låret marineres i eddikvann i ca. 12 timer.

 

2. Ben det så ut og skjær i 2 cm. tykke strimler som du krydrer med salt, pepper og timian.

 

3. Stek strimlene forsiktig i smør i 3 minutter, da du tar dem til side og holder dem varme.

 

4. Soppen deles skiver og stekes lett i kraften som er igjen etter fileten.

 

5. Tilsett så rødvinen og kok dette ned til det halve, før du heller på fløte og rømme. Kokes til en jevn saus som smakes til med salt og pepper.

 

Server med poteter, kokte gulerøtter og rosenkål.

 

Kopiert fra linken over.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Haha! Jeg lager mye forskjellig mat og får det stort sett bra til! Jeg har forsøkt å lage bever på en rekke forskjellige måter, mange ganger. Jeg har aldri fått beveren til å smake noe annet enn ... bever... Skal følge spent med på denne tråden! :mrgreen:

 

Jeg sitter og med en følelse av at det er det MANG sier, men nå har jeg ALDRI prøvd heller da..

Link to comment
Share on other sites

Haha! Jeg lager mye forskjellig mat og får det stort sett bra til! Jeg har forsøkt å lage bever på en rekke forskjellige måter, mange ganger. Jeg har aldri fått beveren til å smake noe annet enn ... bever... Skal følge spent med på denne tråden! :mrgreen:

 

Takk det samme; røkt, speket, kokt, stekt, marinert og grillet.

 

Bever er for de spesiellt interesserte......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på en noe selsom episode hva inntak av bever angår. Historien er som følger:

De unge håpefulle utmarkskandidatene på Evenstad hadde grillfest for å feire avsluttningen av skoleåret. Hovedretten var grillet hvitvinsmarinert geitekje, som forøvrig smakte nydelig. Det ble også inntatt uansvarlige mengder øl. Praten gikk og etter hvert kom vi selvfølgelig inn på jakt og fangst og Helge Ingstad ble nevnt. Da sier den ene festdeltakeren: "Hei. Jeg har en beverhale i fryseren. Vi kan grille den og dyppe loffskiver i fettet slik som det ble beskrevet i "Pelsjegerliv". En anne svarte da "Har dere lest siste nummer av "Ernie"? Der serverte Effie rævkjørt bever i karamellsaus". Som sagt så gjort, beverhale og karamellsaua ble hentet fram og slengt på grillen (halen altså). Da vi regnet med at den var ferdig stekt fant vi fram loffskiver og skar et snitt i halen. Alt fettet var smeltet, og loffen fungerte utmerket som svamp. Dette ble garnert med en skvett karamellsaus og fortært. Det smakte fortsatt Bever :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hahaha, hva faen :lol::lol:

 

Nei beverhalen får spesielt interesserte ta seg av!

Men tilbake til topic, det er veldig forskjell på hvordan du skyter beveren. Et vomskudd blir reveåte for meg..

Metoden jeg har brukt tidligere, har vært å kun bruke bevere i 7-18kgs klassen som er skutt pent gjennom bogen.

 

1. Flå denne og vom den ut.

2. Heng den opp i 40 døgngrader.

3. Når den er ferdig vil den ha en skikkelig tørkeskorpe utapå. Denne må skjæres bort.

4. Parter lår og ytrefileter/indrefileter

5. Ytrefiletene på en liten bever er nyydelig biffkjøtt med bakt potet med creme fraiche og mais oppi + en bearnaise til kjøttet og en salat med en god dressing :wink: Lårkjøttet gjør seg godt i gryter. Har testet oppskriften over (eller en variant av den), og det smakte veldig godt! Serverte den i konfirmasjonen min, og folk som hadde fordommer mot beverkjøtt skiftet kjapt mening 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

prøvde å lage bevergryte for første gang i år.. Var en beverhann på 21kg. Lot den ligge til dagen etterpå før jeg flådde av skinnet. To ut ryggfilet og lårkjøtt.

Dette tilbredet jeg følgende:

skar bort fett og skjærte kjøttet i terninger.

stekte så kjøttet godt i panna før jeg lot det puttre i gryta i ca 1 time.

Bevergryta mi bestod av;

Mye sopp, løk, 1 boks seterrømme, 1 boks matfløte, 1 pakke viltsaus og beverkjøtt:)

Ble jævlig godt spør du meg. Middag i 3 dager:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Brukte nesten samme oppskriften som The Kid i fjor når vi laget bevergryte på jobben. Bortsett fra att vi byttet ut eddikkvannet med melk. Blei kjempebra og alle på skiftet åt. Blei ikke igjen en eneste liten rest engang. Kan anbefales.

 

Ellers så har vi brukt ferskt beverkjøtt, skjært i terninger og hatt i fondue-gryta når vi har vært på beverjakt. Også veldig bra med smeltet ost og litt salt og pepper.

 

Gjeldram kan sikkert serveres ved siden for de som liker det. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=28325

Link to comment
Share on other sites

Jeg tilbereder bever veldig enkelt:

 

:arrow: Renses/rengjøres

:arrow: Anrettes på mykt underlag av passende høyde

:arrow: Sortér vekk bein, spis

 

 

 

 

Ehmmm... Det slo meg plutselig at dere kanskje snakker om Castor fiber, ikke "bever". Sorry...

Du glemte

:arrow: Pelsing. Eventuell pels fjernes med omhu (vær forsiktig å du ikke punkterer skinnet). Dernest

:arrow: Sortér vekk bein, spis

Link to comment
Share on other sites

Du glemte

:arrow: Pelsing. Eventuell pels fjernes med omhu (vær forsiktig å du ikke punkterer skinnet).

Du, akkurat den diskusjonen har vi hatt før, og for å foregripe mer utglidning av tråden skal jeg fastslå at akkurat svaret på akkurat dét spørsmålet er en smakssak, der preferansene varierer en god del. Både hos den som spiser og hos den som blir spist.

 

Me velly, velly solly :oops::arrow: Tilbake til topic:

 

@wolfhunter: Hvis du tenker på giardia/"beaver fever", er dette en innvollsparasitt som spres via avføring, Den går ikke i kjøttet, men den spres i omgivende vann. Don't drink the water... Det er mulig du blander dette med trikiner som kan finnes i kjøttet på kjøtt- og altetende dyr som gris, sel og bjørn og gir trikinose hvis du får det i deg. Trikinose er enda mindre trivelig enn giardia. Trikiner drepes ved varmebehandling, derfor skulle man i gamle dager gjennomsteike grisekjøttet. Kommersielt omsatt kjøtt skal være sjekket for trikiner, og siden beveren er planteeter er trikiner ikke et tema her. Skyter du bjørn, gris eller sel som du har tenkt å spise kan det være en klar fordel å få dyret sjekket. Eventuelt sørge for at kjøttet er skikkelig gjennomstekt før det havner på tallerkenen.

 

Litt info:

http://no.wikipedia.org/wiki/Giardia

http://en.wikipedia.org/wiki/Giardia

http://no.wikipedia.org/wiki/Trikinose

http://en.wikipedia.org/wiki/Trichinosis

Link to comment
Share on other sites

jeg prøvde å speke bever lår, de skulle prøve smakes når vi hadde fest middag her, tror de fleste gledet seg over å få smake noe de aldri hadde gjort før, men det var ikke folkemat. tror ikke hunda hadde satt tenna i det engang :( men bever gryte er snadder. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Jeg har tilberedt bever noen ganger nå, og servert det til intetanende venner og kolleger. Tilbakemeldingene var knallbra og ingen trodde på at de hadde spist bever. 

Jeg bruker følgende metode:

tilbereder kjøttet i sous vide på 59 grader i 6-10 timer. Salter og peprer det deretter før det stekes på høy varme i panne for stekeskorpe. Serveres med vanlig tilbehør til kjøtt/vilt. Jeg har både beina ut og tilberedt hele lår og boger, samme gode resultat!

Har prøvd både ung og gammel bever, de er like gode. Blindtesterne holdt faktisk en knapp på den gamle sugga. Jeg behandler overhodet ikke kjøttet før dette, annet enn vanlig mørning. Viktig å få vekk alt av fettet som kjøttet er kledd inn i før tilbereding. Bon apetit!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...