Jump to content

Komprimerte ladninger


Truls

Recommended Posts

Ifølge QuickLoad lader jeg i dette øyeblikk opp patroner som er fylt 103,8 prosent med krutt.

Men ifølge min egen empiri, er hylsene ikke fylt opp til bunnen av patronen. Det er jeg sikker på, fordi det er tomrom der når jeg rister på en ferdig ladet patron.

Da melder selvsagt usikkerheten seg igjen: Hva menes egentlig med komprimert ladning? Er det når kruttet går opp i hylsehalsen? Eller er det, som jeg trodde, når kula presser kruttet sammen?

Link to comment
Share on other sites

OK. Da har jeg litt å gå på. :mrgreen:

 

Da legger jeg på ett grain til. Nå viser QuickLoad at jeg har fylt hylsa med 105 prosent kruttmengde.

 

Det dreier seg om 300 wby.mag., 110 grs V-max og 88 grs N-160.

QL sier at jeg vil oppnå en hastighet på 1085 ms.

Skal bli artig å se om det stemmer.

Link to comment
Share on other sites

Det er god plass ennå. Så jeg legger i 90 grs. Da skal kula fly avgårde i 1137 ms. Innskutt på 200 meter får jeg max overslag på 2,68 cm på 129 meter.

Jøss. Hvis rifla makter å samle disse greiene tror jeg jaggu jeg har alt klart til å bli kvitt reven som lusker rundt her.

Link to comment
Share on other sites

Vei en ferdig pressa hylse som du har satt ei brukt hette i...

Ta deretter og fyll hylsa med vann og vei den igjen.

Trekk resultatet av første veiing fra resultatet av andre veiing, og du har hylsas kapasitet uttrykt i xx grs h2o. Dette er en verdi du kan korrigere i QL...

Link to comment
Share on other sites

Først må du vite patronlengden din.Fyll ei skutt hylse med vann, og senk ei kule av den typen du skal bruke ned til akkurat den lengden du skal ha. Tørk godt av utsiden av hylsa og sett den på vekta. Tøm så ut vannet og sett den på vekta igjen. Da vet du hvor mye vann den kan inneholde med akkurat den kombinasjonene du har, og i den patronlengden du skal bruke.

 

Det er også grunnlaget for benevnelsen 100%. Altså, når ladevekta overstiger vekta av vann når hylsa er helt full med kule satt til riktig lengde.

 

Det er altså vannvekta vi egentlig snakker om, så da blir jo spørsmålet hvordan vekta på det aktuelle kruttet er i forhold til vann. Det kan ofte være mulig, med en lang droptube å komme et stykke over "100% ladevekt" selv om ikke man komprimerer kruttet når man setter kula.

 

Tillegg: Det er mulig man i følge QL skal veie ei full hylse,uten nedsenka kule. For å få det riktig, også i forhold til de ladetabeller som oppgir ladevektsprosent, er metoden med å senke ned kula bra.

Link to comment
Share on other sites

Godt tips som jag lurer litt på Reinhard.

 

QL har jo masse muligheter til å justere både det ene og andre.

 

Blant annet kan en velge BT eller FB kule. Lengde / vinkel på ”tailen”. Settedybde å hylslengde.

Med hjelp av disse tal så bør QL kunne beregne hvor stor volum kula ”stjeler” i hylsa.

 

Er det noen som vet hvis QL benytter seg av denne muligheten?

 

Reinhard:

Får du stor avvik da du bruker de forskjellige metoder?

Link to comment
Share on other sites

Reinhard:

Får du stor avvik da du bruker de forskjellige metoder?

 

Jeg bruker QL lite. Jeg har muligens vært uheldig, men de to gangene jeg virkelig har hatt behov for å bruke QL, altså da ikke bare til å simulere, men praktisk bruk, har det i det ene tilfelle ikke vært mulig siden patronen ikke fantes der inne, og i det andre tilfellet (9,3x62) var det ingenting som stemte med mine egne erfaringer.

 

Hvis jeg skulle gjøre noe slikt igjen, og bruke QL og forsøkt å gjøre det pinlig nøyaktig ville jeg nok uansett ha brukt metoden med å senke ned ei kule til en gitt lengde og sjekket/sørget for at det hylsevolumet jeg da fikk var eksakt det samme som QL oppererte med ved eksakt samme lengde med samme kombinasjon. Da vet man jo at i alle fall en av parametrene stemmer rimelig bra.

 

Det er jo godt mulig jeg også blir QL-tilbeder en dag, men foreløpig foretrekker jeg å stole på kombinasjonen av mest mulig testede data og eget hode. :wink:

Link to comment
Share on other sites

men foreløpig foretrekker jeg å stole på kombinasjonen av mest mulig testede data og eget hode. :wink:
Diverse ladebøker, artikler og nå ikke minst internett har hjulpet dette hode betraktelig til å finne fornuftige start ladninger, når data for aktuelle krutt/kuler har manglet. Morro har det jo også vært å forske seg fram til løsninger.

QL høres jo morsomt ut, men nå har vel forskrift stoppet noe av mulighetene til å teste nye ting.

Link to comment
Share on other sites

På grunn av fritidsberøvelse i form av familieforpliktelser og ymse, har jeg ikke fått tid til å prøve noen av ladningene. Men ladningene er ferdige, og - ja - jeg har fylt i krutt fordi det var plass til det. Jeg har ladninger på 86, 87, 88, 89 og 90 grs MRP.

Meningen er å ta en tur på banen neste uke en gang, med kronograf og hørselsvern.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener det gjelder to forskjellige verdier i QL, hylsekapasiteten heter vitterlig "maximum case capacity, overflow" (grains H2O), mens fyllingsgraden er utregnet ("Max. case Cap." minus settedybde).

Men for all del, hvis man trekker fra hylsehalsen/settedypet i volumberegningen får man jo bare enda bedre marginer på sin side. Og det virker også som om QL bruker ganske "trange" hylser som standard, iallefall i mine kalibre.

 

EDIT: håpløst formulert innlegg, litt bedre nå kanskje

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...