Jump to content

Blaser R93 OFFROAD


Fenrir

Recommended Posts

Så treng eg hjelp frå dykk på kammeret med langt betre kunnskap om ulike rifler og mekanismar enn kva eg har. Eg har no endeleg bestemt meg for å gå til innkjøp av nok ei rifle, men valet er ikkje enkelt … skal eg satse på rett trekk eller bolt action? Blaser R93 OFFROAD med rett trekker er den som nett no står øvst på lista mi, men eg treng litt fakta erfaring med denne mekanismen, sidan eg sjølv har null erfaring med rett trekk. Kor ”følsam” er den med omsyn til skit, rusk og rask frå einer, gran, furu etc., etc, - ja, slik skit som alltid finn vegen til børsa, når ein luskar rundt i typisk jaktvær på vestlandet? Er ein slik mekanisme like driftssikker som bolt action under slike tilhøve?

 

Mitt andre dilemma i høve til denne rifla er den rette stokken, som ikkje let seg justere og vanskeleg let seg bygge om. Eg er blitt fortalt at der finnast eit kitt å få kjøpt til denne, slik at ein får justert kolbehøgde inn mot kinnbeinet, men som ikkje er produsert av Blaser. Er nokon her på kammeret kjent med dette, og i så fall; kvar kan eg finne info. om dette kittet samt kjøpe eit slikt?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke personlig erfaring med denne, men jeg har en på jaktlaget som bruker en slik en. Det systemet virker så bra og er så hendig at jeg nesten eller egentlig :roll: er litt misunnelig... Vi jakter elg i Nord-Trøndelag og de siste 2-3 årene har det vært ruskevær under nesten hele første perioden.

 

På grunnlag av dette ser jeg ingen grunn til ikke å velge den, men Mauser M03 er heller ikke et dumt valg.

Link to comment
Share on other sites

Takkar, MPS! :) Ja, det er som hundeførar denne rifla lyt vere til å stole på ... vi som traskar rundt med hund og våpen lyt ta omsyn til meir enn berre det estetiske :wink:

 

@Mauser M03 Den står på lista :) ... men problemet vedrørande stokken er det same. Eg likar ikkje å måtte bruke tid på å justere hovudet i høve til kolben for å finne siktepunktet i kikkerten. Punktet skal ligge der i det eg hiv opp rifle og kolben møter kinnbeinet.

Link to comment
Share on other sites

Proff utgaven får du med justerbar kolbe kamb fra butikken eller så kan du kjøpe en kkc å sette på for den kjem til blaser.

Jakter sjøl mykkje hjort i sunn fjord vi bruker både offroad og attache dei siste ti åra å ingen problem med det.

det einaste er att kemmera er trange så det er en fordel å form skyte hylsene til den børsa du skal ladde til.

Link to comment
Share on other sites

Beklager Fenrir, jeg blingset. Det er Proffesional stokken jeg har, men systemet er jo det samme.

 

Ja jeg kommer ikke til å kvitte meg meg den, jeg er heller på trappene til å kjøpe en stokk og sluttstykke til.

Jeg bruker Proff stokken sammen med en kort flutet (50 cm) 9,3x62 pipe, med en liten Leupold Euro 1,1-4 på. Det er ei stygghendig hundeførerbørse.

96 cm totallengde, og sniker seg vel på ca 3 kg inkl reim og fullt magasin.

Link to comment
Share on other sites

"brutus-75SS" har nok fått meg til å vurdere Proffesional ... så kanskje lyt eg til å be om å få betale kikkerten for seg, slik at kortet kan dragast to gonger :oops: ... elles kan eg freiste å påta meg all oppvasken, samtlege frukostar, lage samtlege middagar etc. i heile påska og slik sett oppnå stor kreditt på heimefronten :D

 

@MPS Det vert nok ein Zeiss på meg, men 9,3x62 pipe vert det nok :D

Link to comment
Share on other sites

Har selv hatt blaser r93 og solgte den til fordel for sauer 202....Grunnen til det er at hvis du ikke tar et kontant ladegrep så "kan" den klikke!!! dette har jeg og 2 stk til på jaktlaget erfart..men det er ikke et problem hvis du tar kontante ladegrep,,,(og ja sluttstykket var helt igjen!!!)dette skjedde med alle oss under måneskinsjakt da vi prøvde og lade så lydløst som mulig (noe blaser ikke klarer)....men presisjonsmessig og værbestandig våpen skal man lete lenge etter...

Link to comment
Share on other sites

Begrunn "klikke".det høres helt utrolig ut at 3 personer på samme jaktlag får til dette. Helt enig i at mekanismen ikke er lydløs. Men så er det ikke nødvendig å vente med å lade børsa før du er en jaktsituasjon!?. Blaseren er nemlig ikke spent før du spenner opp sikringen, dette gjør systemet veldig trygt !

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke et tradisjonelt klikk det er snakk om. Dersom man ikke helpresser hylsene kan de gi litt motstand på vei inn i kammeret. Da blir ikke bolten helt lukket (det kan skje på alle rifler). Ved avtrekk uten helt lukket bolt kommer et klikk. Det blir ikke merke på tennstempelet, det er bare sånn at riflen fungerer ikke dersom bolten ikke er helt lukket, heldigvis. Man behøver ikke smelle igjen bolten, men passe på at den er helt lukket.

For øvrig, det er en ny Blaser på vei inn, R8. Jeg går ut fra at du har sett det? Jeg regner med at R93 fases ut etter hvert, og at det blir salg på R93 modeller. Så om du har anledning til å vente enten til R8 kommer med kunststoffskjefte eller prisen faller på R93 avhengig av hvilken modell du vil ha, så tror jeg det kan være lurt.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til det er at hvis du ikke tar et kontant ladegrep så "kan" den klikke!!! dette har jeg og 2 stk til på jaktlaget erfart..men det er ikke et problem hvis du tar kontante ladegrep,,,(og ja sluttstykket var helt igjen!!!)dette skjedde med alle oss under måneskinsjakt da vi prøvde og lade så lydløst som mulig (noe blaser ikke klarer)

Vil nesten kalle dette brukerfeil :wink:

Er som Askeladden sier, ta ladegrep når du tar rifla ut av bilen...

Link to comment
Share on other sites

Så om du har anledning til å vente enten til R8 kommer med kunststoffskjefte eller prisen faller på R93 avhengig av hvilken modell du vil ha, så tror jeg det kan være lurt.

Hmmm ... har du freista å vente når du endeleg har bestemt deg for å handle :?::shock:

Nei, eg har tid til å vente. Denne børsa er ei eg vil ha til ordinær jakt og det er ei stund til storviltjakta tek til. :D

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til det er at hvis du ikke tar et kontant ladegrep så "kan" den klikke!!! dette har jeg og 2 stk til på jaktlaget erfart..men det er ikke et problem hvis du tar kontante ladegrep,,,(og ja sluttstykket var helt igjen!!!)dette skjedde med alle oss under måneskinsjakt da vi prøvde og lade så lydløst som mulig (noe blaser ikke klarer)

Vil nesten kalle dette brukerfeil :wink:

Er som Askeladden sier, ta ladegrep når du tar rifla ut av bilen...

 

 

jeg skrev at sluttstykket var helt i lås,,,,,,,,,,,,brukerfeil tja mulig det, men børsja må klasskes igjen for at den skal fungere hvær gang,,og lade børsja ved bilen ble gjort etter di fadesene,men du skal som kjent ikke ha ammo i løpet når du går igjenom annen manns grunn....blaser er ei knallgod rifle men som beskrevet av en ovenfor så var det ikke merker i tenneren...ammotype spiller ingen rolle da det var forskjellig ammo og caliber.Det jeg skal frem til er at bakdelen "kan" være klikk hvis du ikke er

klar over dette.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Fenrir: Kan trygt anbefale Blaseren, har brukt Ofroad på all jakt i flere år og er fornøyd, men hadde profesional stokken vert på markedet når jeg kjøpte rifla hadde jeg valgt den.

 

Tolvsju/ctm-4: Har hatt samme problem. Sluttstykket nesten i lås, (føltes som i ås), og påfølgende klikk. Etter økt pressningsgrad på hysene var det null problem.

Link to comment
Share on other sites

Så selv på offroad men valget falt Proff.'en. Bedre grep. Har brukt den ganske flittig på både vest-og østlandet under forskjellige forhold og er veldig fornøyd. Til nå har jeg kun brukt kjøpeamo. og har ikke hatt de nevnte problem med klikking. Ikke har jeg hatt noen problem i måneskinn heller for den saks skyld. Påmontert Compact Point.....

2h8btqe.jpg

5ph892.jpg

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som vet at R93 skal fases ut og at prisene vil falle , eller er det antagelser ?

 

Blaser sier at de kommer til å fortsette å produsere R93. Det virker som de fleste Blaser entusiaster (se for eksempel blaserpro.com) tror at R93 kommer til å bli lite solgt og følgelig fases ut etter hvert, og at man forventer at mange vil selge unna sine R93. Det er bare spekulasjoner, ingen vet jo hvordan dette blir. Det er solgt så mange R93 at jeg tror den kommer til å bli solgt i mange år til, men personlig tipper jeg det blir et prisfall i bruktmarkedet i alle fall. Har i alle fall sett en person på finn.no som selger sin svinedyre R93 Attache på grunn av at han skal ha den nye R8. Her blir det sånn at markedet rår.

Link to comment
Share on other sites

Hvis ikke bundstykket er lukket 100 % så klikker den, det er en sikkerhed for ikke at få bundstykket i hovedet, hvis ikke det er lukket helt......

 

Jeg kan lukke min på den måde hver gang, hvis jeg vil, og så sker der ikke noget udover et klik :(

 

Luk den med håndfladen og ikke bare skubbe med tommelfingeren, så virker den hver gang :wink:

 

Og ta lige et kig på blaserbuds.com, det er SIDEN for blaserfolket 8)

 

Olsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...