Jump to content

Valg av ryggsekk for tunge å lange turer


kokken75

Recommended Posts

Hei jeg er ny her i forumet og lurer på om dere kan gi meg noen tips til valg av ny ryggsekk.

jeg har sett på både pakkrammesekk og anatomiske sekker, men er usikker på hva jeg skal velge.

det jeg skal bruke sekken mest til er fiske og vandreturer i fjellet.

da jakting foregår stort sett i skogen med stolsekk :)

håper dere har noen tips og forslag.

Link to comment
Share on other sites

Til fiske- og vandreturer i fjellet ville eg klart valt ein anatomisk sekk. For min del går vektgrensa ved 20-25 kg, før eg hentar fram Power Frame'n. Og det er vel sjeldan du har så mykje vekt i sekken - viss ikkje du er ein alvorleg god fiskar, då? :D

 

Ein kompis kjøpte Bergans Rondane (85 L.) i fjor, er svært godt nøgd med den. Uansett må du prøve sekkane, ta deg god tid i butikken. Og kjøp kvalitet. Då grin du berre ein gong...

Link to comment
Share on other sites

Noen tester:

VillmarksLiv:

http://www.klikk.no/friluft/friluftsliv ... 430349.ece

 

FBI (forbrukerinspektørene)

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/3043588.html

 

Gammel test (2001)

http://forbrukerportalen.no/Tester/1023 ... 4391060.85

 

Litt nyere test (2005/06)

http://pub.tv2.no/nettavisen/hjelperdeg ... 468720.ece

 

Diskusjonstråd på Milforum:

http://milforum.net/forum/viewtopic.php ... t=ryggsekk

 

Diskusjonstråd på Fjellforum:

http://fjellforum.net/viewtopic.php?t=13455

 

Tror mitt valg ville vært Norrøna Para Ranger eller tilsvarende. Stor nok HVIS du skal bære mye og tungt, men passende hvis du 95% av tiden holder deg under 20-25 kg, som Frontier nevner bør man ikke overstige 25 kg på anatomiske sekker, da blir de for mjuke.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker bergans power frame stort sett hver gang jeg går på jakt eller fiske i fjellet, og jeg er meget fornøyd med denne.

 

Særlig når jeg går alene, og ikke har noen å "dele" vekten med er powerframen suveren. Det står i reklamen at powerframen er: "sekken for tunge bører", og det er jeg helt enig i. Nå har riktignok powerframen noe høyere egenvekt enn "vanlige" sekker, men bærekomforten når vekta begynner å overstige 20 kg utjevner dette, og en tyngre sekk føles ikke fult så tung som med en sekk uten ramme.

 

Når det er sagt, så har jeg aldri eid noen skikkelig god vanlig sekk (en 12 år gammel bergans telemark med defekt justering på den ene bæreselen), ergo har kanskje ikke jeg det beste erfaringsgrunnlaget for å anbefale en rammesekk ovenfor en annen, men dersom du bærer tungt er en pakkerammesekk et sikkert valg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en Eberlestock Dragonfly sekk.

 

http://www.eberlestock.com/J107M%20Dragonfly.htm

 

Det geniale med denne sekken, kontra mine erfaringer med store sekker slik som Norrøna sine Para ranger ol. er at den kan "bygges ut" etter formål, enten det er dagsturen eller ukesturen på fjellet. Da slipper du å drasse på et monster av en sekk hvis du bare skal i fjellet for noen timer. Bar ned et halvt reidsdyr og utstyr fra fjellet sist høst og det funket ypperlig. Den tåler med andre ord det du måtte klare å bære :)

 

Den har en intern ramme som kan formes etter personlige preferanser, noe ihverfall jeg synes å veldig ok.

 

Et par minus jeg har merket meg: Hvis du har lyddemper på riflen har den lett for å hekte når du skal dra den opp slik at det kreves noen ekstra manøvere. Ellers det også litt knot å ha riflen i sekken hvis denne er stappfull.

 

Ellers kanonbra sekk!

Link to comment
Share on other sites

Eg og ville gått for anatomisk sekk opp til ca 25 kg. Over det er det vel stort sett berre villreinjakt og militært bruk som er særleg aktuelt, men då ville eg definitivt gått for pakkramme av god kvalitet.

På verkeleg tunge bører har eg berre erfaring med gode gamle Norrøna Recon Pack. Den fungerte bra den!

Link to comment
Share on other sites

Ikke prøvd, men har også merket meg at denne kom bra ut i test. Den store forskjellen fra Para Ranger virker å være topplokket pluss prisen... Du må vurdere om det er storsekk du kjøper, eller om det er kjekt-å-ha-detaljer pluss storsekk, og i hvilken prioritet disse faktorene kommer... :)

 

Bruk litt tid i butikken når du skal se på sekken, vær en krevende kunde som må overbevises! Og han kvisete 18-åringen i kassa som selv har brukt en annen sekk (og kun den, fordi det er den beste (eneste) sekken han har hatt) skal du kanskje ikke høre aller mest på... :wink:

Få de i butikken til å lære deg innstillinger, smarte løsninger, hensikten med tekniske detaljer på bæresystemet osv.

Det aller beste er nok å vente til ei eller anna messe og besøke standen til Bergans hvis det er denne du går for.

Som det ble skrevet i første svar, kjøp kvalitet først som sist - da griner du bare en gang - når du skal betale... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takker dere for raske svar og god hjelp, jeg har sett meg ut en som heter Bergans Alpinist II 110l.

Har noen av dere prøvd ut denne?

den kom svært godt ut i tester så den bør holde mål bare den passer meg:)

 

Har denne sekken selv.Kan anbefalest på det sterkeste.Fixa lett 4 mil over 3 dager med 25 kilo på Finnmarksvidda

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også samme sekken - dvs jeg har Bergans Viking. Alpinisten er lik, men er laget for lengre rygger. Du burde derfor prøve begge hvis

du er gjennomsnittlig høy. Hvis du er omtrent som eller noe lavere enn snittet anbefaler jeg klart Vikingen (Jeg er gjennomsnittlig, 180 cm).

Er veldig godt fornøyd, brukte den på reinsjakt i høst. Pakkramme er sikkert enda bedre til akkurat dèt, men jeg fikk da greit ned dyret i hvert fall.

 

Sekken er solid, med gode justeringsmuligheter ift hvor mye du har i sekken. Topplokket er en liten sekk, faktisk veldig behagelig som en liten(!) svipptursekk.

I tillegg kan du feste en av sidelommene på tvers under, til å ha en ekstra genser el.l. i. Det er faktisk et hoftebelte på denne lomma også, kjekk detalj.

Jeg liker å organisere utstyret når jeg bruker sekk, synes denne sekken har brukbart med muligheter i så måte. Lite rom under topplokket, selve topplokket/sekken,

to store sidelommer og delbart hovedrom i sekken er nok for meg. Det er også gode festemuligheter på sekken, f.eks kan telt/lavvo/fiskestenger stikkes på innsiden

av sidelommene, tingene sitter da godt og beskyttet.

 

Sekken er ikke direkte liten, det finnes mange som er lettere og nettere enn denne. Så hvis du skal rusle på dagsturer eller mellom hytter, kan denne sekken bli for

stor og tung. Men skal du pakke på den litt; telt, sovepose, kokeutstyr, annet utstyr som veier litt eller tar litt plass - da er Viking/Alpinist et bra valg, synes jeg.

 

Men som flere sier - prøv sekkene selv. Kanskje finner du en annen sekk som passer deg enda bedre. Lykke til, husk å kjøpe kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

På npl turen kommer jeg til å bruke den sekken jeg syntes er best, og det er den gamle utgaven av norrøna recon pack 125. Ja den veier 4,7kg, men har nettopp gått i 2 uker med den og 35-40kg på ryggen og den fungerer fint når den kommer opp i denne type vekt. Utrolig robust sekk med mange gode festemuligheter. Sidelommene er meget behagelig å ha på rygg både som èn og som zippet sammen. Bruker de ofte på dagsturer da jeg får trianglia kokekaret nedi og alt jeg trenger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Arcteryx Bora 95l :D

Er ikke ubegrunnet at denne sekken vinner alt av tester.

Har hatt min i 4 år og den har kansje 150 turdøgn bak seg og fremdeles ser den ny ut.

Eneste negative er at åpningen i toppen er litt trang for store soveposer,men det går.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Aldri prøvd Bora så skal ikke uttale meg negativt om den, men personlig synes jeg 95l er i snaueste laget.

Bruker bergans powerframe med ramme, den er suveren til tunge bører. Med 140 liter får du også plass til det meste.

Begge sidelommer kan koples av og settes sammen til en liten dagstursekk. Genialt når du f.eks. skal ha dagsturer med fiskestanga bort fra lavoen.

Link to comment
Share on other sites

Aldri prøvd Bora så skal ikke uttale meg negativt om den, men personlig synes jeg 95l er i snaueste laget.

Bruker bergans powerframe med ramme, den er suveren til tunge bører. Med 140 liter får du også plass til det meste.

Begge sidelommer kan koples av og settes sammen til en liten dagstursekk. Genialt når du f.eks. skal ha dagsturer med fiskestanga bort fra lavoen.

 

 

 

fyttig nå ble jeg fiske syk, når du skrev dette (Genialt når du f.eks. skal ha dagsturer med fiskestanga bort fra lavoen.)

Link to comment
Share on other sites

Lokket på Bora`n fungerer som dagstursekk :D

Man får også kjøpt sidelommer som gir 15l ekstra pr. stykk. Aberet er at de koster 350,-pr.

Litt viktig og huske at "Merket" gjør ikke sekken god,man må prøve selv.

Har kriga med Osrey og Helsport sekker og disse passer ikke meg uansett tilpassningsmuligheter.

Ps:Drit i "Memory foam" mm du er ihugga entusiast. Grunnen til dette er at magebeltet kan formes

under transport og lagring og det er utrolig irriterende.

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Bruker Norrøna's Recon Pack på reinsjakt og er veldig godt fornøyd. Brukte den også i jegertjenesten i forsvaret. Sekken er litt tyngre i forhold til anatomiske sekker, men til gjengjeld trenger man ikke å være så nøye hvordan man pakker en pakkrammesekk. Noe som passer perfekt til reinsjakt (slipper å kjenne på lårbein som gnager i ryggen og vekta fordeler seg jevnt på begge skuldrene. Her er det bare å hive kjøttet oppi, pakning på og sett i marsj). Sekken har stiv polstring så den blir ikke "god" å bære før man har fått oppi en del vekt.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd de nyeste versjonene av Norrøna Para Ranger og Recon Pack (med syncroflex), Bergans Alpinist og Arcteryx Bora 95.

 

Bergans Alpinist gjorde et godt inntykk og er godt priset, men for min kropp var hoftebeltet et alt for stort minus.

Det var utrolig ubehagelig. For tykt, bredt og egentlig ikke noe bra med det. Passet ikke overens med kvaliteten og feelingen på resten av sekken i det hele tatt.

Hvis hoftebeltet derimot passer deg er dette etter min mening et av de beste kjøpene du kan gjøre til fullpris.

 

Arcteryx Bora 95 er en bra sekk, men har en plastdings som skal hindre at sekken ramler fram i nakken. Denne er et svakt punkt og irriterte meg, men ideen er god.

Forøvrig har denne også "forme etter kroppen" skum i hoftebeltet som er bra hvis det kun er samme person som bruker sekken hele tida, men ikke ideelt hvis flere skal bruke den. Har ikke opplevd problemer med at skummet former seg feil ved transport, men er nok mulig.

Kan heller ikke justeres mye i høyden så er kritisk å kjøpe riktig størrelse.

Stoffet virker heller ikke like solid som de andre, men dette er kun en feeling jeg har.

 

Norrøna Recon Pack er en kjempesekk, men usikker på om jeg liker Syncroflexgimmicken på denne.

Hvis du skal bære mindre enn 20 kg er denne sekken i mine øyne i overkant av hva du trenger og det finnes bedre alternativer.

Hoftebeltet er bra og stabilt, men syncroflexsystemet gjør at ting virker noe ustabilt med de tyngste oppakningene.

Kan stilles inn til de fleste størrelser og ryggjusteringen virker og være svært solid.

Om man foretrekker pakkramme er dette et godt alternativ, men jeg tror jeg ville prøvd å få tak i den gamle versjonen uten Syncroflex.

Har forøvrig ikke prøvd Bergans Powerframe ettersom jeg mistet troa på Bergans etter hoftebelteterfaringen med Alpinist, noen som kan bekrefte eller avkrefte at hoftebeltet er det samme?

Sekken er nærmere 5 kg i egenvekt, men dette tror jeg gjelder de fleste pakkrammer.

 

Norrøna Para Ranger er den beste storsekken jeg har prøvd til nå. Stort sett de samme egenskapene som Recon, men ikke pakkramme.

Syncroflexen føles mer riktig her, men er fremdeles noe skeptisk.

Hoftebeltet er perfekt med noe mer polstring enn Recon.

Av anatomiske sekker jeg har prøvd er det denne man kan laste tyngst. Null problem med 25kg+ i denne.

Litt tung egenvekt, men virker solid som fjell.

Blir også noe mer svett på ryggen enn med Recon, men det gjelder alle anatomiske.

 

Osprey, Kifaru og de andre har jeg ikke prøvd, men særlig Kifaru virker bra.

Link to comment
Share on other sites

Etter 10 år med Recon Pack gikk jeg over til Para Ranger for rundt 2 år siden. Angrer ikke ett sekund.

Recon Pack er bra den, men når 35kg i Para Ranger går bra, holder det for meg. Mulig den klarer høyere vekt enn dette også, men det har jeg ikke prøvd eller hatt behov for ennå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har selv en Arcteryx Bora (80 liter), og kan virkelig anbefale denne modellen!

Sekken har meget god bærekomfort og er svært slitesterk. Har hatt bører på rundt 30 kg i denne. Sekken er stort sett blitt brukt på turer med inntil en ukes varighet, men skulle nok fungert greit på lenger turer og.

Jo større sekk man har, jo mer unødige saker pakker man med seg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...