Jump to content

Benelli / Remington


SauerBonde

Recommended Posts

870 uten tvil.Den kan du røre i gryta med og slå ihjæl elg hvis du vil

og det sier "pang" i den etter den behandlinga også.

Ps:Hvis du ikke har behov for 89"kammer så kjøp 76" kammer,mye raskere lading for andreskuddet.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en Remington 870 Express i 12/76 siden begynnelsen av 90 tallet. Har skutt utrolig mange skudd med den, både vanlige 70 mm lerdue og jakt og hardt ladede magnumpatroner.

Mitt inntrykk er at den bare blir bedre og bedre. Har pusset ned stokken og forskjeftet og oljet opp på nytt, men det var bare for moro skyld.

Finns et utrolig bra utvalg av ekstrautstyr til disse haglene, alt fra løp og choker til taktiske stokker osv. Prisen og tilgjengeligheten på disse delene er også overkommelige og det er kort leveringstid.

Mener å huske at et ekstra løp koster mellom 1500 og 2000 kr.

 

Er ikke ofte man kan få en så robust hagle til under 5000 kr. Etterhvert som man blir fotrolig med pumpemekanismen, kan man avfyre skudd omtrent som en halvautomat :)

 

Perfekt hagle spør du meg, jeg kommer ALDRI til å selge min :)

Link to comment
Share on other sites

Dere som roser 870'n op i skyene, har dere sett nærmere på utkasteren?

Det har vel vært en del av disse som har sprukket og enkelte har også løsnet og falt ut av våpenet.

Det begyner med en liten sprekk i utkasteren der hvor den er "klinket" til ramma.

Er man heldig så oppstår ikke mer problemer, men er man uheldig så sprekker den helt og løsner.

 

Dette kan selvfølgelig skje på Benelli og Mossberg også. Jeg vet ikke hvordan den er festet på Benelli, men på Mossberg så er den skrudd, og kan enkelt byttes i felt eller på bane, mens på en 870 så må man lever børsa til en hendig kropp med utstyr for å klinke den nye på plass.

Tror heller ikke det er "plass" i utkasteren så man kan gjenge opp og skru den heller, siden selve enheten er laget av en "U" profil, og det ikke går noen skrue nedi profilen.

 

Om noen er uenige og har en løsning for 870'n så kjøper jeg gjerne en slik igjen.

 

Utover dette så er det vel "bombesikre" våpen må jeg si meg enig i! :)

Link to comment
Share on other sites

Dette kan hende, men jeg har aldri vert borti dette på noen av våre Wingmastere, og aldri hørt om dette som et problem før. Som skrevet over, du kan slå i hjel en elg med den, og likevel skyte etterpå. Tåler alt. Til og med med hele mekanismen HELT full av 30 år gammel steinhard dritt fungerer den perfekt.

 

Eneste en må passe på er at en trekker pumpa helt bak når man lader om igjen, hvis ikke så kan den tomme hylsa sette seg på tvers.

 

Kort sagt: Meget driftsikker og seiglivet hagle som tåler det meste. Kostet først på 80-tallet svimlende 1200 kroner. :D

Link to comment
Share on other sites

Er nok flere som skryter av 870 enn av nova, så lenge det er mange flere som har 870 enn noen annen hagle omtrent ;)

 

Men jeg har benelli og er kjempefornøyd med den.

 

Ja, og det er da de som har problemer med remington også, men de gir ikke like gjerne lyd fra seg i slike tråder. Det er ihvertfall min oppfatning. Jeg og min bror har begge en Rem 870 12/89 supermag. Begge har fått problemer med omlading etter skudd. Det er ett eller annet som henger. Står litt om det her: viewtopic.php?f=3&t=18657

 

Og her er en som spurte om akkrat det samme i en tidligere tråd: viewtopic.php?f=3&t=23497

 

Men jeg selger aldri Remingtonen min. Det er en veldig god hagle.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Høggern. Kunne du skrevet noen ord om hvorfor du liker Nova?

Som du skrev så har mange 870 og da er det lett at det blir mange "profeter"

Hva er fordelen med en Nova?

870 har sine svakheter på noen pungter,men hvis Nova er bedre ser jeg på det viktig og sjønne hvorfor.

(Dette er ikke opptrinn for en krangletråd :D )

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg har forstått det er de nyere utgavene av Remington noe mindre forseggjort enn de eldre, med tanke på stål og materialer. Men i mine øyne virker det som om utkasterproblemet for det meste oppstår i nyere hagler med magnumkaliber? (12/86) Benelli er sikkert en god hagle det også, men herrejesus hvor stygg den er. Jeg har aldri skutt med en Nova, og jeg skal ikke uttale med på noen punkter om ergonomi og komfort.

 

Erik

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

... Benelli er sikkert en god hagle det også, men herrejesus hvor stygg den er.

 

..vel, noen synes alt untatt s/s med engels kolbe er stygt. Hva som er stygt og pent er vel opp til hver enkelt. Og regner ikke med at trådstarter er kraftig synshemmet, og trenger hjelp til å synse. :wink: Hvis han ikke er en av de som har vært med Monsen på tur i det siste da. :lol:

Link to comment
Share on other sites

En pumpehagle med matt stål og synt-skjefte blir ikke pen i mine øyne uansett hvordan man vender og vrir på det.

Ja benellien er stygg, men det er f.en meg 870 også, spesielt "express" modellen. Wingmaster er ikke like stygg, men vakker er den ikke.....

 

Hvorfor jeg liker novaen? Det er en bra hagle å skyte med, den har til dags dato ikke misfunksjonert. i tillegg gir ladegrepet meg litt midre "raklefølelse" enn det jeg får på mossberg og 870.

Det jeg ikke liker med den er at skjeftet og låskassa er i ett stykke (har fordeler og) det fører til at om du brekker kolben (om det kan skje, vet ikke) så må du bytte hele enheten, du kan heller ikke bytte til en annen type kolbe som du kan på 870en.

Men på den andre siden er utsiden av kassa i plast, det fører til null rustproblematikk. løpet er i vanlig stål men med kraftig matt parkerisering. sluttstykket er belagt med noe som er solid og tett. ingen rust problematikk der heller.

Det jeg (som hardbarka riflemann) setter mest pris på, er at sluttstykket låser direkte i løpet. gjør at jeg føler meg ganske sikker på at det er solid nok til at jeg ikke går noe i fleisen.

 

Altså, jeg liker novaen.

Hadde sikkert likt 870en og, men 870en er blitt en billig hagle, å det merkes.

Link to comment
Share on other sites

Mmm?, virker som om Reminton hagler ikke er sånn som dem var laget før?. Har dem begynnt å lage dem i andre land for å spare penger kanskje?. Har sjøl en Remington 11-87 premier fra slutten av åtti tallet, og den er rå solid og pålitelig. Den 870 ser lik ut som den, bortsett fra at det er ei pumpe. Har alltid vært litt Remington Fan, men jeg synes den Benelli`n virker litt spennede. Har aldri prøvd eller hold en sånn, men snakker med div folk, og dem som har Benelli skryter og er fornøyd med dem da. Men det er sikkert 2 solide og gode hagler da!.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at estetikken i Nova minner om en "romsonde" så pen er den ikke.

Hvis jeg skal være helt ærlig ang 870`n så kommer det overflate rust temmelig fort.

Lading har jeg ikke hatt problem med (kiling av patron) men slug federal har satt seg fast

i kammeret så ladegrepet måtte røskes tilbake for og få ut hylsa.

En kompis som kjøpte seg en 870 i 2009 fikk litt for skarp utkaster pin så den kutta opp leirdueammo

ved rask lading. Litt puss med fil var saken i orden,men Remington har alltid hatt et snev av masseproduksjon over seg.

Er nesten ikke og vektlegge det siste,men i en tråd som dette er den minste detalj viktig siden pumpehagler er ganske like konstruksjonsmessig.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Er nok flere som skryter av 870 enn av nova, så lenge det er mange flere som har 870 enn noen annen hagle omtrent ;)

 

Men jeg har benelli og er kjempefornøyd med den.

 

Ja, og det er da de som har problemer med remington også, men de gir ikke like gjerne lyd fra seg i slike tråder. Det er ihvertfall min oppfatning. Jeg og min bror har begge en Rem 870 12/89 supermag. Begge har fått problemer med omlading etter skudd. Det er ett eller annet som henger. Står litt om det her: viewtopic.php?f=3&t=18657

 

Og her er en som spurte om akkrat det samme i en tidligere tråd: viewtopic.php?f=3&t=23497

 

Men jeg selger aldri Remingtonen min. Det er en veldig god hagle.

 

Årsaken til at lademekanismen henger med leirdueammo, er at de har svake vegger i hylsa som utvider seg. Kammeret på 870'en er i noen tilfeller dårlig polert. Dette gjør at hylsen setter seg fast i veggen på kammeret. Man kan ikke se eller kjenne ujevnheten, men den er der. Jeg sendte løpet på min inn til remington (via børsemaker) og de utbedret det uten kostnad. Hagla var da ca. 5 år gammel. Det tok en god stund før jeg fikk lopet tilbake, men nå er den helt i orden. Ingen patroner som henger fast lenger.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig i at estetikken i Nova minner om en "romsonde" så pen er den ikke.

Hvis jeg skal være helt ærlig ang 870`n så kommer det overflate rust temmelig fort.

Lading har jeg ikke hatt problem med (kiling av patron) men slug federal har satt seg fast

i kammeret så ladegrepet måtte røskes tilbake for og få ut hylsa.

En kompis som kjøpte seg en 870 i 2009 fikk litt for skarp utkaster pin så den kutta opp leirdueammo

ved rask lading. Litt puss med fil var saken i orden,men Remington har alltid hatt et snev av masseproduksjon over seg.

Er nesten ikke og vektlegge det siste,men i en tråd som dette er den minste detalj viktig siden pumpehagler er ganske like konstruksjonsmessig.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

 

De ruster fort under regnvær, det skal være sikkert og visst. Synes egentlig at alt fra Remington ruster relativt kjapt, eller kjapt og kjapt, det ruster. Har en Wingmaster fra først på 80-tallet, og den bærer ikke preg av mye rust. Et par små flekker kanskje. Hele greia rustet totalt under jakt i regnvær en gang, men etter en omgang med ei fille var metallet like fint.

Link to comment
Share on other sites

Forresten, en ting jeg glemte skrive om novaen. den har lengre forskjefte, så man trenger ikke holde så langt fran for å lade. forskjeftet går over låsekassa. det er altså ganske mye lengre bak enn på 870en.

 

Dette er en viktig detalj, har du korte armer så er ikke 870 noe for deg, for forskjeftet sitter langt frampå .

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

870 er ei tung hagle, som jeg vil tro passer bedre til revejakt og rådyr; Jakt der du sitter stille eller ikke går fullt så langt. Skal du gå langt er nok Benelli Nova bedre, da den er noe lettere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå ser jeg at Remington har fått mye ros.

 

Jeg har en Benelli Nova og vil si litt om den nå.

 

Ligger utrolig godt, lett å kaste opp og følge fuglen. (jeg er 2 meter høg, en som var 1.80 prøvde den og passet merkelig nok perfekt til han og).

God balanse.

Tåler en støyt.

Spiser alt av ammunisjon.

Utrolig stilfull og fin å se på.

 

Jeg har kun 2 negative ting å si om den:

 

Lang, upraktisk å frakte fra A til Å.

Den har en tendens til å kile seg vist du sender av sted 4-5 supper fort etter hverandre. (ikke lov med 5 på jakt, men på lærdueskyting og annen liknende Texas-stil skyting).

 

Ellers en kjempe hagle som passer de fleste uansett høyde. Lett å skyte med :)

Link to comment
Share on other sites

Ville valgt remington, Benellien e bra den, men etter noen år på markedet fikk jo den broren Super nova. og det e vel en grunn til? :roll: 870 e nu egentlig den samme enda :D

 

sku gjøre det samme vagle sjøl engang, men ble en beretta urika halvauto til prisen av 2-3 stk 870 :oops:

men blir nok en 870 på mæ engang også ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja, og det er da de som har problemer med remington også, men de gir ikke like gjerne lyd fra seg i slike tråder. Det er ihvertfall min oppfatning. Jeg og min bror har begge en Rem 870 12/89 supermag. Begge har fått problemer med omlading etter skudd. Det er ett eller annet som henger. Står litt om det her: viewtopic.php?f=3&t=18657

 

Og her er en som spurte om akkrat det samme i en tidligere tråd: viewtopic.php?f=3&t=23497

 

Men jeg selger aldri Remingtonen min. Det er en veldig god hagle.

 

Årsaken til at lademekanismen henger med leirdueammo, er at de har svake vegger i hylsa som utvider seg. Kammeret på 870'en er i noen tilfeller dårlig polert. Dette gjør at hylsen setter seg fast i veggen på kammeret. Man kan ikke se eller kjenne ujevnheten, men den er der. Jeg sendte løpet på min inn til remington (via børsemaker) og de utbedret det uten kostnad. Hagla var da ca. 5 år gammel. Det tok en god stund før jeg fikk lopet tilbake, men nå er den helt i orden. Ingen patroner som henger fast lenger.

 

NEI! Dette er ikke problemet på min hagle. Selve patronen har aldri satt seg. Det er noe i mekanismen som henger. Har vært og filt litt på de steder der jeg mener det kan henge, men har ikke prøvd den etterpå.

Link to comment
Share on other sites

jobe:Benellien e bra den, men etter noen år på markedet fikk jo den broren Super nova. og det e vel en grunn til?

 

Grunnen til at SuperNova kom er at benelli laget nytt rekylopptak-system på haglen.

Har Nova selv, hatt den snart i 10 år, godt brukt, og ikke noe feil-funksjon ennå.

Enkel å demontere, og sette sammen, ellers har det blitt nevnt det meste om den.

Gamle Nova`n kan man ta av rekyl-kappen, hul stokk, som er fin å jaktkort i :wink:

Har skutt endel med 870`n også, både 12/76 og 12/89, holder man en 870 og Nova, så merker man forskjellen, 870`n er spinkel, skramlete, Nova har god balanse, solid, min personlige mening.

Hatt endel trøbbel med bare de skudda eg har sendt avgårde med 870, henger seg, flere deler når man demontererer.

Kommer nok ikke til å angre på kjøpet av Nova :wink:

Link to comment
Share on other sites

Benellien e bra den, men etter noen år på markedet fikk jo den broren Super nova. og det e vel en grunn til? :roll: 870 e nu egentlig den samme enda :D

 

hadde 870 vært perfekt hadde kansje forsvaret brukt den enda men de bruker supernova nå.... Tidligere brukte de 870.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Nå vil ikke jeg kjøpe hagle etter hva forsvaret bruker. Regner med ingen av dere kjører MB240GD 74HK med nedgiret kasse og plasttak?!?! Eller Volvo valp?

 

Derfor:

Har skutt masse 870, brukt 3 forskjellige våpen, alle 12/89.

Fungert helt utmerket, med alt fra billig ass leirdueammo til 46g ladning str 3 3,5" tungsten. Gått fra 100 til ca 1800 skudd.

+ Funker alltid

+ Enkelt oppbygd, lett å plukke ut barnåler osv om man driver i tett skog.

+ Spiser alt av ammo

+ Robust

+ Masse utstyr å få tak i, lett å ordne evt feil

 

12/76:

Samme som over, men hatt problemer med utkast av billig leirdueammo. Denne var i tillegg gammel, finner ikke noen som forhandler den lenger.

 

- Tung. Det er en smakssak. Jeg har brukt den på alt fra rådyr til rype og klarer fint å bære den 7-8 timer. Da er det heller skoene, et ødelagt kne og innimellom en tung sekk med fugl og hare som setter stopper for dagen.

- Lang. Det er ikke våpenet for deg som er 164 for å si det slik..

- Rust. Ja, den kommer. Det er mulig å levere den til blånering, ellers er det jo et hav av ulike typer spray og pussemidler til slikt bruk. Har pusset etter jaktøkta er ferdig. (2-7 dager) og da har det vært greit til neste gang.

- Kjent problem det med utkastet, selv om jeg ikke har vært borti det selv, utenom med den ene 12/76'en på leidueammo.

 

Nova/Supernova:

Føler ikke jeg har skutt SÅ mye at jeg bør uttale meg, men gjør det likevel. :P

Føles tightere, og som det sies, mindre rakling.

Framstår som nyere, med fordelene og ulempene det medfører..

Får ikke helt balansen når jeg skyter med den, men mulig jeg er for godt innskutt med 870..

Litt mer knot å plukke fra hverandre, mer fikling for å gjøre rent skikkelig, kan ikke bytte kolbe uten videre.

 

Spør hos et par lokale våpenforhandlere om å få prøve, eller om de kan hjelpe deg med å få prøve. Stikk på skytebana når det er konkurranser eller stevner, så kanskje du får litt first hand experience.

 

First we try, then we trust! ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...